ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galo, Claudia María Lara
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16753
Resumo: In this article, the author shares her professional experiences with ethnomathematics, from the time she first learned about it in the early 1980s to the present day. As a high school teacher in Guatemala, as a teacher former and as a writer of textbooks and creator of teaching materials, she shares experiences and examples, as well as reactions from students and colleagues. The author details how she integrated the Mayan numbering system and ethnomathematics into Guatemala's basic national curriculum in 2005, which guides the work of all the country's educational institutions. She finishes with an actual discourse, preseting what colleagues are doing now in classes and the impact of Ethnomathematics on the lives of teachers and students in 2023.
id UFMT-5_e62c622b8de82087242178849ab69cbc
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16753
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCEETNOMATEMÁTICAS EN EL CURRÍCULO GUATEMALTECO: UNA EXPERIENCIAETNOMATEMÁTICA NO CURRPICULO DA GUATEMALA: UMA EXPERIÊNCIA EtnomatemáticaCurrículoGuatemamaEducação MatemáticaEtnomatemáticasCurrículoGuatemalaEducación MatemáticaEthnomathematicsCurriculumGuatemala. Mathematics EducationIn this article, the author shares her professional experiences with ethnomathematics, from the time she first learned about it in the early 1980s to the present day. As a high school teacher in Guatemala, as a teacher former and as a writer of textbooks and creator of teaching materials, she shares experiences and examples, as well as reactions from students and colleagues. The author details how she integrated the Mayan numbering system and ethnomathematics into Guatemala's basic national curriculum in 2005, which guides the work of all the country's educational institutions. She finishes with an actual discourse, preseting what colleagues are doing now in classes and the impact of Ethnomathematics on the lives of teachers and students in 2023.En el trabajo se comparte la experiencia personal de la autora en relación a las Etnomatemáticas desde que las conoció a inicios de los 80’s hasta la actualidad. Como docente en las aulas de secundaria de Guatemala, como formadora de maestros y también como escritora de libros de texto y diseñadora de material didáctico, se comparten vivencias y ejemplos, así como reacciones de los estudiantes y colegas. Se detalla cómo se logró integrar el Sistema Maya de numeración y las Etnomatemáticas en el Currículo nacional base de Guatemala en 2005 que orienta el trabajo de todas las instituciones educativas del país. Termina con la actualidad mostrando lo que hacen ahora los colegas en las aulas y el impacto de las Etnomatemáticas en la vida de los maestros y los estudiantes en 2023.Neste artigo a autora compartilha sua experiencia profissional com relação à Etnomatemática, desde que a conheceu, no começo dos anos 80, até a atualidade. Como docente em aulas do ensino médio da Guatemala, como formadora de professores e como escritora de livros didáticos e criadora de materiais didáticos, a autora narra vivencias e exemplos, bem como reações de estudantes e colegas. Detalha como chegou a integrar o Sistema Maia de numeração e a Etnomatemática no Currículo nacional base da Guatemala, em 2005, que orienta o trabalho de toda as instituições educativas do país. Termina com um relato da atualidade, mostrando o que fazem agora os colegas nas aulas e o impacto da Etnomatemática na vida dos profesores e estudantes em 2023.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1675310.26571/reamec.v11i1.16753 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23107REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23107REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231072318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTspahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16753/13101Copyright (c) 2023 Claudia María Lara Galohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalo, Claudia María Lara2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16753Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE
ETNOMATEMÁTICAS EN EL CURRÍCULO GUATEMALTECO: UNA EXPERIENCIA
ETNOMATEMÁTICA NO CURRPICULO DA GUATEMALA: UMA EXPERIÊNCIA
title ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE
spellingShingle ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE
Galo, Claudia María Lara
Etnomatemática
Currículo
Guatemama
Educação Matemática
Etnomatemáticas
Currículo
Guatemala
Educación Matemática
Ethnomathematics
Curriculum
Guatemala
. Mathematics Education
title_short ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE
title_full ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE
title_fullStr ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE
title_full_unstemmed ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE
title_sort ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE
author Galo, Claudia María Lara
author_facet Galo, Claudia María Lara
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galo, Claudia María Lara
dc.subject.por.fl_str_mv Etnomatemática
Currículo
Guatemama
Educação Matemática
Etnomatemáticas
Currículo
Guatemala
Educación Matemática
Ethnomathematics
Curriculum
Guatemala
. Mathematics Education
topic Etnomatemática
Currículo
Guatemama
Educação Matemática
Etnomatemáticas
Currículo
Guatemala
Educación Matemática
Ethnomathematics
Curriculum
Guatemala
. Mathematics Education
description In this article, the author shares her professional experiences with ethnomathematics, from the time she first learned about it in the early 1980s to the present day. As a high school teacher in Guatemala, as a teacher former and as a writer of textbooks and creator of teaching materials, she shares experiences and examples, as well as reactions from students and colleagues. The author details how she integrated the Mayan numbering system and ethnomathematics into Guatemala's basic national curriculum in 2005, which guides the work of all the country's educational institutions. She finishes with an actual discourse, preseting what colleagues are doing now in classes and the impact of Ethnomathematics on the lives of teachers and students in 2023.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16753
10.26571/reamec.v11i1.16753
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16753
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16753
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16753/13101
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Claudia María Lara Galo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Claudia María Lara Galo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23107
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23107
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23107
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814717247488