Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Segatto, Flávia Zago
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Renata Carmo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/659
Resumo: This work reports the experience of two visits to non-formal spaces, developed in sequential years with groups of students in the seventh year of elementary school from a public school in Uberlândia - MG, with the aim of estimulate the reflections on the planning process and execution of didactic-pedagogical activities developed by the teacher in non-formal spaces. The data and results of the visits present the perceptions and evolution in the way of proposing them, emphasizing the teacher's planning in three stages (prior, during and post visit) and the use of a study guide. Interactive Science activities in non-formal spaces were effective for the teaching and learning process, and should therefore be further explored by teachers.
id SBEnBio_9bfef6cc00a944a734ebe8e828ea393c
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/659
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planningInforme de experiencia docente en espacios no formales y planificación del profesorRelato de experiência docente em espaços não formais e o planejamento do professorEnsino de CiênciasEspaços não formaisPlanejamento do professorEspaços não formaisPlanejamento do professorPlanejamento em três etapasVisitas a Museus de CiênciasScience teachingNon-formal spacesTeacher planningNon-formal spacesTeacher planningThree-step planningVisits to Science MuseumsEnseñanza de las cienciasEspacios no formalesPlanificación docenteEspacios no formalesPlanificación docentePlanificación en tres pasosVisitas a Museos de CienciasThis work reports the experience of two visits to non-formal spaces, developed in sequential years with groups of students in the seventh year of elementary school from a public school in Uberlândia - MG, with the aim of estimulate the reflections on the planning process and execution of didactic-pedagogical activities developed by the teacher in non-formal spaces. The data and results of the visits present the perceptions and evolution in the way of proposing them, emphasizing the teacher's planning in three stages (prior, during and post visit) and the use of a study guide. Interactive Science activities in non-formal spaces were effective for the teaching and learning process, and should therefore be further explored by teachers.Este trabajo relata la experiencia de dos visitas a espacios no formales, desarrollado en años secuenciales con grupos de estudiantes de séptimo año de primaria de una escuela pública de Uberlândia - MG, con el objetivo de ampliar las reflexiones sobre el proceso de planificación ejecución de actividades didáctico-pedagógicas desarrolladas por el docente en espacios no formales. Los datos y resultados de las visitas presentan las percepciones y evoluciones en la forma de proponerlas, destacando la planificación del docente en tres etapas (previa, visita y posterior a la visita) y el uso de una guía de estudio. Las actividades de ciencia interactiva en espacios no formales fueram efectivas para el proceso de enseñanza y aprendizaje y, por lo tanto, los docentes deben explorarlas más a fondo.Esse trabalho relata a experiência de duas visitas a espaços não formais, desenvolvidas em anos sequenciais com turmas de estudantes do sétimo ano do ensino fundamental de uma escola da rede pública municipal de Uberlândia – MG, com objetivo de ampliar as reflexões acerca do processo de planejamento e execução de atividades didático-pedagógicas desenvolvidas pelo professor em espaços não formais. Os dados e resultados das visitas apresentam as percepções e evoluções na forma de propô-las, dando ênfase no planejamento do professor em três etapas (pré-visita, visita e pós-visita) e na utilização de roteiro de estudos. Atividades interativas de Ciências em espaços não formais foram eficazes para o processo de ensino e aprendizagem, devendo, portanto, ser mais exploradas pelos docentes.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/65910.46667/renbio.v15i1.659SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 188-209Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 188-209Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 188-2092763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/659/229BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSegatto, Flávia Zago Oliveira, Renata Carmo2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/659Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning
Informe de experiencia docente en espacios no formales y planificación del profesor
Relato de experiência docente em espaços não formais e o planejamento do professor
title Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning
spellingShingle Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning
Segatto, Flávia Zago
Ensino de Ciências
Espaços não formais
Planejamento do professor
Espaços não formais
Planejamento do professor
Planejamento em três etapas
Visitas a Museus de Ciências
Science teaching
Non-formal spaces
Teacher planning
Non-formal spaces
Teacher planning
Three-step planning
Visits to Science Museums
Enseñanza de las ciencias
Espacios no formales
Planificación docente
Espacios no formales
Planificación docente
Planificación en tres pasos
Visitas a Museos de Ciencias
title_short Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning
title_full Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning
title_fullStr Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning
title_full_unstemmed Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning
title_sort Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning
author Segatto, Flávia Zago
author_facet Segatto, Flávia Zago
Oliveira, Renata Carmo
author_role author
author2 Oliveira, Renata Carmo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Segatto, Flávia Zago
Oliveira, Renata Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Espaços não formais
Planejamento do professor
Espaços não formais
Planejamento do professor
Planejamento em três etapas
Visitas a Museus de Ciências
Science teaching
Non-formal spaces
Teacher planning
Non-formal spaces
Teacher planning
Three-step planning
Visits to Science Museums
Enseñanza de las ciencias
Espacios no formales
Planificación docente
Espacios no formales
Planificación docente
Planificación en tres pasos
Visitas a Museos de Ciencias
topic Ensino de Ciências
Espaços não formais
Planejamento do professor
Espaços não formais
Planejamento do professor
Planejamento em três etapas
Visitas a Museus de Ciências
Science teaching
Non-formal spaces
Teacher planning
Non-formal spaces
Teacher planning
Three-step planning
Visits to Science Museums
Enseñanza de las ciencias
Espacios no formales
Planificación docente
Espacios no formales
Planificación docente
Planificación en tres pasos
Visitas a Museos de Ciencias
description This work reports the experience of two visits to non-formal spaces, developed in sequential years with groups of students in the seventh year of elementary school from a public school in Uberlândia - MG, with the aim of estimulate the reflections on the planning process and execution of didactic-pedagogical activities developed by the teacher in non-formal spaces. The data and results of the visits present the perceptions and evolution in the way of proposing them, emphasizing the teacher's planning in three stages (prior, during and post visit) and the use of a study guide. Interactive Science activities in non-formal spaces were effective for the teaching and learning process, and should therefore be further explored by teachers.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/659
10.46667/renbio.v15i1.659
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/659
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15i1.659
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/659/229
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 188-209
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 188-209
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 188-209
2763-8898
10.46667/renbio.v15i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867422388224