Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30 |
Resumo: | In this essay, we produce a philosophical discussion with notions of the Model of Semantic Fields (MSF), in the direction of presenting legitimacy, dynamics, assumptions, and effects of a movement, emergent and emergency, to produce a philosophy of mathematics education. We went through some notions of the MSF in an attempt to explain environments and processes of construction of some notions: knowledge, meaning, object, interlocutor/direction of interlocution, plausible reading, collaborative interaction, mathematics (of the mathematician, of the mathematics teacher, of the street and school) and working groups. A MSF happens as a way of producing philosophies of mathematics educations. Notions of representation, permanence and essence are more distant from this mode of philosophical production and notions of contingency, movement and interaction are closer. The notion of knowledge, interaction in an effort to produce collective political projects, based on demands and problems that set us in motion, are established as vital elements of the MSF as a philosophical theorization movement. |
id |
SBEM_f02510ddeec3b6e6585ecd47e058c55d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/30 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Philosophical Essay with a Model of Semantic FieldsEnsayo filosófico con un Modelo de Campos SemánticosEnsaio filosófico com um Modelo dos Campos SemânticosFilosofia da Educação MatemáticaModelo dos Campos SemânticosMovimento de TeorizaçãoFilosofía de la educación matemáticaModelo de Campos SemánticosMovimiento de teorizaciónPhilosophy of Mathematics EducationModel of Semantic FieldsTheorization MovimentIn this essay, we produce a philosophical discussion with notions of the Model of Semantic Fields (MSF), in the direction of presenting legitimacy, dynamics, assumptions, and effects of a movement, emergent and emergency, to produce a philosophy of mathematics education. We went through some notions of the MSF in an attempt to explain environments and processes of construction of some notions: knowledge, meaning, object, interlocutor/direction of interlocution, plausible reading, collaborative interaction, mathematics (of the mathematician, of the mathematics teacher, of the street and school) and working groups. A MSF happens as a way of producing philosophies of mathematics educations. Notions of representation, permanence and essence are more distant from this mode of philosophical production and notions of contingency, movement and interaction are closer. The notion of knowledge, interaction in an effort to produce collective political projects, based on demands and problems that set us in motion, are established as vital elements of the MSF as a philosophical theorization movement.En este ensayo producimos una discusión filosófica con nociones del Modelo de Campos Semánticos (MCS), en el sentido de presentar legitimidad, dinámica, supuestos y efectos de un movimiento, emergente y de emergencia, para producir una filosofía de la educación matemática. Recorrimos algunas nociones del MCS en un intento de explicar ambientes y procesos de construcción de algunas nociones: conocimiento, significado, objeto, interlocutor/dirección de interlocución, lectura plausible, impermeabilización, interacción colaborativa, matemáticas (del matemático, del profesor de matemáticas, de la calle y de la escuela) y grupos de trabajo. Un MCS sucede como una forma de producir filosofías de la educación matemática. Las nociones de representación, permanencia y esencia están más alejadas de este modo de producción filosófica y las nociones de contingencia, movimiento e interacción están más próximas. La noción de saber, la interacción en el afán de producir proyectos políticos colectivos, a partir de demandas y problemas que nos ponen en marcha, se constituyen como elementos vitales del MCS como movimiento de teorización filosófica.Neste ensaio produzimos uma discussão filosófica com noções do Modelo dos Campos Semânticos (MCS), na direção de apresentar legitimidades, dinâmicas, pressupostos e efeitos de um movimento, emergente e emergencial, em produzir uma filosofia da educação matemática. Percorremos algumas noções do MCS em uma tentativa de explicitar entornos e processos de construção de algumas noções: conhecimento, significado, objeto, interlocutor/direção de interlocução, leitura plausível, impermeabilização, interação colaborativa, matemáticas (do matemático, do professor de matemática, da rua e da escola) e grupos de trabalho. Um MCS acontece como uma maneira de produzir filosofias de educações matemáticas. Noções de representação, permanência e essência ficam mais distantes desse modo de produção filosófica e noções de contingência, movimento e interação, se aproximam. As noções de conhecimento e interação, em um esforço de produções de projetos políticos coletivos, a partir de demandas e problemáticas que nos colocam em movimento, se instituem como elementos vitais do MCS como um movimento de teorização filosófica. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3010.37001/remat25269062v20id793Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023086Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023086Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e0230862526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30/31https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Viola dos Santos, João Ricardo Antunes de Paulo, João Pedro Siqueira Julio, Rejane2023-07-04T01:45:30Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/30Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T01:45:30Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields Ensayo filosófico con un Modelo de Campos Semánticos Ensaio filosófico com um Modelo dos Campos Semânticos |
title |
Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields |
spellingShingle |
Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields Viola dos Santos, João Ricardo Filosofia da Educação Matemática Modelo dos Campos Semânticos Movimento de Teorização Filosofía de la educación matemática Modelo de Campos Semánticos Movimiento de teorización Philosophy of Mathematics Education Model of Semantic Fields Theorization Moviment |
title_short |
Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields |
title_full |
Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields |
title_fullStr |
Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields |
title_full_unstemmed |
Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields |
title_sort |
Philosophical Essay with a Model of Semantic Fields |
author |
Viola dos Santos, João Ricardo |
author_facet |
Viola dos Santos, João Ricardo Antunes de Paulo, João Pedro Siqueira Julio, Rejane |
author_role |
author |
author2 |
Antunes de Paulo, João Pedro Siqueira Julio, Rejane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viola dos Santos, João Ricardo Antunes de Paulo, João Pedro Siqueira Julio, Rejane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia da Educação Matemática Modelo dos Campos Semânticos Movimento de Teorização Filosofía de la educación matemática Modelo de Campos Semánticos Movimiento de teorización Philosophy of Mathematics Education Model of Semantic Fields Theorization Moviment |
topic |
Filosofia da Educação Matemática Modelo dos Campos Semânticos Movimento de Teorização Filosofía de la educación matemática Modelo de Campos Semánticos Movimiento de teorización Philosophy of Mathematics Education Model of Semantic Fields Theorization Moviment |
description |
In this essay, we produce a philosophical discussion with notions of the Model of Semantic Fields (MSF), in the direction of presenting legitimacy, dynamics, assumptions, and effects of a movement, emergent and emergency, to produce a philosophy of mathematics education. We went through some notions of the MSF in an attempt to explain environments and processes of construction of some notions: knowledge, meaning, object, interlocutor/direction of interlocution, plausible reading, collaborative interaction, mathematics (of the mathematician, of the mathematics teacher, of the street and school) and working groups. A MSF happens as a way of producing philosophies of mathematics educations. Notions of representation, permanence and essence are more distant from this mode of philosophical production and notions of contingency, movement and interaction are closer. The notion of knowledge, interaction in an effort to produce collective political projects, based on demands and problems that set us in motion, are established as vital elements of the MSF as a philosophical theorization movement. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30 10.37001/remat25269062v20id793 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v20id793 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30/31 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023086 Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023086 Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023086 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494230073344 |