Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/590 |
Resumo: | Conservation Units (CU) are essential for the protection of biodiversity and have potential for the development of pedagogical practices that facilitate the (re)construction of knowledge. This study aimed to identify teachers' perceptions about the use of UCs as a teaching space for Science and Biology. A structured questionnaire was applied to twenty respondents. The results indicated that if there were financial, pedagogical support and better working conditions for teachers, most would use CU for teaching and the reasons are: biodiversity, combining theory transposed in the classroom and field practice, and the possibility for students to build their knowledge from experiences and critical thinking. Teachers have knowledge about the concept, functionality and objectives of UC, however, the use that is made their spaces in Science and Biology classes is insipient. |
id |
SBEnBio_8d5c91673d85880a113b3fbff77a9625 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/590 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachersUnidades de conservación como espacio de enseñanza de ciencias y biología: percepción de maestrosUnidades de conservação como espaço de ensino de ciências e biologia: percepção de professoresÁreas protegidas; Educação básica pública; Educação ambiental; Práticas pedagógicas.UNIDADES DE CONSERVAÇÃO COMO ESPAÇO DE ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIAProtected areas; Basic public education; Environmental education; Pedagogical practices.Áreas protegidas; Educación pública básica; Educación ambiental; Prácticas pedagógicas.Conservation Units (CU) are essential for the protection of biodiversity and have potential for the development of pedagogical practices that facilitate the (re)construction of knowledge. This study aimed to identify teachers' perceptions about the use of UCs as a teaching space for Science and Biology. A structured questionnaire was applied to twenty respondents. The results indicated that if there were financial, pedagogical support and better working conditions for teachers, most would use CU for teaching and the reasons are: biodiversity, combining theory transposed in the classroom and field practice, and the possibility for students to build their knowledge from experiences and critical thinking. Teachers have knowledge about the concept, functionality and objectives of UC, however, the use that is made their spaces in Science and Biology classes is insipient.Las Unidades de Conservación (UC) son fundamentales para la protección de la biodiversidad y tienen potencial para el desarrollo de prácticas pedagógicas que faciliten la (re) construcción del conocimiento. Este estudio tuvo como objetivo identificar las percepciones de los docentes sobre el uso de las UC como espacio didáctico para las Ciencias y la Biología. Se aplicó un cuestionario estructurado a veinte encuestados. Los resultados indicaron que si hubiera apoyo financiero, pedagógico y mejores condiciones laborales para los docentes, la mayoría usaría la UC para la docencia y las razones son: biodiversidad, combinación de teoría transpuesta en el aula y práctica de campo, y la posibilidad de que los estudiantes construyan su conocimiento a partir de experiencias y pensamiento crítico. Los docentes tienen conocimientos sobre el concepto, la funcionalidad y los objetivos de la UC, sin embargo, el uso que se hace de esos espacios en las clases de Ciencias y Biología es insipiente.As Unidades de Conservação (UC) são essenciais para a proteção da biodiversidade e possuem potencialidades para o desenvolvimento de práticas pedagógicas que facilitam a (re)construção do conhecimento. Este estudo teve como objetivo identificar as percepções de professores sobre o uso das UC como espaço de ensino de Ciências e Biologia. Foi aplicado um questionário estruturado a vinte respondentes. Os resultados indicaram que se houvesse apoio financeiro, pedagógico e melhores condições de trabalhos para os professores, a maioria usaria as UC para o ensino e os motivos são: a biodiversidade, aliar a teoria transposta em sala de aula e prática do campo, e a possibilidade de os estudantes construirem conhecimento a partir de vivências e pensamento crítico. Os professores possuem conhecimento sobre o conceito, funcionalidade e objetivos das UC, entretanto, é insipiente o uso feito desses espaços nas aulas de Ciências e BiologiaSBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisaapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/59010.46667/renbio.v14i2.590SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-990Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-990Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-9902763-889810.46667/renbio.v14i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/590/212NacionalCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, MarceloBordin, Sandra Mara SabedotBusato, Maria Assunta2022-11-21T20:37:37Zoai:ojs.renbio.org.br:article/590Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:37Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers Unidades de conservación como espacio de enseñanza de ciencias y biología: percepción de maestros Unidades de conservação como espaço de ensino de ciências e biologia: percepção de professores |
title |
Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers |
spellingShingle |
Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers Monteiro, Marcelo Áreas protegidas; Educação básica pública; Educação ambiental; Práticas pedagógicas. UNIDADES DE CONSERVAÇÃO COMO ESPAÇO DE ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA Protected areas; Basic public education; Environmental education; Pedagogical practices. Áreas protegidas; Educación pública básica; Educación ambiental; Prácticas pedagógicas. |
title_short |
Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers |
title_full |
Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers |
title_fullStr |
Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers |
title_full_unstemmed |
Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers |
title_sort |
Conservation units as a space for teaching sciences and biology: perception of teachers |
author |
Monteiro, Marcelo |
author_facet |
Monteiro, Marcelo Bordin, Sandra Mara Sabedot Busato, Maria Assunta |
author_role |
author |
author2 |
Bordin, Sandra Mara Sabedot Busato, Maria Assunta |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Marcelo Bordin, Sandra Mara Sabedot Busato, Maria Assunta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Áreas protegidas; Educação básica pública; Educação ambiental; Práticas pedagógicas. UNIDADES DE CONSERVAÇÃO COMO ESPAÇO DE ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA Protected areas; Basic public education; Environmental education; Pedagogical practices. Áreas protegidas; Educación pública básica; Educación ambiental; Prácticas pedagógicas. |
topic |
Áreas protegidas; Educação básica pública; Educação ambiental; Práticas pedagógicas. UNIDADES DE CONSERVAÇÃO COMO ESPAÇO DE ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA Protected areas; Basic public education; Environmental education; Pedagogical practices. Áreas protegidas; Educación pública básica; Educación ambiental; Prácticas pedagógicas. |
description |
Conservation Units (CU) are essential for the protection of biodiversity and have potential for the development of pedagogical practices that facilitate the (re)construction of knowledge. This study aimed to identify teachers' perceptions about the use of UCs as a teaching space for Science and Biology. A structured questionnaire was applied to twenty respondents. The results indicated that if there were financial, pedagogical support and better working conditions for teachers, most would use CU for teaching and the reasons are: biodiversity, combining theory transposed in the classroom and field practice, and the possibility for students to build their knowledge from experiences and critical thinking. Teachers have knowledge about the concept, functionality and objectives of UC, however, the use that is made their spaces in Science and Biology classes is insipient. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/590 10.46667/renbio.v14i2.590 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/590 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i2.590 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/590/212 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Nacional |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-990 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-990 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 974-990 2763-8898 10.46667/renbio.v14i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867372056576 |