Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132 |
Resumo: | In this research we seek to understand: how is Ethnomathematics present in the training curricula of mathematics teachers in Brazil? To this end, a qualitative study of documentary nature is carried out, analyzing Political Course Projects of degrees in Mathematics from different public universities in different Brazilian states. The Content Analysis movement has bequeathed us three Nuclei of Understanding: Ethnomathematics as a curricular subject or as the content of a subject; Ethnomathematics as a theoretical and practical foundation for the mathematics teacher education process; The absence of Ethnomathematics in the mathematics teacher education curriculum. We found that although there are initiatives that propose Ethnomathematics in this training, the absence or little explanation of Ethnomathematics are more frequent, and with that, we reaffirm the relevance of an institutionalization movement in this area in the training of mathematics teachers. |
id |
SBEM_a197cb1392ef4f78bc1afc6c44caf646 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/132 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universitiesEtnomatemática y Formación de Profesores de Matemáticas: una reflexión sobre currículos de universidades públicas brasileñasEtnomatemática e formação de professores de matemática: uma reflexão sobre currículos de universidades públicas brasileirasEtnomatemáticaFormação de Professores de MatemáticaCurrículoEtnomatemáticaFormación de Profesores de MatemáticaCurrículoEthnomathematicsMathematics Teacher EducationCurriculumIn this research we seek to understand: how is Ethnomathematics present in the training curricula of mathematics teachers in Brazil? To this end, a qualitative study of documentary nature is carried out, analyzing Political Course Projects of degrees in Mathematics from different public universities in different Brazilian states. The Content Analysis movement has bequeathed us three Nuclei of Understanding: Ethnomathematics as a curricular subject or as the content of a subject; Ethnomathematics as a theoretical and practical foundation for the mathematics teacher education process; The absence of Ethnomathematics in the mathematics teacher education curriculum. We found that although there are initiatives that propose Ethnomathematics in this training, the absence or little explanation of Ethnomathematics are more frequent, and with that, we reaffirm the relevance of an institutionalization movement in this area in the training of mathematics teachers.En esta investigación buscamos comprender: ¿cómo se hace presente la Etnomatemática en los currículos de formación de profesores de matemáticas de Brasil? Para tanto, se realiza un estudio cualitativo, de cuño documental, analizando Proyectos Políticos de Curso de licenciaturas en Matemáticas de diferentes universidades públicas de los diferentes estados brasileños. El movimiento de Análisis de Contenidos nos legó tres Núcleos de Comprensión: Etnomatemática como disciplina curricular o como tema de una disciplina; Etnomatemática como fundamentación teórica y práctica al proceso de formación del profesor de matemáticas; La ausencia de la Etnomatemática en el currículo de formación de profesores de Matemáticas. Constatamos que si bien hay iniciativas que proponen el Etnomatemática en esa formación, la ausencia o la poca explicitación de la Etnomatemática son más frecuentes, y con eso, reafirmamos la relevancia de un movimiento de institucionalización de esa área en la formación de profesores de matemáticas.Nesta pesquisa buscamos compreender: como a Etnomatemática se faz presente nos currículos de formação de professores de matemática do Brasil? Para tanto, realiza-se um estudo qualitativo, de cunho documental, analisando Projetos Políticos de Curso de licenciaturas em Matemática de diferentes universidades públicas dos diferentes estados brasileiros. O movimento da Análise de Conteúdos nos legou três Núcleos de Compreensão: Etnomatemática como disciplina curricular ou como tema de uma disciplina; Etnomatemática como fundamentação teórica e prática ao processo de formação do professor de matemática; A ausência da Etnomatemática no currículo de formação de professores de Matemática. Constatamos que embora haja iniciativas que propõem a Etnomatemática nessa formação, a ausência ou a pouca explicitação da Etnomatemática são mais frequentes e, com isso, reafirmamos a relevância de um movimento de institucionalização dessa área na formação de professores de matemática. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/13210.37001/remat25269062v18id572Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021052Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021052Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210522526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/146https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/477https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/496https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/515https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima Junior, Antônio VieiraAraújo, Stéfany SilvaOliveira, Victor CoelhoPinheiro, José Milton Lopes2023-07-16T02:36:41Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/132Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:36:41Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities Etnomatemática y Formación de Profesores de Matemáticas: una reflexión sobre currículos de universidades públicas brasileñas Etnomatemática e formação de professores de matemática: uma reflexão sobre currículos de universidades públicas brasileiras |
title |
Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities |
spellingShingle |
Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities Lima Junior, Antônio Vieira Etnomatemática Formação de Professores de Matemática Currículo Etnomatemática Formación de Profesores de Matemática Currículo Ethnomathematics Mathematics Teacher Education Curriculum |
title_short |
Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities |
title_full |
Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities |
title_fullStr |
Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities |
title_full_unstemmed |
Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities |
title_sort |
Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities |
author |
Lima Junior, Antônio Vieira |
author_facet |
Lima Junior, Antônio Vieira Araújo, Stéfany Silva Oliveira, Victor Coelho Pinheiro, José Milton Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Stéfany Silva Oliveira, Victor Coelho Pinheiro, José Milton Lopes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima Junior, Antônio Vieira Araújo, Stéfany Silva Oliveira, Victor Coelho Pinheiro, José Milton Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Etnomatemática Formação de Professores de Matemática Currículo Etnomatemática Formación de Profesores de Matemática Currículo Ethnomathematics Mathematics Teacher Education Curriculum |
topic |
Etnomatemática Formação de Professores de Matemática Currículo Etnomatemática Formación de Profesores de Matemática Currículo Ethnomathematics Mathematics Teacher Education Curriculum |
description |
In this research we seek to understand: how is Ethnomathematics present in the training curricula of mathematics teachers in Brazil? To this end, a qualitative study of documentary nature is carried out, analyzing Political Course Projects of degrees in Mathematics from different public universities in different Brazilian states. The Content Analysis movement has bequeathed us three Nuclei of Understanding: Ethnomathematics as a curricular subject or as the content of a subject; Ethnomathematics as a theoretical and practical foundation for the mathematics teacher education process; The absence of Ethnomathematics in the mathematics teacher education curriculum. We found that although there are initiatives that propose Ethnomathematics in this training, the absence or little explanation of Ethnomathematics are more frequent, and with that, we reaffirm the relevance of an institutionalization movement in this area in the training of mathematics teachers. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132 10.37001/remat25269062v18id572 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v18id572 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/146 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/477 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/496 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132/515 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021052 Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021052 Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021052 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494835101696 |