Theorization in sexual education from the grounded theory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609 |
Resumo: | Theorization in sexual education is a production of knowledge that, based on inductive researches, such as those using the Grounded Theory (GT) methodology, originate interpretations of reality in specific themes such as gender, child sexuality, adolescent sexuality, teacher training, curriculum, adolescent pregnancy, etc. The purpose of this article is to approach the GT methodology for the production of theorization(s) in the area of sexual education, using an example of a doctoral research in child sexuality that presents the format and characteristics of a theorization with this methodology, aiming, above all, the training of new researchers in the area of sexual education, in undergraduate and postgraduate studies. |
id |
UNESP-15_44d1f81dbb919eef59d24e40b07e8a23 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12609 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Theorization in sexual education from the grounded theoryTeorización en educación sexual a partir de grounded theoryTeorização em educação sexual a partir da grounded theoryGrounded theoryTheorizationSexual education.Grounded theoryTeorizaciónEducación sexual.Grounded theoryTeorizaçãoEducação sexual.Theorization in sexual education is a production of knowledge that, based on inductive researches, such as those using the Grounded Theory (GT) methodology, originate interpretations of reality in specific themes such as gender, child sexuality, adolescent sexuality, teacher training, curriculum, adolescent pregnancy, etc. The purpose of this article is to approach the GT methodology for the production of theorization(s) in the area of sexual education, using an example of a doctoral research in child sexuality that presents the format and characteristics of a theorization with this methodology, aiming, above all, the training of new researchers in the area of sexual education, in undergraduate and postgraduate studies.La teorización en educación sexual se trata de producción de conocimiento que, a partir de investigaciones inductivas, como las que se utilizan de la metodología Grounded Theory (GT), ellos originan interpretaciones de la realidad, en temáticas específicas, como por ejemplo género, sexualidad infantil, sexualidad del adolescente, formación de profesores, currículo, embarazo en la adolescencia, etc. El objetivo de este artículo es abordar la metodología GT para la producción de teorización en el área de la educación sexual, utilizando para ello un ejemplo de investigación de doctorado en sexualidad infantil que presenta el formato y las características de una teorización con esta metodología, objetivando, por encima de todo, la formación de investigadores iniciantes en el área de la educación sexual, en la graduación y en el postgrado.Teorização em educação sexual trata-se de produção de conhecimento que, a partir de pesquisas indutivas, como as que se utilizam da metodologia Grounded Theory (GT), originam interpretações da realidade, em temáticas específicas, como, por exemplo, gênero, sexualidade infantil, sexualidade do adolescente, formação de professores, currículo, gravidez na adolescência, etc. O objetivo deste artigo é abordar a metodologia GT para produção de teorização(ões) na área da educação sexual, utilizando-se para isso de um exemplo de pesquisa de doutoramento em sexualidade infantil que apresenta o formato e as características de uma teorização com esta metodologia, objetivando, acima de tudo, a formação de pesquisadores iniciantes na área da educação sexual, na graduação e na pós-graduação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1260910.21723/riaee.v14iesp.2.12609Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1427-1440Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1427-14401982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/8342https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/8780https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/9456Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Claudionor Renato da2020-08-14T14:28:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12609Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:28:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theorization in sexual education from the grounded theory Teorización en educación sexual a partir de grounded theory Teorização em educação sexual a partir da grounded theory |
title |
Theorization in sexual education from the grounded theory |
spellingShingle |
Theorization in sexual education from the grounded theory Silva, Claudionor Renato da Grounded theory Theorization Sexual education. Grounded theory Teorización Educación sexual. Grounded theory Teorização Educação sexual. |
title_short |
Theorization in sexual education from the grounded theory |
title_full |
Theorization in sexual education from the grounded theory |
title_fullStr |
Theorization in sexual education from the grounded theory |
title_full_unstemmed |
Theorization in sexual education from the grounded theory |
title_sort |
Theorization in sexual education from the grounded theory |
author |
Silva, Claudionor Renato da |
author_facet |
Silva, Claudionor Renato da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Claudionor Renato da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Grounded theory Theorization Sexual education. Grounded theory Teorización Educación sexual. Grounded theory Teorização Educação sexual. |
topic |
Grounded theory Theorization Sexual education. Grounded theory Teorización Educación sexual. Grounded theory Teorização Educação sexual. |
description |
Theorization in sexual education is a production of knowledge that, based on inductive researches, such as those using the Grounded Theory (GT) methodology, originate interpretations of reality in specific themes such as gender, child sexuality, adolescent sexuality, teacher training, curriculum, adolescent pregnancy, etc. The purpose of this article is to approach the GT methodology for the production of theorization(s) in the area of sexual education, using an example of a doctoral research in child sexuality that presents the format and characteristics of a theorization with this methodology, aiming, above all, the training of new researchers in the area of sexual education, in undergraduate and postgraduate studies. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609 10.21723/riaee.v14iesp.2.12609 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.2.12609 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/8342 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/8780 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12609/9456 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1427-1440 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1427-1440 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857300766720 |