Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Ana Cristina Andrade de Aguiar
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Anjos, Cassiane Barroso dos, Pinheiro, Jackson Costa, Ferreira, Verônica Giuliane Monteiro, Pinheiro , Sheila Costa Vilhena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1043
Resumo: This experience report aims to reflect the perspective of the curriculum in action in the training of Biology teachers, through a training experience with a simulated jury for learning in botany. The experience was developed with a group of 44 students in the discipline Strategy and Didactic Resources for Teaching Botany, in a remote format, at a federal public university. The dynamics of the simulated jury was centered on the adequacy of the term 'botanical blindness', favoring the experience of a critical curriculum in action with the articulation of different themes and contents. In general terms, the experience showed the involvement of students, the appreciation of their voices and the development of argumentation of ideas and positions in the scientific debate.
id SBEnBio_503846ae5c14e046cfc53790b6ba5d26
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1043
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury Currículo en acción en la formación de Profesores de Biología: experiencia de formación en Botánica con Juri SimuladoCurrículo em ação na formação de professores(as) de Biologia: experiência formativa em Botânica com Júri Simulado Currículo em ação; Botânica; Formação de professores de Biologia; Júri simulado.Formação de professoresaBORDAGEM TEMÁTICA PARA O ENSINO DE BOTÂNICAMateriais Curriculares EducativosThis experience report aims to reflect the perspective of the curriculum in action in the training of Biology teachers, through a training experience with a simulated jury for learning in botany. The experience was developed with a group of 44 students in the discipline Strategy and Didactic Resources for Teaching Botany, in a remote format, at a federal public university. The dynamics of the simulated jury was centered on the adequacy of the term 'botanical blindness', favoring the experience of a critical curriculum in action with the articulation of different themes and contents. In general terms, the experience showed the involvement of students, the appreciation of their voices and the development of argumentation of ideas and positions in the scientific debate.Este relato de experiencia pretende reflejar la perspectiva del currículo en acción en la formación de profesores de Biología, a través de una experiencia formativa con jurado simulado para el aprendizaje en botánica. La experiencia se desarrolló con un grupo de 44 estudiantes de la disciplina Estrategia y Recursos Didácticos para la Enseñanza de la Botánica, en formato a distancia, en una universidad pública federal. La dinámica del jurado simulado estuvo centrada en la adecuación del término 'ceguera botánica', favoreciendo la experiencia de un currículo crítico en acción con la articulación de diferentes temas y contenidos. En términos generales, la experiencia mostró el involucramiento de los estudiantes, la valorización de sus voces y el desarrollo de la argumentación de ideas y posiciones en el debate científico.O presente relato de experiência tem como objetivo refletir a perspectiva do currículo em ação na formação de professores de Biologia, por meio de uma experiência formativa com júri simulado para a aprendizagem em botânica. A experiência foi desenvolvida com uma turma de 44 alunos na disciplina Estratégia e Recursos Didáticos para o Ensino de Botânica, em formato remoto, numa universidade pública federal. A dinâmica do júri simulado foi centrada na adequação do termo ‘cegueira botânica’, favorecendo a vivência de um currículo crítico em ação com a articulação de temas e conteúdos diversos. Em linhas gerais, a experiência evidenciou o envolvimento dos alunos, a valorização de suas vozes e o desenvolvimento da argumentação de ideias e posicionamentos no debate científico.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/104310.46667/renbio.v16inesp.1.1043SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 475-492Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 475-492Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 475-4922763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1043/346BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Ana Cristina Andrade de AguiarAnjos, Cassiane Barroso dosPinheiro, Jackson Costa Ferreira, Verônica Giuliane MonteiroPinheiro , Sheila Costa Vilhena2023-11-22T05:19:44Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1043Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:44Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury
Currículo en acción en la formación de Profesores de Biología: experiencia de formación en Botánica con Juri Simulado
Currículo em ação na formação de professores(as) de Biologia: experiência formativa em Botânica com Júri Simulado
title Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury
spellingShingle Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury
Dias, Ana Cristina Andrade de Aguiar
Currículo em ação; Botânica; Formação de professores de Biologia; Júri simulado.
Formação de professores
aBORDAGEM TEMÁTICA PARA O ENSINO DE BOTÂNICA
Materiais Curriculares Educativos
title_short Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury
title_full Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury
title_fullStr Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury
title_full_unstemmed Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury
title_sort Curriculum in action in the trainincolg of Biology teachers: training experience in Botany with Simulated Jury
author Dias, Ana Cristina Andrade de Aguiar
author_facet Dias, Ana Cristina Andrade de Aguiar
Anjos, Cassiane Barroso dos
Pinheiro, Jackson Costa
Ferreira, Verônica Giuliane Monteiro
Pinheiro , Sheila Costa Vilhena
author_role author
author2 Anjos, Cassiane Barroso dos
Pinheiro, Jackson Costa
Ferreira, Verônica Giuliane Monteiro
Pinheiro , Sheila Costa Vilhena
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Ana Cristina Andrade de Aguiar
Anjos, Cassiane Barroso dos
Pinheiro, Jackson Costa
Ferreira, Verônica Giuliane Monteiro
Pinheiro , Sheila Costa Vilhena
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo em ação; Botânica; Formação de professores de Biologia; Júri simulado.
Formação de professores
aBORDAGEM TEMÁTICA PARA O ENSINO DE BOTÂNICA
Materiais Curriculares Educativos
topic Currículo em ação; Botânica; Formação de professores de Biologia; Júri simulado.
Formação de professores
aBORDAGEM TEMÁTICA PARA O ENSINO DE BOTÂNICA
Materiais Curriculares Educativos
description This experience report aims to reflect the perspective of the curriculum in action in the training of Biology teachers, through a training experience with a simulated jury for learning in botany. The experience was developed with a group of 44 students in the discipline Strategy and Didactic Resources for Teaching Botany, in a remote format, at a federal public university. The dynamics of the simulated jury was centered on the adequacy of the term 'botanical blindness', favoring the experience of a critical curriculum in action with the articulation of different themes and contents. In general terms, the experience showed the involvement of students, the appreciation of their voices and the development of argumentation of ideas and positions in the scientific debate.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1043
10.46667/renbio.v16inesp.1.1043
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1043
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1043
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1043/346
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 475-492
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 475-492
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 475-492
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866133688320