Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Dayane Cândido da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: França, Suzane Bezerra de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1095
Resumo: This work aims to analyze the development of an investigative teaching sequence about transgenics, aiming at the scientific literacy of elementary school students. The proposed theme encompasses scientific and technological knowledge that enables didactic work with an interest in multidimensional discussions, according to the CTSA (Science, Technology, Society and Environment) approach. Through the development of investigative teaching sequence, we were able to infer that the three activities proposed (surveying transgenics at home, interviews with family members, and building comics at Pixton) enabled students to act as central authors of their teaching-learning process, as well as develop scientific skills, such as logical thinking, formulation of hypotheses and organization of information and concepts.
id SBEnBio_0574281664dfaa6f5b045ac612abce7e
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1095
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary schoolAlfabetización científica y enfoque CTSA: aproximación de lo transgénico en la educación primariaAlfabetização científica e enfoque CTSA: abordando transgênicos no ensino fundamentalEnsino de ciênciasAlfabetização científicaEnfoque CTSASequências didáticasTransgênicosGMs.Alimentos transgênicosAlfabetização CientíficaScience teachingScientific literacyCTS focusDidactic teachingTransgenicsGMOTransgenic foods Scientific LiteracyEnseñanza de cienciasAlfabetización científicaEnfoque CTSASecuencia didácticaTransgénicosOGMAlimentos transgénicosAlfabetización científicaThis work aims to analyze the development of an investigative teaching sequence about transgenics, aiming at the scientific literacy of elementary school students. The proposed theme encompasses scientific and technological knowledge that enables didactic work with an interest in multidimensional discussions, according to the CTSA (Science, Technology, Society and Environment) approach. Through the development of investigative teaching sequence, we were able to infer that the three activities proposed (surveying transgenics at home, interviews with family members, and building comics at Pixton) enabled students to act as central authors of their teaching-learning process, as well as develop scientific skills, such as logical thinking, formulation of hypotheses and organization of information and concepts.Este trabajo consiste en analizar el desarrollo de una secuencia de enseñanza investigativa sobre transgénicos, con el objetivo de la alfabetización científica de los estudiantes de la escuela primaria. El tema propuesto engloba conocimientos científicos y tecnológicos que posibilitan el trabajo didáctico con interés en discusiones multidimensionales, según el enfoque CTSA (Ciencia, Tecnología, Sociedad y Medio Ambiente). A través del secuencia de enseñanza investigativa pudimos inferir que las tres actividades propuestas (encuesta de transgénicos en casa, entrevistas a familiares y construcción de historietas en Pixton), permitieron a los estudiantes actuar como autores centrales de su proceso de enseñanza-aprendizaje y también desarrollar habilidades científicas, como el pensamiento lógico, la formulación de hipótesis y la organización de información y conceptos.Este trabalho consiste em analisar o desenvolvimento de uma sequência de ensino investigativa sobre transgênicos, visando a alfabetização científica de estudantes do ensino fundamental. A temática proposta abarca conhecimentos científicos e tecnológicos que possibilitam um trabalho didático com interesse em discussões multidimensionais, de acordo com o enfoque CTSA (Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente). Através da sequência de ensino investigativa, conseguimos inferir que as três atividades propostas (levantamento dos transgênicos em casa, entrevistas com familiares e construção de HQs no Pixton), possibilitaram que os estudantes agissem como autores centrais do seu processo de ensino-aprendizagem e também desenvolvessem habilidades científicas, tais como o pensamento lógico, a formulação de hipóteses e a organização de informações e conceitos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/109510.46667/renbio.v16i2.1095SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1211-1232Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1211-1232Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1211-12322763-889810.46667/renbio.v16i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1095/418BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Dayane Cândido da França, Suzane Bezerra de2023-12-11T07:40:57Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1095Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-11T07:40:57Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary school
Alfabetización científica y enfoque CTSA: aproximación de lo transgénico en la educación primaria
Alfabetização científica e enfoque CTSA: abordando transgênicos no ensino fundamental
title Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary school
spellingShingle Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary school
Silva, Dayane Cândido da
Ensino de ciências
Alfabetização científica
Enfoque CTSA
Sequências didáticas
Transgênicos
GMs.
Alimentos transgênicos
Alfabetização Científica
Science teaching
Scientific literacy
CTS focus
Didactic teaching
Transgenics
GMO
Transgenic foods
Scientific Literacy
Enseñanza de ciencias
Alfabetización científica
Enfoque CTSA
Secuencia didáctica
Transgénicos
OGM
Alimentos transgénicos
Alfabetización científica
title_short Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary school
title_full Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary school
title_fullStr Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary school
title_full_unstemmed Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary school
title_sort Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary school
author Silva, Dayane Cândido da
author_facet Silva, Dayane Cândido da
França, Suzane Bezerra de
author_role author
author2 França, Suzane Bezerra de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Dayane Cândido da
França, Suzane Bezerra de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de ciências
Alfabetização científica
Enfoque CTSA
Sequências didáticas
Transgênicos
GMs.
Alimentos transgênicos
Alfabetização Científica
Science teaching
Scientific literacy
CTS focus
Didactic teaching
Transgenics
GMO
Transgenic foods
Scientific Literacy
Enseñanza de ciencias
Alfabetización científica
Enfoque CTSA
Secuencia didáctica
Transgénicos
OGM
Alimentos transgénicos
Alfabetización científica
topic Ensino de ciências
Alfabetização científica
Enfoque CTSA
Sequências didáticas
Transgênicos
GMs.
Alimentos transgênicos
Alfabetização Científica
Science teaching
Scientific literacy
CTS focus
Didactic teaching
Transgenics
GMO
Transgenic foods
Scientific Literacy
Enseñanza de ciencias
Alfabetización científica
Enfoque CTSA
Secuencia didáctica
Transgénicos
OGM
Alimentos transgénicos
Alfabetización científica
description This work aims to analyze the development of an investigative teaching sequence about transgenics, aiming at the scientific literacy of elementary school students. The proposed theme encompasses scientific and technological knowledge that enables didactic work with an interest in multidimensional discussions, according to the CTSA (Science, Technology, Society and Environment) approach. Through the development of investigative teaching sequence, we were able to infer that the three activities proposed (surveying transgenics at home, interviews with family members, and building comics at Pixton) enabled students to act as central authors of their teaching-learning process, as well as develop scientific skills, such as logical thinking, formulation of hypotheses and organization of information and concepts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1095
10.46667/renbio.v16i2.1095
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1095
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i2.1095
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1095/418
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1211-1232
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1211-1232
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1211-1232
2763-8898
10.46667/renbio.v16i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866272100352