Transgenics, scientific literacy and citizenship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ceschim, Beatriz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: de Oliveira, Thais Benetti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5411
Resumo: With a view to training for citizen action, we consider that public participation in technoscientific discussions and in decision-making of local or global dimensions require civil society to have a minimum of scientific training that allows the understanding of problems and options. Thus, in this article, we elaborate considerations about the teaching about transgenics, which include propositions of debate sessions between students for application in formal spaces of High School. Because it is a proposal for activity in a formal teaching space, the purpose of the activity is the scientific literacy of the students, aiming at preparing for the scientific engagement that provides the perspective of dialogue between specialists and society.
id UTFPR-7_bf97b3804ea5f0fa176111684c1d273f
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/5411
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Transgenics, scientific literacy and citizenshipTransgênicos, letramento científico e cidadania7.08.00.00-6 Educação 7.08.04.00-1 Ensino-AprendizagemOrganismos transgênicos; Cidadania; TecnologiaTransgenic; Scientific literacy; Training for citizenship; Scientific engagementWith a view to training for citizen action, we consider that public participation in technoscientific discussions and in decision-making of local or global dimensions require civil society to have a minimum of scientific training that allows the understanding of problems and options. Thus, in this article, we elaborate considerations about the teaching about transgenics, which include propositions of debate sessions between students for application in formal spaces of High School. Because it is a proposal for activity in a formal teaching space, the purpose of the activity is the scientific literacy of the students, aiming at preparing for the scientific engagement that provides the perspective of dialogue between specialists and society.Tendo em vista a formação para a ação cidadã, para que a participação pública em discussões tecnológicas e científicas e na tomada de decisões de dimensões locais ou globais seja exequível, a sociedade necessita da formação científica que permita a compreensão de problemas e de possíveis intervenções. Admitindo as deficiências formativas que o ensino restrito à dimensão conceitual pode desempenhar quando o currículo escolar não abrange habilidades que permitiriam ao estudante desempenhar o papel de cidadão, são engendradas nesse artigo considerações acerca do ensino referente aos transgênicos. A problemática contemporânea envolvida em torno da biotecnologia de transgênicos é explorada, tendo em vista a caracterização da transgenia como um conteúdo sociocientífico. É proposta uma estratégia didática de sessões de debate entre estudantes para aplicação em espaços formais de ensino. A finalidade dessa atividade proposta é a viabilização do letramento científico dos educandos por meio de um “ensaio” de democracia participativa, visando ao preparo para o engajamento científico que proporciona a perspectiva de diálogo entre especialistas e a sociedade.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Ceschim, Beatrizde Oliveira, Thais Benetti2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/541110.3895/rbect.v11n1.5411Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 1 (2018)1982-873X10.3895/rbect.v11n1reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5411/pdfDireitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-28T19:51:35Zoai:periodicos.utfpr:article/5411Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2020-10-28T19:51:35Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Transgenics, scientific literacy and citizenship
Transgênicos, letramento científico e cidadania
title Transgenics, scientific literacy and citizenship
spellingShingle Transgenics, scientific literacy and citizenship
Ceschim, Beatriz
7.08.00.00-6 Educação 7.08.04.00-1 Ensino-Aprendizagem
Organismos transgênicos; Cidadania; Tecnologia
Transgenic; Scientific literacy; Training for citizenship; Scientific engagement
title_short Transgenics, scientific literacy and citizenship
title_full Transgenics, scientific literacy and citizenship
title_fullStr Transgenics, scientific literacy and citizenship
title_full_unstemmed Transgenics, scientific literacy and citizenship
title_sort Transgenics, scientific literacy and citizenship
author Ceschim, Beatriz
author_facet Ceschim, Beatriz
de Oliveira, Thais Benetti
author_role author
author2 de Oliveira, Thais Benetti
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Ceschim, Beatriz
de Oliveira, Thais Benetti
dc.subject.por.fl_str_mv 7.08.00.00-6 Educação 7.08.04.00-1 Ensino-Aprendizagem
Organismos transgênicos; Cidadania; Tecnologia
Transgenic; Scientific literacy; Training for citizenship; Scientific engagement
topic 7.08.00.00-6 Educação 7.08.04.00-1 Ensino-Aprendizagem
Organismos transgênicos; Cidadania; Tecnologia
Transgenic; Scientific literacy; Training for citizenship; Scientific engagement
description With a view to training for citizen action, we consider that public participation in technoscientific discussions and in decision-making of local or global dimensions require civil society to have a minimum of scientific training that allows the understanding of problems and options. Thus, in this article, we elaborate considerations about the teaching about transgenics, which include propositions of debate sessions between students for application in formal spaces of High School. Because it is a proposal for activity in a formal teaching space, the purpose of the activity is the scientific literacy of the students, aiming at preparing for the scientific engagement that provides the perspective of dialogue between specialists and society.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-30
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5411
10.3895/rbect.v11n1.5411
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5411
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v11n1.5411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5411/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 1 (2018)
1982-873X
10.3895/rbect.v11n1
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713870929854464