A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
DOI: | 10.46667/renbio.v16inesp.1.1063 |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063 |
Resumo: | This essay derives from the latent need to create possible educations in times of climate change, in the urgency of looking at our ways of being in the world and making our compositions. It is triggered by recognizing that the landscape of climate change is marked by a colonizing legacy of being in the world, in which our ways of feeling and living together are quite contaminated by this. A research-creation was developed in which Biology and Art are lines for the composition of curricula, in crossings with perspectives of criticism of representation. The spaces and times of inventing curricula are a virtual workshop for experimentation with words and images. Pulsating educational territories are generated for others possible to live and die in a ruined land. |
id |
SBEnBio_85aafdbecc7690f28c0405ba41791ba6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1063 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
spelling |
A curriculum that holds a little of the earth/land in the handsUn curriculum que tiene un poco de la tierra en las manosUm currículo que guarde um pouco da terra nas mãoscurrículo-experimentaçãoAntropocenobiologia e arteDossiê Temático : Currículo e Ensino de BiologiaCurriculum-experimentationAnthropoceneBiology and artThematic Dossier: Biology Curriculum and TeachingCurrículo-ExperimentaciónAntropocenoBiología y arteDossier Temático: Currículo y Enseñanza de la BiologíaThis essay derives from the latent need to create possible educations in times of climate change, in the urgency of looking at our ways of being in the world and making our compositions. It is triggered by recognizing that the landscape of climate change is marked by a colonizing legacy of being in the world, in which our ways of feeling and living together are quite contaminated by this. A research-creation was developed in which Biology and Art are lines for the composition of curricula, in crossings with perspectives of criticism of representation. The spaces and times of inventing curricula are a virtual workshop for experimentation with words and images. Pulsating educational territories are generated for others possible to live and die in a ruined land. Este ensayo deriva de la necesidad latente de crear educaciones posibles en tiempos de cambio climático, en la urgencia de mirar nuestras formas de estar en el mundo y hacer nuestras composiciones. Se desencadena al reconocer que el paisaje del cambio climático está marcado por un legado colonizador del estar en el mundo, en el que nuestras formas de sentirnos y convivir están bastante contaminadas por ello. Se desarrolló una investigación-creación en la que la Biología y el Arte son líneas para la composición de los currículos, en cruces con perspectivas de crítica a la representación. Los espacios y tiempos de inventar currículos son un taller virtual de experimentación con palabras e imágenes. Se generan territorios educativos pulsantes para otros posibles de vivir y morir en una tierra arruinada. Este ensaio deriva da necessidade latente de criar educações possíveis em tempos de mudanças climáticas, na urgência de olharmos nossas formas de estar no mundo e de fazer nossas composições. É deflagrado por reconhecer que a paisagem das mudanças climáticas é marcada por um legado colonizador de estar no mundo, em que nossas formas de sentir e de conviver estão bastante contaminadas por isso. Desenvolveu-se uma pesquisa-criação na qual Biologia e Arte são linhas para composição de currículos, em atravessamentos com perspectivas da crítica à representação. Os espaços e tempos de inventar currículos são um ateliê virtual de experimentação com palavras e imagens. Geram-se territórios educativos pulsantes para outros possíveis de viver e morrer em uma terra arruinada.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionText and imageTexto e imagenTexto e imagemapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/106310.46667/renbio.v16inesp.1.1063SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1189-1208Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1189-1208Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1189-12082763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063/412BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, Antonio Carlos Rodrigues deFonseca, Fabíola Simões Rodrigues da2023-11-25T18:21:22Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1063Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-25T18:21:22Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands Un curriculum que tiene un poco de la tierra en las manos Um currículo que guarde um pouco da terra nas mãos |
title |
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands |
spellingShingle |
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de currículo-experimentação Antropoceno biologia e arte Dossiê Temático : Currículo e Ensino de Biologia Curriculum-experimentation Anthropocene Biology and art Thematic Dossier: Biology Curriculum and Teaching Currículo-Experimentación Antropoceno Biología y arte Dossier Temático: Currículo y Enseñanza de la Biología Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de currículo-experimentação Antropoceno biologia e arte Dossiê Temático : Currículo e Ensino de Biologia Curriculum-experimentation Anthropocene Biology and art Thematic Dossier: Biology Curriculum and Teaching Currículo-Experimentación Antropoceno Biología y arte Dossier Temático: Currículo y Enseñanza de la Biología |
title_short |
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands |
title_full |
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands |
title_fullStr |
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands |
title_full_unstemmed |
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands |
title_sort |
A curriculum that holds a little of the earth/land in the hands |
author |
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de |
author_facet |
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de Fonseca, Fabíola Simões Rodrigues da Fonseca, Fabíola Simões Rodrigues da |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Fabíola Simões Rodrigues da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de Fonseca, Fabíola Simões Rodrigues da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
currículo-experimentação Antropoceno biologia e arte Dossiê Temático : Currículo e Ensino de Biologia Curriculum-experimentation Anthropocene Biology and art Thematic Dossier: Biology Curriculum and Teaching Currículo-Experimentación Antropoceno Biología y arte Dossier Temático: Currículo y Enseñanza de la Biología |
topic |
currículo-experimentação Antropoceno biologia e arte Dossiê Temático : Currículo e Ensino de Biologia Curriculum-experimentation Anthropocene Biology and art Thematic Dossier: Biology Curriculum and Teaching Currículo-Experimentación Antropoceno Biología y arte Dossier Temático: Currículo y Enseñanza de la Biología |
description |
This essay derives from the latent need to create possible educations in times of climate change, in the urgency of looking at our ways of being in the world and making our compositions. It is triggered by recognizing that the landscape of climate change is marked by a colonizing legacy of being in the world, in which our ways of feeling and living together are quite contaminated by this. A research-creation was developed in which Biology and Art are lines for the composition of curricula, in crossings with perspectives of criticism of representation. The spaces and times of inventing curricula are a virtual workshop for experimentation with words and images. Pulsating educational territories are generated for others possible to live and die in a ruined land. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Text and image Texto e imagen Texto e imagem |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063 10.46667/renbio.v16inesp.1.1063 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1063 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063/412 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1189-1208 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1189-1208 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1189-1208 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1822179631261810688 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1063 |