A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane Geometry
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3456 |
Resumo: | This text aims to present preliminary results of a master's research in development, and addresses the results observed in the minicourse taught during the XV Encontro Paulista de Educação Matemática (EPEM), in 2023, about the potentialities of using GeoGebra Discovery in the study of Plane Geometry. As a theoretical framework, Everett Rogers' Diffusion of Innovation was used, a five-step model that schematizes the process of adoption or rejection of an innovation. For this study, the Design Research methodology was adopted. Also, in this paper, two activities developed with the participants of the minicourse are exposed and, based on Rogers' theory, it was observed that they had a positive attitude, that is, acceptance of the digital tool under issue, and that they identified potential use and adoption of innovation – GeoGebra Discovery – in the teaching of Plane Geometry. |
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A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane GeometryUn estudio sobre las potencialidades del uso de GeoGebra Discovery en el contexto de la Geometría PlanaUm estudo sobre as potencialidades da utilização do GeoGebra Discovery no contexto da Geometria PlanaEducación Matemática y TecnologíasGeoGebra DiscoveryGeometría PlanaMathematics Education and TechnologiesGeoGebra DiscoveryPlane GeometryEducação Matemática e Tecnologias GeoGebra DiscoveryGeometria PlanaThis text aims to present preliminary results of a master's research in development, and addresses the results observed in the minicourse taught during the XV Encontro Paulista de Educação Matemática (EPEM), in 2023, about the potentialities of using GeoGebra Discovery in the study of Plane Geometry. As a theoretical framework, Everett Rogers' Diffusion of Innovation was used, a five-step model that schematizes the process of adoption or rejection of an innovation. For this study, the Design Research methodology was adopted. Also, in this paper, two activities developed with the participants of the minicourse are exposed and, based on Rogers' theory, it was observed that they had a positive attitude, that is, acceptance of the digital tool under issue, and that they identified potential use and adoption of innovation – GeoGebra Discovery – in the teaching of Plane Geometry.Este trabajo pretende presentar los resultados preliminares de una investigación de Máster en desarrollo y aborda los resultados observados en un taller impartido durante el XV Encontro Paulista de Educação Matemática (EPEM), en 2023, sobre las potencialidades del uso de GeoGebra Discovery en el estudio de la Geometría Plana. Como referencia teórica se utilizó la Difusión de la Innovación de Everett Rogers, un modelo con cinco etapas que esquematiza el proceso de adopción o rechazo de una innovación. Para este estudio, se adoptó la metodología de Design Research. En este trabajo se exponen dos actividades dos actividades desarrolladas con los participantes del taller y basado en la teoría de Rogers se observó que tenían una actitud positiva, es decir, aceptación de dicha herramienta digital y identificó el uso potencial y la adopción de la innovación – GeoGebra Discovery – en la enseñanza de la Geometría Plana. adopción de la innovación – GeoGebraO presente texto visa apresentar resultados preliminares de uma pesquisa de mestrado em desenvolvimento, e aborda os resultados observados em um minicurso ministrado durante o XV Encontro Paulista de Educação Matemática (EPEM), em 2023, sobre as potencialidades da utilização do GeoGebra Discovery no estudo de Geometria Plana. Como referencial teórico, foi empregado a Difusão da Inovação, de Everett Rogers, um modelo com cinco etapas que esquematiza o processo de adoção ou rejeição de uma inovação. Para este estudo, adotou-se a metodologia do Design Research. Neste trabalho, são expostas duas atividades desenvolvidas com os participantes do minicurso e, com base na teoria de Rogers, observou-se que eles tiveram uma atitude positiva, ou seja, de aceitação da referida ferramenta digital, e que identificaram potencialidades de utilização e da adoção da inovação – GeoGebra Discovery – no ensino de Geometria Plana.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/345610.37001/emr.v28i80.3456Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3456/2381https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes Inácio de Souza, DanielAbar, Celina Aparecida Almeida Pereira 2023-09-02T11:24:00Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3456Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-09-02T11:24Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
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