Theorization in sexual education from the grounded theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Claudionor Renato da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609
Resumo: Theorization in sexual education is a production of knowledge that, based on inductive researches, such as those using the Grounded Theory (GT) methodology, originate interpretations of reality in specific themes such as gender, child sexuality, adolescent sexuality, teacher training, curriculum, adolescent pregnancy, etc. The purpose of this article is to approach the GT methodology for the production of theorization(s) in the area of sexual education, using an example of a doctoral research in child sexuality that presents the format and characteristics of a theorization with this methodology, aiming, above all, the training of new researchers in the area of sexual education, in undergraduate and postgraduate studies.
id UNESP-15_44d1f81dbb919eef59d24e40b07e8a23
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12609
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Theorization in sexual education from the grounded theoryTeorización en educación sexual a partir de grounded theoryTeorização em educação sexual a partir da grounded theoryGrounded theoryTheorizationSexual education.Grounded theoryTeorizaciónEducación sexual.Grounded theoryTeorizaçãoEducação sexual.Theorization in sexual education is a production of knowledge that, based on inductive researches, such as those using the Grounded Theory (GT) methodology, originate interpretations of reality in specific themes such as gender, child sexuality, adolescent sexuality, teacher training, curriculum, adolescent pregnancy, etc. The purpose of this article is to approach the GT methodology for the production of theorization(s) in the area of sexual education, using an example of a doctoral research in child sexuality that presents the format and characteristics of a theorization with this methodology, aiming, above all, the training of new researchers in the area of sexual education, in undergraduate and postgraduate studies.La teorización en educación sexual se trata de producción de conocimiento que, a partir de investigaciones inductivas, como las que se utilizan de la metodología Grounded Theory (GT), ellos originan interpretaciones de la realidad, en temáticas específicas, como por ejemplo género, sexualidad infantil, sexualidad del adolescente, formación de profesores, currículo, embarazo en la adolescencia, etc. El objetivo de este artículo es abordar la metodología GT para la producción de teorización en el área de la educación sexual, utilizando para ello un ejemplo de investigación de doctorado en sexualidad infantil que presenta el formato y las características de una teorización con esta metodología, objetivando, por encima de todo, la formación de investigadores iniciantes en el área de la educación sexual, en la graduación y en el postgrado.Teorização em educação sexual trata-se de produção de conhecimento que, a partir de pesquisas indutivas, como as que se utilizam da metodologia Grounded Theory (GT), originam interpretações da realidade, em temáticas específicas, como, por exemplo, gênero, sexualidade infantil, sexualidade do adolescente, formação de professores, currículo, gravidez na adolescência, etc. O objetivo deste artigo é abordar a metodologia GT para produção de teorização(ões) na área da educação sexual, utilizando-se para isso de um exemplo de pesquisa de doutoramento em sexualidade infantil que apresenta o formato e as características de uma teorização com esta metodologia, objetivando, acima de tudo, a formação de pesquisadores iniciantes na área da educação sexual, na graduação e na pós-graduação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1260910.21723/riaee.v14iesp.2.12609Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1427-1440Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1427-14401982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/8342https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/8780https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/9456Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Claudionor Renato da2020-08-14T14:28:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12609Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:28:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Theorization in sexual education from the grounded theory
Teorización en educación sexual a partir de grounded theory
Teorização em educação sexual a partir da grounded theory
title Theorization in sexual education from the grounded theory
spellingShingle Theorization in sexual education from the grounded theory
Silva, Claudionor Renato da
Grounded theory
Theorization
Sexual education.
Grounded theory
Teorización
Educación sexual.
Grounded theory
Teorização
Educação sexual.
title_short Theorization in sexual education from the grounded theory
title_full Theorization in sexual education from the grounded theory
title_fullStr Theorization in sexual education from the grounded theory
title_full_unstemmed Theorization in sexual education from the grounded theory
title_sort Theorization in sexual education from the grounded theory
author Silva, Claudionor Renato da
author_facet Silva, Claudionor Renato da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Claudionor Renato da
dc.subject.por.fl_str_mv Grounded theory
Theorization
Sexual education.
Grounded theory
Teorización
Educación sexual.
Grounded theory
Teorização
Educação sexual.
topic Grounded theory
Theorization
Sexual education.
Grounded theory
Teorización
Educación sexual.
Grounded theory
Teorização
Educação sexual.
description Theorization in sexual education is a production of knowledge that, based on inductive researches, such as those using the Grounded Theory (GT) methodology, originate interpretations of reality in specific themes such as gender, child sexuality, adolescent sexuality, teacher training, curriculum, adolescent pregnancy, etc. The purpose of this article is to approach the GT methodology for the production of theorization(s) in the area of sexual education, using an example of a doctoral research in child sexuality that presents the format and characteristics of a theorization with this methodology, aiming, above all, the training of new researchers in the area of sexual education, in undergraduate and postgraduate studies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609
10.21723/riaee.v14iesp.2.12609
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.2.12609
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/8342
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/8780
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/9456
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1427-1440
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1427-1440
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857300766720