ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16753 |
Resumo: | In this article, the author shares her professional experiences with ethnomathematics, from the time she first learned about it in the early 1980s to the present day. As a high school teacher in Guatemala, as a teacher former and as a writer of textbooks and creator of teaching materials, she shares experiences and examples, as well as reactions from students and colleagues. The author details how she integrated the Mayan numbering system and ethnomathematics into Guatemala's basic national curriculum in 2005, which guides the work of all the country's educational institutions. She finishes with an actual discourse, preseting what colleagues are doing now in classes and the impact of Ethnomathematics on the lives of teachers and students in 2023. |
id |
UFMT-5_e62c622b8de82087242178849ab69cbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16753 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCEETNOMATEMÁTICAS EN EL CURRÍCULO GUATEMALTECO: UNA EXPERIENCIAETNOMATEMÁTICA NO CURRPICULO DA GUATEMALA: UMA EXPERIÊNCIA EtnomatemáticaCurrículoGuatemamaEducação MatemáticaEtnomatemáticasCurrículoGuatemalaEducación MatemáticaEthnomathematicsCurriculumGuatemala. Mathematics EducationIn this article, the author shares her professional experiences with ethnomathematics, from the time she first learned about it in the early 1980s to the present day. As a high school teacher in Guatemala, as a teacher former and as a writer of textbooks and creator of teaching materials, she shares experiences and examples, as well as reactions from students and colleagues. The author details how she integrated the Mayan numbering system and ethnomathematics into Guatemala's basic national curriculum in 2005, which guides the work of all the country's educational institutions. She finishes with an actual discourse, preseting what colleagues are doing now in classes and the impact of Ethnomathematics on the lives of teachers and students in 2023.En el trabajo se comparte la experiencia personal de la autora en relación a las Etnomatemáticas desde que las conoció a inicios de los 80’s hasta la actualidad. Como docente en las aulas de secundaria de Guatemala, como formadora de maestros y también como escritora de libros de texto y diseñadora de material didáctico, se comparten vivencias y ejemplos, así como reacciones de los estudiantes y colegas. Se detalla cómo se logró integrar el Sistema Maya de numeración y las Etnomatemáticas en el Currículo nacional base de Guatemala en 2005 que orienta el trabajo de todas las instituciones educativas del país. Termina con la actualidad mostrando lo que hacen ahora los colegas en las aulas y el impacto de las Etnomatemáticas en la vida de los maestros y los estudiantes en 2023.Neste artigo a autora compartilha sua experiencia profissional com relação à Etnomatemática, desde que a conheceu, no começo dos anos 80, até a atualidade. Como docente em aulas do ensino médio da Guatemala, como formadora de professores e como escritora de livros didáticos e criadora de materiais didáticos, a autora narra vivencias e exemplos, bem como reações de estudantes e colegas. Detalha como chegou a integrar o Sistema Maia de numeração e a Etnomatemática no Currículo nacional base da Guatemala, em 2005, que orienta o trabalho de toda as instituições educativas do país. Termina com um relato da atualidade, mostrando o que fazem agora os colegas nas aulas e o impacto da Etnomatemática na vida dos profesores e estudantes em 2023.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1675310.26571/reamec.v11i1.16753 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23107REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23107REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231072318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTspahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16753/13101Copyright (c) 2023 Claudia María Lara Galohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalo, Claudia María Lara2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16753Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE ETNOMATEMÁTICAS EN EL CURRÍCULO GUATEMALTECO: UNA EXPERIENCIA ETNOMATEMÁTICA NO CURRPICULO DA GUATEMALA: UMA EXPERIÊNCIA |
title |
ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE |
spellingShingle |
ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE Galo, Claudia María Lara Etnomatemática Currículo Guatemama Educação Matemática Etnomatemáticas Currículo Guatemala Educación Matemática Ethnomathematics Curriculum Guatemala . Mathematics Education |
title_short |
ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE |
title_full |
ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE |
title_fullStr |
ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE |
title_full_unstemmed |
ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE |
title_sort |
ETHNOMATHEMATICS IN THE GUATEMALAN CURRICULUM: AN EXPERIENCE |
author |
Galo, Claudia María Lara |
author_facet |
Galo, Claudia María Lara |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galo, Claudia María Lara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Etnomatemática Currículo Guatemama Educação Matemática Etnomatemáticas Currículo Guatemala Educación Matemática Ethnomathematics Curriculum Guatemala . Mathematics Education |
topic |
Etnomatemática Currículo Guatemama Educação Matemática Etnomatemáticas Currículo Guatemala Educación Matemática Ethnomathematics Curriculum Guatemala . Mathematics Education |
description |
In this article, the author shares her professional experiences with ethnomathematics, from the time she first learned about it in the early 1980s to the present day. As a high school teacher in Guatemala, as a teacher former and as a writer of textbooks and creator of teaching materials, she shares experiences and examples, as well as reactions from students and colleagues. The author details how she integrated the Mayan numbering system and ethnomathematics into Guatemala's basic national curriculum in 2005, which guides the work of all the country's educational institutions. She finishes with an actual discourse, preseting what colleagues are doing now in classes and the impact of Ethnomathematics on the lives of teachers and students in 2023. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16753 10.26571/reamec.v11i1.16753 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16753 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.16753 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16753/13101 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Claudia María Lara Galo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Claudia María Lara Galo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23107 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23107 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23107 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814717247488 |