Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102 |
Resumo: | The article proposes a critical debate about the prejudiced separation between the knowledge of the academy or instituted science and the local knowledge of populations from different cultures and social organizations far from the surrounding society. From the ethnography of knowledge, the registered field material must be analyzed, already in the academy, by interdisciplinary interaction of researchers from different disciplinary areas. In the field, some private researcher focuses on certain areas of knowledge that interest him when practicing ethnography without, however, projecting his disciplinary field on his interlocutor. Of interest in everything associated with mathematics, for example, only after returning from the field would it make sense to use as a technique, a method of analysis proper to some ethno-x, where x is one of the academic disciplines that in this author's particular understanding could, for example, be mathematics. |
id |
SBEM_b0f9180974ccbd1cb9a04c41f8abf638 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/102 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-xConocimientos académicos en las etnografías de conocimientos locales indisciplinables: etno-matemáticas y otras etno-xSaberes acadêmicos nas etnografias de saberes locais indisciplináveis: etno-matemática e outras etno-xEtnografia de saberesEtnociênciaEtnomatemáticaEducação fundamentalAntropologiaEtnografía del conocimientoEtnocienciaEtnomatemáticaEducación fundamentalAntropologíaEthnography of knowledgeEthnoscienceEthnomathematicsFundamental educationAnthropologyThe article proposes a critical debate about the prejudiced separation between the knowledge of the academy or instituted science and the local knowledge of populations from different cultures and social organizations far from the surrounding society. From the ethnography of knowledge, the registered field material must be analyzed, already in the academy, by interdisciplinary interaction of researchers from different disciplinary areas. In the field, some private researcher focuses on certain areas of knowledge that interest him when practicing ethnography without, however, projecting his disciplinary field on his interlocutor. Of interest in everything associated with mathematics, for example, only after returning from the field would it make sense to use as a technique, a method of analysis proper to some ethno-x, where x is one of the academic disciplines that in this author's particular understanding could, for example, be mathematics.El artículo propone un debate crítico sobre la separación prejuiciada entre el conocimiento de la academia o ciencia instituida y el conocimiento local de poblaciones de diferentes culturas y organizaciones sociales alejadas de la sociedad circundante. A partir de la etnografía del conocimiento, el material registrado debe ser analizado, ya en la academia, a través de la interacción interdisciplinaria de investigadores de diferentes áreas disciplinares. En el campo, algún investigador particular se enfoca en ciertos dominios del conocimiento que le interesan a la hora de practicar la etnografía sin, sin embargo, proyectar su interés disciplinar en su interlocutor. De interés en todo lo relacionado con las matemáticas, por ejemplo, solo después de regresar del campo tendría sentido utilizar como técnica, un método de análisis específico de alguna etno-x, donde x es una de las disciplinas académicas que, en la particular comprensión de este autor, podría ser, por ejemplo, matemática.O artigo propõe um debate crítico sobre a separação preconceituosa entre os saberes da academia ou ciência instituída e os saberes locais de populações de diferentes culturas e organizações sociais distantes da sociedade envolvente. A partir da etnografia dos saberes o material registrado deve ser analisado, já na academia, por interação interdisciplinar de pesquisadores de diversas áreas disciplinares. No campo algum pesquisador particular focaliza a partir de certos domínios do conhecimento que lhe interessam ao praticar a etnografia sem, no entanto, projetar seu interesse disciplinar no seu interlocutor. Do interesse por tudo que se associe à matemática, por exemplo, só após a volta do campo faria sentido usar como técnica, um método de análise próprio de alguma etno-x, onde x é uma das disciplinas da academia que no entender particular desse autor poderia, por exemplo, ser a matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/10210.37001/remat25269062v18id622Revista de Educação Matemática; Vol. 18 No. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021039Revista de Educação Matemática; Vol. 18 Núm. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021039Revista de Educação Matemática; v. 18 n. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e0210392526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporenghttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/104https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/105https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/386https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/400https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/414https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Marcio D'Olne2023-07-16T02:04:32Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/102Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:04:32Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x Conocimientos académicos en las etnografías de conocimientos locales indisciplinables: etno-matemáticas y otras etno-x Saberes acadêmicos nas etnografias de saberes locais indisciplináveis: etno-matemática e outras etno-x |
title |
Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x |
spellingShingle |
Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x Campos, Marcio D'Olne Etnografia de saberes Etnociência Etnomatemática Educação fundamental Antropologia Etnografía del conocimiento Etnociencia Etnomatemática Educación fundamental Antropología Ethnography of knowledge Ethnoscience Ethnomathematics Fundamental education Anthropology |
title_short |
Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x |
title_full |
Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x |
title_fullStr |
Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x |
title_full_unstemmed |
Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x |
title_sort |
Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x |
author |
Campos, Marcio D'Olne |
author_facet |
Campos, Marcio D'Olne |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Marcio D'Olne |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Etnografia de saberes Etnociência Etnomatemática Educação fundamental Antropologia Etnografía del conocimiento Etnociencia Etnomatemática Educación fundamental Antropología Ethnography of knowledge Ethnoscience Ethnomathematics Fundamental education Anthropology |
topic |
Etnografia de saberes Etnociência Etnomatemática Educação fundamental Antropologia Etnografía del conocimiento Etnociencia Etnomatemática Educación fundamental Antropología Ethnography of knowledge Ethnoscience Ethnomathematics Fundamental education Anthropology |
description |
The article proposes a critical debate about the prejudiced separation between the knowledge of the academy or instituted science and the local knowledge of populations from different cultures and social organizations far from the surrounding society. From the ethnography of knowledge, the registered field material must be analyzed, already in the academy, by interdisciplinary interaction of researchers from different disciplinary areas. In the field, some private researcher focuses on certain areas of knowledge that interest him when practicing ethnography without, however, projecting his disciplinary field on his interlocutor. Of interest in everything associated with mathematics, for example, only after returning from the field would it make sense to use as a technique, a method of analysis proper to some ethno-x, where x is one of the academic disciplines that in this author's particular understanding could, for example, be mathematics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102 10.37001/remat25269062v18id622 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v18id622 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/104 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/105 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/386 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/400 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/414 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 No. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021039 Revista de Educação Matemática; Vol. 18 Núm. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021039 Revista de Educação Matemática; v. 18 n. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021039 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494427205632 |