Philosophical dialogues in Mathematics Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/28 |
Resumo: | This work, a philosophical essay, explores the potential of the use of philosophical debate and, therefore, of the dialogical and dialectical method, in the context of a classroom, particularly with regard to the training of future teachers who will teach mathematics. To complete this endeavor, scenes and dramatizations are created inspired by the Platonic method of dialogues and, also, following Ricoeurian reflections, the construction of narratives in a believable plot. It starts with a statement attributed to the mathematician and philosopher Bertrand Russell to, from there, explore the characters' conceptions and beliefs in relation to numbers, mathematics and the teaching of mathematics. The expectation is that, among other things, it will be possible to highlight the analytical, symbolic basis, based on writing, from which the teaching of mathematics is nourished and which, on the other hand, contributes to a process of alienation of mathematical work by disregarding the contexts of production, distribution and control of mathematical knowledge. |
id |
SBEM_dfdca0377b6f04197270a9c927a0d707 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/28 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Philosophical dialogues in Mathematics Education Diálogos filosóficos em La Educación MatemáticaDiálogos filosóficos em Educação MatemáticaDiálogos filosóficosRicoeurPlatãoRussellEducação MatemáticaDiálogos filosóficosRicoeurPlatãoRusellEducación MatemáticaPhilosophical dialoguesRicoeurPlatãoRusellMathematics EducationThis work, a philosophical essay, explores the potential of the use of philosophical debate and, therefore, of the dialogical and dialectical method, in the context of a classroom, particularly with regard to the training of future teachers who will teach mathematics. To complete this endeavor, scenes and dramatizations are created inspired by the Platonic method of dialogues and, also, following Ricoeurian reflections, the construction of narratives in a believable plot. It starts with a statement attributed to the mathematician and philosopher Bertrand Russell to, from there, explore the characters' conceptions and beliefs in relation to numbers, mathematics and the teaching of mathematics. The expectation is that, among other things, it will be possible to highlight the analytical, symbolic basis, based on writing, from which the teaching of mathematics is nourished and which, on the other hand, contributes to a process of alienation of mathematical work by disregarding the contexts of production, distribution and control of mathematical knowledge.Este trabajo, un ensayo filosófico, explora las potencialidades del uso del debate filosófico y, por tanto, del método dialógico y dialéctico, en el contexto de un aula, particularmente en lo que se refiere a la formación de los futuros docentes que enseñarán matemáticas. Para completar este empeño, se crean escenas y dramatizaciones inspiradas en el método platónico de los diálogos y, también, siguiendo reflexiones ricoeurianas, la construcción de narraciones en una trama verosímil. Se parte de un enunciado atribuido al matemático y filósofo Bertrand Russell para, a partir de ahí, explorar las concepciones y creencias de los personajes en relación a los números, las matemáticas y la enseñanza de las matemáticas. La expectativa es que, entre otras cosas, se pueda resaltar la base analítica, simbólica, basada en la escritura, de la que se nutre la enseñanza de las matemáticas y que, por otra parte, contribuye a un proceso de alienación del trabajo matemático al ignorar los contextos de producción, distribución y control del conocimiento matemático. Este trabalho, um ensaio filosófico, explora as potencialidades do uso do debate filosófico e, portanto do método dialógico e dialético, no contexto de uma sala de aula, em particular no que diz respeito à formação dos futuros professores que lecionarão matemática. Para dar cabo desta empreitada criam-se cenas e dramatizações inspiradas no método platônico dos diálogos e, também, seguindo-se as reflexões ricoeurianas, a construção de narrativas em uma trama verossímil. Parte-se de uma afirmação atribuída ao matemático e filósofo Bertrand Russell para, a partir daí, explorar as concepções e crenças dos personagens em relação aos números, à matemática e ao ensino da matemática. A expectativa é que, dentre outras coisas, seja possível evidenciar a base analítica, simbólica, pautada na escrita, da qual o ensino da matemática se nutre e que, por outro lado, contribui para um processo de alienação do trabalho matemático ao se desconsiderar os contextos de produção, distribuição e controle do conhecimento matemático. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/2810.37001/remat25269062v20id745Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023084Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023084Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e0230842526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/28/29https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarchon, Fabio Lennon2023-07-04T01:45:30Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/28Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T01:45:30Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Philosophical dialogues in Mathematics Education Diálogos filosóficos em La Educación Matemática Diálogos filosóficos em Educação Matemática |
title |
Philosophical dialogues in Mathematics Education |
spellingShingle |
Philosophical dialogues in Mathematics Education Marchon, Fabio Lennon Diálogos filosóficos Ricoeur Platão Russell Educação Matemática Diálogos filosóficos Ricoeur Platão Rusell Educación Matemática Philosophical dialogues Ricoeur Platão Rusell Mathematics Education |
title_short |
Philosophical dialogues in Mathematics Education |
title_full |
Philosophical dialogues in Mathematics Education |
title_fullStr |
Philosophical dialogues in Mathematics Education |
title_full_unstemmed |
Philosophical dialogues in Mathematics Education |
title_sort |
Philosophical dialogues in Mathematics Education |
author |
Marchon, Fabio Lennon |
author_facet |
Marchon, Fabio Lennon |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marchon, Fabio Lennon |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diálogos filosóficos Ricoeur Platão Russell Educação Matemática Diálogos filosóficos Ricoeur Platão Rusell Educación Matemática Philosophical dialogues Ricoeur Platão Rusell Mathematics Education |
topic |
Diálogos filosóficos Ricoeur Platão Russell Educação Matemática Diálogos filosóficos Ricoeur Platão Rusell Educación Matemática Philosophical dialogues Ricoeur Platão Rusell Mathematics Education |
description |
This work, a philosophical essay, explores the potential of the use of philosophical debate and, therefore, of the dialogical and dialectical method, in the context of a classroom, particularly with regard to the training of future teachers who will teach mathematics. To complete this endeavor, scenes and dramatizations are created inspired by the Platonic method of dialogues and, also, following Ricoeurian reflections, the construction of narratives in a believable plot. It starts with a statement attributed to the mathematician and philosopher Bertrand Russell to, from there, explore the characters' conceptions and beliefs in relation to numbers, mathematics and the teaching of mathematics. The expectation is that, among other things, it will be possible to highlight the analytical, symbolic basis, based on writing, from which the teaching of mathematics is nourished and which, on the other hand, contributes to a process of alienation of mathematical work by disregarding the contexts of production, distribution and control of mathematical knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/28 10.37001/remat25269062v20id745 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/28 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v20id745 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/28/29 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023084 Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023084 Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023084 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494224830464 |