Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Lara Melo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nascimento, Lia Midori Meyer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/990
Resumo: This article proposes to discuss the importance of ethnic-racial relations education in the initial training curriculum of biological sciences teachers based on the report of a science teacher and the analysis of the curriculum of an undergraduate course. This work is a case study, in which data were collected through a semi-structured interview and document analysis based on Textual Discourse Analysis. The contributions of the teacher interviewed together with the curriculum analysis show an advance, in the case studied, in the insertion of ERER in the curriculum, emphasizing the importance of ERER approach in teacher training. In addition, they point to the need to investigate how this approach has impacted training.
id SBEnBio_439376106dd74b884776ad66297feb79
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/990
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practiceFormación de profesores de Biología para la educación de las relaciones étnico-raciales: análisis curricular de una licenciatura y de la práctica docente. Formação de professores/as de Biologia para a educação das relações étnico-raciais: análise curricular de uma licenciatura e da prática docenteCurrículoFormação de professores/as;Lei 10.639/03;Lei 11.645/08;Ensino de biologiaCurrículo de BiologiaCurriculumTeacher TrainingLaw 10.639/03Law 11.645/08Biology TeachingBiology curriculumCurrículoFormación del profesoradoLey 10.639/03Ley 11.645/08Enseñanza de BiologíaCurrículo de la biologíaThis article proposes to discuss the importance of ethnic-racial relations education in the initial training curriculum of biological sciences teachers based on the report of a science teacher and the analysis of the curriculum of an undergraduate course. This work is a case study, in which data were collected through a semi-structured interview and document analysis based on Textual Discourse Analysis. The contributions of the teacher interviewed together with the curriculum analysis show an advance, in the case studied, in the insertion of ERER in the curriculum, emphasizing the importance of ERER approach in teacher training. In addition, they point to the need to investigate how this approach has impacted training.Este artículo propone discutir la importancia de la educación de las relaciones étnico-raciales en el currículo de la formación inicial de profesores de ciencias biológicas a partir del informe de una profesora de ciencias y del análisis curricular. Este trabajo es un estudio de caso, en que los datos se recogieron a través de una entrevista semiestructurada y el análisis de documentos basado en el Análisis Textual del Discurso. Las aportaciones de la professora junto con el análisis curricular, muestran un avance, en el caso estudiado, en la inserción de la ERER en el currículo, destacando la importancia de la ERER en la formación del profesorado. Además, señalan la necesidad de investigar cómo ha repercutido este enfoque en la formación.Este artigo propõe discutir a importância da educação das relações étnico-raciais no currículo de formação inicial de professores/as de ciências biológicas a partir do relato de uma professora de ciências e da análise curricular de uma licenciatura. Este trabalho trata-se de um estudo de caso, no qual, por meio de uma entrevista semiestruturada e da análise documental com base na Análise Textual Discursiva, os dados foram coletados. As contribuições da professora entrevistada junto à análise curricular evidenciaram um avanço, no caso estudado, na inserção da ERER no currículo, ressaltando a importância da abordagem da ERER na formação docente. Além disso, apontam para a necessidade de investigar de que forma essa abordagem tem impactado a formação de professores/as.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/99010.46667/renbio.v16inesp.1.990SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 493-512Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 493-512Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 493-5122763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/990/349BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Lara MeloNascimento, Lia Midori Meyer2023-11-22T05:20:35Zoai:ojs.renbio.org.br:article/990Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:20:35Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice
Formación de profesores de Biología para la educación de las relaciones étnico-raciales: análisis curricular de una licenciatura y de la práctica docente.
Formação de professores/as de Biologia para a educação das relações étnico-raciais: análise curricular de uma licenciatura e da prática docente
title Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice
spellingShingle Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice
Andrade, Lara Melo
Currículo
Formação de professores/as;
Lei 10.639/03;
Lei 11.645/08;
Ensino de biologia
Currículo de Biologia
Curriculum
Teacher Training
Law 10.639/03
Law 11.645/08
Biology Teaching
Biology curriculum
Currículo
Formación del profesorado
Ley 10.639/03
Ley 11.645/08
Enseñanza de Biología
Currículo de la biología
title_short Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice
title_full Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice
title_fullStr Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice
title_full_unstemmed Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice
title_sort Biology teacher training for ethnic-racial relations education: analysis of the curriculum and teaching practice
author Andrade, Lara Melo
author_facet Andrade, Lara Melo
Nascimento, Lia Midori Meyer
author_role author
author2 Nascimento, Lia Midori Meyer
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Lara Melo
Nascimento, Lia Midori Meyer
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Formação de professores/as;
Lei 10.639/03;
Lei 11.645/08;
Ensino de biologia
Currículo de Biologia
Curriculum
Teacher Training
Law 10.639/03
Law 11.645/08
Biology Teaching
Biology curriculum
Currículo
Formación del profesorado
Ley 10.639/03
Ley 11.645/08
Enseñanza de Biología
Currículo de la biología
topic Currículo
Formação de professores/as;
Lei 10.639/03;
Lei 11.645/08;
Ensino de biologia
Currículo de Biologia
Curriculum
Teacher Training
Law 10.639/03
Law 11.645/08
Biology Teaching
Biology curriculum
Currículo
Formación del profesorado
Ley 10.639/03
Ley 11.645/08
Enseñanza de Biología
Currículo de la biología
description This article proposes to discuss the importance of ethnic-racial relations education in the initial training curriculum of biological sciences teachers based on the report of a science teacher and the analysis of the curriculum of an undergraduate course. This work is a case study, in which data were collected through a semi-structured interview and document analysis based on Textual Discourse Analysis. The contributions of the teacher interviewed together with the curriculum analysis show an advance, in the case studied, in the insertion of ERER in the curriculum, emphasizing the importance of ERER approach in teacher training. In addition, they point to the need to investigate how this approach has impacted training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/990
10.46667/renbio.v16inesp.1.990
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/990
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.990
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/990/349
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 493-512
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 493-512
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 493-512
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866090696704