The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/568 |
Resumo: | The LGBT + theme can be considered a difficult topic to be approached, but it is present in the school reality. Therefore, a case study was carried out to understand how science teachers approach this theme in their practice. To this end, semi-structured interviews were conducted with teachers in the Science area at a state elementary school in Viçosa-MG. We sought to discuss possible approaches to the teaching of sexual orientation, as well as Louro's theorizations about sexuality at school. There was a lack of teacher training on the subject, consequently there is a limitation in their performance, in addition to an overload of these professionals to work on the topic in the school environment. |
id |
SBEnBio_4788ad59425c00f8b0eecbe9b33dff47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/568 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachersEl tema LGBT + en una escuela pública de VIÇOsA, MG: formación y desempeño de profesores de cienciasA temática LGBT+ em uma escola pública de Viçosa, MG: formação e atuação dos professores de ciênciasSexualidadeOrientação sexualDiversidade sexualEnsino de ciênciasFormação docenteSexualidadeEducaçãoSexuality Sexual orientation Sexual diversityScience teachingTeacher trainingSexualityEducationSexualidadeOrientacion sexualDiversidad sexualEnseñanza de las cienciasFormación docenteSexualidadEducaciónThe LGBT + theme can be considered a difficult topic to be approached, but it is present in the school reality. Therefore, a case study was carried out to understand how science teachers approach this theme in their practice. To this end, semi-structured interviews were conducted with teachers in the Science area at a state elementary school in Viçosa-MG. We sought to discuss possible approaches to the teaching of sexual orientation, as well as Louro's theorizations about sexuality at school. There was a lack of teacher training on the subject, consequently there is a limitation in their performance, in addition to an overload of these professionals to work on the topic in the school environment.La temática LGBT + puede considerarse un tema difícil de abordar, pero está presente en la realidad escolar. Por lo tanto, se llevó a cabo un estudio de caso para comprender cómo los profesores de ciencias abordan este tema en su práctica. Para ello, se realizaron entrevistas semiestructuradas con profesores del área de Ciencias de una escuela primaria estatal en Viçosa-MG. Buscamos discutir posibles enfoques para la enseñanza de la orientación sexual, así como las teorizaciones de Louro sobre la sexualidad en la escuela. Hubo una falta de formación docente en el tema, en consecuencia existe una limitación en su desempeño, además de una sobrecarga de estos profesionales para trabajar el tema en el ámbito escolar.A temática LGBT+ pode ser considerada um tema difícil de ser abordado, porém se faz-presente na realidade escolar. Diante disso, foi realizado um estudo de caso para compreender como os professores de Ciências abordam tal temática em sua prática. Para tanto, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com os docentes da área de Ciências em uma escola estadual de Ensino Fundamental de Viçosa-MG. Buscou-se discutir as possíveis abordagens para o ensino de orientação sexual, bem como as teorizações de Louro sobre sexualidade na escola. Foi constatada uma carência na formação docente sobre o assunto, por consequência há uma limitação em sua atuação, além de uma sobrecarga desses profissionais para se trabalhar o tema no ambiente escolar.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/56810.46667/renbio.v14i1.568SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 114-134Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 114-134Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 114-1342763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/568/179BrasilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida Neto, JoelFernandez, Thais Almeida Cardoso 2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/568Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers El tema LGBT + en una escuela pública de VIÇOsA, MG: formación y desempeño de profesores de ciencias A temática LGBT+ em uma escola pública de Viçosa, MG: formação e atuação dos professores de ciências |
title |
The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers |
spellingShingle |
The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers Almeida Neto, Joel Sexualidade Orientação sexual Diversidade sexual Ensino de ciências Formação docente Sexualidade Educação Sexuality Sexual orientation Sexual diversity Science teaching Teacher training Sexuality Education Sexualidade Orientacion sexual Diversidad sexual Enseñanza de las ciencias Formación docente Sexualidad Educación |
title_short |
The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers |
title_full |
The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers |
title_fullStr |
The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers |
title_full_unstemmed |
The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers |
title_sort |
The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers |
author |
Almeida Neto, Joel |
author_facet |
Almeida Neto, Joel Fernandez, Thais Almeida Cardoso |
author_role |
author |
author2 |
Fernandez, Thais Almeida Cardoso |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida Neto, Joel Fernandez, Thais Almeida Cardoso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sexualidade Orientação sexual Diversidade sexual Ensino de ciências Formação docente Sexualidade Educação Sexuality Sexual orientation Sexual diversity Science teaching Teacher training Sexuality Education Sexualidade Orientacion sexual Diversidad sexual Enseñanza de las ciencias Formación docente Sexualidad Educación |
topic |
Sexualidade Orientação sexual Diversidade sexual Ensino de ciências Formação docente Sexualidade Educação Sexuality Sexual orientation Sexual diversity Science teaching Teacher training Sexuality Education Sexualidade Orientacion sexual Diversidad sexual Enseñanza de las ciencias Formación docente Sexualidad Educación |
description |
The LGBT + theme can be considered a difficult topic to be approached, but it is present in the school reality. Therefore, a case study was carried out to understand how science teachers approach this theme in their practice. To this end, semi-structured interviews were conducted with teachers in the Science area at a state elementary school in Viçosa-MG. We sought to discuss possible approaches to the teaching of sexual orientation, as well as Louro's theorizations about sexuality at school. There was a lack of teacher training on the subject, consequently there is a limitation in their performance, in addition to an overload of these professionals to work on the topic in the school environment. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/568 10.46667/renbio.v14i1.568 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/568 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.568 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/568/179 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 114-134 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 114-134 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 114-134 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867358425088 |