A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Sonia Regina Alves
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Cardoso, Fernanda Serpa, Motta, Ellen Serri da, Yamasaki, Alice Akemi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93
Resumo: Biology teaching still faces difficulties in grasping concepts which are present in several school syllabi, especially in practices which promote meaningful and contextualized concept learning. This paper will introduce an action-reflection proposal from the organization of a Cell Biology game-lesson developed by an interdisciplinary workgroup. The game-lesson was applied in five first year high school classes to contribute with cell models comprehension, promoting group work and exercising research of printed teaching materials as well as the capability of organize and express ideas. The pedagogical results showed that the game became a catalyst of the teaching-learning process, fostering knowledge apprehension by the students, besides socio-emotional development and collaborative team spirit.
id SBEnBio_4e352b0ddc5c4623b1b1cfeef8aa14ad
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/93
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research¿Juego? ¿Clase? "Lección de juego": una estrategia de apropiación del conocimiento de la investigación grupalJogo? Aula? “Jogo-aula”: uma estratégia para apropriação de conhecimentos a partir da pesquisa em grupoBiologia celularEnsino de ciênciasJogo-aulaCell biology Science teachingGame-lessonBiología CelularEnseñanza de las cienciasLección de juegoBiology teaching still faces difficulties in grasping concepts which are present in several school syllabi, especially in practices which promote meaningful and contextualized concept learning. This paper will introduce an action-reflection proposal from the organization of a Cell Biology game-lesson developed by an interdisciplinary workgroup. The game-lesson was applied in five first year high school classes to contribute with cell models comprehension, promoting group work and exercising research of printed teaching materials as well as the capability of organize and express ideas. The pedagogical results showed that the game became a catalyst of the teaching-learning process, fostering knowledge apprehension by the students, besides socio-emotional development and collaborative team spirit.La enseñanza de la biología aún enfrenta dificultades para aprehender contenidos presentes en varios currículos escolares, especialmente en proponer prácticas que promuevan el aprendizaje de conceptos significativo y contextualizado. El trabajo presentará una propuesta de acción-reflexión, basada en la organización de un juego de aula de Biología Celular, desarrollado por un equipo interdisciplinario. El juego de aula se aplicó en cinco clases de 1er grado de Bachillerato para contribuir a la comprensión de modelos celulares, promoviendo el trabajo en grupo, ejercitando la investigación en materiales impresos, así como la capacidad de organización y expresión de ideas. Los resultados pedagógicos mostraron que el juego se convirtió en un catalizador del proceso de enseñanza-aprendizaje, favoreciendo la apropiación de conocimientos por parte de los estudiantes, el desarrollo socioemocional y el espíritu de equipo en colaboración.O ensino de Biologia ainda enfrenta dificuldade na apreensão de conteúdos presentes em diversos currículos escolares, em especial na proposição de práticas que promovam aprendizagens significativas e contextualizadas de conceitos. O trabalho apresentará uma proposta de ação-reflexão, a partir da organização de um jogo-aula de Biologia Celular, desenvolvido por uma equipe interdisciplinar. O jogo-aula foi aplicado em cinco turmas de 1ª série do Ensino Médio para contribuir com a compreensão dos modelos celulares, promovendo o trabalho em grupo, exercitando a pesquisa em materiais impressos, como também a capacidade de organizar e expressar ideias. Os resultados pedagógicos mostraram que o jogo tornou-se catalisador do processo de ensino-aprendizagem, favorecendo a apropriação de conhecimentos pelos educandos, o desenvolvimento socioemocional e o espírito de equipe em colaboração.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2018-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/9310.46667/renbio.v11i2.93SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-19Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-19Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-192763-889810.46667/renbio.v11i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93/30BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2018 Sonia Regina Alves Nogueira, Fernanda Serpa Cardoso, Ellen Serri da Motta, Alice Akemi Yamasakihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Sonia Regina AlvesCardoso, Fernanda SerpaMotta, Ellen Serri daYamasaki, Alice Akemi2020-08-09T04:33:07Zoai:ojs.renbio.org.br:article/93Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-08-09T04:33:07Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research
¿Juego? ¿Clase? "Lección de juego": una estrategia de apropiación del conocimiento de la investigación grupal
Jogo? Aula? “Jogo-aula”: uma estratégia para apropriação de conhecimentos a partir da pesquisa em grupo
title A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research
spellingShingle A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research
Nogueira, Sonia Regina Alves
Biologia celular
Ensino de ciências
Jogo-aula
Cell biology
Science teaching
Game-lesson
Biología Celular
Enseñanza de las ciencias
Lección de juego
title_short A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research
title_full A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research
title_fullStr A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research
title_full_unstemmed A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research
title_sort A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research
author Nogueira, Sonia Regina Alves
author_facet Nogueira, Sonia Regina Alves
Cardoso, Fernanda Serpa
Motta, Ellen Serri da
Yamasaki, Alice Akemi
author_role author
author2 Cardoso, Fernanda Serpa
Motta, Ellen Serri da
Yamasaki, Alice Akemi
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Sonia Regina Alves
Cardoso, Fernanda Serpa
Motta, Ellen Serri da
Yamasaki, Alice Akemi
dc.subject.por.fl_str_mv Biologia celular
Ensino de ciências
Jogo-aula
Cell biology
Science teaching
Game-lesson
Biología Celular
Enseñanza de las ciencias
Lección de juego
topic Biologia celular
Ensino de ciências
Jogo-aula
Cell biology
Science teaching
Game-lesson
Biología Celular
Enseñanza de las ciencias
Lección de juego
description Biology teaching still faces difficulties in grasping concepts which are present in several school syllabi, especially in practices which promote meaningful and contextualized concept learning. This paper will introduce an action-reflection proposal from the organization of a Cell Biology game-lesson developed by an interdisciplinary workgroup. The game-lesson was applied in five first year high school classes to contribute with cell models comprehension, promoting group work and exercising research of printed teaching materials as well as the capability of organize and express ideas. The pedagogical results showed that the game became a catalyst of the teaching-learning process, fostering knowledge apprehension by the students, besides socio-emotional development and collaborative team spirit.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93
10.46667/renbio.v11i2.93
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v11i2.93
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93/30
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-19
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-19
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-19
2763-8898
10.46667/renbio.v11i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866779611136