A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane Geometry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes Inácio de Souza, Daniel
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3456
Resumo: This text aims to present preliminary results of a master's research in development, and addresses the results observed in the minicourse taught during the XV Encontro Paulista de Educação Matemática (EPEM), in 2023, about the potentialities of using GeoGebra Discovery in the study of Plane Geometry. As a theoretical framework, Everett Rogers' Diffusion of Innovation was used, a five-step model that schematizes the process of adoption or rejection of an innovation. For this study, the Design Research methodology was adopted. Also, in this paper, two activities developed with the participants of the minicourse are exposed and, based on Rogers' theory, it was observed that they had a positive attitude, that is, acceptance of the digital tool under issue, and that they identified potential use and adoption of innovation – GeoGebra Discovery – in the teaching of Plane Geometry.
id SBEM_MAT-1_d6468fea4faf78ba71447139dc304ddb
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3456
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane GeometryUn estudio sobre las potencialidades del uso de GeoGebra Discovery en el contexto de la Geometría PlanaUm estudo sobre as potencialidades da utilização do GeoGebra Discovery no contexto da Geometria PlanaEducación Matemática y TecnologíasGeoGebra DiscoveryGeometría PlanaMathematics Education and TechnologiesGeoGebra DiscoveryPlane GeometryEducação Matemática e Tecnologias GeoGebra DiscoveryGeometria PlanaThis text aims to present preliminary results of a master's research in development, and addresses the results observed in the minicourse taught during the XV Encontro Paulista de Educação Matemática (EPEM), in 2023, about the potentialities of using GeoGebra Discovery in the study of Plane Geometry. As a theoretical framework, Everett Rogers' Diffusion of Innovation was used, a five-step model that schematizes the process of adoption or rejection of an innovation. For this study, the Design Research methodology was adopted. Also, in this paper, two activities developed with the participants of the minicourse are exposed and, based on Rogers' theory, it was observed that they had a positive attitude, that is, acceptance of the digital tool under issue, and that they identified potential use and adoption of innovation – GeoGebra Discovery – in the teaching of Plane Geometry.Este trabajo pretende presentar los resultados preliminares de una investigación de Máster en desarrollo y aborda los resultados observados en un taller impartido durante el XV Encontro Paulista de Educação Matemática (EPEM), en 2023, sobre las potencialidades del uso de GeoGebra Discovery en el estudio de la Geometría Plana. Como referencia teórica se utilizó la Difusión de la Innovación de Everett Rogers, un modelo con cinco etapas que esquematiza el proceso de adopción o rechazo de una innovación. Para este estudio, se adoptó la metodología de Design Research. En este trabajo se exponen dos actividades dos actividades desarrolladas con los participantes del taller y basado en la teoría de Rogers se observó que tenían una actitud positiva, es decir, aceptación de dicha herramienta digital y identificó el uso potencial y la adopción de la innovación – GeoGebra Discovery – en la enseñanza de la Geometría Plana. adopción de la innovación – GeoGebraO presente texto visa apresentar resultados preliminares de uma pesquisa de mestrado em desenvolvimento, e aborda os resultados observados em um minicurso ministrado durante o XV Encontro Paulista de Educação Matemática (EPEM), em 2023, sobre as potencialidades da utilização do GeoGebra Discovery no estudo de Geometria Plana. Como referencial teórico, foi empregado a Difusão da Inovação, de Everett Rogers, um modelo com cinco etapas que esquematiza o processo de adoção ou rejeição de uma inovação. Para este estudo, adotou-se a metodologia do Design Research. Neste trabalho, são expostas duas atividades desenvolvidas com os participantes do minicurso e, com base na teoria de Rogers, observou-se que eles tiveram uma atitude positiva, ou seja, de aceitação da referida ferramenta digital, e que identificaram potencialidades de utilização e da adoção da inovação – GeoGebra Discovery – no ensino de Geometria Plana.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/345610.37001/emr.v28i80.3456Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3456/2381https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes Inácio de Souza, DanielAbar, Celina Aparecida Almeida Pereira 2023-09-02T11:24:00Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3456Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-09-02T11:24Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane Geometry
Un estudio sobre las potencialidades del uso de GeoGebra Discovery en el contexto de la Geometría Plana
Um estudo sobre as potencialidades da utilização do GeoGebra Discovery no contexto da Geometria Plana
title A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane Geometry
spellingShingle A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane Geometry
Mendes Inácio de Souza, Daniel
Educación Matemática y Tecnologías
GeoGebra Discovery
Geometría Plana
Mathematics Education and Technologies
GeoGebra Discovery
Plane Geometry
Educação Matemática e Tecnologias
GeoGebra Discovery
Geometria Plana
title_short A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane Geometry
title_full A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane Geometry
title_fullStr A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane Geometry
title_full_unstemmed A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane Geometry
title_sort A study on the potentialities of using GeoGebra Discovery in the context of Plane Geometry
author Mendes Inácio de Souza, Daniel
author_facet Mendes Inácio de Souza, Daniel
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
author_role author
author2 Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes Inácio de Souza, Daniel
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Matemática y Tecnologías
GeoGebra Discovery
Geometría Plana
Mathematics Education and Technologies
GeoGebra Discovery
Plane Geometry
Educação Matemática e Tecnologias
GeoGebra Discovery
Geometria Plana
topic Educación Matemática y Tecnologías
GeoGebra Discovery
Geometría Plana
Mathematics Education and Technologies
GeoGebra Discovery
Plane Geometry
Educação Matemática e Tecnologias
GeoGebra Discovery
Geometria Plana
description This text aims to present preliminary results of a master's research in development, and addresses the results observed in the minicourse taught during the XV Encontro Paulista de Educação Matemática (EPEM), in 2023, about the potentialities of using GeoGebra Discovery in the study of Plane Geometry. As a theoretical framework, Everett Rogers' Diffusion of Innovation was used, a five-step model that schematizes the process of adoption or rejection of an innovation. For this study, the Design Research methodology was adopted. Also, in this paper, two activities developed with the participants of the minicourse are exposed and, based on Rogers' theory, it was observed that they had a positive attitude, that is, acceptance of the digital tool under issue, and that they identified potential use and adoption of innovation – GeoGebra Discovery – in the teaching of Plane Geometry.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3456
10.37001/emr.v28i80.3456
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3456
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i80.3456
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3456/2381
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-15
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131621609472