Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Rossely Valoni de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Minoru Torisu, Edmilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5
Resumo: Starting with the question: “Mathematics, what is this tension?”, this article summarizes a study with the objective of unveiling the social representations of Mathematics and understand how a group of first year high school students at a Federal Institute in Minas Gerais relate to this discipline. We sought support in Serge Moscovici's Social Representations Theory, complemented by Denise Jodelet, and used a questionnaire and interviews to obtain information about their experiences, beliefs, intuitions and feelings with Mathematics throughout their school life. The results indicated that depending on the tensions experienced in this discipline, students represent it in different ways. We consider the importance of these representations as something that affects their way of thinking, feeling and acting. They can enjoy it or not, feel afraid or not in the face of this discipline, be more or less dedicated to studies, as a result of the social representations they have of Mathematics.
id SBEM_c9c7b73a016b1c68f58994c87734f689
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/5
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas GeraisMatemáticas, ¿qué tensión es esta? Representaciones sociales de estudiantes de un Instituto Federal de Minas GeraisMatemática, que tensão é essa? Representações sociais de estudantes de um Instituto Federal MineiroEducação MatemáticaRepresentação Social da MatemáticaEnsino MédioEducación MatemáticaRepresentación Social de las MatemáticasEscuela SecundariaMathematics EducationSocial Representation of MathematicsHigh SchoolStarting with the question: “Mathematics, what is this tension?”, this article summarizes a study with the objective of unveiling the social representations of Mathematics and understand how a group of first year high school students at a Federal Institute in Minas Gerais relate to this discipline. We sought support in Serge Moscovici's Social Representations Theory, complemented by Denise Jodelet, and used a questionnaire and interviews to obtain information about their experiences, beliefs, intuitions and feelings with Mathematics throughout their school life. The results indicated that depending on the tensions experienced in this discipline, students represent it in different ways. We consider the importance of these representations as something that affects their way of thinking, feeling and acting. They can enjoy it or not, feel afraid or not in the face of this discipline, be more or less dedicated to studies, as a result of the social representations they have of Mathematics.A partir de la pregunta: Matemáticas, ¿qué tensión es esta?, este artículo sintetiza un estudio cuyo objetivo fue develar las representaciones sociales de las Matemáticas y comprender cómo un grupo de estudiantes del primer año de escuela secundaria de un Instituto Federal de Minas Gerais relacionarse con esta disciplina. Nos apoyamos en la Teoría de las Representaciones Sociales de Serge Moscovici, complementada por Denise Jodelet y utilizamos un cuestionario y entrevistas para obtener información sobre sus experiencias, creencias, intuiciones y sentimientos con las Matemáticas a lo largo de su vida escolar. Los resultados indicaron que dependiendo de las tensiones que experimenta esta disciplina, los estudiantes la representan de diferentes maneras. Percibimos la importancia de estas representaciones como algo que les afecta en su forma de pensar, sentir y actuar. Pueden gustar o no, sentir miedo o no ante este tema, dispensar más o menos dedicación a los estudios, como consecuencia de las representaciones sociales que tienen de las Matemáticas.Partindo da pergunta: Matemática, que tensão é essa?, este artigo sintetiza um estudo cujo objetivo foi desvelar as representações sociais da Matemática e compreender como um grupo de estudantes da primeira série do Ensino Médio de um Instituto Federal Mineiro se relaciona com essa disciplina. Buscamos apoio na Teoria das Representações Sociais de Serge Moscovici, complementada por Denise Jodelet e utilizamos questionário e entrevistas para obter informações sobre suas experiências, crenças, intuições e sentimentos com a Matemática ao longo da vida escolar. Os resultados indicaram que dependendo das tensões vivenciadas por essa disciplina, os estudantes a representam de formas diversificadas. Percebemos a importância dessas representações como algo que os afeta na sua forma de pensar, sentir e agir. Eles podem gostar ou não, sentir medo ou não diante dessa disciplina, dispensar maior ou menor dedicação aos estudos, como consequência das representações sociais que têm da Matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/510.37001/remat25269062v20id737Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023004Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023004Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e0230042526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMenghttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5/4https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Rossely Valoni deMinoru Torisu, Edmilson2024-01-29T17:37:55Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/5Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2024-01-29T17:37:55Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais
Matemáticas, ¿qué tensión es esta? Representaciones sociales de estudiantes de un Instituto Federal de Minas Gerais
Matemática, que tensão é essa? Representações sociais de estudantes de um Instituto Federal Mineiro
title Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais
spellingShingle Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais
Jesus, Rossely Valoni de
Educação Matemática
Representação Social da Matemática
Ensino Médio
Educación Matemática
Representación Social de las Matemáticas
Escuela Secundaria
Mathematics Education
Social Representation of Mathematics
High School
title_short Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais
title_full Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais
title_fullStr Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais
title_full_unstemmed Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais
title_sort Mathematics, what is this tension? Student’s social representations in a Federal Institute of Minas Gerais
author Jesus, Rossely Valoni de
author_facet Jesus, Rossely Valoni de
Minoru Torisu, Edmilson
author_role author
author2 Minoru Torisu, Edmilson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Rossely Valoni de
Minoru Torisu, Edmilson
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Representação Social da Matemática
Ensino Médio
Educación Matemática
Representación Social de las Matemáticas
Escuela Secundaria
Mathematics Education
Social Representation of Mathematics
High School
topic Educação Matemática
Representação Social da Matemática
Ensino Médio
Educación Matemática
Representación Social de las Matemáticas
Escuela Secundaria
Mathematics Education
Social Representation of Mathematics
High School
description Starting with the question: “Mathematics, what is this tension?”, this article summarizes a study with the objective of unveiling the social representations of Mathematics and understand how a group of first year high school students at a Federal Institute in Minas Gerais relate to this discipline. We sought support in Serge Moscovici's Social Representations Theory, complemented by Denise Jodelet, and used a questionnaire and interviews to obtain information about their experiences, beliefs, intuitions and feelings with Mathematics throughout their school life. The results indicated that depending on the tensions experienced in this discipline, students represent it in different ways. We consider the importance of these representations as something that affects their way of thinking, feeling and acting. They can enjoy it or not, feel afraid or not in the face of this discipline, be more or less dedicated to studies, as a result of the social representations they have of Mathematics.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5
10.37001/remat25269062v20id737
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v20id737
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5/4
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023004
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023004
Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e023004
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494155624448