Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/407 |
Resumo: | The goal of this article is to discuss an experiment on teaching strategies for solving addition problems, carried out with students in their 6th year of primary education. The theoretical background is based on the ideas of Vergnaud to address the Conceptual Field of Addition and Humphreys and Parker for the discussion on solution strategies. This discussion uses data related to the solution strategies applied by 21 students in a municipal school in a town in the countryside of the state of Sergipe. The teaching experiment revealed that students feel more comfortable using the algorithm in the traditional calculation sequence and the strategies they chose for addition were: rounding, decomposing one part and decomposing both parts; and for subtraction, they only used the strategy of decomposing the subtrahend. |
id |
SBEM_da6aea6acefb70e1b050ef389fb5c69a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/407 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year studentsEstrategias de resolución de problemas para operaciones de campo aditivo: una experiencia con estudiantes de 6º gradoEstratégias resolutivas de operações do campo aditivo: uma experiência com estudantes do 6º anoAddition and SubtractionFinal Years of Primary EducationSolution StrategiesSuma y restaAños Finales de la Escuela PrimariaEstrategias de ResoluciónAdição e SubtraçãoAnos Finais do Ensino FundamentalEstratégias de ResoluçãoThe goal of this article is to discuss an experiment on teaching strategies for solving addition problems, carried out with students in their 6th year of primary education. The theoretical background is based on the ideas of Vergnaud to address the Conceptual Field of Addition and Humphreys and Parker for the discussion on solution strategies. This discussion uses data related to the solution strategies applied by 21 students in a municipal school in a town in the countryside of the state of Sergipe. The teaching experiment revealed that students feel more comfortable using the algorithm in the traditional calculation sequence and the strategies they chose for addition were: rounding, decomposing one part and decomposing both parts; and for subtraction, they only used the strategy of decomposing the subtrahend.Este artículo tiene como objetivo llevar a la discusión el informe de una experiencia de enseñanza de estrategias de resolución de problemas para las operaciones del campo aditivo, llevado a cabo con los estudiantes de 6º año de la escuela primaria. La contribución teórica se basa en las ideas de Vergnaud para acercarse al Campo Conceptual Aditivo y a Humphreys y Parker para discutir las estrategias de resolución de problemas. El debate utiliza datos relacionados con las estrategias de resolución empleadas por 21 estudiantes de una escuela municipal en un pueblo en el interior del estado de Sergipe. La experiencia docente nos mostró que los estudiantes se sienten más cómodos haciendo uso del algoritmo en el formato de la cuenta armada y que las estrategias elegidas por ellos para la suma fueron: redondeo, descomposición de una parcela y descomposición de ambas parcelas; y para la resta solo usaron la estrategia de descomposición de resta.Este artigo tem como propósito trazer para discussão o relato de uma experiência de ensino de estratégias resolutivas para operações do campo aditivo realizada com estudantes do 6º ano do Ensino Fundamental. O aporte teórico apoia-se nas ideias de Vergnaud para abordar sobre o Campo Conceitual Aditivo e de Humphreys e Parker para discussão das estratégias resolutivas. A discussão usa dados relacionados às estratégias de resolução empregadas por 21 estudantes de uma escola municipal de um povoado do interior do Estado de Sergipe. A experiência de ensino mostrou-nos que os estudantes se sentem mais à vontade ao fazerem uso do algoritmo no formato da “conta armada”, e que as estratégias escolhidas por eles para a adição foram: arredondamento, decomposição de uma parcela e decomposição de ambas as parcelas; e para a subtração usaram somente a estratégia da decomposição do subtraendo.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/40710.37001/remat25269062v17id407Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020055Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020055Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020055Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200552526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/407/229https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarmo, Cleverton Eugênio doEtcheverria, Teresa Cristina2021-05-05T18:47:28ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students Estrategias de resolución de problemas para operaciones de campo aditivo: una experiencia con estudiantes de 6º grado Estratégias resolutivas de operações do campo aditivo: uma experiência com estudantes do 6º ano |
title |
Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students |
spellingShingle |
Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students Carmo, Cleverton Eugênio do Addition and Subtraction Final Years of Primary Education Solution Strategies Suma y resta Años Finales de la Escuela Primaria Estrategias de Resolución Adição e Subtração Anos Finais do Ensino Fundamental Estratégias de Resolução |
title_short |
Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students |
title_full |
Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students |
title_fullStr |
Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students |
title_full_unstemmed |
Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students |
title_sort |
Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students |
author |
Carmo, Cleverton Eugênio do |
author_facet |
Carmo, Cleverton Eugênio do Etcheverria, Teresa Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Etcheverria, Teresa Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carmo, Cleverton Eugênio do Etcheverria, Teresa Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Addition and Subtraction Final Years of Primary Education Solution Strategies Suma y resta Años Finales de la Escuela Primaria Estrategias de Resolución Adição e Subtração Anos Finais do Ensino Fundamental Estratégias de Resolução |
topic |
Addition and Subtraction Final Years of Primary Education Solution Strategies Suma y resta Años Finales de la Escuela Primaria Estrategias de Resolución Adição e Subtração Anos Finais do Ensino Fundamental Estratégias de Resolução |
description |
The goal of this article is to discuss an experiment on teaching strategies for solving addition problems, carried out with students in their 6th year of primary education. The theoretical background is based on the ideas of Vergnaud to address the Conceptual Field of Addition and Humphreys and Parker for the discussion on solution strategies. This discussion uses data related to the solution strategies applied by 21 students in a municipal school in a town in the countryside of the state of Sergipe. The teaching experiment revealed that students feel more comfortable using the algorithm in the traditional calculation sequence and the strategies they chose for addition were: rounding, decomposing one part and decomposing both parts; and for subtraction, they only used the strategy of decomposing the subtrahend. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/407 10.37001/remat25269062v17id407 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/407 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id407 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/407/229 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020055 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020055 Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020055 Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020055 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313497616973824 |