Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Cheylla Jayna Silva Nascimento
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Odaléia Alves da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/932
Resumo: Practical classes in Biology Teaching are fundamental to ensure the learning of the contents. Thus, this work aimed to analyze the theses and dissertations that use practical classes in biology teaching as an object of study in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The papers were selected using the descriptors "Biology Teaching" and "Practical Classes" applying inclusion and exclusion criteria. The search brought us 10 papers, analyzed the teaching approaches and the methodology used. It is concluded that 60% of the authors did not record in their text the teaching approach that their class is linked and how much the Methodology highlighted the scripts of practices as a fundamental part in the development of classes to obtain learning. Keywords: Biology Teaching; Practical Classes; Methodology
id SBEnBio_396206bbf0e0a0c21ff4f23f6c9d575c
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/932
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD Clases prácticas en la enseñanza de la Biología: un análisis en el portal Aulas práticas no ensino de Biologia: uma análise no portal BDTDEnsino de BiologiaAulas PráticasMetodologiaAtividades práticas AprendizagemBiology TeachingPractical ClassesMethodologyPractical activities LearningEnseñanza de la BiologíaClases prácticasMetodologíaActividades practicas AprendiendoPractical classes in Biology Teaching are fundamental to ensure the learning of the contents. Thus, this work aimed to analyze the theses and dissertations that use practical classes in biology teaching as an object of study in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The papers were selected using the descriptors "Biology Teaching" and "Practical Classes" applying inclusion and exclusion criteria. The search brought us 10 papers, analyzed the teaching approaches and the methodology used. It is concluded that 60% of the authors did not record in their text the teaching approach that their class is linked and how much the Methodology highlighted the scripts of practices as a fundamental part in the development of classes to obtain learning. Keywords: Biology Teaching; Practical Classes; MethodologyLas clases prácticas en Didáctica de la Biología son fundamentales para asegurar el aprendizaje de los contenidos. Por lo tanto, este trabajo tuvo como objetivo analizar las tesis y disertaciones que utilizan las clases prácticas en la enseñanza de la biología como objeto de estudio en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones. Los trabajos fueron seleccionados utilizando los descriptores "Enseñanza de Biología" y "Clases Prácticas" aplicando criterios de inclusión y exclusión. La búsqueda nos trajo 10 artículos, analizó los enfoques de enseñanza y la metodología utilizada. Se concluye que el 60% de los autores no registraron en su texto el enfoque de enseñanza que su clase está vinculada y cuánto destacó la Metodología los guiones de prácticas como parte fundamental en el desarrollo de las clases para obtener aprendizaje. Palabras llave: Enseñanza de la Biología; Clases prácticas; MetodologíaAs aulas práticas no Ensino de Biologia são fundamentais para garantir o aprendizado dos conteúdos. Desse modo, este trabalho objetivou analisar as teses e dissertações que utilizam as aulas práticas no Ensino de Biologia como objeto de estudo na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Selecionou-se os trabalhos usando os descritores “Ensino de Biologia” e “Aulas Práticas” aplicando critérios de inclusão e exclusão. A busca nos trouxe 10 trabalhos, analisou-se as abordagens de ensino e a metodologia utilizada. Conclui-se que 60% dos autores não registraram no seu texto a abordagem de ensino que a sua aula está vinculada e quanto a Metodologia destacou-se os roteiros de práticas como peça fundamental no desenvolvimento das aulas para obtermos uma aprendizagem. Palavras-chave: Ensino de Biologia; Aulas Práticas; Metodologia.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93210.46667/renbio.v16i2.932SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1329-1342Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1329-1342Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1329-13422763-889810.46667/renbio.v16i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/932/425BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Cheylla Jayna Silva NascimentoCosta, Odaléia Alves da2023-12-11T07:41:19Zoai:ojs.renbio.org.br:article/932Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-11T07:41:19Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD
Clases prácticas en la enseñanza de la Biología: un análisis en el portal
Aulas práticas no ensino de Biologia: uma análise no portal BDTD
title Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD
spellingShingle Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD
Leite, Cheylla Jayna Silva Nascimento
Ensino de Biologia
Aulas Práticas
Metodologia
Atividades práticas
Aprendizagem
Biology Teaching
Practical Classes
Methodology
Practical activities
Learning
Enseñanza de la Biología
Clases prácticas
Metodología
Actividades practicas
Aprendiendo
title_short Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD
title_full Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD
title_fullStr Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD
title_full_unstemmed Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD
title_sort Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD
author Leite, Cheylla Jayna Silva Nascimento
author_facet Leite, Cheylla Jayna Silva Nascimento
Costa, Odaléia Alves da
author_role author
author2 Costa, Odaléia Alves da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Cheylla Jayna Silva Nascimento
Costa, Odaléia Alves da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia
Aulas Práticas
Metodologia
Atividades práticas
Aprendizagem
Biology Teaching
Practical Classes
Methodology
Practical activities
Learning
Enseñanza de la Biología
Clases prácticas
Metodología
Actividades practicas
Aprendiendo
topic Ensino de Biologia
Aulas Práticas
Metodologia
Atividades práticas
Aprendizagem
Biology Teaching
Practical Classes
Methodology
Practical activities
Learning
Enseñanza de la Biología
Clases prácticas
Metodología
Actividades practicas
Aprendiendo
description Practical classes in Biology Teaching are fundamental to ensure the learning of the contents. Thus, this work aimed to analyze the theses and dissertations that use practical classes in biology teaching as an object of study in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The papers were selected using the descriptors "Biology Teaching" and "Practical Classes" applying inclusion and exclusion criteria. The search brought us 10 papers, analyzed the teaching approaches and the methodology used. It is concluded that 60% of the authors did not record in their text the teaching approach that their class is linked and how much the Methodology highlighted the scripts of practices as a fundamental part in the development of classes to obtain learning. Keywords: Biology Teaching; Practical Classes; Methodology
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/932
10.46667/renbio.v16i2.932
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/932
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i2.932
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/932/425
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1329-1342
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1329-1342
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1329-1342
2763-8898
10.46667/renbio.v16i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866061336576