Gender crossroads in a curriculum-museum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Cláudio Eduardo Resende
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Paraíso, Marlucy Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664911
Resumo: This article is the result of a research that investigates what we call a curriculum-museum with gender and its possibilities of learning in the collection of Memorial Minas Gerais Vale in Belo Horizonte/MG. From the post-critical studies of gender and curriculum was used the methodology of the field diary and participant observation of the daily life of the museum. The objective was to map the possibility of learning from the "gender crossroads" in the museum, that is, those moments when gender norms are put in check. A sewing machine and a metal watering can were selected as problematizing elements in theoretical and empirical research. The results indicate that a curriculum-museum can provide multiple encounters by producing displacements in learning about gender. Finally, the study points out the relevance of a curricular practice permeable to different world readings and different ways of existing.
id UNICAMP-19_e7f663ea560903964fe355698ed1916f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664911
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Gender crossroads in a curriculum-museumEncrucijadas de género en un currículum-museo Encruzilhadas de gênero em um currículo-museuPlan de estudiosGénero MuseoCurriculumGenderMuseumCurrículoGêneroMuseuThis article is the result of a research that investigates what we call a curriculum-museum with gender and its possibilities of learning in the collection of Memorial Minas Gerais Vale in Belo Horizonte/MG. From the post-critical studies of gender and curriculum was used the methodology of the field diary and participant observation of the daily life of the museum. The objective was to map the possibility of learning from the "gender crossroads" in the museum, that is, those moments when gender norms are put in check. A sewing machine and a metal watering can were selected as problematizing elements in theoretical and empirical research. The results indicate that a curriculum-museum can provide multiple encounters by producing displacements in learning about gender. Finally, the study points out the relevance of a curricular practice permeable to different world readings and different ways of existing.Este artículo es el resultado de una investigación que estudia lo que llamamos un currículum-museo con género y sus posibilidades de aprendizaje en la colección del Memorial Minas Gerais Vale en Belo Horizonte/MG. A partir de los estudios post-críticos de género y currículum, se utilizó la metodología del diario de campo y la observación participante del museo. El objetivo era trazar las "encrucijadas del género" en el museo, esos momentos en que las normas de género se ponen en jaque. Una máquina de coser y una regadera de metal fueron seleccionados como elementos problemáticos en la investigación teórica y empírica. Los resultados indican que un currículum-museo puede proporcionar múltiples encuentros produciendo desplazamientos en el aprendizaje sobre el género. Por último, el estudio señala la pertinencia de una práctica curricular permeable a las diferentes lecturas del mundo y formas de existir.Este artigo é resultado de uma pesquisa que investiga o que chamamos de currículo-museu com gênero e suas possibilidades de aprender no acervo do Memorial Minas Gerais Vale em Belo Horizonte/MG. A partir dos estudos pós-críticos de gênero e currículo foi utilizada a metodologia do diário de campo e da observação participante do cotidiano do museu. O objetivo foi mapear possibilidade de aprender com as “encruzilhadas de gênero” no museu, isto é, aqueles momentos em que as normas de gênero são colocadas em xeque. Foram selecionados uma máquina de costura e um regador de metal como elementos problematizadores na pesquisa teórica e empírica. Os resultados indicam que um currículo-museu pode oportunizar encontros múltiplos ao produzir deslocamentos no aprender sobre gênero. Por fim, o estudo aponta a relevância de uma prática curricular permeável às diferentes leituras de mundo e aos diferentes modos de existir.Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866491110.20396/etd.v25i00.8664911ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023019ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023019ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230191676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664911/32227Brasil; ContemporâneoBrazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Cláudio Eduardo ResendeParaíso, Marlucy Alves2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664911Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender crossroads in a curriculum-museum
Encrucijadas de género en un currículum-museo
Encruzilhadas de gênero em um currículo-museu
title Gender crossroads in a curriculum-museum
spellingShingle Gender crossroads in a curriculum-museum
Alves, Cláudio Eduardo Resende
Plan de estudios
Género
Museo
Curriculum
Gender
Museum
Currículo
Gênero
Museu
title_short Gender crossroads in a curriculum-museum
title_full Gender crossroads in a curriculum-museum
title_fullStr Gender crossroads in a curriculum-museum
title_full_unstemmed Gender crossroads in a curriculum-museum
title_sort Gender crossroads in a curriculum-museum
author Alves, Cláudio Eduardo Resende
author_facet Alves, Cláudio Eduardo Resende
Paraíso, Marlucy Alves
author_role author
author2 Paraíso, Marlucy Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Cláudio Eduardo Resende
Paraíso, Marlucy Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Plan de estudios
Género
Museo
Curriculum
Gender
Museum
Currículo
Gênero
Museu
topic Plan de estudios
Género
Museo
Curriculum
Gender
Museum
Currículo
Gênero
Museu
description This article is the result of a research that investigates what we call a curriculum-museum with gender and its possibilities of learning in the collection of Memorial Minas Gerais Vale in Belo Horizonte/MG. From the post-critical studies of gender and curriculum was used the methodology of the field diary and participant observation of the daily life of the museum. The objective was to map the possibility of learning from the "gender crossroads" in the museum, that is, those moments when gender norms are put in check. A sewing machine and a metal watering can were selected as problematizing elements in theoretical and empirical research. The results indicate that a curriculum-museum can provide multiple encounters by producing displacements in learning about gender. Finally, the study points out the relevance of a curricular practice permeable to different world readings and different ways of existing.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664911
10.20396/etd.v25i00.8664911
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664911
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8664911
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664911/32227
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil; Contemporâneo
Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023019
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023019
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023019
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649231499264