Field class as a methodological resource for knowledge of the malacofauna: an experience in an undergraduate class

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva , Breno Carvalho da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva , Natanael Charles da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/651
Resumo: The phylum Mollusca comprises one of the largest phyla in the animal kingdom, which includes the class Gastropoda, which represents 80% of live molluscs. This research aimed to carry out a field activity with undergraduate students in Biological Sciences that would allow the students involved to study the diversity of molluscs (Gastropods) on the northern coast of Pará (Vila dos Pescadores, Bragança-PA), contributing to the knowledge of the local malacofauna and regional. The methodology adopted took place in three stages: a) field class; b) fixation of the material and c) identification and storage in a zoological collection. A total of 36 specimens were obtained, distributed in 7 species and 5 families of gastropods. Given the results, it is considered that this study can serve as a guide for further research, enabling the expansion of knowledge about the bioecology of these animals.
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spelling Field class as a methodological resource for knowledge of the malacofauna: an experience in an undergraduate classLa clase de campo como recurso metodológico para el conocimiento de la malacofauna: una experiencia con un graduadoAula de campo como recurso metodológico para o conhecimento da malacofauna: uma experiência com uma turma de graduaçãoDiversidadeMalacofaunaAulas de campoMetodologias de ensinoDiversityMalacofaunaField lessonsTeaching methodologiesDiversidadMalacofaunaAulas de campoMetodologías de enseñanzaThe phylum Mollusca comprises one of the largest phyla in the animal kingdom, which includes the class Gastropoda, which represents 80% of live molluscs. This research aimed to carry out a field activity with undergraduate students in Biological Sciences that would allow the students involved to study the diversity of molluscs (Gastropods) on the northern coast of Pará (Vila dos Pescadores, Bragança-PA), contributing to the knowledge of the local malacofauna and regional. The methodology adopted took place in three stages: a) field class; b) fixation of the material and c) identification and storage in a zoological collection. A total of 36 specimens were obtained, distributed in 7 species and 5 families of gastropods. Given the results, it is considered that this study can serve as a guide for further research, enabling the expansion of knowledge about the bioecology of these animals.El phylum Mollusca comprende uno de los phyla más grandes del reino animal, que incluye la clase Gastropoda, que representa el 80% de los moluscos vivos. Esta investigación tuvo como objetivo realizar una actividad de campo con estudiantes de grado en Ciencias Biológicas que permitiera a los estudiantes involucrados estudiar la diversidad de moluscos (Gastrópodos) en la costa norte de Pará (Vila dos Pescadores, Bragança-PA), contribuyendo al conocimiento de la malacofauna local y regional. La metodología adoptada se desarrolló en tres etapas: a) clase de campo; b) fijación del material yc) identificación y almacenamiento en una colección zoológica. Se obtuvieron un total de 36 ejemplares, distribuidos en 7 especies y 5 familias de gasterópodos. Dados los resultados, se considera que este estudio puede servir de guía para futuras investigaciones, permitiendo ampliar el conocimiento sobre la bioecología de estos animales.O filo Mollusca compreende um dos maiores filos do reino animal, no qual está inserido a classe Gastropoda, que representa 80% dos moluscos vivos. A presente pesquisa objetivou realizar uma atividade de campo com alunos da graduação em Ciências Biológicas que proporcionasse aos discentes envolvidos estudar a diversidade de moluscos (Gastrópodes) no litoral norte paraense (Vila dos pescadores, Bragança-PA), contribuindo para o conhecimento da malacofauna local e regional. A metodologia adotada se deu em três etapas: a) aula de campo; b) fixação do material e c) identificação e armazenamento em coleção zoológica. Obteve-se um total de 36 exemplares, distribuídos em 7 espécies e 5 famílias de gastrópodes. Diante dos resultados, considera-se que este estudo pode servir de guia para outras pesquisas, possibilitando a ampliação do conhecimento sobre a bioecologia desses animais.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/65110.46667/renbio.v15i1.651SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 171-187Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 171-187Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 171-1872763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/651/228BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva , Breno Carvalho da Silva , Natanael Charles da 2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/651Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
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