Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galera, Renata Cristina
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Prado, Pierre Ferreira do, Duarte, Iolanda Cristina Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/80
Resumo: Learning materials aim to assist the process of construction of knowledge by the student, bringing reality closer and applying theories that were previously learned in class. Many technologies may be adapted to be used in class, among them is theMicrobial Fuel Cell (MFC) that aims to break down the organic matter by means of bacteria, decontaminating water and producing electricity. The MFC is easily adapted to the reality of the class and can be handled by both students and teacher, providing a significant construction of knowledge. The present study stablished the MFC as a learning material in the teaching of microbiology, chemistry and physics to technical, high school and undergraduate students, using low cost materials to guarantee the access to this resource
id SBEnBio_1735b6d2650e235ef7e9239a744b52ed
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/80
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology Celula de combustible microniana: material didáctico para la enseñanza de microbiologíaCélula combustível microniana: material didático para o ensino de microbiologiaRecurso didáticoBiorreatorProcesso de ensino e aprendizagemFeatures materials Bioreactor,Teaching and learning processRecurso didácticoBiorreactorProceso de enseñanza y aprendizajeLearning materials aim to assist the process of construction of knowledge by the student, bringing reality closer and applying theories that were previously learned in class. Many technologies may be adapted to be used in class, among them is theMicrobial Fuel Cell (MFC) that aims to break down the organic matter by means of bacteria, decontaminating water and producing electricity. The MFC is easily adapted to the reality of the class and can be handled by both students and teacher, providing a significant construction of knowledge. The present study stablished the MFC as a learning material in the teaching of microbiology, chemistry and physics to technical, high school and undergraduate students, using low cost materials to guarantee the access to this resourceTodo el material didáctico tiene como objetivo ayudar en el proceso de construcción del conocimiento por parte de los estudiantes, acercándolos a la realidad y aplicando la teoría que aprendieron previamente en el aula. Muchas tecnologías se pueden adaptar para trabajar en el aula. Entre ellos, la pila de combustible microbiana (CCM) que tiene como objetivo la degradación de la materia orgánica por medio de bacterias para descontaminar el agua y la consiguiente producción de energía eléctrica es un dispositivo fácilmente adaptable a la realidad del aula manejado por estudiantes o maestros que pueden proporcionar una construcción significativa de conocimiento. Teniendo en cuenta estos aspectos, el presente trabajo consistió en utilizar el MCP como material didáctico en la enseñanza de microbiología, química y física para los niveles de educación medio, técnico y superior utilizando materiales de bajo costo para hacer accesible esta opción.Todo material didático visa auxiliar no processo de construção do conhecimento por parte dos alunos aproximando-os da realidade e aplicando a teoria que previamente aprenderam em sala de aula. Muitas tecnologias podem ser adaptadas para serem trabalhadas em sala. Entre elas, a Célula Combustível Microbiana (CCM) que tem por finalidade a degradação de matéria orgânica por meio de bactérias com o intuito de descontaminação da água e consequente produção de energia elétrica é um dispositivo facilmente adaptado para a realidade da sala de aula manuseada por alunos ou professores que pode propiciar a construção significativa de conhecimento. Tendo esses aspectos em vista o presente trabalho consistiu em utilizar a CCM como material didático no ensino de microbiologia, química e física para os níveis médio, técnico e superior de ensino fazendo uso de matérias de baixo custo a fim de tornar essa opção acessível.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2018-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/8010.46667/renbio.v11i1.80SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 25-35Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 25-35Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 25-352763-889810.46667/renbio.v11i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/80/22BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2018 Renata Cristina Galerahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalera, Renata Cristina Prado, Pierre Ferreira doDuarte, Iolanda Cristina Silveira 2020-08-07T01:31:42Zoai:ojs.renbio.org.br:article/80Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-08-07T01:31:42Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology
Celula de combustible microniana: material didáctico para la enseñanza de microbiología
Célula combustível microniana: material didático para o ensino de microbiologia
title Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology
spellingShingle Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology
Galera, Renata Cristina
Recurso didático
Biorreator
Processo de ensino e aprendizagem
Features materials
Bioreactor,
Teaching and learning process
Recurso didáctico
Biorreactor
Proceso de enseñanza y aprendizaje
title_short Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology
title_full Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology
title_fullStr Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology
title_full_unstemmed Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology
title_sort Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology
author Galera, Renata Cristina
author_facet Galera, Renata Cristina
Prado, Pierre Ferreira do
Duarte, Iolanda Cristina Silveira
author_role author
author2 Prado, Pierre Ferreira do
Duarte, Iolanda Cristina Silveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galera, Renata Cristina
Prado, Pierre Ferreira do
Duarte, Iolanda Cristina Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Recurso didático
Biorreator
Processo de ensino e aprendizagem
Features materials
Bioreactor,
Teaching and learning process
Recurso didáctico
Biorreactor
Proceso de enseñanza y aprendizaje
topic Recurso didático
Biorreator
Processo de ensino e aprendizagem
Features materials
Bioreactor,
Teaching and learning process
Recurso didáctico
Biorreactor
Proceso de enseñanza y aprendizaje
description Learning materials aim to assist the process of construction of knowledge by the student, bringing reality closer and applying theories that were previously learned in class. Many technologies may be adapted to be used in class, among them is theMicrobial Fuel Cell (MFC) that aims to break down the organic matter by means of bacteria, decontaminating water and producing electricity. The MFC is easily adapted to the reality of the class and can be handled by both students and teacher, providing a significant construction of knowledge. The present study stablished the MFC as a learning material in the teaching of microbiology, chemistry and physics to technical, high school and undergraduate students, using low cost materials to guarantee the access to this resource
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/80
10.46667/renbio.v11i1.80
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/80
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v11i1.80
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/80/22
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Renata Cristina Galera
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Renata Cristina Galera
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 25-35
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 25-35
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 25-35
2763-8898
10.46667/renbio.v11i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866774368256