The Use of Simulation for Inferential Statistics Teaching: The Case of the Central Limit Theorem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frei, Fernando
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116
Resumo: The concepts of Inferential Statistics form the basis upon which the practice of Statistics is developed in most undergraduate courses. The Central Limit Theorem is the core pillar for the sustenance of parametric analyses and, therefore, it is a significant part of Inferential Statistics. The aim of this paper is to present a simulation module using electronic spreadsheets for interactive learning that illustrates the concepts and validity of the Central Limit Theorem for undergraduate Biology students as a training activity. The results show that simulation is able to promote active learning through the use of technology to develop the conceptual understanding of the theorem. Besides, the simulation activity helped the teacher understand difficulties presented during the process, which makes it possible to propose new strategies for teaching the aforementioned theorem.
id SBEM_d5c746c8d286f231a927e53134eb6a00
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/116
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The Use of Simulation for Inferential Statistics Teaching: The Case of the Central Limit TheoremEl uso de la simulación para la enseñanza de la estadística inferencial: el caso del teorema del límite centralUso de Simulação para o Ensino de Estatística Inferencial: o caso do Teorema Central do LimiteSimulaçãoTeorema Central do LimiteEstatísticaPlanilha EletrônicaSimulaciónTeorema del límite centEstadísticaHoja de cálculo electrónicaSimulatioSpreadsheeSpreadsheetCentral Limit TheoremStatisticThe concepts of Inferential Statistics form the basis upon which the practice of Statistics is developed in most undergraduate courses. The Central Limit Theorem is the core pillar for the sustenance of parametric analyses and, therefore, it is a significant part of Inferential Statistics. The aim of this paper is to present a simulation module using electronic spreadsheets for interactive learning that illustrates the concepts and validity of the Central Limit Theorem for undergraduate Biology students as a training activity. The results show that simulation is able to promote active learning through the use of technology to develop the conceptual understanding of the theorem. Besides, the simulation activity helped the teacher understand difficulties presented during the process, which makes it possible to propose new strategies for teaching the aforementioned theorem.Los conceptos de Estadísticas Inferenciales constituyen la base por la cual la práctica de Estadística se desarrolla en la mayoría de los cursos de grado. El Teorema de Límite Central es el pilar central para el apoyo a los análisis paramétricos y, por lo tanto, a una parte significativa de las estadísticas inferenciales. El objetivo de este artículo es presentar un módulo de simulación utilizando una hoja de cálculo para el aprendizaje interactivo que ilustre los conceptos y la validez del Teorema de Límite Central para estudiantes de ciencias biológicas como una actividad formativa. Los resultados indican que la simulación tiene la capacidad de promover el aprendizaje activo con el uso de la tecnología para desarrollar la comprensión conceptual del teorema. Además, la actividad de simulación ayudó al profesor a entender las dificultades presentadas durante el proceso, lo que permite proponer nuevas estrategias para la enseñanza de este teorema.Os conceitos de Estatística Inferencial compõem a base pela qual a prática da Estatística é desenvolvida em grande parte dos cursos de graduação. O Teorema Central do Limite é o pilar central para a sustentação de análises paramétricas e, portanto, de parte expressiva da Estatística Inferencial. O objetivo deste artigo é apresentar um módulo de simulação usando planilha eletrônica para o aprendizado interativo que ilustra os conceitos e a validade do Teorema Central do Limite para alunos do curso de Graduação em Ciências Biológicas como uma atividade formadora. Os resultados apontam que a simulação tem a capacidade de promover o aprendizado ativo com o uso de tecnologia para desenvolver o entendimento conceitual do teorema. Ademais, a atividade de simulação auxiliou o docente a entender dificuldades apresentadas durante o processo o que possibilita propor novas estratégias para o ensino do referido teorema.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/11610.37001/remat25269062v17id491Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021009Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021009Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210092526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116/130https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116/429https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116/445https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116/461https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrei, Fernando2023-07-16T02:24:06Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/116Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:24:06Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv The Use of Simulation for Inferential Statistics Teaching: The Case of the Central Limit Theorem
El uso de la simulación para la enseñanza de la estadística inferencial: el caso del teorema del límite central
Uso de Simulação para o Ensino de Estatística Inferencial: o caso do Teorema Central do Limite
title The Use of Simulation for Inferential Statistics Teaching: The Case of the Central Limit Theorem
spellingShingle The Use of Simulation for Inferential Statistics Teaching: The Case of the Central Limit Theorem
Frei, Fernando
Simulação
Teorema Central do Limite
Estatística
Planilha Eletrônica
Simulación
Teorema del límite cent
Estadística
Hoja de cálculo electrónica
Simulatio
Spreadshee
Spreadsheet
Central Limit Theorem
Statistic
title_short The Use of Simulation for Inferential Statistics Teaching: The Case of the Central Limit Theorem
title_full The Use of Simulation for Inferential Statistics Teaching: The Case of the Central Limit Theorem
title_fullStr The Use of Simulation for Inferential Statistics Teaching: The Case of the Central Limit Theorem
title_full_unstemmed The Use of Simulation for Inferential Statistics Teaching: The Case of the Central Limit Theorem
title_sort The Use of Simulation for Inferential Statistics Teaching: The Case of the Central Limit Theorem
author Frei, Fernando
author_facet Frei, Fernando
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frei, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Simulação
Teorema Central do Limite
Estatística
Planilha Eletrônica
Simulación
Teorema del límite cent
Estadística
Hoja de cálculo electrónica
Simulatio
Spreadshee
Spreadsheet
Central Limit Theorem
Statistic
topic Simulação
Teorema Central do Limite
Estatística
Planilha Eletrônica
Simulación
Teorema del límite cent
Estadística
Hoja de cálculo electrónica
Simulatio
Spreadshee
Spreadsheet
Central Limit Theorem
Statistic
description The concepts of Inferential Statistics form the basis upon which the practice of Statistics is developed in most undergraduate courses. The Central Limit Theorem is the core pillar for the sustenance of parametric analyses and, therefore, it is a significant part of Inferential Statistics. The aim of this paper is to present a simulation module using electronic spreadsheets for interactive learning that illustrates the concepts and validity of the Central Limit Theorem for undergraduate Biology students as a training activity. The results show that simulation is able to promote active learning through the use of technology to develop the conceptual understanding of the theorem. Besides, the simulation activity helped the teacher understand difficulties presented during the process, which makes it possible to propose new strategies for teaching the aforementioned theorem.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116
10.37001/remat25269062v17id491
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116/130
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116/429
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116/445
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/116/461
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021009
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021009
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021009
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494785818624