Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071 |
Resumo: | In times of ecological mutations, it is urgent to try other ways of coexisting. Thus, we aim to discuss curriculum from a multispecies perspective. Here we explore dialogues between plants, art and education, to propose artistic experiments in Biology teaching. Workshops were held with students in the 2nd year of public high school. We reflected on how these experimentations help to cultivate other curricula that allow us to coexist with non-human beings. How can these experimentations trigger other ways of seeing the world? Is it possible to open gaps in the Biology curriculum to sow multispecies pedagogies? How to experiment with multispecies-curricula? We see in experimental practices attempts to invent other relationships that escape the fantasy of human exceptionalism. |
id |
SBEnBio_a57776e09916ae19e02d8e0208cecdbf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1071 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispeciesExperimentaciones pedagógicas con “Malas hierbas”: sembrando currículos-multiespeciesExperimentações pedagógicas com “Ervas daninhas”: semeando currículos-multiespéciesEnsino de BiologiaExperimentações pedagógicasPedagogias multiespéciesEnsino de BiologiaCurrículo Biology teachingPedagogical experimentsMultispecies pedagogiesBiology teachingEnseñanza de la biologíaExperimentos pedagógicosPedagogías multiespecies Enseñanza de la biologíaCurriculoIn times of ecological mutations, it is urgent to try other ways of coexisting. Thus, we aim to discuss curriculum from a multispecies perspective. Here we explore dialogues between plants, art and education, to propose artistic experiments in Biology teaching. Workshops were held with students in the 2nd year of public high school. We reflected on how these experimentations help to cultivate other curricula that allow us to coexist with non-human beings. How can these experimentations trigger other ways of seeing the world? Is it possible to open gaps in the Biology curriculum to sow multispecies pedagogies? How to experiment with multispecies-curricula? We see in experimental practices attempts to invent other relationships that escape the fantasy of human exceptionalism.En tiempos de mutaciones ecológicas, es urgente intentar otras formas de convivencia. Por lo tanto, nuestro objetivo es discutir el currículo desde una perspectiva multiespecies. Aquí exploramos diálogos entre plantas, arte y educación, para proponer experimentaciones artísticas en la enseñanza de la Biología. Se realizaron talleres con estudiantes de 2° año de una escuela pública. Reflexionamos sobre cómo estas experimentaciones ayudan a cultivar otros currículos que nos permitan convivir con seres no-humanos. ¿Cómo pueden estas experimentaciones desencadenar otras formas de ver el mundo? ¿Es posible abrir brechas en el currículo de Biología para sembrar pedagogías multiespecies? ¿Cómo experimentar con currículos-multiespecies? Vemos en las prácticas experimentales intentos de inventar otras relaciones que escapen a la fantasía del excepcionalismo humano.Em tempos de mutações ecológicas, torna-se urgente ensaiar outras maneiras de coexistir no mundo. Assim, buscamos discutir currículo a partir de uma perspectiva multiespécies. Nesta pesquisa exploramos possíveis encontros entre plantas, arte e educação, para propor experimentações artísticas no ensino de Biologia. Foram realizadas oficinas com estudantes do 2º ano do ensino médio da rede pública. Refletimos sobre como essas experimentações nos ajudam a semear currículos outros que nos permitam coexistir com seres não-humanos. Como essas experimentações podem disparar outras formas de ver o mundo? É possível abrir brechas no currículo de Biologia para semear pedagogias multiespécies? Como experimentar currículos-multiespécies? Por isso, enxergamos nas práticas experimentais tentativas de inventar outras relações que escapem da fantasia do excepcionalismo humano.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/107110.46667/renbio.v16inesp.1.1071SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1147-1166Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1147-1166Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1147-11662763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071/403BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrea, Mayra VellosoSampaio, Shaula Maíra Vicentini deBorja, Beatriz França2023-11-22T05:19:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1071Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies Experimentaciones pedagógicas con “Malas hierbas”: sembrando currículos-multiespecies Experimentações pedagógicas com “Ervas daninhas”: semeando currículos-multiespécies |
title |
Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies |
spellingShingle |
Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies Correa, Mayra Velloso Ensino de Biologia Experimentações pedagógicas Pedagogias multiespécies Ensino de Biologia Currículo Biology teaching Pedagogical experiments Multispecies pedagogies Biology teaching Enseñanza de la biología Experimentos pedagógicos Pedagogías multiespecies Enseñanza de la biología Curriculo |
title_short |
Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies |
title_full |
Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies |
title_fullStr |
Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies |
title_full_unstemmed |
Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies |
title_sort |
Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies |
author |
Correa, Mayra Velloso |
author_facet |
Correa, Mayra Velloso Sampaio, Shaula Maíra Vicentini de Borja, Beatriz França |
author_role |
author |
author2 |
Sampaio, Shaula Maíra Vicentini de Borja, Beatriz França |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correa, Mayra Velloso Sampaio, Shaula Maíra Vicentini de Borja, Beatriz França |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Biologia Experimentações pedagógicas Pedagogias multiespécies Ensino de Biologia Currículo Biology teaching Pedagogical experiments Multispecies pedagogies Biology teaching Enseñanza de la biología Experimentos pedagógicos Pedagogías multiespecies Enseñanza de la biología Curriculo |
topic |
Ensino de Biologia Experimentações pedagógicas Pedagogias multiespécies Ensino de Biologia Currículo Biology teaching Pedagogical experiments Multispecies pedagogies Biology teaching Enseñanza de la biología Experimentos pedagógicos Pedagogías multiespecies Enseñanza de la biología Curriculo |
description |
In times of ecological mutations, it is urgent to try other ways of coexisting. Thus, we aim to discuss curriculum from a multispecies perspective. Here we explore dialogues between plants, art and education, to propose artistic experiments in Biology teaching. Workshops were held with students in the 2nd year of public high school. We reflected on how these experimentations help to cultivate other curricula that allow us to coexist with non-human beings. How can these experimentations trigger other ways of seeing the world? Is it possible to open gaps in the Biology curriculum to sow multispecies pedagogies? How to experiment with multispecies-curricula? We see in experimental practices attempts to invent other relationships that escape the fantasy of human exceptionalism. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071 10.46667/renbio.v16inesp.1.1071 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1071 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071/403 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1147-1166 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1147-1166 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1147-1166 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866239594496 |