Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/990 |
Resumo: | This article proposes to discuss the importance of ethnic-racial relations education in the initial training curriculum of biological sciences teachers based on the report of a science teacher and the analysis of the curriculum of an undergraduate course. This work is a case study, in which data were collected through a semi-structured interview and document analysis based on Textual Discourse Analysis. The contributions of the teacher interviewed together with the curriculum analysis show an advance, in the case studied, in the insertion of ERER in the curriculum, emphasizing the importance of ERER approach in teacher training. In addition, they point to the need to investigate how this approach has impacted training. |
id |
SBEnBio_439376106dd74b884776ad66297feb79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/990 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practiceFormación de profesores de Biología para la educación de las relaciones étnico-raciales: análisis curricular de una licenciatura y de la práctica docente. Formação de professores/as de Biologia para a educação das relações étnico-raciais: análise curricular de uma licenciatura e da prática docenteCurrículoFormação de professores/as;Lei 10.639/03;Lei 11.645/08;Ensino de biologiaCurrículo de BiologiaCurriculumTeacher TrainingLaw 10.639/03Law 11.645/08Biology TeachingBiology curriculumCurrículoFormación del profesoradoLey 10.639/03Ley 11.645/08Enseñanza de BiologíaCurrículo de la biologíaThis article proposes to discuss the importance of ethnic-racial relations education in the initial training curriculum of biological sciences teachers based on the report of a science teacher and the analysis of the curriculum of an undergraduate course. This work is a case study, in which data were collected through a semi-structured interview and document analysis based on Textual Discourse Analysis. The contributions of the teacher interviewed together with the curriculum analysis show an advance, in the case studied, in the insertion of ERER in the curriculum, emphasizing the importance of ERER approach in teacher training. In addition, they point to the need to investigate how this approach has impacted training.Este artículo propone discutir la importancia de la educación de las relaciones étnico-raciales en el currículo de la formación inicial de profesores de ciencias biológicas a partir del informe de una profesora de ciencias y del análisis curricular. Este trabajo es un estudio de caso, en que los datos se recogieron a través de una entrevista semiestructurada y el análisis de documentos basado en el Análisis Textual del Discurso. Las aportaciones de la professora junto con el análisis curricular, muestran un avance, en el caso estudiado, en la inserción de la ERER en el currículo, destacando la importancia de la ERER en la formación del profesorado. Además, señalan la necesidad de investigar cómo ha repercutido este enfoque en la formación.Este artigo propõe discutir a importância da educação das relações étnico-raciais no currículo de formação inicial de professores/as de ciências biológicas a partir do relato de uma professora de ciências e da análise curricular de uma licenciatura. Este trabalho trata-se de um estudo de caso, no qual, por meio de uma entrevista semiestruturada e da análise documental com base na Análise Textual Discursiva, os dados foram coletados. As contribuições da professora entrevistada junto à análise curricular evidenciaram um avanço, no caso estudado, na inserção da ERER no currículo, ressaltando a importância da abordagem da ERER na formação docente. Além disso, apontam para a necessidade de investigar de que forma essa abordagem tem impactado a formação de professores/as.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/99010.46667/renbio.v16inesp.1.990SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 493-512Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 493-512Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 493-5122763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/990/349BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Lara MeloNascimento, Lia Midori Meyer2023-11-22T05:20:35Zoai:ojs.renbio.org.br:article/990Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:20:35Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice Formación de profesores de Biología para la educación de las relaciones étnico-raciales: análisis curricular de una licenciatura y de la práctica docente. Formação de professores/as de Biologia para a educação das relações étnico-raciais: análise curricular de uma licenciatura e da prática docente |
title |
Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice |
spellingShingle |
Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice Andrade, Lara Melo Currículo Formação de professores/as; Lei 10.639/03; Lei 11.645/08; Ensino de biologia Currículo de Biologia Curriculum Teacher Training Law 10.639/03 Law 11.645/08 Biology Teaching Biology curriculum Currículo Formación del profesorado Ley 10.639/03 Ley 11.645/08 Enseñanza de Biología Currículo de la biología |
title_short |
Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice |
title_full |
Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice |
title_fullStr |
Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice |
title_full_unstemmed |
Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice |
title_sort |
Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice |
author |
Andrade, Lara Melo |
author_facet |
Andrade, Lara Melo Nascimento, Lia Midori Meyer |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Lia Midori Meyer |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Lara Melo Nascimento, Lia Midori Meyer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Formação de professores/as; Lei 10.639/03; Lei 11.645/08; Ensino de biologia Currículo de Biologia Curriculum Teacher Training Law 10.639/03 Law 11.645/08 Biology Teaching Biology curriculum Currículo Formación del profesorado Ley 10.639/03 Ley 11.645/08 Enseñanza de Biología Currículo de la biología |
topic |
Currículo Formação de professores/as; Lei 10.639/03; Lei 11.645/08; Ensino de biologia Currículo de Biologia Curriculum Teacher Training Law 10.639/03 Law 11.645/08 Biology Teaching Biology curriculum Currículo Formación del profesorado Ley 10.639/03 Ley 11.645/08 Enseñanza de Biología Currículo de la biología |
description |
This article proposes to discuss the importance of ethnic-racial relations education in the initial training curriculum of biological sciences teachers based on the report of a science teacher and the analysis of the curriculum of an undergraduate course. This work is a case study, in which data were collected through a semi-structured interview and document analysis based on Textual Discourse Analysis. The contributions of the teacher interviewed together with the curriculum analysis show an advance, in the case studied, in the insertion of ERER in the curriculum, emphasizing the importance of ERER approach in teacher training. In addition, they point to the need to investigate how this approach has impacted training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/990 10.46667/renbio.v16inesp.1.990 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/990 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.990 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/990/349 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 493-512 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 493-512 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 493-512 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866090696704 |