Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima Junior, Antônio Vieira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Araújo, Stéfany Silva, Oliveira, Victor Coelho, Pinheiro, José Milton Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132
Resumo: In this research we seek to understand: how is Ethnomathematics present in the training curricula of mathematics teachers in Brazil? To this end, a qualitative study of documentary nature is carried out, analyzing Political Course Projects of degrees in Mathematics from different public universities in different Brazilian states. The Content Analysis movement has bequeathed us three Nuclei of Understanding: Ethnomathematics as a curricular subject or as the content of a subject; Ethnomathematics as a theoretical and practical foundation for the mathematics teacher education process; The absence of Ethnomathematics in the mathematics teacher education curriculum. We found that although there are initiatives that propose Ethnomathematics in this training, the absence or little explanation of Ethnomathematics are more frequent, and with that, we reaffirm the relevance of an institutionalization movement in this area in the training of mathematics teachers.
id SBEM_a197cb1392ef4f78bc1afc6c44caf646
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/132
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universitiesEtnomatemática y Formación de Profesores de Matemáticas: una reflexión sobre currículos de universidades públicas brasileñasEtnomatemática e formação de professores de matemática: uma reflexão sobre currículos de universidades públicas brasileirasEtnomatemáticaFormação de Professores de MatemáticaCurrículoEtnomatemáticaFormación de Profesores de MatemáticaCurrículoEthnomathematicsMathematics Teacher EducationCurriculumIn this research we seek to understand: how is Ethnomathematics present in the training curricula of mathematics teachers in Brazil? To this end, a qualitative study of documentary nature is carried out, analyzing Political Course Projects of degrees in Mathematics from different public universities in different Brazilian states. The Content Analysis movement has bequeathed us three Nuclei of Understanding: Ethnomathematics as a curricular subject or as the content of a subject; Ethnomathematics as a theoretical and practical foundation for the mathematics teacher education process; The absence of Ethnomathematics in the mathematics teacher education curriculum. We found that although there are initiatives that propose Ethnomathematics in this training, the absence or little explanation of Ethnomathematics are more frequent, and with that, we reaffirm the relevance of an institutionalization movement in this area in the training of mathematics teachers.En esta investigación buscamos comprender: ¿cómo se hace presente la Etnomatemática en los currículos de formación de profesores de matemáticas de Brasil? Para tanto, se realiza un estudio cualitativo, de cuño documental, analizando Proyectos Políticos de Curso de licenciaturas en Matemáticas de diferentes universidades públicas de los diferentes estados brasileños. El movimiento de Análisis de Contenidos nos legó tres Núcleos de Comprensión: Etnomatemática como disciplina curricular o como tema de una disciplina; Etnomatemática como fundamentación teórica y práctica al proceso de formación del profesor de matemáticas; La ausencia de la Etnomatemática en el currículo de formación de profesores de Matemáticas. Constatamos que si bien hay iniciativas que proponen el Etnomatemática en esa formación, la ausencia o la poca explicitación de la Etnomatemática son más frecuentes, y con eso, reafirmamos la relevancia de un movimiento de institucionalización de esa área en la formación de profesores de matemáticas.Nesta pesquisa buscamos compreender: como a Etnomatemática se faz presente nos currículos de formação de professores de matemática do Brasil? Para tanto, realiza-se um estudo qualitativo, de cunho documental, analisando Projetos Políticos de Curso de licenciaturas em Matemática de diferentes universidades públicas dos diferentes estados brasileiros. O movimento da Análise de Conteúdos nos legou três Núcleos de Compreensão: Etnomatemática como disciplina curricular ou como tema de uma disciplina; Etnomatemática como fundamentação teórica e prática ao processo de formação do professor de matemática; A ausência da Etnomatemática no currículo de formação de professores de Matemática. Constatamos que embora haja iniciativas que propõem a Etnomatemática nessa formação, a ausência ou a pouca explicitação da Etnomatemática são mais frequentes e, com isso, reafirmamos a relevância de um movimento de institucionalização dessa área na formação de professores de matemática. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/13210.37001/remat25269062v18id572Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021052Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021052Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210522526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/146https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/477https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/496https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/515https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima Junior, Antônio VieiraAraújo, Stéfany SilvaOliveira, Victor CoelhoPinheiro, José Milton Lopes2023-07-16T02:36:41Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/132Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:36:41Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities
Etnomatemática y Formación de Profesores de Matemáticas: una reflexión sobre currículos de universidades públicas brasileñas
Etnomatemática e formação de professores de matemática: uma reflexão sobre currículos de universidades públicas brasileiras
title Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities
spellingShingle Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities
Lima Junior, Antônio Vieira
Etnomatemática
Formação de Professores de Matemática
Currículo
Etnomatemática
Formación de Profesores de Matemática
Currículo
Ethnomathematics
Mathematics Teacher Education
Curriculum
title_short Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities
title_full Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities
title_fullStr Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities
title_full_unstemmed Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities
title_sort Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities
author Lima Junior, Antônio Vieira
author_facet Lima Junior, Antônio Vieira
Araújo, Stéfany Silva
Oliveira, Victor Coelho
Pinheiro, José Milton Lopes
author_role author
author2 Araújo, Stéfany Silva
Oliveira, Victor Coelho
Pinheiro, José Milton Lopes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima Junior, Antônio Vieira
Araújo, Stéfany Silva
Oliveira, Victor Coelho
Pinheiro, José Milton Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Etnomatemática
Formação de Professores de Matemática
Currículo
Etnomatemática
Formación de Profesores de Matemática
Currículo
Ethnomathematics
Mathematics Teacher Education
Curriculum
topic Etnomatemática
Formação de Professores de Matemática
Currículo
Etnomatemática
Formación de Profesores de Matemática
Currículo
Ethnomathematics
Mathematics Teacher Education
Curriculum
description In this research we seek to understand: how is Ethnomathematics present in the training curricula of mathematics teachers in Brazil? To this end, a qualitative study of documentary nature is carried out, analyzing Political Course Projects of degrees in Mathematics from different public universities in different Brazilian states. The Content Analysis movement has bequeathed us three Nuclei of Understanding: Ethnomathematics as a curricular subject or as the content of a subject; Ethnomathematics as a theoretical and practical foundation for the mathematics teacher education process; The absence of Ethnomathematics in the mathematics teacher education curriculum. We found that although there are initiatives that propose Ethnomathematics in this training, the absence or little explanation of Ethnomathematics are more frequent, and with that, we reaffirm the relevance of an institutionalization movement in this area in the training of mathematics teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132
10.37001/remat25269062v18id572
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v18id572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/146
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/477
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/496
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/515
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021052
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021052
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021052
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494835101696