Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/659 |
Resumo: | This work reports the experience of two visits to non-formal spaces, developed in sequential years with groups of students in the seventh year of elementary school from a public school in Uberlândia - MG, with the aim of estimulate the reflections on the planning process and execution of didactic-pedagogical activities developed by the teacher in non-formal spaces. The data and results of the visits present the perceptions and evolution in the way of proposing them, emphasizing the teacher's planning in three stages (prior, during and post visit) and the use of a study guide. Interactive Science activities in non-formal spaces were effective for the teaching and learning process, and should therefore be further explored by teachers. |
id |
SBEnBio_9bfef6cc00a944a734ebe8e828ea393c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/659 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planningInforme de experiencia docente en espacios no formales y planificación del profesorRelato de experiência docente em espaços não formais e o planejamento do professorEnsino de CiênciasEspaços não formaisPlanejamento do professorEspaços não formaisPlanejamento do professorPlanejamento em três etapasVisitas a Museus de CiênciasScience teachingNon-formal spacesTeacher planningNon-formal spacesTeacher planningThree-step planningVisits to Science MuseumsEnseñanza de las cienciasEspacios no formalesPlanificación docenteEspacios no formalesPlanificación docentePlanificación en tres pasosVisitas a Museos de CienciasThis work reports the experience of two visits to non-formal spaces, developed in sequential years with groups of students in the seventh year of elementary school from a public school in Uberlândia - MG, with the aim of estimulate the reflections on the planning process and execution of didactic-pedagogical activities developed by the teacher in non-formal spaces. The data and results of the visits present the perceptions and evolution in the way of proposing them, emphasizing the teacher's planning in three stages (prior, during and post visit) and the use of a study guide. Interactive Science activities in non-formal spaces were effective for the teaching and learning process, and should therefore be further explored by teachers.Este trabajo relata la experiencia de dos visitas a espacios no formales, desarrollado en años secuenciales con grupos de estudiantes de séptimo año de primaria de una escuela pública de Uberlândia - MG, con el objetivo de ampliar las reflexiones sobre el proceso de planificación ejecución de actividades didáctico-pedagógicas desarrolladas por el docente en espacios no formales. Los datos y resultados de las visitas presentan las percepciones y evoluciones en la forma de proponerlas, destacando la planificación del docente en tres etapas (previa, visita y posterior a la visita) y el uso de una guía de estudio. Las actividades de ciencia interactiva en espacios no formales fueram efectivas para el proceso de enseñanza y aprendizaje y, por lo tanto, los docentes deben explorarlas más a fondo.Esse trabalho relata a experiência de duas visitas a espaços não formais, desenvolvidas em anos sequenciais com turmas de estudantes do sétimo ano do ensino fundamental de uma escola da rede pública municipal de Uberlândia – MG, com objetivo de ampliar as reflexões acerca do processo de planejamento e execução de atividades didático-pedagógicas desenvolvidas pelo professor em espaços não formais. Os dados e resultados das visitas apresentam as percepções e evoluções na forma de propô-las, dando ênfase no planejamento do professor em três etapas (pré-visita, visita e pós-visita) e na utilização de roteiro de estudos. Atividades interativas de Ciências em espaços não formais foram eficazes para o processo de ensino e aprendizagem, devendo, portanto, ser mais exploradas pelos docentes.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/65910.46667/renbio.v15i1.659SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 188-209Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 188-209Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 188-2092763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/659/229BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSegatto, Flávia Zago Oliveira, Renata Carmo2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/659Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning Informe de experiencia docente en espacios no formales y planificación del profesor Relato de experiência docente em espaços não formais e o planejamento do professor |
title |
Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning |
spellingShingle |
Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning Segatto, Flávia Zago Ensino de Ciências Espaços não formais Planejamento do professor Espaços não formais Planejamento do professor Planejamento em três etapas Visitas a Museus de Ciências Science teaching Non-formal spaces Teacher planning Non-formal spaces Teacher planning Three-step planning Visits to Science Museums Enseñanza de las ciencias Espacios no formales Planificación docente Espacios no formales Planificación docente Planificación en tres pasos Visitas a Museos de Ciencias |
title_short |
Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning |
title_full |
Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning |
title_fullStr |
Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning |
title_full_unstemmed |
Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning |
title_sort |
Report of teacher experience in non-formal spaces and the teacher's planning |
author |
Segatto, Flávia Zago |
author_facet |
Segatto, Flávia Zago Oliveira, Renata Carmo |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Renata Carmo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Segatto, Flávia Zago Oliveira, Renata Carmo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Espaços não formais Planejamento do professor Espaços não formais Planejamento do professor Planejamento em três etapas Visitas a Museus de Ciências Science teaching Non-formal spaces Teacher planning Non-formal spaces Teacher planning Three-step planning Visits to Science Museums Enseñanza de las ciencias Espacios no formales Planificación docente Espacios no formales Planificación docente Planificación en tres pasos Visitas a Museos de Ciencias |
topic |
Ensino de Ciências Espaços não formais Planejamento do professor Espaços não formais Planejamento do professor Planejamento em três etapas Visitas a Museus de Ciências Science teaching Non-formal spaces Teacher planning Non-formal spaces Teacher planning Three-step planning Visits to Science Museums Enseñanza de las ciencias Espacios no formales Planificación docente Espacios no formales Planificación docente Planificación en tres pasos Visitas a Museos de Ciencias |
description |
This work reports the experience of two visits to non-formal spaces, developed in sequential years with groups of students in the seventh year of elementary school from a public school in Uberlândia - MG, with the aim of estimulate the reflections on the planning process and execution of didactic-pedagogical activities developed by the teacher in non-formal spaces. The data and results of the visits present the perceptions and evolution in the way of proposing them, emphasizing the teacher's planning in three stages (prior, during and post visit) and the use of a study guide. Interactive Science activities in non-formal spaces were effective for the teaching and learning process, and should therefore be further explored by teachers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/659 10.46667/renbio.v15i1.659 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/659 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15i1.659 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/659/229 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 188-209 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 188-209 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 188-209 2763-8898 10.46667/renbio.v15i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867422388224 |