Gender crossroads in a curriculum-museum
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664911 |
Resumo: | This article is the result of a research that investigates what we call a curriculum-museum with gender and its possibilities of learning in the collection of Memorial Minas Gerais Vale in Belo Horizonte/MG. From the post-critical studies of gender and curriculum was used the methodology of the field diary and participant observation of the daily life of the museum. The objective was to map the possibility of learning from the "gender crossroads" in the museum, that is, those moments when gender norms are put in check. A sewing machine and a metal watering can were selected as problematizing elements in theoretical and empirical research. The results indicate that a curriculum-museum can provide multiple encounters by producing displacements in learning about gender. Finally, the study points out the relevance of a curricular practice permeable to different world readings and different ways of existing. |
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Gender crossroads in a curriculum-museumEncrucijadas de género en un currículum-museo Encruzilhadas de gênero em um currículo-museuPlan de estudiosGénero MuseoCurriculumGenderMuseumCurrículoGêneroMuseuThis article is the result of a research that investigates what we call a curriculum-museum with gender and its possibilities of learning in the collection of Memorial Minas Gerais Vale in Belo Horizonte/MG. From the post-critical studies of gender and curriculum was used the methodology of the field diary and participant observation of the daily life of the museum. The objective was to map the possibility of learning from the "gender crossroads" in the museum, that is, those moments when gender norms are put in check. A sewing machine and a metal watering can were selected as problematizing elements in theoretical and empirical research. The results indicate that a curriculum-museum can provide multiple encounters by producing displacements in learning about gender. Finally, the study points out the relevance of a curricular practice permeable to different world readings and different ways of existing.Este artículo es el resultado de una investigación que estudia lo que llamamos un currículum-museo con género y sus posibilidades de aprendizaje en la colección del Memorial Minas Gerais Vale en Belo Horizonte/MG. A partir de los estudios post-críticos de género y currículum, se utilizó la metodología del diario de campo y la observación participante del museo. El objetivo era trazar las "encrucijadas del género" en el museo, esos momentos en que las normas de género se ponen en jaque. Una máquina de coser y una regadera de metal fueron seleccionados como elementos problemáticos en la investigación teórica y empírica. Los resultados indican que un currículum-museo puede proporcionar múltiples encuentros produciendo desplazamientos en el aprendizaje sobre el género. Por último, el estudio señala la pertinencia de una práctica curricular permeable a las diferentes lecturas del mundo y formas de existir.Este artigo é resultado de uma pesquisa que investiga o que chamamos de currículo-museu com gênero e suas possibilidades de aprender no acervo do Memorial Minas Gerais Vale em Belo Horizonte/MG. A partir dos estudos pós-críticos de gênero e currículo foi utilizada a metodologia do diário de campo e da observação participante do cotidiano do museu. O objetivo foi mapear possibilidade de aprender com as “encruzilhadas de gênero” no museu, isto é, aqueles momentos em que as normas de gênero são colocadas em xeque. Foram selecionados uma máquina de costura e um regador de metal como elementos problematizadores na pesquisa teórica e empírica. Os resultados indicam que um currículo-museu pode oportunizar encontros múltiplos ao produzir deslocamentos no aprender sobre gênero. Por fim, o estudo aponta a relevância de uma prática curricular permeável às diferentes leituras de mundo e aos diferentes modos de existir.Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866491110.20396/etd.v25i00.8664911ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023019ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023019ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230191676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664911/32227Brasil; ContemporâneoBrazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Cláudio Eduardo ResendeParaíso, Marlucy Alves2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664911Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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