A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fonseca, Fabíola Simões Rodrigues da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
DOI: 10.46667/renbio.v16inesp.1.1063
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063
Resumo: This essay derives from the latent need to create possible educations in times of climate change, in the urgency of looking at our ways of being in the world and making our compositions. It is triggered by recognizing that the landscape of climate change is marked by a colonizing legacy of being in the world, in which our ways of feeling and living together are quite contaminated by this. A research-creation was developed in which Biology and Art are lines for the composition of curricula, in crossings with perspectives of criticism of representation. The spaces and times of inventing curricula are a virtual workshop for experimentation with words and images. Pulsating educational territories are generated for others possible to live and die in a ruined land.  
id SBEnBio_85aafdbecc7690f28c0405ba41791ba6
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1063
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
spelling A curriculum that holds a little of the earth/land in the handsUn curriculum que tiene un poco de la tierra en las manosUm currículo que guarde um pouco da terra nas mãoscurrículo-experimentaçãoAntropocenobiologia e arteDossiê Temático : Currículo e Ensino de BiologiaCurriculum-experimentationAnthropoceneBiology and artThematic Dossier: Biology Curriculum and TeachingCurrículo-ExperimentaciónAntropocenoBiología y arteDossier Temático: Currículo y Enseñanza de la BiologíaThis essay derives from the latent need to create possible educations in times of climate change, in the urgency of looking at our ways of being in the world and making our compositions. It is triggered by recognizing that the landscape of climate change is marked by a colonizing legacy of being in the world, in which our ways of feeling and living together are quite contaminated by this. A research-creation was developed in which Biology and Art are lines for the composition of curricula, in crossings with perspectives of criticism of representation. The spaces and times of inventing curricula are a virtual workshop for experimentation with words and images. Pulsating educational territories are generated for others possible to live and die in a ruined land.  Este ensayo deriva de la necesidad latente de crear educaciones posibles en tiempos de cambio climático, en la urgencia de mirar nuestras formas de estar en el mundo y hacer nuestras composiciones. Se desencadena al reconocer que el paisaje del cambio climático está marcado por un legado colonizador del estar en el mundo, en el que nuestras formas de sentirnos y convivir están bastante contaminadas por ello. Se desarrolló una investigación-creación en la que la Biología y el Arte son líneas para la composición de los currículos, en cruces con perspectivas de crítica a la representación. Los espacios y tiempos de inventar currículos son un taller virtual de experimentación con palabras e imágenes. Se generan territorios educativos pulsantes para otros posibles de vivir y morir en una tierra arruinada.  Este ensaio deriva da necessidade latente de criar educações possíveis em tempos de mudanças climáticas, na urgência de olharmos nossas formas de estar no mundo e de fazer nossas composições. É deflagrado por reconhecer que a paisagem das mudanças climáticas é marcada por um legado colonizador de estar no mundo, em que nossas formas de sentir e de conviver estão bastante contaminadas por isso. Desenvolveu-se uma pesquisa-criação na qual Biologia e Arte são linhas para composição de currículos, em atravessamentos com perspectivas da crítica à representação. Os espaços e tempos de inventar currículos são um ateliê virtual de experimentação com palavras e imagens. Geram-se territórios educativos pulsantes para outros possíveis de viver e morrer em uma terra arruinada.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionText and imageTexto e imagenTexto e imagemapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/106310.46667/renbio.v16inesp.1.1063SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1189-1208Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1189-1208Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1189-12082763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063/412BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, Antonio Carlos Rodrigues deFonseca, Fabíola Simões Rodrigues da2023-11-25T18:21:22Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1063Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-25T18:21:22Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
Un curriculum que tiene un poco de la tierra en las manos
Um currículo que guarde um pouco da terra nas mãos
title A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
spellingShingle A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
currículo-experimentação
Antropoceno
biologia e arte
Dossiê Temático : Currículo e Ensino de Biologia
Curriculum-experimentation
Anthropocene
Biology and art
Thematic Dossier: Biology Curriculum and Teaching
Currículo-Experimentación
Antropoceno
Biología y arte
Dossier Temático: Currículo y Enseñanza de la Biología
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
currículo-experimentação
Antropoceno
biologia e arte
Dossiê Temático : Currículo e Ensino de Biologia
Curriculum-experimentation
Anthropocene
Biology and art
Thematic Dossier: Biology Curriculum and Teaching
Currículo-Experimentación
Antropoceno
Biología y arte
Dossier Temático: Currículo y Enseñanza de la Biología
title_short A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
title_full A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
title_fullStr A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
title_full_unstemmed A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
title_sort A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
author Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
author_facet Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
Fonseca, Fabíola Simões Rodrigues da
Fonseca, Fabíola Simões Rodrigues da
author_role author
author2 Fonseca, Fabíola Simões Rodrigues da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
Fonseca, Fabíola Simões Rodrigues da
dc.subject.por.fl_str_mv currículo-experimentação
Antropoceno
biologia e arte
Dossiê Temático : Currículo e Ensino de Biologia
Curriculum-experimentation
Anthropocene
Biology and art
Thematic Dossier: Biology Curriculum and Teaching
Currículo-Experimentación
Antropoceno
Biología y arte
Dossier Temático: Currículo y Enseñanza de la Biología
topic currículo-experimentação
Antropoceno
biologia e arte
Dossiê Temático : Currículo e Ensino de Biologia
Curriculum-experimentation
Anthropocene
Biology and art
Thematic Dossier: Biology Curriculum and Teaching
Currículo-Experimentación
Antropoceno
Biología y arte
Dossier Temático: Currículo y Enseñanza de la Biología
description This essay derives from the latent need to create possible educations in times of climate change, in the urgency of looking at our ways of being in the world and making our compositions. It is triggered by recognizing that the landscape of climate change is marked by a colonizing legacy of being in the world, in which our ways of feeling and living together are quite contaminated by this. A research-creation was developed in which Biology and Art are lines for the composition of curricula, in crossings with perspectives of criticism of representation. The spaces and times of inventing curricula are a virtual workshop for experimentation with words and images. Pulsating educational territories are generated for others possible to live and die in a ruined land.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Text and image
Texto e imagen
Texto e imagem
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063
10.46667/renbio.v16inesp.1.1063
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1063
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063/412
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1189-1208
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1189-1208
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1189-1208
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1822179631261810688
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1063