Tutorial Education: an experience in high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fontoura, Andrielli da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sepel, Lenira Maria Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/661
Resumo: Tutorial Education is a model with great potential for the development of quality teaching-learning processes. This article presents the development of a Tutorial Education proposal applied to High School. The objective was to introduce teaching activities in EM, and to assess the factors that influence success for this type of practice. The development of the proposal was divided into 3 stages: i) presentation of the Tutorial Education model called PET-Júnior to PETians and EM students; ii) organization of activities; iii) application and iv) evaluation. The expansion of the Tutorial Education Program for EM is a possibility that can motivate students to complete and continue their studies, as well as to enter the labor Market.
id SBEnBio_44129c472b097c77dbac9ff8d9a05cc9
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/661
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Tutorial Education: an experience in high school Educación Tutorial: una experiencia en la escuela secundariaEducação Tutorial: uma experiência no ensino médioIntegraçãoTutoriaEducação BásicaEnsino Superior PETEducação TutorialIntegrationTutoringBasic EducationUniversity educationPETTutorial EdicationIntegraciónTutoríaEducación BasicaEnseñanza superiorPETEducación TutorialTutorial Education is a model with great potential for the development of quality teaching-learning processes. This article presents the development of a Tutorial Education proposal applied to High School. The objective was to introduce teaching activities in EM, and to assess the factors that influence success for this type of practice. The development of the proposal was divided into 3 stages: i) presentation of the Tutorial Education model called PET-Júnior to PETians and EM students; ii) organization of activities; iii) application and iv) evaluation. The expansion of the Tutorial Education Program for EM is a possibility that can motivate students to complete and continue their studies, as well as to enter the labor Market.La Educación Tutorial es un modelo con gran potencial para el desarrollo de procesos de enseñanza-aprendizaje de calidad. Este artículo presenta el desarrollo de una propuesta de Educación Tutorial aplicada al Bachillerato. El objetivo fue introducir actividades docentes en ME y evaluar los factores que influyen en el éxito de este tipo de práctica. El desarrollo de la propuesta se dividió en 3 etapas: i) presentación del modelo de Educación Tutorial denominado PET-Júnior a estudiantes de PET y EM; ii) organización de actividades; iii) aplicación y iv) evaluación. La ampliación del Programa de Educación Tutorial para EM es una posibilidad que puede motivar a los estudiantes a completar y continuar sus estudios, así como a ingresar al mercado laboral.A Educação Tutorial é um modelo com grande potencial para o desenvolvimento dos processos de ensino-aprendizagem de qualidade. Este artigo apresenta o desenvolvimento de uma proposta de Educação Tutorial aplicada ao Ensino Médio. O objetivo foi introduzir atividades de ensino no EM, e avaliar quais os fatores condicionantes de sucesso para esse tipo de prática. O desenvolvimento da proposta foi dividido em 3 etapas: i) apresentação do modelo  Educação Tutorial denominado PET-Júnior aos petianos e estudantes do EM; ii) organização das atividades; iii) aplicação e iv) avaliação.  A expansão do Programa de Educação Tutorial para o EM é uma possibilidade que pode motivar os estudantes a concluírem e continuarem seus estudos, assim como a ingressarem no mercado de trabalho.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/66110.46667/renbio.v15i1.661SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 130-149Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 130-149Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 130-1492763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/661/224Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFontoura, Andrielli da SilvaSepel, Lenira Maria Nunes2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/661Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Tutorial Education: an experience in high school
Educación Tutorial: una experiencia en la escuela secundaria
Educação Tutorial: uma experiência no ensino médio
title Tutorial Education: an experience in high school
spellingShingle Tutorial Education: an experience in high school
Fontoura, Andrielli da Silva
Integração
Tutoria
Educação Básica
Ensino Superior
PET
Educação Tutorial
Integration
Tutoring
Basic Education
University education
PET
Tutorial Edication
Integración
Tutoría
Educación Basica
Enseñanza superior
PET
Educación Tutorial
title_short Tutorial Education: an experience in high school
title_full Tutorial Education: an experience in high school
title_fullStr Tutorial Education: an experience in high school
title_full_unstemmed Tutorial Education: an experience in high school
title_sort Tutorial Education: an experience in high school
author Fontoura, Andrielli da Silva
author_facet Fontoura, Andrielli da Silva
Sepel, Lenira Maria Nunes
author_role author
author2 Sepel, Lenira Maria Nunes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fontoura, Andrielli da Silva
Sepel, Lenira Maria Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Integração
Tutoria
Educação Básica
Ensino Superior
PET
Educação Tutorial
Integration
Tutoring
Basic Education
University education
PET
Tutorial Edication
Integración
Tutoría
Educación Basica
Enseñanza superior
PET
Educación Tutorial
topic Integração
Tutoria
Educação Básica
Ensino Superior
PET
Educação Tutorial
Integration
Tutoring
Basic Education
University education
PET
Tutorial Edication
Integración
Tutoría
Educación Basica
Enseñanza superior
PET
Educación Tutorial
description Tutorial Education is a model with great potential for the development of quality teaching-learning processes. This article presents the development of a Tutorial Education proposal applied to High School. The objective was to introduce teaching activities in EM, and to assess the factors that influence success for this type of practice. The development of the proposal was divided into 3 stages: i) presentation of the Tutorial Education model called PET-Júnior to PETians and EM students; ii) organization of activities; iii) application and iv) evaluation. The expansion of the Tutorial Education Program for EM is a possibility that can motivate students to complete and continue their studies, as well as to enter the labor Market.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/661
10.46667/renbio.v15i1.661
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/661
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15i1.661
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/661/224
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 130-149
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 130-149
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 130-149
2763-8898
10.46667/renbio.v15i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867494739968