Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Alessandro Cruz de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Taveira, Flavio Augusto Leite, Peralta, Deise Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3011
Resumo: The aim of this article is to discuss the difficulties in teaching Mathematics in Professional Technical High School Education (EPTNM) from the perspective of people who teach technological subjects with emphasis on Mathematics in technical courses. In this sense, people with the aforementioned characteristics were invited to participate in a group research to talk about the difficulties they face when teaching Mathematics. As results, we pointed out the difficulties encountered by teachers without a degree in Mathematics who teach curricular components with technological bases with emphasis in Mathematics in technical courses.
id SBEM_MAT-1_ce4d6d0acbc074a7cef10cd4e81f4254
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3011
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São PauloDificultades enunciadas por los profesores en relación a la Enseñanza de las Matemáticas en la Enseñanza Media Técnica Profesional: apuntes sobre el Currículo de Matemáticas en São PauloDificuldades enunciadas por docentes sobre o Ensino de Matemática da Educação Profissional Técnica de Nível Médio: apontamento sobre o Currículo de Matemática PaulistaEducación MatemáticaEducación Profesional y TécnicaCurrículo de MatemáticasMathematics EducationProfessional and Technical EducationMathematics CurriculumEducação MatemáticaEducação Profissional e TécnicaCurrículo de MatemáticaThe aim of this article is to discuss the difficulties in teaching Mathematics in Professional Technical High School Education (EPTNM) from the perspective of people who teach technological subjects with emphasis on Mathematics in technical courses. In this sense, people with the aforementioned characteristics were invited to participate in a group research to talk about the difficulties they face when teaching Mathematics. As results, we pointed out the difficulties encountered by teachers without a degree in Mathematics who teach curricular components with technological bases with emphasis in Mathematics in technical courses.El objetivo de este artículo es discutir las dificultades de la enseñanza de las Matemáticas en la Educación Técnica Profesional de Nivel Medio (EPTNM) en la perspectiva de personas que actúan en la enseñanza de disciplinas de base tecnológica con énfasis en las Matemáticas en cursos técnicos. En este sentido, se invitó a personas con la característica antes mencionada a participar en una investigación grupal para hablar sobre las dificultades que encontraron en la enseñanza de las Matemáticas. Como resultado, señalamos las dificultades que encuentran los docentes sin licenciatura en Matemáticas que imparten componentes curriculares con bases tecnológicas con énfasis en Matemáticas en carreras técnicas.O objetivo deste artigo é discutir as dificuldades sobre o ensino de Matemática na Educação Profissional Técnica de Nível Médio (EPTNM) a partir da perspectiva das pessoas que atuam na docência em disciplinas de bases tecnológicas com ênfase em Matemática dos cursos técnicos. Nesse sentido, pessoas com a supracitada característica foram convidadas a participar de uma pesquisa em grupo para conversar sobre as dificuldades encontradas por elas no exercício da docência em Matemática. Como resultados, apontamos as dificuldades encontradas por docentes sem a formação em Licenciatura em Matemática que ministram componentes curriculares com bases tecnológicas com ênfase em Matemática em cursos técnicos.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/301110.37001/emr.v28i79.3011Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-132317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3011/2344https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Alessandro Cruz deTaveira, Flavio Augusto LeitePeralta, Deise Aparecida2023-05-15T19:38:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3011Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-05-15T19:38:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São Paulo
Dificultades enunciadas por los profesores en relación a la Enseñanza de las Matemáticas en la Enseñanza Media Técnica Profesional: apuntes sobre el Currículo de Matemáticas en São Paulo
Dificuldades enunciadas por docentes sobre o Ensino de Matemática da Educação Profissional Técnica de Nível Médio: apontamento sobre o Currículo de Matemática Paulista
title Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São Paulo
spellingShingle Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São Paulo
Lima, Alessandro Cruz de
Educación Matemática
Educación Profesional y Técnica
Currículo de Matemáticas
Mathematics Education
Professional and Technical Education
Mathematics Curriculum
Educação Matemática
Educação Profissional e Técnica
Currículo de Matemática
title_short Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São Paulo
title_full Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São Paulo
title_fullStr Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São Paulo
title_full_unstemmed Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São Paulo
title_sort Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São Paulo
author Lima, Alessandro Cruz de
author_facet Lima, Alessandro Cruz de
Taveira, Flavio Augusto Leite
Peralta, Deise Aparecida
author_role author
author2 Taveira, Flavio Augusto Leite
Peralta, Deise Aparecida
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Alessandro Cruz de
Taveira, Flavio Augusto Leite
Peralta, Deise Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Matemática
Educación Profesional y Técnica
Currículo de Matemáticas
Mathematics Education
Professional and Technical Education
Mathematics Curriculum
Educação Matemática
Educação Profissional e Técnica
Currículo de Matemática
topic Educación Matemática
Educación Profesional y Técnica
Currículo de Matemáticas
Mathematics Education
Professional and Technical Education
Mathematics Curriculum
Educação Matemática
Educação Profissional e Técnica
Currículo de Matemática
description The aim of this article is to discuss the difficulties in teaching Mathematics in Professional Technical High School Education (EPTNM) from the perspective of people who teach technological subjects with emphasis on Mathematics in technical courses. In this sense, people with the aforementioned characteristics were invited to participate in a group research to talk about the difficulties they face when teaching Mathematics. As results, we pointed out the difficulties encountered by teachers without a degree in Mathematics who teach curricular components with technological bases with emphasis in Mathematics in technical courses.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3011
10.37001/emr.v28i79.3011
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3011
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i79.3011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3011/2344
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-13
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131474808832