Transgenics, scientific literacy and citizenship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5411 |
Resumo: | With a view to training for citizen action, we consider that public participation in technoscientific discussions and in decision-making of local or global dimensions require civil society to have a minimum of scientific training that allows the understanding of problems and options. Thus, in this article, we elaborate considerations about the teaching about transgenics, which include propositions of debate sessions between students for application in formal spaces of High School. Because it is a proposal for activity in a formal teaching space, the purpose of the activity is the scientific literacy of the students, aiming at preparing for the scientific engagement that provides the perspective of dialogue between specialists and society. |
id |
UTFPR-7_bf97b3804ea5f0fa176111684c1d273f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/5411 |
network_acronym_str |
UTFPR-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Transgenics, scientific literacy and citizenshipTransgênicos, letramento científico e cidadania7.08.00.00-6 Educação 7.08.04.00-1 Ensino-AprendizagemOrganismos transgênicos; Cidadania; TecnologiaTransgenic; Scientific literacy; Training for citizenship; Scientific engagementWith a view to training for citizen action, we consider that public participation in technoscientific discussions and in decision-making of local or global dimensions require civil society to have a minimum of scientific training that allows the understanding of problems and options. Thus, in this article, we elaborate considerations about the teaching about transgenics, which include propositions of debate sessions between students for application in formal spaces of High School. Because it is a proposal for activity in a formal teaching space, the purpose of the activity is the scientific literacy of the students, aiming at preparing for the scientific engagement that provides the perspective of dialogue between specialists and society.Tendo em vista a formação para a ação cidadã, para que a participação pública em discussões tecnológicas e científicas e na tomada de decisões de dimensões locais ou globais seja exequível, a sociedade necessita da formação científica que permita a compreensão de problemas e de possíveis intervenções. Admitindo as deficiências formativas que o ensino restrito à dimensão conceitual pode desempenhar quando o currículo escolar não abrange habilidades que permitiriam ao estudante desempenhar o papel de cidadão, são engendradas nesse artigo considerações acerca do ensino referente aos transgênicos. A problemática contemporânea envolvida em torno da biotecnologia de transgênicos é explorada, tendo em vista a caracterização da transgenia como um conteúdo sociocientífico. É proposta uma estratégia didática de sessões de debate entre estudantes para aplicação em espaços formais de ensino. A finalidade dessa atividade proposta é a viabilização do letramento científico dos educandos por meio de um “ensaio” de democracia participativa, visando ao preparo para o engajamento científico que proporciona a perspectiva de diálogo entre especialistas e a sociedade.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Ceschim, Beatrizde Oliveira, Thais Benetti2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/541110.3895/rbect.v11n1.5411Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 1 (2018)1982-873X10.3895/rbect.v11n1reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5411/pdfDireitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-28T19:51:35Zoai:periodicos.utfpr:article/5411Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2020-10-28T19:51:35Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transgenics, scientific literacy and citizenship Transgênicos, letramento científico e cidadania |
title |
Transgenics, scientific literacy and citizenship |
spellingShingle |
Transgenics, scientific literacy and citizenship Ceschim, Beatriz 7.08.00.00-6 Educação 7.08.04.00-1 Ensino-Aprendizagem Organismos transgênicos; Cidadania; Tecnologia Transgenic; Scientific literacy; Training for citizenship; Scientific engagement |
title_short |
Transgenics, scientific literacy and citizenship |
title_full |
Transgenics, scientific literacy and citizenship |
title_fullStr |
Transgenics, scientific literacy and citizenship |
title_full_unstemmed |
Transgenics, scientific literacy and citizenship |
title_sort |
Transgenics, scientific literacy and citizenship |
author |
Ceschim, Beatriz |
author_facet |
Ceschim, Beatriz de Oliveira, Thais Benetti |
author_role |
author |
author2 |
de Oliveira, Thais Benetti |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ceschim, Beatriz de Oliveira, Thais Benetti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
7.08.00.00-6 Educação 7.08.04.00-1 Ensino-Aprendizagem Organismos transgênicos; Cidadania; Tecnologia Transgenic; Scientific literacy; Training for citizenship; Scientific engagement |
topic |
7.08.00.00-6 Educação 7.08.04.00-1 Ensino-Aprendizagem Organismos transgênicos; Cidadania; Tecnologia Transgenic; Scientific literacy; Training for citizenship; Scientific engagement |
description |
With a view to training for citizen action, we consider that public participation in technoscientific discussions and in decision-making of local or global dimensions require civil society to have a minimum of scientific training that allows the understanding of problems and options. Thus, in this article, we elaborate considerations about the teaching about transgenics, which include propositions of debate sessions between students for application in formal spaces of High School. Because it is a proposal for activity in a formal teaching space, the purpose of the activity is the scientific literacy of the students, aiming at preparing for the scientific engagement that provides the perspective of dialogue between specialists and society. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5411 10.3895/rbect.v11n1.5411 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5411 |
identifier_str_mv |
10.3895/rbect.v11n1.5411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5411/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 1 (2018) 1982-873X 10.3895/rbect.v11n1 reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
collection |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbect-pg@utfpr.edu.br |
_version_ |
1787713870929854464 |