Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5 |
Resumo: | Starting with the question: “Mathematics, what is this tension?”, this article summarizes a study with the objective of unveiling the social representations of Mathematics and understand how a group of first year high school students at a Federal Institute in Minas Gerais relate to this discipline. We sought support in Serge Moscovici's Social Representations Theory, complemented by Denise Jodelet, and used a questionnaire and interviews to obtain information about their experiences, beliefs, intuitions and feelings with Mathematics throughout their school life. The results indicated that depending on the tensions experienced in this discipline, students represent it in different ways. We consider the importance of these representations as something that affects their way of thinking, feeling and acting. They can enjoy it or not, feel afraid or not in the face of this discipline, be more or less dedicated to studies, as a result of the social representations they have of Mathematics. |
id |
SBEM_c9c7b73a016b1c68f58994c87734f689 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/5 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas GeraisMatemáticas, ¿qué tensión es esta? Representaciones sociales de estudiantes de un Instituto Federal de Minas GeraisMatemática, que tensão é essa? Representações sociais de estudantes de um Instituto Federal MineiroEducação MatemáticaRepresentação Social da MatemáticaEnsino MédioEducación MatemáticaRepresentación Social de las MatemáticasEscuela SecundariaMathematics EducationSocial Representation of MathematicsHigh SchoolStarting with the question: “Mathematics, what is this tension?”, this article summarizes a study with the objective of unveiling the social representations of Mathematics and understand how a group of first year high school students at a Federal Institute in Minas Gerais relate to this discipline. We sought support in Serge Moscovici's Social Representations Theory, complemented by Denise Jodelet, and used a questionnaire and interviews to obtain information about their experiences, beliefs, intuitions and feelings with Mathematics throughout their school life. The results indicated that depending on the tensions experienced in this discipline, students represent it in different ways. We consider the importance of these representations as something that affects their way of thinking, feeling and acting. They can enjoy it or not, feel afraid or not in the face of this discipline, be more or less dedicated to studies, as a result of the social representations they have of Mathematics.A partir de la pregunta: Matemáticas, ¿qué tensión es esta?, este artículo sintetiza un estudio cuyo objetivo fue develar las representaciones sociales de las Matemáticas y comprender cómo un grupo de estudiantes del primer año de escuela secundaria de un Instituto Federal de Minas Gerais relacionarse con esta disciplina. Nos apoyamos en la Teoría de las Representaciones Sociales de Serge Moscovici, complementada por Denise Jodelet y utilizamos un cuestionario y entrevistas para obtener información sobre sus experiencias, creencias, intuiciones y sentimientos con las Matemáticas a lo largo de su vida escolar. Los resultados indicaron que dependiendo de las tensiones que experimenta esta disciplina, los estudiantes la representan de diferentes maneras. Percibimos la importancia de estas representaciones como algo que les afecta en su forma de pensar, sentir y actuar. Pueden gustar o no, sentir miedo o no ante este tema, dispensar más o menos dedicación a los estudios, como consecuencia de las representaciones sociales que tienen de las Matemáticas.Partindo da pergunta: Matemática, que tensão é essa?, este artigo sintetiza um estudo cujo objetivo foi desvelar as representações sociais da Matemática e compreender como um grupo de estudantes da primeira série do Ensino Médio de um Instituto Federal Mineiro se relaciona com essa disciplina. Buscamos apoio na Teoria das Representações Sociais de Serge Moscovici, complementada por Denise Jodelet e utilizamos questionário e entrevistas para obter informações sobre suas experiências, crenças, intuições e sentimentos com a Matemática ao longo da vida escolar. Os resultados indicaram que dependendo das tensões vivenciadas por essa disciplina, os estudantes a representam de formas diversificadas. Percebemos a importância dessas representações como algo que os afeta na sua forma de pensar, sentir e agir. Eles podem gostar ou não, sentir medo ou não diante dessa disciplina, dispensar maior ou menor dedicação aos estudos, como consequência das representações sociais que têm da Matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/510.37001/remat25269062v20id737Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023004Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023004Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e0230042526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMenghttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5/4https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Rossely Valoni deMinoru Torisu, Edmilson2024-01-29T17:37:55Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/5Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2024-01-29T17:37:55Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais Matemáticas, ¿qué tensión es esta? Representaciones sociales de estudiantes de un Instituto Federal de Minas Gerais Matemática, que tensão é essa? Representações sociais de estudantes de um Instituto Federal Mineiro |
title |
Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais |
spellingShingle |
Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais Jesus, Rossely Valoni de Educação Matemática Representação Social da Matemática Ensino Médio Educación Matemática Representación Social de las Matemáticas Escuela Secundaria Mathematics Education Social Representation of Mathematics High School |
title_short |
Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais |
title_full |
Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais |
title_fullStr |
Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais |
title_full_unstemmed |
Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais |
title_sort |
Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais |
author |
Jesus, Rossely Valoni de |
author_facet |
Jesus, Rossely Valoni de Minoru Torisu, Edmilson |
author_role |
author |
author2 |
Minoru Torisu, Edmilson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus, Rossely Valoni de Minoru Torisu, Edmilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Representação Social da Matemática Ensino Médio Educación Matemática Representación Social de las Matemáticas Escuela Secundaria Mathematics Education Social Representation of Mathematics High School |
topic |
Educação Matemática Representação Social da Matemática Ensino Médio Educación Matemática Representación Social de las Matemáticas Escuela Secundaria Mathematics Education Social Representation of Mathematics High School |
description |
Starting with the question: “Mathematics, what is this tension?”, this article summarizes a study with the objective of unveiling the social representations of Mathematics and understand how a group of first year high school students at a Federal Institute in Minas Gerais relate to this discipline. We sought support in Serge Moscovici's Social Representations Theory, complemented by Denise Jodelet, and used a questionnaire and interviews to obtain information about their experiences, beliefs, intuitions and feelings with Mathematics throughout their school life. The results indicated that depending on the tensions experienced in this discipline, students represent it in different ways. We consider the importance of these representations as something that affects their way of thinking, feeling and acting. They can enjoy it or not, feel afraid or not in the face of this discipline, be more or less dedicated to studies, as a result of the social representations they have of Mathematics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5 10.37001/remat25269062v20id737 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v20id737 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5/4 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023004 Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023004 Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e023004 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494155624448 |