Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frei, Fernando
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2792
Resumo: Several professors believe an electronic spreadsheet provides a better educational environment to teach statistics at an elementary level. An electronic spreadsheet may be an enabling tool to the student, allowing them to partition calculations in order to understand statistical concepts. This paper aims to present an electronic spreadsheet’s use overview, particularly, the Microsoft Excel® electronic spreadsheet in Statistics teaching, by a set of papers which deal with the stated theme, as well as the possibility of using electronic spreadsheet to simulation employing images. The results of the carried out survey evidence diverse possibilities to the development of activities in Statistics teaching’s field, from the simplest ones, by using graphics and synthetic measurements, to the use of experiments and modeling. There is no common sense about the electronic spreadsheet’s use to Statistics teaching and criticism is usual, however, several applications and activities, in particular, the ease to develop simulations, may contribute to the teaching-learning process.
id UCS-4_ca208b515120312777829abced55c400
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2792
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teachingPerspectivas del uso de las Hojas de Cálculo en la enseñanza de EstadísticaPerspectivas do uso de Planilhas Eletrônicas no Ensino de EstatísticaEstatísticaPlanilha EletrônicaSimulaçãoStatisticElectronic SpreadsheetSimulationEstadísticaHojas de CálculoSimulaciónSeveral professors believe an electronic spreadsheet provides a better educational environment to teach statistics at an elementary level. An electronic spreadsheet may be an enabling tool to the student, allowing them to partition calculations in order to understand statistical concepts. This paper aims to present an electronic spreadsheet’s use overview, particularly, the Microsoft Excel® electronic spreadsheet in Statistics teaching, by a set of papers which deal with the stated theme, as well as the possibility of using electronic spreadsheet to simulation employing images. The results of the carried out survey evidence diverse possibilities to the development of activities in Statistics teaching’s field, from the simplest ones, by using graphics and synthetic measurements, to the use of experiments and modeling. There is no common sense about the electronic spreadsheet’s use to Statistics teaching and criticism is usual, however, several applications and activities, in particular, the ease to develop simulations, may contribute to the teaching-learning process.Muchos profesores creen que una hoja de cálculo proporciona una mejor ambientación para la enseñanza de estadística en un nivel elementar. Una hoja de cálculo puede ser una herramienta facilitadora para el alumno, permitiéndole la partición de cálculos para comprender conceptos estadísticos.  Este trabajo tiene como objetivo presentar una visión general del uso de las hojas de cálculo, especialmente la hoja de cálculo Microsoft Excel® en la enseñanza de Estadística a través de una serie de trabajos que tratan del referido tema, bien como la posibilidad del uso de la hoja de cálculo para simulación empleando imágenes. Los resultados del planteamiento realizado evidencian diversas posibilidades para el desarrollo de actividades en el campo de la enseñanza de Estadísticas, desde las más simples, con el uso de medidas sintéticas y gráficos, hasta el uso de experimentos y modelados. No hay un sentido común acerca del uso de las hojas de cálculo para la enseñanza de Estadística y críticas son usuales, sin embargo, diversas aplicaciones y actividades, en particular, la facilidad de desarrollo de simulaciones, pueden contribuir para el proceso de enseñanza-aprendizaje.Muitos professores acreditam que uma planilha eletrônica fornece um melhor ambiente educacional para ensinar estatística em nível elementar. A planilha eletrônica pode ser uma ferramenta facilitadora para o aluno, permitindo que particione os cálculos para que possa entender conceitos estatísticos. Este trabalho tem como objetivo apresentar um panorama geral do uso de planilhas eletrônicas, em especial a planilha eletrônica Microsoft Excel® no ensino de Estatística através de um conjunto de trabalhos que tratam do referido tema, bem como a possibilidade do uso da planilha eletrônica para simulação com o emprego de imagens.  Os resultados do levantamento realizado evidenciam diversas possibilidades para o desenvolvimento de atividades no campo do ensino da Estatística, desde os mais simples, com uso de medidas sintéticas e gráficos, até o uso de experimentos e modelagem. Não há um consenso sobre o uso de planilhas eletrônicas para ensino de Estatística e críticas são comuns, no entanto, diversas aplicações e atividades, em especial, a facilidade de desenvolver simulações, podem contribuir para a o processo de ensino-aprendizagem.Editora Cruzeiro do Sul2021-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/279210.26843/rencima.v12n1a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2792/1502https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrei, Fernando2023-05-12T22:58:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2792Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T22:58:54Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching
Perspectivas del uso de las Hojas de Cálculo en la enseñanza de Estadística
Perspectivas do uso de Planilhas Eletrônicas no Ensino de Estatística
title Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching
spellingShingle Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching
Frei, Fernando
Estatística
Planilha Eletrônica
Simulação
Statistic
Electronic Spreadsheet
Simulation
Estadística
Hojas de Cálculo
Simulación
title_short Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching
title_full Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching
title_fullStr Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching
title_full_unstemmed Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching
title_sort Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching
author Frei, Fernando
author_facet Frei, Fernando
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frei, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Estatística
Planilha Eletrônica
Simulação
Statistic
Electronic Spreadsheet
Simulation
Estadística
Hojas de Cálculo
Simulación
topic Estatística
Planilha Eletrônica
Simulação
Statistic
Electronic Spreadsheet
Simulation
Estadística
Hojas de Cálculo
Simulación
description Several professors believe an electronic spreadsheet provides a better educational environment to teach statistics at an elementary level. An electronic spreadsheet may be an enabling tool to the student, allowing them to partition calculations in order to understand statistical concepts. This paper aims to present an electronic spreadsheet’s use overview, particularly, the Microsoft Excel® electronic spreadsheet in Statistics teaching, by a set of papers which deal with the stated theme, as well as the possibility of using electronic spreadsheet to simulation employing images. The results of the carried out survey evidence diverse possibilities to the development of activities in Statistics teaching’s field, from the simplest ones, by using graphics and synthetic measurements, to the use of experiments and modeling. There is no common sense about the electronic spreadsheet’s use to Statistics teaching and criticism is usual, however, several applications and activities, in particular, the ease to develop simulations, may contribute to the teaching-learning process.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2792
10.26843/rencima.v12n1a15
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2792
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n1a15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2792/1502
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-16
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132173357056