Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitability

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pallauta, Jocelyn D.
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barraza, Daniela Bonilla, Coragem Ballejo, Clarissa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/449
Resumo: The aim of this work is to evaluate the process of instruction of the standard deviation, we use as a theoretical framework the Ontosemiotic Approach, specifically some of the facets of didactic suitability, proposed by Juan Godino and collaborators. The participants were 30 Chilean secondary school students (16-17 years old). A problem situation was designed that promoted the emergence of the standard deviation of the object. This is a qualitative research, in which we analyzed of the content of the students' responses to the task is carried out. The answers showed a limited knowledge of statistical concepts, which makes it difficult to argue along with a correct resolution of the task. The answers show the complexity involved in appropriating the concept of standard deviation. We conclude that didactic suitability is a powerful instrument that allows an in-depth analysis of the practices of the mathematics teacher in the classroom.
id SBEM_b32c6bb7a6dd2165d129fbb143f281e1
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/449
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitabilityValoración de una experiencia de enseñanza de la desviación estándar a través de la idoneidad didáctica Avaliação de uma experiência de ensino sobre desvio padrão por meio da idoneidade didáticaDispersion measuresStandard deviationHigh schoolDidactic suitabilityMedidas de dispersiónDesviación estándarEnseñanza secundariaIdoneidad didácticaMedidas de dispersãoDesvio padrãoEnsino MédioIdoneidade didáticaThe aim of this work is to evaluate the process of instruction of the standard deviation, we use as a theoretical framework the Ontosemiotic Approach, specifically some of the facets of didactic suitability, proposed by Juan Godino and collaborators. The participants were 30 Chilean secondary school students (16-17 years old). A problem situation was designed that promoted the emergence of the standard deviation of the object. This is a qualitative research, in which we analyzed of the content of the students' responses to the task is carried out. The answers showed a limited knowledge of statistical concepts, which makes it difficult to argue along with a correct resolution of the task. The answers show the complexity involved in appropriating the concept of standard deviation. We conclude that didactic suitability is a powerful instrument that allows an in-depth analysis of the practices of the mathematics teacher in the classroom.El objetivo del presente trabajo es valorar el proceso de instrucción de la desviación estándar, para ello utilizamos como marco teórico el Enfoque Ontosemiótico, específicamente algunas de las facetas de la idoneidad didáctica, propuesta por Juan Godino y colaboradores. Los participantes fueron 30 estudiantes chilenos de Enseñanza Media (16 a 17 años), para los cuales se diseñó una situación problema que promovía el surgimiento del objeto desviación estándar. Se trata de una investigación cualitativa, en la que se realiza un análisis de contenido de las producciones realizadas por los estudiantes para responder a la situación planteada. Las respuestas mostraron un limitado conocimiento de conceptos estadísticos, lo que dificulta una argumentación junto con una correcta resolución de la tarea. Las producciones ponen de manifiesto la complejidad que conlleva la apropiación del concepto desviación estándar. Concluimos que la idoneidad didáctica es un instrumento potente que permite analizar de manera profunda las prácticas del profesor de matemática en el aula.O objetivo deste trabalho é avaliar o processo de instrução do desvio padrão, para o qual utilizamos como referencial teórico o Enfoque Ontosemiótico, especificamente algumas das facetas da idoneidade didática, propostas por Juan Godino e colaboradores. Os participantes foram 30 estudantes chilenos do Ensino Médio (16 a 17 anos), para os quais foi proposta uma situação-problema que promoveu o surgimento do objeto desvio padrão. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, na qual é realizada uma análise de conteúdo das produções dos estudantes para responder ao objetivo proposto. As respostas mostraram um conhecimento limitado dos conceitos estatísticos, o que torna difícil a argumentação aliada à uma resolução correta da tarefa. As produções revelam a complexidade envolvida na apropriação do conceito de desvio padrão. Conclui-se que a idoneidade didática é um poderoso instrumento que permite uma análise profunda das práticas do professor de matemática em sala de aula.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/44910.37001/remat25269062v17id449Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020050Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020050Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020050Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200502526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMspahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/449/224https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPallauta, Jocelyn D.Barraza, Daniela Bonilla Coragem Ballejo, Clarissa2021-05-05T18:50:07ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitability
Valoración de una experiencia de enseñanza de la desviación estándar a través de la idoneidad didáctica
Avaliação de uma experiência de ensino sobre desvio padrão por meio da idoneidade didática
title Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitability
spellingShingle Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitability
Pallauta, Jocelyn D.
Dispersion measures
Standard deviation
High school
Didactic suitability
Medidas de dispersión
Desviación estándar
Enseñanza secundaria
Idoneidad didáctica
Medidas de dispersão
Desvio padrão
Ensino Médio
Idoneidade didática
title_short Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitability
title_full Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitability
title_fullStr Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitability
title_full_unstemmed Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitability
title_sort Assessment of a standard deviation teaching experience through didactic suitability
author Pallauta, Jocelyn D.
author_facet Pallauta, Jocelyn D.
Barraza, Daniela Bonilla
Coragem Ballejo, Clarissa
author_role author
author2 Barraza, Daniela Bonilla
Coragem Ballejo, Clarissa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pallauta, Jocelyn D.
Barraza, Daniela Bonilla
Coragem Ballejo, Clarissa
dc.subject.por.fl_str_mv Dispersion measures
Standard deviation
High school
Didactic suitability
Medidas de dispersión
Desviación estándar
Enseñanza secundaria
Idoneidad didáctica
Medidas de dispersão
Desvio padrão
Ensino Médio
Idoneidade didática
topic Dispersion measures
Standard deviation
High school
Didactic suitability
Medidas de dispersión
Desviación estándar
Enseñanza secundaria
Idoneidad didáctica
Medidas de dispersão
Desvio padrão
Ensino Médio
Idoneidade didática
description The aim of this work is to evaluate the process of instruction of the standard deviation, we use as a theoretical framework the Ontosemiotic Approach, specifically some of the facets of didactic suitability, proposed by Juan Godino and collaborators. The participants were 30 Chilean secondary school students (16-17 years old). A problem situation was designed that promoted the emergence of the standard deviation of the object. This is a qualitative research, in which we analyzed of the content of the students' responses to the task is carried out. The answers showed a limited knowledge of statistical concepts, which makes it difficult to argue along with a correct resolution of the task. The answers show the complexity involved in appropriating the concept of standard deviation. We conclude that didactic suitability is a powerful instrument that allows an in-depth analysis of the practices of the mathematics teacher in the classroom.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/449
10.37001/remat25269062v17id449
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/449
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id449
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/449/224
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020050
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020050
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020050
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020050
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497642139648