Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rostirola, Sandra Cristina Martini
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Siple, Ivanete Zuchi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/258
Resumo: This text comes from a research project on cooperative games as instruments of teaching-learning-assessment of combinatorial analysis for the literacy cycle, developed in a graduate program in sciences, mathematics and technology education at a state university in Santa Catarina (Brazil). We describe and analyze one of the practices present in this research, in which playful visualization materials were used as teaching tools in the methodology of teaching-learning-assessment of mathematics (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) in the development of combinatorial reasoning in the literacy cycle, involving third-grade students from a public school in central Santa Catarina. The results indicate positive contributions of the problem-solving methodology associated with playful visualization materials for the cognitive development of students, regarding the learning of combinatorial analysis. In addition, the activities are intended to provide experiences that allow the construction of meanings and understanding of mathematical concepts that lead to the development of combinatory reasoning, expanding possibilities for statistical literacy by valuing playfulness and the children’s world.
id SBEM_d5cef2f52d0e5d53d6eca96c1011ac16
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/258
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycleMateriales lúdicos como instrumentos de enseñanza-aprendizaje-evaluación para el análisis combinatorio en el Ciclo de AlfabetizaciónMateriais lúdicos como instrumentos de ensino-aprendizagem-avaliação de análise combinatória no Ciclo de AlfabetizaçãoProblem SolvingLiteracy CycleCombinatory ReasoningResolución de ProblemasEducación PrimariaRazonamiento CombinatorioResolução de Problemas. Ciclo de Alfabetização. Raciocínio Combinatório.This text comes from a research project on cooperative games as instruments of teaching-learning-assessment of combinatorial analysis for the literacy cycle, developed in a graduate program in sciences, mathematics and technology education at a state university in Santa Catarina (Brazil). We describe and analyze one of the practices present in this research, in which playful visualization materials were used as teaching tools in the methodology of teaching-learning-assessment of mathematics (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) in the development of combinatorial reasoning in the literacy cycle, involving third-grade students from a public school in central Santa Catarina. The results indicate positive contributions of the problem-solving methodology associated with playful visualization materials for the cognitive development of students, regarding the learning of combinatorial analysis. In addition, the activities are intended to provide experiences that allow the construction of meanings and understanding of mathematical concepts that lead to the development of combinatory reasoning, expanding possibilities for statistical literacy by valuing playfulness and the children’s world.Este trabajo es resultado de una investigación acerca de los juegos cooperativos como instrumentos para la Enseñanza – Aprendizaje – Evaluación de Análisis combinatorio en la educación primaria, desarrollado en el Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias en la Universidad Estatal de Santa Catarina. En este trabajo se describe y se analiza una de las prácticas pedagógicas presentadas en esta pesquisa. En la actividad analizada se utilizarón materiales lúdicos de visualización como recursos didácticos para la Enseñanza – Aprendizaje – Evaluación de Matemática (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) con el objetivo de desarrollar el razonamiento combinatorio en alumnos de Primaria de una Escuela Pública de Santa Catarina. Los resultados obtenidos muestran los efectos positivos de la Metodología asociada a la utilización de materiales lúdicos para el desarrollo cognitivo del alumno, relacionado al aprendizaje de Análisis combinatorio. Además, las actividades promueven experiencias que construyen significados y conceptos matemáticos esenciales para el razonamiento combinatorio, ampliando las posibilidades para la alfabetización estadística, en una perspectiva de valorización del lúdico e del universo infantil.Este texto é oriundo de um trabalho de investigação sobre jogos cooperativos, como instrumento de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Análise Combinatória no Ciclo de Alfabetização, desenvolvido no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias da Universidade do Estado de Santa Catarina. Aqui, descrevemos e analisamos uma das práticas presentes na referida pesquisa, na qual foram utilizados materiais lúdicos de visualização, como instrumentos didáticos na abordagem da Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) no desenvolvimento do Raciocínio Combinatório no Ciclo de Alfabetização, envolvendo estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública do Meio Oeste Catarinense. Os resultados alcançados indicam contribuições positivas dessa Metodologia associada a materiais lúdicos de visualização para o desenvolvimento cognitivo do aluno, no que tange a aprendizagem de Análise Combinatória. Além disso, as atividades possuem a intencionalidade de oportunizar experiências que permitam a construção de significados e apreensão de conceitos matemáticos que levem ao desenvolvimento do Raciocínio Combinatório ampliando as possibilidades para o letramento estatístico, dentro de uma perspectiva de valorização da ludicidade e do universo infantil.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/25810.37001/remat25269062v17id258Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020016Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020016Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020016Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200162526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/258/pdfCopyright (c) 2020 Sandra Cristina Martini Rostirola, Ivanete Zuchi Sipleinfo:eu-repo/semantics/openAccessRostirola, Sandra Cristina MartiniSiple, Ivanete Zuchi2021-05-05T18:51:04ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle
Materiales lúdicos como instrumentos de enseñanza-aprendizaje-evaluación para el análisis combinatorio en el Ciclo de Alfabetización
Materiais lúdicos como instrumentos de ensino-aprendizagem-avaliação de análise combinatória no Ciclo de Alfabetização
title Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle
spellingShingle Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle
Rostirola, Sandra Cristina Martini
Problem Solving
Literacy Cycle
Combinatory Reasoning
Resolución de Problemas
Educación Primaria
Razonamiento Combinatorio
Resolução de Problemas. Ciclo de Alfabetização. Raciocínio Combinatório.
title_short Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle
title_full Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle
title_fullStr Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle
title_full_unstemmed Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle
title_sort Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle
author Rostirola, Sandra Cristina Martini
author_facet Rostirola, Sandra Cristina Martini
Siple, Ivanete Zuchi
author_role author
author2 Siple, Ivanete Zuchi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rostirola, Sandra Cristina Martini
Siple, Ivanete Zuchi
dc.subject.por.fl_str_mv Problem Solving
Literacy Cycle
Combinatory Reasoning
Resolución de Problemas
Educación Primaria
Razonamiento Combinatorio
Resolução de Problemas. Ciclo de Alfabetização. Raciocínio Combinatório.
topic Problem Solving
Literacy Cycle
Combinatory Reasoning
Resolución de Problemas
Educación Primaria
Razonamiento Combinatorio
Resolução de Problemas. Ciclo de Alfabetização. Raciocínio Combinatório.
description This text comes from a research project on cooperative games as instruments of teaching-learning-assessment of combinatorial analysis for the literacy cycle, developed in a graduate program in sciences, mathematics and technology education at a state university in Santa Catarina (Brazil). We describe and analyze one of the practices present in this research, in which playful visualization materials were used as teaching tools in the methodology of teaching-learning-assessment of mathematics (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) in the development of combinatorial reasoning in the literacy cycle, involving third-grade students from a public school in central Santa Catarina. The results indicate positive contributions of the problem-solving methodology associated with playful visualization materials for the cognitive development of students, regarding the learning of combinatorial analysis. In addition, the activities are intended to provide experiences that allow the construction of meanings and understanding of mathematical concepts that lead to the development of combinatory reasoning, expanding possibilities for statistical literacy by valuing playfulness and the children’s world.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/258
10.37001/remat25269062v17id258
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/258
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id258
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/258/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Sandra Cristina Martini Rostirola, Ivanete Zuchi Siple
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Sandra Cristina Martini Rostirola, Ivanete Zuchi Siple
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020016
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020016
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020016
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020016
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497483804672