State-of-the-art of the use of geotechnologies in Ecology teaching: a quali-quantitative analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Krizek, João Pedro Ocanha
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alves, Sabrina Leite, Santos, Luciana Cavalcanti Maia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/674
Resumo: The use of geotechnologies as teaching/learning tools has been gaining ground recently. However, the difficulties and potentialities of using these tools in ecology teaching are still not properly understood. In this way, this work carried out a bibliographic review of how geotechnologies have been used in the teaching of ecological content in Brazil. Although geotechnologies are important tools for teaching themes related to the ecological stud of the spatio-temporal dynamics of ecosystems and observation of the effects of anthropic impacts, few works were registered that presented these direct applications. This research concludes that there is a need for a closer relationship between the use of geotechnologies and the teaching of ecology, mainly through the training of teachers and/or students of the degree courses in Biological Sciences.
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spelling State-of-the-art of the use of geotechnologies in Ecology teaching: a quali-quantitative analysisEstado del arte del uso de geotecnologías en la enseñanza de la Ecología: un análisis cuali-cuantitativoEstado da arte da utilização de geotecnologias no ensino de Ecologia: uma análise quali-quantitativaGeotecnologiasPotencialidadesDificuldadesEnsino de EcologiaEstado da ArteEnsino de EcologiaUso de geotecnologias no ensinoGeotechnologiesPotentialitiesDifficultiesTeaching EcologyState-of-the-ArtTeaching Ecology Use of geotechnologies in teachingGeotecnologíasPotencialidadesDificultadesEnseñanza de la EcologíaEstado del ArteEnseñanza de la ecología Uso de las geotecnologías en la enseñanzaThe use of geotechnologies as teaching/learning tools has been gaining ground recently. However, the difficulties and potentialities of using these tools in ecology teaching are still not properly understood. In this way, this work carried out a bibliographic review of how geotechnologies have been used in the teaching of ecological content in Brazil. Although geotechnologies are important tools for teaching themes related to the ecological stud of the spatio-temporal dynamics of ecosystems and observation of the effects of anthropic impacts, few works were registered that presented these direct applications. This research concludes that there is a need for a closer relationship between the use of geotechnologies and the teaching of ecology, mainly through the training of teachers and/or students of the degree courses in Biological Sciences.El uso de las geotecnologías como herramientas de enseñanza-aprendizaje ha ganado espacio en los últimos años. Sin embargo, aún no se comprenden las dificultades y potencialidades del uso de estas herramientas en la enseñanza de la ecología. De esta forma, el presente trabajo realizó una revisión bibliográfica de cómo se utilizan las geotecnologías en la enseñanza de contenidos ecológicos en Brasil. Aunque las geotecnologías son importantes herramientas de enseñanza en temas relacionados con el estudio ecológico de la dinámica espacio-temporal de los ecosistemas y observación de los efectos de los impactos antrópicos, pocos trabajos han presentado esta aplicación directa. El presente trabajo concluye que existe la necesidad de una relación más estrecha entre el uso de las geotecnologías y la enseñanza de la ecología, principalmente a través de la formación de docentes y/o estudiantes de carreras de grado en Ciencias Biológicas.A utilização de geotecnologias como ferramentas de ensino-aprendizagem vem ganhando espaço nos últimos anos. Todavia, as dificuldades e potencialidades do uso dessas ferramentas no ensino de ecologia ainda não são devidamente compreendidas. Desta forma, o presente trabalho realizou uma revisão bibliográfica de como as geotecnologias vêm sendo empregadas no ensino de conteúdos ecológicos no Brasil. Apesar das geotecnologias constituírem importantes ferramentas de ensino de temáticas relacionadas ao estudo ecológico da dinâmica espaço-temporal dos ecossistemas e da observação dos efeitos de impactos antrópicos, registraram-se poucos trabalhos que apresentaram essas aplicações diretas. O presente trabalho conclui que se faz necessário um estreitamento entre o uso das geotecnologias e o ensino de ecologia, principalmente por meio da capacitação dos professores e/ou alunos dos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/67410.46667/renbio.v15i1.674SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 290-313Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 290-313Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 290-3132763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/674/235Brazil; Basic Education; 2000-2017Brasil; Educación básica; 2000-2017Brasil; Educação Básica; 2000-2017Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKrizek, João Pedro OcanhaAlves, Sabrina LeiteSantos, Luciana Cavalcanti Maia2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/674Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
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