Whiteness in the discourse on sustainable development in Biology textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Maycon Junio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Domingues, Matheus Vieira, Kato, Danilo Seithi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/740
Resumo: The main objective of this article is to analyze the discourses materialized in Biological Sciences textbooks on the issue of sustainable development, and to discuss how this content expresses aspects of whiteness as a value of the colonial matrix of power. Seven biology textbooks were selected for analysis, made available to public school students through the PNLD (National Textbook Program). The methodology adopted was documental research, ensured by the method of analysis of the evidential paradigm Ginzburg (1989). The results pointed to the fact that hegemonic discourses that ensure the colonial matrix of power in the hands of whiteness are reproduced when the themes of sustainability and sustainable development are treated in the documents.
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spelling Whiteness in the discourse on sustainable development in Biology textbooksLa blanquitud en el discurso sobre el desarrollo sostenible en los libros de texto de BiologíaA branquitude no discurso sobre desenvolvimento sustentável nos livros didáticos de BiologiaBranquitudeDesenvolvimento SustentávelLivros didáticosParadigma indiciárioRelações étnico raciaisBranquitude nos discursos sobre sustentabilidadeLivros didáticosAnálise documentalThe main objective of this article is to analyze the discourses materialized in Biological Sciences textbooks on the issue of sustainable development, and to discuss how this content expresses aspects of whiteness as a value of the colonial matrix of power. Seven biology textbooks were selected for analysis, made available to public school students through the PNLD (National Textbook Program). The methodology adopted was documental research, ensured by the method of analysis of the evidential paradigm Ginzburg (1989). The results pointed to the fact that hegemonic discourses that ensure the colonial matrix of power in the hands of whiteness are reproduced when the themes of sustainability and sustainable development are treated in the documents.El objetivo principal de este artículo es analizar los discursos materializados en los libros de texto de Ciencias Biológicas sobre la cuestión del desarrollo sostenible, y discutir cómo ese contenido expresa aspectos de la blanquitud como valor de la matriz colonial de poder. Se seleccionaron para el análisis siete libros de texto de biología, puestos a disposición de los estudiantes de escuelas públicas a través del PNLD (Programa Nacional de Libros de Texto). La metodología adoptada fue la investigación documental, asegurada por el método de análisis del paradigma evidencial Ginzburg (1989). Los resultados apuntaron que los discursos hegemónicos que aseguran la matriz colonial del poder en manos de la blanquitud son reproducidos cuando los temas de sustentabilidad y desarrollo sustentable son tratados en los documentos.O presente artigo tem por principal objetivo analisar os discursos materializados em livros didáticos de Ciências Biológicas sobre a questão do desenvolvimento sustentável e, discutir de que forma esse conteúdo expressa aspectos da branquitude enquanto valor da matriz colonial de poder. Foram selecionados para análise sete livros didáticos de biologia, disponibilizados para alunos da rede pública de ensino por meio do PNLD (Programa Nacional do Livro Didático). A metodologia adotada foi a da pesquisa documental, assegurada pelo método de análise do paradigma indiciário Ginzburg (1989). Os resultados sinalizaram para o fato de que discursos hegemônicos que asseguram a matriz colonial de poder nas mãos da branquitude, são reproduzidos ao serem tratadas as temáticas de sustentabilidade e desenvolvimento sustentável nos documentos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto application/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/74010.46667/renbio.v15inesp2.740SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 888-906Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 888-906Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 888-9062763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/740/287Uberaba|MG - Brasil; 2022; Século XXICopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Maycon JunioDomingues, Matheus VieiraKato, Danilo Seithi 2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/740Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
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