Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Marcio D'Olne
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102
Resumo: The article proposes a critical debate about the prejudiced separation between the knowledge of the academy or instituted science and the local knowledge of populations from different cultures and social organizations far from the surrounding society. From the ethnography of knowledge, the registered field material must be analyzed, already in the academy, by interdisciplinary interaction of researchers from different disciplinary areas. In the field, some private researcher focuses on certain areas of knowledge that interest him when practicing ethnography without, however, projecting his disciplinary field on his interlocutor. Of interest in everything associated with mathematics, for example, only after returning from the field would it make sense to use as a technique, a method of analysis proper to some ethno-x, where x is one of the academic disciplines that in this author's particular understanding could, for example, be mathematics.
id SBEM_b0f9180974ccbd1cb9a04c41f8abf638
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/102
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-xConocimientos académicos en las etnografías de conocimientos locales indisciplinables: etno-matemáticas y otras etno-xSaberes acadêmicos nas etnografias de saberes locais indisciplináveis: etno-matemática e outras etno-xEtnografia de saberesEtnociênciaEtnomatemáticaEducação fundamentalAntropologiaEtnografía del conocimientoEtnocienciaEtnomatemáticaEducación fundamentalAntropologíaEthnography of knowledgeEthnoscienceEthnomathematicsFundamental educationAnthropologyThe article proposes a critical debate about the prejudiced separation between the knowledge of the academy or instituted science and the local knowledge of populations from different cultures and social organizations far from the surrounding society. From the ethnography of knowledge, the registered field material must be analyzed, already in the academy, by interdisciplinary interaction of researchers from different disciplinary areas. In the field, some private researcher focuses on certain areas of knowledge that interest him when practicing ethnography without, however, projecting his disciplinary field on his interlocutor. Of interest in everything associated with mathematics, for example, only after returning from the field would it make sense to use as a technique, a method of analysis proper to some ethno-x, where x is one of the academic disciplines that in this author's particular understanding could, for example, be mathematics.El artículo propone un debate crítico sobre la separación prejuiciada entre el conocimiento de la academia o ciencia instituida y el conocimiento local de poblaciones de diferentes culturas y organizaciones sociales alejadas de la sociedad circundante. A partir de la etnografía del conocimiento, el material registrado debe ser analizado, ya en la academia, a través de la interacción interdisciplinaria de investigadores de diferentes áreas disciplinares. En el campo, algún investigador particular se enfoca en ciertos dominios del conocimiento que le interesan a la hora de practicar la etnografía sin, sin embargo, proyectar su interés disciplinar en su interlocutor. De interés en todo lo relacionado con las matemáticas, por ejemplo, solo después de regresar del campo tendría sentido utilizar como técnica, un método de análisis específico de alguna etno-x, donde x es una de las disciplinas académicas que, en la particular comprensión de este autor, podría ser, por ejemplo, matemática.O artigo propõe um debate crítico sobre a separação preconceituosa entre os saberes da academia ou ciência instituída e os saberes locais de populações de diferentes culturas e organizações sociais distantes da sociedade envolvente. A partir da etnografia dos saberes o material registrado deve ser analisado, já na academia, por interação interdisciplinar de pesquisadores de diversas áreas disciplinares. No campo algum pesquisador particular focaliza a partir de certos domínios do conhecimento que lhe interessam ao praticar a etnografia sem, no entanto, projetar seu interesse disciplinar no seu interlocutor. Do interesse por tudo que se associe à matemática, por exemplo, só após a volta do campo faria sentido usar como técnica, um método de análise próprio de alguma etno-x, onde x é uma das disciplinas da academia que no entender particular desse autor poderia, por exemplo, ser a matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/10210.37001/remat25269062v18id622Revista de Educação Matemática; Vol. 18 No. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021039Revista de Educação Matemática; Vol. 18 Núm. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021039Revista de Educação Matemática; v. 18 n. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e0210392526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporenghttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/104https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/105https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/386https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/400https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/414https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Marcio D'Olne2023-07-16T02:04:32Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/102Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:04:32Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x
Conocimientos académicos en las etnografías de conocimientos locales indisciplinables: etno-matemáticas y otras etno-x
Saberes acadêmicos nas etnografias de saberes locais indisciplináveis: etno-matemática e outras etno-x
title Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x
spellingShingle Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x
Campos, Marcio D'Olne
Etnografia de saberes
Etnociência
Etnomatemática
Educação fundamental
Antropologia
Etnografía del conocimiento
Etnociencia
Etnomatemática
Educación fundamental
Antropología
Ethnography of knowledge
Ethnoscience
Ethnomathematics
Fundamental education
Anthropology
title_short Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x
title_full Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x
title_fullStr Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x
title_full_unstemmed Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x
title_sort Academic knowledge in the ethnographies of indisciplinable local knowledge: ethno-mathematics and other ethno-x
author Campos, Marcio D'Olne
author_facet Campos, Marcio D'Olne
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Marcio D'Olne
dc.subject.por.fl_str_mv Etnografia de saberes
Etnociência
Etnomatemática
Educação fundamental
Antropologia
Etnografía del conocimiento
Etnociencia
Etnomatemática
Educación fundamental
Antropología
Ethnography of knowledge
Ethnoscience
Ethnomathematics
Fundamental education
Anthropology
topic Etnografia de saberes
Etnociência
Etnomatemática
Educação fundamental
Antropologia
Etnografía del conocimiento
Etnociencia
Etnomatemática
Educación fundamental
Antropología
Ethnography of knowledge
Ethnoscience
Ethnomathematics
Fundamental education
Anthropology
description The article proposes a critical debate about the prejudiced separation between the knowledge of the academy or instituted science and the local knowledge of populations from different cultures and social organizations far from the surrounding society. From the ethnography of knowledge, the registered field material must be analyzed, already in the academy, by interdisciplinary interaction of researchers from different disciplinary areas. In the field, some private researcher focuses on certain areas of knowledge that interest him when practicing ethnography without, however, projecting his disciplinary field on his interlocutor. Of interest in everything associated with mathematics, for example, only after returning from the field would it make sense to use as a technique, a method of analysis proper to some ethno-x, where x is one of the academic disciplines that in this author's particular understanding could, for example, be mathematics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102
10.37001/remat25269062v18id622
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v18id622
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/104
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/105
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/386
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/400
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/102/414
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 No. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021039
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 Núm. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021039
Revista de Educação Matemática; v. 18 n. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021039
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494427205632