Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Marcelo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bordin, Sandra Mara Sabedot, Busato, Maria Assunta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/590
Resumo: Conservation Units (CU) are essential for the protection of biodiversity and have potential for the development of pedagogical practices that facilitate the (re)construction of knowledge. This study aimed to identify teachers' perceptions about the use of UCs as a teaching space for Science and Biology. A structured questionnaire was applied to twenty respondents. The results indicated that if there were financial, pedagogical support and better working conditions for teachers, most would use CU for teaching and the reasons are: biodiversity, combining theory transposed in the classroom and field practice, and the possibility for students to build their knowledge from experiences and critical thinking. Teachers have knowledge about the concept, functionality and objectives of UC, however, the use that is made their spaces in Science and Biology classes is insipient.
id SBEnBio_8d5c91673d85880a113b3fbff77a9625
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/590
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachersUnidades de conservación como espacio de enseñanza de ciencias y biología: percepción de maestrosUnidades de conservação como espaço de ensino de ciências e biologia: percepção de professoresÁreas protegidas; Educação básica pública; Educação ambiental; Práticas pedagógicas.UNIDADES DE CONSERVAÇÃO COMO ESPAÇO DE ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIAProtected areas; Basic public education; Environmental education; Pedagogical practices.Áreas protegidas; Educación pública básica; Educación ambiental; Prácticas pedagógicas.Conservation Units (CU) are essential for the protection of biodiversity and have potential for the development of pedagogical practices that facilitate the (re)construction of knowledge. This study aimed to identify teachers' perceptions about the use of UCs as a teaching space for Science and Biology. A structured questionnaire was applied to twenty respondents. The results indicated that if there were financial, pedagogical support and better working conditions for teachers, most would use CU for teaching and the reasons are: biodiversity, combining theory transposed in the classroom and field practice, and the possibility for students to build their knowledge from experiences and critical thinking. Teachers have knowledge about the concept, functionality and objectives of UC, however, the use that is made their spaces in Science and Biology classes is insipient.Las Unidades de Conservación (UC) son fundamentales para la protección de la biodiversidad y tienen potencial para el desarrollo de prácticas pedagógicas que faciliten la (re) construcción del conocimiento. Este estudio tuvo como objetivo identificar las percepciones de los docentes sobre el uso de las UC como espacio didáctico para las Ciencias y la Biología. Se aplicó un cuestionario estructurado a veinte encuestados. Los resultados indicaron que si hubiera apoyo financiero, pedagógico y mejores condiciones laborales para los docentes, la mayoría usaría la UC para la docencia y las razones son: biodiversidad, combinación de teoría transpuesta en el aula y práctica de campo, y la posibilidad de que los estudiantes construyan su conocimiento a partir de experiencias y pensamiento crítico. Los docentes tienen conocimientos sobre el concepto, la funcionalidad y los objetivos de la UC, sin embargo, el uso que se hace de esos espacios en las clases de Ciencias y Biología es insipiente.As Unidades de Conservação (UC) são essenciais para a proteção da biodiversidade e possuem potencialidades para o desenvolvimento de práticas pedagógicas que facilitam a (re)construção do conhecimento. Este estudo teve como objetivo identificar as percepções de professores sobre o uso das UC como espaço de ensino de Ciências e Biologia. Foi aplicado um questionário estruturado a vinte respondentes. Os resultados indicaram que se houvesse apoio financeiro, pedagógico e melhores condições de trabalhos para os professores, a maioria usaria as UC para o ensino e os motivos são: a biodiversidade, aliar a teoria transposta em sala de aula e prática do campo, e a possibilidade de os estudantes construirem conhecimento a partir de vivências e pensamento crítico. Os professores possuem conhecimento sobre o conceito, funcionalidade e objetivos das UC, entretanto, é insipiente o uso feito desses espaços nas aulas de Ciências e BiologiaSBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisaapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/59010.46667/renbio.v14i2.590SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-990Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-990Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-9902763-889810.46667/renbio.v14i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/590/212NacionalCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, MarceloBordin, Sandra Mara SabedotBusato, Maria Assunta2022-11-21T20:37:37Zoai:ojs.renbio.org.br:article/590Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:37Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers
Unidades de conservación como espacio de enseñanza de ciencias y biología: percepción de maestros
Unidades de conservação como espaço de ensino de ciências e biologia: percepção de professores
title Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers
spellingShingle Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers
Monteiro, Marcelo
Áreas protegidas; Educação básica pública; Educação ambiental; Práticas pedagógicas.
UNIDADES DE CONSERVAÇÃO COMO ESPAÇO DE ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA
Protected areas; Basic public education; Environmental education; Pedagogical practices.
Áreas protegidas; Educación pública básica; Educación ambiental; Prácticas pedagógicas.
title_short Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers
title_full Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers
title_fullStr Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers
title_full_unstemmed Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers
title_sort Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers
author Monteiro, Marcelo
author_facet Monteiro, Marcelo
Bordin, Sandra Mara Sabedot
Busato, Maria Assunta
author_role author
author2 Bordin, Sandra Mara Sabedot
Busato, Maria Assunta
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Marcelo
Bordin, Sandra Mara Sabedot
Busato, Maria Assunta
dc.subject.por.fl_str_mv Áreas protegidas; Educação básica pública; Educação ambiental; Práticas pedagógicas.
UNIDADES DE CONSERVAÇÃO COMO ESPAÇO DE ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA
Protected areas; Basic public education; Environmental education; Pedagogical practices.
Áreas protegidas; Educación pública básica; Educación ambiental; Prácticas pedagógicas.
topic Áreas protegidas; Educação básica pública; Educação ambiental; Práticas pedagógicas.
UNIDADES DE CONSERVAÇÃO COMO ESPAÇO DE ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA
Protected areas; Basic public education; Environmental education; Pedagogical practices.
Áreas protegidas; Educación pública básica; Educación ambiental; Prácticas pedagógicas.
description Conservation Units (CU) are essential for the protection of biodiversity and have potential for the development of pedagogical practices that facilitate the (re)construction of knowledge. This study aimed to identify teachers' perceptions about the use of UCs as a teaching space for Science and Biology. A structured questionnaire was applied to twenty respondents. The results indicated that if there were financial, pedagogical support and better working conditions for teachers, most would use CU for teaching and the reasons are: biodiversity, combining theory transposed in the classroom and field practice, and the possibility for students to build their knowledge from experiences and critical thinking. Teachers have knowledge about the concept, functionality and objectives of UC, however, the use that is made their spaces in Science and Biology classes is insipient.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/590
10.46667/renbio.v14i2.590
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/590
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i2.590
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/590/212
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Nacional
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-990
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-990
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-990
2763-8898
10.46667/renbio.v14i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867372056576