The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida Neto, Joel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fernandez, Thais Almeida Cardoso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/568
Resumo: The LGBT + theme can be considered a difficult topic to be approached, but it is present in the school reality. Therefore, a case study was carried out to understand how science teachers approach this theme in their practice. To this end, semi-structured interviews were conducted with teachers in the Science area at a state elementary school in Viçosa-MG. We sought to discuss possible approaches to the teaching of sexual orientation, as well as Louro's theorizations about sexuality at school. There was a lack of teacher training on the subject, consequently there is a limitation in their performance, in addition to an overload of these professionals to work on the topic in the school environment.
id SBEnBio_4788ad59425c00f8b0eecbe9b33dff47
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/568
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachersEl tema LGBT + en una escuela pública de VIÇOsA, MG: formación y desempeño de profesores de cienciasA temática LGBT+ em uma escola pública de Viçosa, MG: formação e atuação dos professores de ciênciasSexualidadeOrientação sexualDiversidade sexualEnsino de ciênciasFormação docenteSexualidadeEducaçãoSexuality Sexual orientation Sexual diversityScience teachingTeacher trainingSexualityEducationSexualidadeOrientacion sexualDiversidad sexualEnseñanza de las cienciasFormación docenteSexualidadEducaciónThe LGBT + theme can be considered a difficult topic to be approached, but it is present in the school reality. Therefore, a case study was carried out to understand how science teachers approach this theme in their practice. To this end, semi-structured interviews were conducted with teachers in the Science area at a state elementary school in Viçosa-MG. We sought to discuss possible approaches to the teaching of sexual orientation, as well as Louro's theorizations about sexuality at school. There was a lack of teacher training on the subject, consequently there is a limitation in their performance, in addition to an overload of these professionals to work on the topic in the school environment.La temática LGBT + puede considerarse un tema difícil de abordar, pero está presente en la realidad escolar. Por lo tanto, se llevó a cabo un estudio de caso para comprender cómo los profesores de ciencias abordan este tema en su práctica. Para ello, se realizaron entrevistas semiestructuradas con profesores del área de Ciencias de una escuela primaria estatal en Viçosa-MG. Buscamos discutir posibles enfoques para la enseñanza de la orientación sexual, así como las teorizaciones de Louro sobre la sexualidad en la escuela. Hubo una falta de formación docente en el tema, en consecuencia existe una limitación en su desempeño, además de una sobrecarga de estos profesionales para trabajar el tema en el ámbito escolar.A temática LGBT+ pode ser considerada um tema difícil de ser abordado, porém se faz-presente na realidade escolar. Diante disso, foi realizado um estudo de caso para compreender como os professores de Ciências abordam tal temática em sua prática. Para tanto, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com os docentes da área de Ciências em uma escola estadual de Ensino Fundamental de Viçosa-MG. Buscou-se discutir as possíveis abordagens para o ensino de orientação sexual, bem como as teorizações de Louro sobre sexualidade na escola. Foi constatada uma carência na formação docente sobre o assunto, por consequência há uma limitação em sua atuação, além de uma sobrecarga desses profissionais para se trabalhar o tema no ambiente escolar.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/56810.46667/renbio.v14i1.568SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 114-134Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 114-134Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 114-1342763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/568/179BrasilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida Neto, JoelFernandez, Thais Almeida Cardoso 2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/568Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers
El tema LGBT + en una escuela pública de VIÇOsA, MG: formación y desempeño de profesores de ciencias
A temática LGBT+ em uma escola pública de Viçosa, MG: formação e atuação dos professores de ciências
title The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers
spellingShingle The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers
Almeida Neto, Joel
Sexualidade
Orientação sexual
Diversidade sexual
Ensino de ciências
Formação docente
Sexualidade
Educação
Sexuality
Sexual orientation
Sexual diversity
Science teaching
Teacher training
Sexuality
Education
Sexualidade
Orientacion sexual
Diversidad sexual
Enseñanza de las ciencias
Formación docente
Sexualidad
Educación
title_short The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers
title_full The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers
title_fullStr The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers
title_full_unstemmed The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers
title_sort The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers
author Almeida Neto, Joel
author_facet Almeida Neto, Joel
Fernandez, Thais Almeida Cardoso
author_role author
author2 Fernandez, Thais Almeida Cardoso
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida Neto, Joel
Fernandez, Thais Almeida Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv Sexualidade
Orientação sexual
Diversidade sexual
Ensino de ciências
Formação docente
Sexualidade
Educação
Sexuality
Sexual orientation
Sexual diversity
Science teaching
Teacher training
Sexuality
Education
Sexualidade
Orientacion sexual
Diversidad sexual
Enseñanza de las ciencias
Formación docente
Sexualidad
Educación
topic Sexualidade
Orientação sexual
Diversidade sexual
Ensino de ciências
Formação docente
Sexualidade
Educação
Sexuality
Sexual orientation
Sexual diversity
Science teaching
Teacher training
Sexuality
Education
Sexualidade
Orientacion sexual
Diversidad sexual
Enseñanza de las ciencias
Formación docente
Sexualidad
Educación
description The LGBT + theme can be considered a difficult topic to be approached, but it is present in the school reality. Therefore, a case study was carried out to understand how science teachers approach this theme in their practice. To this end, semi-structured interviews were conducted with teachers in the Science area at a state elementary school in Viçosa-MG. We sought to discuss possible approaches to the teaching of sexual orientation, as well as Louro's theorizations about sexuality at school. There was a lack of teacher training on the subject, consequently there is a limitation in their performance, in addition to an overload of these professionals to work on the topic in the school environment.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/568
10.46667/renbio.v14i1.568
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/568
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.568
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/568/179
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 114-134
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 114-134
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 114-134
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867358425088