Science popularization in Non-Formal Education Spaces: family in the Museum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Anelissa Carinne dos Santos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lorenzetti, Leonir, Silva, Camila Silveira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/183
Resumo: In the following research we analized spontaneous visitors’ profile (families) and perceptions of their stay at the Museum of Sciences. Applying qualitative exploratory study, the data on their perceptions of the experience was constituted through a questionnaire answered by the visitors in the space of the museum. The results indicate little concern for the context in which science is developed, with visits aimed primarily for leisure and the education of children. There was also criticism of the lack of publicity about the museum and the visitors’ appreciation of the content and the process of mediation. From this it is inferred the positive perception about the visit, though it the practice seems restricted to the public with greater access to cultural capital.
id SBEnBio_2534d56a6c5786562b86f3aea885c7f9
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/183
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Science popularization in Non-Formal Education Spaces: family in the MuseumDifusión científica en un Museo de Ciencias: un estudio público centrado en las familias que visitanDivulgação científica em um Museu de Ciências: um estudo de público tendo como foco as famílias visitantes Estudo de PúblicoMuseu de Ciências Famílias em museusVisitor survey Science museumFamily at the museumEstudio de audienciaMuseo de CienciaFamilias en museosIn the following research we analized spontaneous visitors’ profile (families) and perceptions of their stay at the Museum of Sciences. Applying qualitative exploratory study, the data on their perceptions of the experience was constituted through a questionnaire answered by the visitors in the space of the museum. The results indicate little concern for the context in which science is developed, with visits aimed primarily for leisure and the education of children. There was also criticism of the lack of publicity about the museum and the visitors’ appreciation of the content and the process of mediation. From this it is inferred the positive perception about the visit, though it the practice seems restricted to the public with greater access to cultural capital.En la presente investigación analizamos las percepciones y el perfil de los visitantes espontáneos (familias) sobre la visita a un Museo de Ciencias. A través de una investigación exploratoria cualitativa, los datos sobre la percepción de la experiencia se constituyeron mediante un cuestionario respondido por el público en el espacio museístico. Los resultados indican poca preocupación por el contexto en el que se desarrolla la ciencia, con visitas destinadas al esparcimiento y la educación de los niños, además de críticas sobre la poca difusión del museo, así como la apreciación de los contenidos cubiertos y el proceso de mediación. Esto implica una percepción positiva de la visita, pero aún existe una práctica restringida al público con mayor acceso al capital cultural.Na presente pesquisa analisamos as percepções e o perfil de visitantes espontâneos (famílias), sobre uma visita realizada a um Museu de Ciências. Empregando uma investigação qualitativa exploratória, os dados sobre a percepção da experiência foram constituídos por meio de um questionário respondido pelo público no espaço do museu. Os resultados indicam pouca preocupação com o contexto onde se desenvolve a ciência, com as visitas pretendendo lazer e a educação dos filhos, além de haver críticas quanto à pouca divulgação do museu, bem como apreciação do conteúdo abordado e do processo de mediação. Disto infere-se a percepção positiva quanto à visita, mas observa-se ainda uma prática restrita a público com maior acesso a capital cultural.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2019-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/18310.46667/renbio.v12i1.183SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 36-53Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 36-53Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 36-532763-889810.46667/renbio.v12i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/183/41BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2019 Anelissa Carinne dos Santos Silva, Leonir Lorenzetti, Camila Silveira da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Anelissa Carinne dos SantosLorenzetti, LeonirSilva, Camila Silveira da2020-08-09T00:57:16Zoai:ojs.renbio.org.br:article/183Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-08-09T00:57:16Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Science popularization in Non-Formal Education Spaces: family in the Museum
Difusión científica en un Museo de Ciencias: un estudio público centrado en las familias que visitan
Divulgação científica em um Museu de Ciências: um estudo de público tendo como foco as famílias visitantes
title Science popularization in Non-Formal Education Spaces: family in the Museum
spellingShingle Science popularization in Non-Formal Education Spaces: family in the Museum
Silva, Anelissa Carinne dos Santos
Estudo de Público
Museu de Ciências
Famílias em museus
Visitor survey
Science museum
Family at the museum
Estudio de audiencia
Museo de Ciencia
Familias en museos
title_short Science popularization in Non-Formal Education Spaces: family in the Museum
title_full Science popularization in Non-Formal Education Spaces: family in the Museum
title_fullStr Science popularization in Non-Formal Education Spaces: family in the Museum
title_full_unstemmed Science popularization in Non-Formal Education Spaces: family in the Museum
title_sort Science popularization in Non-Formal Education Spaces: family in the Museum
author Silva, Anelissa Carinne dos Santos
author_facet Silva, Anelissa Carinne dos Santos
Lorenzetti, Leonir
Silva, Camila Silveira da
author_role author
author2 Lorenzetti, Leonir
Silva, Camila Silveira da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Anelissa Carinne dos Santos
Lorenzetti, Leonir
Silva, Camila Silveira da
dc.subject.por.fl_str_mv Estudo de Público
Museu de Ciências
Famílias em museus
Visitor survey
Science museum
Family at the museum
Estudio de audiencia
Museo de Ciencia
Familias en museos
topic Estudo de Público
Museu de Ciências
Famílias em museus
Visitor survey
Science museum
Family at the museum
Estudio de audiencia
Museo de Ciencia
Familias en museos
description In the following research we analized spontaneous visitors’ profile (families) and perceptions of their stay at the Museum of Sciences. Applying qualitative exploratory study, the data on their perceptions of the experience was constituted through a questionnaire answered by the visitors in the space of the museum. The results indicate little concern for the context in which science is developed, with visits aimed primarily for leisure and the education of children. There was also criticism of the lack of publicity about the museum and the visitors’ appreciation of the content and the process of mediation. From this it is inferred the positive perception about the visit, though it the practice seems restricted to the public with greater access to cultural capital.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/183
10.46667/renbio.v12i1.183
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/183
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v12i1.183
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/183/41
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Anelissa Carinne dos Santos Silva, Leonir Lorenzetti, Camila Silveira da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Anelissa Carinne dos Santos Silva, Leonir Lorenzetti, Camila Silveira da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 36-53
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 36-53
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 36-53
2763-8898
10.46667/renbio.v12i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866821554176