A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93 |
Resumo: | Biology teaching still faces difficulties in grasping concepts which are present in several school syllabi, especially in practices which promote meaningful and contextualized concept learning. This paper will introduce an action-reflection proposal from the organization of a Cell Biology game-lesson developed by an interdisciplinary workgroup. The game-lesson was applied in five first year high school classes to contribute with cell models comprehension, promoting group work and exercising research of printed teaching materials as well as the capability of organize and express ideas. The pedagogical results showed that the game became a catalyst of the teaching-learning process, fostering knowledge apprehension by the students, besides socio-emotional development and collaborative team spirit. |
id |
SBEnBio_4e352b0ddc5c4623b1b1cfeef8aa14ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/93 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research¿Juego? ¿Clase? "Lección de juego": una estrategia de apropiación del conocimiento de la investigación grupalJogo? Aula? “Jogo-aula”: uma estratégia para apropriação de conhecimentos a partir da pesquisa em grupoBiologia celularEnsino de ciênciasJogo-aulaCell biology Science teachingGame-lessonBiología CelularEnseñanza de las cienciasLección de juegoBiology teaching still faces difficulties in grasping concepts which are present in several school syllabi, especially in practices which promote meaningful and contextualized concept learning. This paper will introduce an action-reflection proposal from the organization of a Cell Biology game-lesson developed by an interdisciplinary workgroup. The game-lesson was applied in five first year high school classes to contribute with cell models comprehension, promoting group work and exercising research of printed teaching materials as well as the capability of organize and express ideas. The pedagogical results showed that the game became a catalyst of the teaching-learning process, fostering knowledge apprehension by the students, besides socio-emotional development and collaborative team spirit.La enseñanza de la biología aún enfrenta dificultades para aprehender contenidos presentes en varios currículos escolares, especialmente en proponer prácticas que promuevan el aprendizaje de conceptos significativo y contextualizado. El trabajo presentará una propuesta de acción-reflexión, basada en la organización de un juego de aula de Biología Celular, desarrollado por un equipo interdisciplinario. El juego de aula se aplicó en cinco clases de 1er grado de Bachillerato para contribuir a la comprensión de modelos celulares, promoviendo el trabajo en grupo, ejercitando la investigación en materiales impresos, así como la capacidad de organización y expresión de ideas. Los resultados pedagógicos mostraron que el juego se convirtió en un catalizador del proceso de enseñanza-aprendizaje, favoreciendo la apropiación de conocimientos por parte de los estudiantes, el desarrollo socioemocional y el espíritu de equipo en colaboración.O ensino de Biologia ainda enfrenta dificuldade na apreensão de conteúdos presentes em diversos currículos escolares, em especial na proposição de práticas que promovam aprendizagens significativas e contextualizadas de conceitos. O trabalho apresentará uma proposta de ação-reflexão, a partir da organização de um jogo-aula de Biologia Celular, desenvolvido por uma equipe interdisciplinar. O jogo-aula foi aplicado em cinco turmas de 1ª série do Ensino Médio para contribuir com a compreensão dos modelos celulares, promovendo o trabalho em grupo, exercitando a pesquisa em materiais impressos, como também a capacidade de organizar e expressar ideias. Os resultados pedagógicos mostraram que o jogo tornou-se catalisador do processo de ensino-aprendizagem, favorecendo a apropriação de conhecimentos pelos educandos, o desenvolvimento socioemocional e o espírito de equipe em colaboração.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2018-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/9310.46667/renbio.v11i2.93SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-19Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-19Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-192763-889810.46667/renbio.v11i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93/30BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2018 Sonia Regina Alves Nogueira, Fernanda Serpa Cardoso, Ellen Serri da Motta, Alice Akemi Yamasakihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Sonia Regina AlvesCardoso, Fernanda SerpaMotta, Ellen Serri daYamasaki, Alice Akemi2020-08-09T04:33:07Zoai:ojs.renbio.org.br:article/93Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-08-09T04:33:07Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research ¿Juego? ¿Clase? "Lección de juego": una estrategia de apropiación del conocimiento de la investigación grupal Jogo? Aula? “Jogo-aula”: uma estratégia para apropriação de conhecimentos a partir da pesquisa em grupo |
title |
A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research |
spellingShingle |
A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research Nogueira, Sonia Regina Alves Biologia celular Ensino de ciências Jogo-aula Cell biology Science teaching Game-lesson Biología Celular Enseñanza de las ciencias Lección de juego |
title_short |
A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research |
title_full |
A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research |
title_fullStr |
A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research |
title_full_unstemmed |
A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research |
title_sort |
A game?A lesson? A “game-lesson”: : a strategy for knowledge appropriation based on group research |
author |
Nogueira, Sonia Regina Alves |
author_facet |
Nogueira, Sonia Regina Alves Cardoso, Fernanda Serpa Motta, Ellen Serri da Yamasaki, Alice Akemi |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Fernanda Serpa Motta, Ellen Serri da Yamasaki, Alice Akemi |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Sonia Regina Alves Cardoso, Fernanda Serpa Motta, Ellen Serri da Yamasaki, Alice Akemi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biologia celular Ensino de ciências Jogo-aula Cell biology Science teaching Game-lesson Biología Celular Enseñanza de las ciencias Lección de juego |
topic |
Biologia celular Ensino de ciências Jogo-aula Cell biology Science teaching Game-lesson Biología Celular Enseñanza de las ciencias Lección de juego |
description |
Biology teaching still faces difficulties in grasping concepts which are present in several school syllabi, especially in practices which promote meaningful and contextualized concept learning. This paper will introduce an action-reflection proposal from the organization of a Cell Biology game-lesson developed by an interdisciplinary workgroup. The game-lesson was applied in five first year high school classes to contribute with cell models comprehension, promoting group work and exercising research of printed teaching materials as well as the capability of organize and express ideas. The pedagogical results showed that the game became a catalyst of the teaching-learning process, fostering knowledge apprehension by the students, besides socio-emotional development and collaborative team spirit. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93 10.46667/renbio.v11i2.93 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v11i2.93 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/93/30 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-19 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-19 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.2 (dez. 2018); 5-19 2763-8898 10.46667/renbio.v11i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866779611136 |