Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carmo, Cleverton Eugênio do
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Etcheverria, Teresa Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/407
Resumo: The goal of this article is to discuss an experiment on teaching strategies for solving addition problems, carried out with students in their 6th year of primary education. The theoretical background is based on the ideas of Vergnaud to address the Conceptual Field of Addition and Humphreys and Parker for the discussion on solution strategies. This discussion uses data related to the solution strategies applied by 21 students in a municipal school in a town in the countryside of the state of Sergipe. The teaching experiment revealed that students feel more comfortable using the algorithm in the traditional calculation sequence and the strategies they chose for addition were: rounding, decomposing one part and decomposing both parts; and for subtraction, they only used the strategy of decomposing the subtrahend.
id SBEM_da6aea6acefb70e1b050ef389fb5c69a
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/407
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year studentsEstrategias de resolución de problemas para operaciones de campo aditivo: una experiencia con estudiantes de 6º gradoEstratégias resolutivas de operações do campo aditivo: uma experiência com estudantes do 6º anoAddition and SubtractionFinal Years of Primary EducationSolution StrategiesSuma y restaAños Finales de la Escuela PrimariaEstrategias de ResoluciónAdição e SubtraçãoAnos Finais do Ensino FundamentalEstratégias de ResoluçãoThe goal of this article is to discuss an experiment on teaching strategies for solving addition problems, carried out with students in their 6th year of primary education. The theoretical background is based on the ideas of Vergnaud to address the Conceptual Field of Addition and Humphreys and Parker for the discussion on solution strategies. This discussion uses data related to the solution strategies applied by 21 students in a municipal school in a town in the countryside of the state of Sergipe. The teaching experiment revealed that students feel more comfortable using the algorithm in the traditional calculation sequence and the strategies they chose for addition were: rounding, decomposing one part and decomposing both parts; and for subtraction, they only used the strategy of decomposing the subtrahend.Este artículo tiene como objetivo llevar a la discusión el informe de una experiencia de enseñanza de estrategias de resolución de problemas para las operaciones del campo aditivo, llevado a cabo con los estudiantes de 6º año de la escuela primaria. La contribución teórica se basa en las ideas de Vergnaud para acercarse al Campo Conceptual Aditivo y a Humphreys y Parker para discutir las estrategias de resolución de problemas. El debate utiliza datos relacionados con las estrategias de resolución empleadas por 21 estudiantes de una escuela municipal en un pueblo en el interior del estado de Sergipe. La experiencia docente nos mostró que los estudiantes se sienten más cómodos haciendo uso del algoritmo en el formato de la cuenta armada y que las estrategias elegidas por ellos para la suma fueron: redondeo, descomposición de una parcela y descomposición de ambas parcelas; y para la resta solo usaron la estrategia de descomposición de resta.Este artigo tem como propósito trazer para discussão o relato de uma experiência de ensino de estratégias resolutivas para operações do campo aditivo realizada com estudantes do 6º ano do Ensino Fundamental. O aporte teórico apoia-se nas ideias de Vergnaud para abordar sobre o Campo Conceitual Aditivo e de Humphreys e Parker para discussão das estratégias resolutivas. A discussão usa dados relacionados às estratégias de resolução empregadas por 21 estudantes de uma escola municipal de um povoado do interior do Estado de Sergipe. A experiência de ensino mostrou-nos que os estudantes se sentem mais à vontade ao fazerem uso do algoritmo no formato da “conta armada”, e que as estratégias escolhidas por eles para a adição foram: arredondamento, decomposição de uma parcela e decomposição de ambas as parcelas; e para a subtração usaram somente a estratégia da decomposição do subtraendo.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/40710.37001/remat25269062v17id407Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020055Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020055Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020055Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200552526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/407/229https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarmo, Cleverton Eugênio doEtcheverria, Teresa Cristina2021-05-05T18:47:28ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students
Estrategias de resolución de problemas para operaciones de campo aditivo: una experiencia con estudiantes de 6º grado
Estratégias resolutivas de operações do campo aditivo: uma experiência com estudantes do 6º ano
title Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students
spellingShingle Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students
Carmo, Cleverton Eugênio do
Addition and Subtraction
Final Years of Primary Education
Solution Strategies
Suma y resta
Años Finales de la Escuela Primaria
Estrategias de Resolución
Adição e Subtração
Anos Finais do Ensino Fundamental
Estratégias de Resolução
title_short Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students
title_full Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students
title_fullStr Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students
title_full_unstemmed Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students
title_sort Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students
author Carmo, Cleverton Eugênio do
author_facet Carmo, Cleverton Eugênio do
Etcheverria, Teresa Cristina
author_role author
author2 Etcheverria, Teresa Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carmo, Cleverton Eugênio do
Etcheverria, Teresa Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Addition and Subtraction
Final Years of Primary Education
Solution Strategies
Suma y resta
Años Finales de la Escuela Primaria
Estrategias de Resolución
Adição e Subtração
Anos Finais do Ensino Fundamental
Estratégias de Resolução
topic Addition and Subtraction
Final Years of Primary Education
Solution Strategies
Suma y resta
Años Finales de la Escuela Primaria
Estrategias de Resolución
Adição e Subtração
Anos Finais do Ensino Fundamental
Estratégias de Resolução
description The goal of this article is to discuss an experiment on teaching strategies for solving addition problems, carried out with students in their 6th year of primary education. The theoretical background is based on the ideas of Vergnaud to address the Conceptual Field of Addition and Humphreys and Parker for the discussion on solution strategies. This discussion uses data related to the solution strategies applied by 21 students in a municipal school in a town in the countryside of the state of Sergipe. The teaching experiment revealed that students feel more comfortable using the algorithm in the traditional calculation sequence and the strategies they chose for addition were: rounding, decomposing one part and decomposing both parts; and for subtraction, they only used the strategy of decomposing the subtrahend.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/407
10.37001/remat25269062v17id407
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/407
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id407
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/407/229
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020055
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020055
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020055
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020055
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497616973824