Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa, Mayra Velloso
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sampaio, Shaula Maíra Vicentini de, Borja, Beatriz França
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071
Resumo: In times of ecological mutations, it is urgent to try other ways of coexisting. Thus, we aim to discuss curriculum from a multispecies perspective. Here we explore dialogues between plants, art and education, to propose artistic experiments in Biology teaching. Workshops were held with students in the 2nd year of public high school. We reflected on how these experimentations help to cultivate other curricula that allow us to coexist with non-human beings. How can these experimentations trigger other ways of seeing the world? Is it possible to open gaps in the Biology curriculum to sow multispecies pedagogies? How to experiment with multispecies-curricula? We see in experimental practices attempts to invent other relationships that escape the fantasy of human exceptionalism.
id SBEnBio_a57776e09916ae19e02d8e0208cecdbf
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1071
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispeciesExperimentaciones pedagógicas con “Malas hierbas”: sembrando currículos-multiespeciesExperimentações pedagógicas com “Ervas daninhas”: semeando currículos-multiespéciesEnsino de BiologiaExperimentações pedagógicasPedagogias multiespéciesEnsino de BiologiaCurrículo Biology teachingPedagogical experimentsMultispecies pedagogiesBiology teachingEnseñanza de la biologíaExperimentos pedagógicosPedagogías multiespecies Enseñanza de la biologíaCurriculoIn times of ecological mutations, it is urgent to try other ways of coexisting. Thus, we aim to discuss curriculum from a multispecies perspective. Here we explore dialogues between plants, art and education, to propose artistic experiments in Biology teaching. Workshops were held with students in the 2nd year of public high school. We reflected on how these experimentations help to cultivate other curricula that allow us to coexist with non-human beings. How can these experimentations trigger other ways of seeing the world? Is it possible to open gaps in the Biology curriculum to sow multispecies pedagogies? How to experiment with multispecies-curricula? We see in experimental practices attempts to invent other relationships that escape the fantasy of human exceptionalism.En tiempos de mutaciones ecológicas, es urgente intentar otras formas de convivencia. Por lo tanto, nuestro objetivo es discutir el currículo desde una perspectiva multiespecies. Aquí exploramos diálogos entre plantas, arte y educación, para proponer experimentaciones artísticas en la enseñanza de la Biología. Se realizaron talleres con estudiantes de 2° año de una escuela pública. Reflexionamos sobre cómo estas experimentaciones ayudan a cultivar otros currículos que nos permitan convivir con seres no-humanos. ¿Cómo pueden estas experimentaciones desencadenar otras formas de ver el mundo? ¿Es posible abrir brechas en el currículo de Biología para sembrar pedagogías multiespecies? ¿Cómo experimentar con currículos-multiespecies? Vemos en las prácticas experimentales intentos de inventar otras relaciones que escapen a la fantasía del excepcionalismo humano.Em tempos de mutações ecológicas, torna-se urgente ensaiar outras maneiras de coexistir no mundo. Assim, buscamos discutir currículo a partir de uma perspectiva multiespécies. Nesta pesquisa exploramos possíveis encontros entre plantas, arte e educação, para propor experimentações artísticas no ensino de Biologia. Foram realizadas oficinas com estudantes do 2º ano do ensino médio da rede pública. Refletimos sobre como essas experimentações nos ajudam a semear currículos outros que nos permitam coexistir com seres não-humanos. Como essas experimentações podem disparar outras formas de ver o mundo? É possível abrir brechas no currículo de Biologia para semear pedagogias multiespécies? Como experimentar currículos-multiespécies? Por isso, enxergamos nas práticas experimentais tentativas de inventar outras relações que escapem da fantasia do excepcionalismo humano.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/107110.46667/renbio.v16inesp.1.1071SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1147-1166Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1147-1166Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1147-11662763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071/403BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrea, Mayra VellosoSampaio, Shaula Maíra Vicentini deBorja, Beatriz França2023-11-22T05:19:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1071Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies
Experimentaciones pedagógicas con “Malas hierbas”: sembrando currículos-multiespecies
Experimentações pedagógicas com “Ervas daninhas”: semeando currículos-multiespécies
title Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies
spellingShingle Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies
Correa, Mayra Velloso
Ensino de Biologia
Experimentações pedagógicas
Pedagogias multiespécies
Ensino de Biologia
Currículo
Biology teaching
Pedagogical experiments
Multispecies pedagogies
Biology teaching
Enseñanza de la biología
Experimentos pedagógicos
Pedagogías multiespecies
Enseñanza de la biología
Curriculo
title_short Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies
title_full Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies
title_fullStr Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies
title_full_unstemmed Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies
title_sort Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies
author Correa, Mayra Velloso
author_facet Correa, Mayra Velloso
Sampaio, Shaula Maíra Vicentini de
Borja, Beatriz França
author_role author
author2 Sampaio, Shaula Maíra Vicentini de
Borja, Beatriz França
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correa, Mayra Velloso
Sampaio, Shaula Maíra Vicentini de
Borja, Beatriz França
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia
Experimentações pedagógicas
Pedagogias multiespécies
Ensino de Biologia
Currículo
Biology teaching
Pedagogical experiments
Multispecies pedagogies
Biology teaching
Enseñanza de la biología
Experimentos pedagógicos
Pedagogías multiespecies
Enseñanza de la biología
Curriculo
topic Ensino de Biologia
Experimentações pedagógicas
Pedagogias multiespécies
Ensino de Biologia
Currículo
Biology teaching
Pedagogical experiments
Multispecies pedagogies
Biology teaching
Enseñanza de la biología
Experimentos pedagógicos
Pedagogías multiespecies
Enseñanza de la biología
Curriculo
description In times of ecological mutations, it is urgent to try other ways of coexisting. Thus, we aim to discuss curriculum from a multispecies perspective. Here we explore dialogues between plants, art and education, to propose artistic experiments in Biology teaching. Workshops were held with students in the 2nd year of public high school. We reflected on how these experimentations help to cultivate other curricula that allow us to coexist with non-human beings. How can these experimentations trigger other ways of seeing the world? Is it possible to open gaps in the Biology curriculum to sow multispecies pedagogies? How to experiment with multispecies-curricula? We see in experimental practices attempts to invent other relationships that escape the fantasy of human exceptionalism.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071
10.46667/renbio.v16inesp.1.1071
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1071
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071/403
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1147-1166
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1147-1166
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1147-1166
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866239594496