Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitability
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/449 |
Resumo: | The aim of this work is to evaluate the process of instruction of the standard deviation, we use as a theoretical framework the Ontosemiotic Approach, specifically some of the facets of didactic suitability, proposed by Juan Godino and collaborators. The participants were 30 Chilean secondary school students (16-17 years old). A problem situation was designed that promoted the emergence of the standard deviation of the object. This is a qualitative research, in which we analyzed of the content of the students' responses to the task is carried out. The answers showed a limited knowledge of statistical concepts, which makes it difficult to argue along with a correct resolution of the task. The answers show the complexity involved in appropriating the concept of standard deviation. We conclude that didactic suitability is a powerful instrument that allows an in-depth analysis of the practices of the mathematics teacher in the classroom. |
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Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitabilityValoración de una experiencia de enseñanza de la desviación estándar a través de la idoneidad didáctica Avaliação de uma experiência de ensino sobre desvio padrão por meio da idoneidade didáticaDispersion measuresStandard deviationHigh schoolDidactic suitabilityMedidas de dispersiónDesviación estándarEnseñanza secundariaIdoneidad didácticaMedidas de dispersãoDesvio padrãoEnsino MédioIdoneidade didáticaThe aim of this work is to evaluate the process of instruction of the standard deviation, we use as a theoretical framework the Ontosemiotic Approach, specifically some of the facets of didactic suitability, proposed by Juan Godino and collaborators. The participants were 30 Chilean secondary school students (16-17 years old). A problem situation was designed that promoted the emergence of the standard deviation of the object. This is a qualitative research, in which we analyzed of the content of the students' responses to the task is carried out. The answers showed a limited knowledge of statistical concepts, which makes it difficult to argue along with a correct resolution of the task. The answers show the complexity involved in appropriating the concept of standard deviation. We conclude that didactic suitability is a powerful instrument that allows an in-depth analysis of the practices of the mathematics teacher in the classroom.El objetivo del presente trabajo es valorar el proceso de instrucción de la desviación estándar, para ello utilizamos como marco teórico el Enfoque Ontosemiótico, específicamente algunas de las facetas de la idoneidad didáctica, propuesta por Juan Godino y colaboradores. Los participantes fueron 30 estudiantes chilenos de Enseñanza Media (16 a 17 años), para los cuales se diseñó una situación problema que promovía el surgimiento del objeto desviación estándar. Se trata de una investigación cualitativa, en la que se realiza un análisis de contenido de las producciones realizadas por los estudiantes para responder a la situación planteada. Las respuestas mostraron un limitado conocimiento de conceptos estadísticos, lo que dificulta una argumentación junto con una correcta resolución de la tarea. Las producciones ponen de manifiesto la complejidad que conlleva la apropiación del concepto desviación estándar. Concluimos que la idoneidad didáctica es un instrumento potente que permite analizar de manera profunda las prácticas del profesor de matemática en el aula.O objetivo deste trabalho é avaliar o processo de instrução do desvio padrão, para o qual utilizamos como referencial teórico o Enfoque Ontosemiótico, especificamente algumas das facetas da idoneidade didática, propostas por Juan Godino e colaboradores. Os participantes foram 30 estudantes chilenos do Ensino Médio (16 a 17 anos), para os quais foi proposta uma situação-problema que promoveu o surgimento do objeto desvio padrão. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, na qual é realizada uma análise de conteúdo das produções dos estudantes para responder ao objetivo proposto. As respostas mostraram um conhecimento limitado dos conceitos estatísticos, o que torna difícil a argumentação aliada à uma resolução correta da tarefa. As produções revelam a complexidade envolvida na apropriação do conceito de desvio padrão. Conclui-se que a idoneidade didática é um poderoso instrumento que permite uma análise profunda das práticas do professor de matemática em sala de aula.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/44910.37001/remat25269062v17id449Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020050Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020050Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020050Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200502526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMspahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/449/224https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPallauta, Jocelyn D.Barraza, Daniela Bonilla Coragem Ballejo, Clarissa2021-05-05T18:50:07ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
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