Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viola dos Santos, João Ricardo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Antunes de Paulo, João Pedro, Siqueira Julio, Rejane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30
Resumo: In this essay, we produce a philosophical discussion with notions of the Model of Semantic Fields (MSF), in the direction of presenting legitimacy, dynamics, assumptions, and effects of a movement, emergent and emergency, to produce a philosophy of mathematics education. We went through some notions of the MSF in an attempt to explain environments and processes of construction of some notions: knowledge, meaning, object, interlocutor/direction of interlocution, plausible reading, collaborative interaction, mathematics (of the mathematician, of the mathematics teacher, of the street and school) and working groups. A MSF happens as a way of producing philosophies of mathematics educations. Notions of representation, permanence and essence are more distant from this mode of philosophical production and notions of contingency, movement and interaction are closer. The notion of knowledge, interaction in an effort to produce collective political projects, based on demands and problems that set us in motion, are established as vital elements of the MSF as a philosophical theorization movement.
id SBEM_f02510ddeec3b6e6585ecd47e058c55d
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/30
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Philosophical Essay with a Model of Semantic FieldsEnsayo filosófico con un Modelo de Campos SemánticosEnsaio filosófico com um Modelo dos Campos SemânticosFilosofia da Educação MatemáticaModelo dos Campos SemânticosMovimento de TeorizaçãoFilosofía de la educación matemáticaModelo de Campos SemánticosMovimiento de teorizaciónPhilosophy of Mathematics EducationModel of Semantic FieldsTheorization MovimentIn this essay, we produce a philosophical discussion with notions of the Model of Semantic Fields (MSF), in the direction of presenting legitimacy, dynamics, assumptions, and effects of a movement, emergent and emergency, to produce a philosophy of mathematics education. We went through some notions of the MSF in an attempt to explain environments and processes of construction of some notions: knowledge, meaning, object, interlocutor/direction of interlocution, plausible reading, collaborative interaction, mathematics (of the mathematician, of the mathematics teacher, of the street and school) and working groups. A MSF happens as a way of producing philosophies of mathematics educations. Notions of representation, permanence and essence are more distant from this mode of philosophical production and notions of contingency, movement and interaction are closer. The notion of knowledge, interaction in an effort to produce collective political projects, based on demands and problems that set us in motion, are established as vital elements of the MSF as a philosophical theorization movement.En este ensayo producimos una discusión filosófica con nociones del Modelo de Campos Semánticos (MCS), en el sentido de presentar legitimidad, dinámica, supuestos y efectos de un movimiento, emergente y de emergencia, para producir una filosofía de la educación matemática. Recorrimos algunas nociones del MCS en un intento de explicar ambientes y procesos de construcción de algunas nociones: conocimiento, significado, objeto, interlocutor/dirección de interlocución, lectura plausible, impermeabilización, interacción colaborativa, matemáticas (del matemático, del profesor de matemáticas, de la calle y de la escuela) y grupos de trabajo. Un MCS sucede como una forma de producir filosofías de la educación matemática. Las nociones de representación, permanencia y esencia están más alejadas de este modo de producción filosófica y las nociones de contingencia, movimiento e interacción están más próximas. La noción de saber, la interacción en el afán de producir proyectos políticos colectivos, a partir de demandas y problemas que nos ponen en marcha, se constituyen como elementos vitales del MCS como movimiento de teorización filosófica.Neste ensaio produzimos uma discussão filosófica com noções do Modelo dos Campos Semânticos (MCS), na direção de apresentar legitimidades, dinâmicas, pressupostos e efeitos de um movimento, emergente e emergencial, em produzir uma filosofia da educação matemática. Percorremos algumas noções do MCS em uma tentativa de explicitar entornos e processos de construção de algumas noções: conhecimento, significado, objeto, interlocutor/direção de interlocução, leitura plausível, impermeabilização, interação colaborativa, matemáticas (do matemático, do professor de matemática, da rua e da escola) e grupos de trabalho. Um MCS acontece como uma maneira de produzir filosofias de educações matemáticas. Noções de representação, permanência e essência ficam mais distantes desse modo de produção filosófica e noções de contingência, movimento e interação, se aproximam. As noções de conhecimento e interação, em um esforço de produções de projetos políticos coletivos, a partir de demandas e problemáticas que nos colocam em movimento, se instituem como elementos vitais do MCS como um movimento de teorização filosófica. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3010.37001/remat25269062v20id793Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023086Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023086Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e0230862526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30/31https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Viola dos Santos, João Ricardo Antunes de Paulo, João Pedro Siqueira Julio, Rejane2023-07-04T01:45:30Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/30Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T01:45:30Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields
Ensayo filosófico con un Modelo de Campos Semánticos
Ensaio filosófico com um Modelo dos Campos Semânticos
title Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields
spellingShingle Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields
Viola dos Santos, João Ricardo
Filosofia da Educação Matemática
Modelo dos Campos Semânticos
Movimento de Teorização
Filosofía de la educación matemática
Modelo de Campos Semánticos
Movimiento de teorización
Philosophy of Mathematics Education
Model of Semantic Fields
Theorization Moviment
title_short Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields
title_full Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields
title_fullStr Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields
title_full_unstemmed Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields
title_sort Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields
author Viola dos Santos, João Ricardo
author_facet Viola dos Santos, João Ricardo
Antunes de Paulo, João Pedro
Siqueira Julio, Rejane
author_role author
author2 Antunes de Paulo, João Pedro
Siqueira Julio, Rejane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viola dos Santos, João Ricardo
Antunes de Paulo, João Pedro
Siqueira Julio, Rejane
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofia da Educação Matemática
Modelo dos Campos Semânticos
Movimento de Teorização
Filosofía de la educación matemática
Modelo de Campos Semánticos
Movimiento de teorización
Philosophy of Mathematics Education
Model of Semantic Fields
Theorization Moviment
topic Filosofia da Educação Matemática
Modelo dos Campos Semânticos
Movimento de Teorização
Filosofía de la educación matemática
Modelo de Campos Semánticos
Movimiento de teorización
Philosophy of Mathematics Education
Model of Semantic Fields
Theorization Moviment
description In this essay, we produce a philosophical discussion with notions of the Model of Semantic Fields (MSF), in the direction of presenting legitimacy, dynamics, assumptions, and effects of a movement, emergent and emergency, to produce a philosophy of mathematics education. We went through some notions of the MSF in an attempt to explain environments and processes of construction of some notions: knowledge, meaning, object, interlocutor/direction of interlocution, plausible reading, collaborative interaction, mathematics (of the mathematician, of the mathematics teacher, of the street and school) and working groups. A MSF happens as a way of producing philosophies of mathematics educations. Notions of representation, permanence and essence are more distant from this mode of philosophical production and notions of contingency, movement and interaction are closer. The notion of knowledge, interaction in an effort to produce collective political projects, based on demands and problems that set us in motion, are established as vital elements of the MSF as a philosophical theorization movement.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30
10.37001/remat25269062v20id793
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v20id793
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30/31
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023086
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023086
Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023086
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494230073344