Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1043 |
Resumo: | This experience report aims to reflect the perspective of the curriculum in action in the training of Biology teachers, through a training experience with a simulated jury for learning in botany. The experience was developed with a group of 44 students in the discipline Strategy and Didactic Resources for Teaching Botany, in a remote format, at a federal public university. The dynamics of the simulated jury was centered on the adequacy of the term 'botanical blindness', favoring the experience of a critical curriculum in action with the articulation of different themes and contents. In general terms, the experience showed the involvement of students, the appreciation of their voices and the development of argumentation of ideas and positions in the scientific debate. |
id |
SBEnBio_503846ae5c14e046cfc53790b6ba5d26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1043 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury Currículo en acción en la formación de Profesores de Biología: experiencia de formación en Botánica con Juri SimuladoCurrículo em ação na formação de professores(as) de Biologia: experiência formativa em Botânica com Júri Simulado Currículo em ação; Botânica; Formação de professores de Biologia; Júri simulado.Formação de professoresaBORDAGEM TEMÁTICA PARA O ENSINO DE BOTÂNICAMateriais Curriculares EducativosThis experience report aims to reflect the perspective of the curriculum in action in the training of Biology teachers, through a training experience with a simulated jury for learning in botany. The experience was developed with a group of 44 students in the discipline Strategy and Didactic Resources for Teaching Botany, in a remote format, at a federal public university. The dynamics of the simulated jury was centered on the adequacy of the term 'botanical blindness', favoring the experience of a critical curriculum in action with the articulation of different themes and contents. In general terms, the experience showed the involvement of students, the appreciation of their voices and the development of argumentation of ideas and positions in the scientific debate.Este relato de experiencia pretende reflejar la perspectiva del currículo en acción en la formación de profesores de Biología, a través de una experiencia formativa con jurado simulado para el aprendizaje en botánica. La experiencia se desarrolló con un grupo de 44 estudiantes de la disciplina Estrategia y Recursos Didácticos para la Enseñanza de la Botánica, en formato a distancia, en una universidad pública federal. La dinámica del jurado simulado estuvo centrada en la adecuación del término 'ceguera botánica', favoreciendo la experiencia de un currículo crítico en acción con la articulación de diferentes temas y contenidos. En términos generales, la experiencia mostró el involucramiento de los estudiantes, la valorización de sus voces y el desarrollo de la argumentación de ideas y posiciones en el debate científico.O presente relato de experiência tem como objetivo refletir a perspectiva do currículo em ação na formação de professores de Biologia, por meio de uma experiência formativa com júri simulado para a aprendizagem em botânica. A experiência foi desenvolvida com uma turma de 44 alunos na disciplina Estratégia e Recursos Didáticos para o Ensino de Botânica, em formato remoto, numa universidade pública federal. A dinâmica do júri simulado foi centrada na adequação do termo ‘cegueira botânica’, favorecendo a vivência de um currículo crítico em ação com a articulação de temas e conteúdos diversos. Em linhas gerais, a experiência evidenciou o envolvimento dos alunos, a valorização de suas vozes e o desenvolvimento da argumentação de ideias e posicionamentos no debate científico.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/104310.46667/renbio.v16inesp.1.1043SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 475-492Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 475-492Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 475-4922763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1043/346BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Ana Cristina Andrade de AguiarAnjos, Cassiane Barroso dosPinheiro, Jackson Costa Ferreira, Verônica Giuliane MonteiroPinheiro , Sheila Costa Vilhena2023-11-22T05:19:44Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1043Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:44Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury Currículo en acción en la formación de Profesores de Biología: experiencia de formación en Botánica con Juri Simulado Currículo em ação na formação de professores(as) de Biologia: experiência formativa em Botânica com Júri Simulado |
title |
Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury |
spellingShingle |
Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury Dias, Ana Cristina Andrade de Aguiar Currículo em ação; Botânica; Formação de professores de Biologia; Júri simulado. Formação de professores aBORDAGEM TEMÁTICA PARA O ENSINO DE BOTÂNICA Materiais Curriculares Educativos |
title_short |
Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury |
title_full |
Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury |
title_fullStr |
Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury |
title_full_unstemmed |
Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury |
title_sort |
Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury |
author |
Dias, Ana Cristina Andrade de Aguiar |
author_facet |
Dias, Ana Cristina Andrade de Aguiar Anjos, Cassiane Barroso dos Pinheiro, Jackson Costa Ferreira, Verônica Giuliane Monteiro Pinheiro , Sheila Costa Vilhena |
author_role |
author |
author2 |
Anjos, Cassiane Barroso dos Pinheiro, Jackson Costa Ferreira, Verônica Giuliane Monteiro Pinheiro , Sheila Costa Vilhena |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Ana Cristina Andrade de Aguiar Anjos, Cassiane Barroso dos Pinheiro, Jackson Costa Ferreira, Verônica Giuliane Monteiro Pinheiro , Sheila Costa Vilhena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo em ação; Botânica; Formação de professores de Biologia; Júri simulado. Formação de professores aBORDAGEM TEMÁTICA PARA O ENSINO DE BOTÂNICA Materiais Curriculares Educativos |
topic |
Currículo em ação; Botânica; Formação de professores de Biologia; Júri simulado. Formação de professores aBORDAGEM TEMÁTICA PARA O ENSINO DE BOTÂNICA Materiais Curriculares Educativos |
description |
This experience report aims to reflect the perspective of the curriculum in action in the training of Biology teachers, through a training experience with a simulated jury for learning in botany. The experience was developed with a group of 44 students in the discipline Strategy and Didactic Resources for Teaching Botany, in a remote format, at a federal public university. The dynamics of the simulated jury was centered on the adequacy of the term 'botanical blindness', favoring the experience of a critical curriculum in action with the articulation of different themes and contents. In general terms, the experience showed the involvement of students, the appreciation of their voices and the development of argumentation of ideas and positions in the scientific debate. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1043 10.46667/renbio.v16inesp.1.1043 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1043 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1043 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1043/346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 475-492 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 475-492 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 475-492 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866133688320 |