The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477
Resumo: The STI are a serious public health problem that requires iniatives to expand access to health and campaigns dedicated to sexual and reproductive health. Verily, the youth needs clear information in this regard, because currently almost half of the cases of these infections reach this population whose domain of this theme, in general, is still insufficient. In this sense, this article presents a virtual game that aims to approach STI in a playful and dynamic way based on aspects of gamification applied to education. It is argued that gamified activities help to promote meaningful learning, and may favor, in the case of STI approaches, safe behaviors among young people in relation to the full exercise of sexuality.
id SBEnBio_c1aedabede3879bca8c9dea47f50a514
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/477
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)La gamificación como estrategia de iniciativas de educación en salud sexual y reproductiva para jóvenes: presentación de un juego virtual sobre Infecciones de Transmisión Sexual (ITS)A gamificação como estratégia para iniciativas de educação em saúde sexual e reprodutiva voltadas para a juventude: apresentação de um jogo virtual sobre Infecções Sexualmente Transmissíveis (IST)Educação em saídeGamificaçãoJuventudeSaúde sexual e reprodutivaTecnologias digitaisSaúde sexualInfecções Sexualmente TransmissíveisJuventudeTecnologias digitaisHealth educationGamificationYouthSexual and reproductive healthDigital technologiesSexual healthSexually Transmitted InfectionsYouthDigital technologiesEducación para la saludGamificaciónJuventudSalud sexual y reproductivaTecnologías digitalesSalud sexualInfecciones de Transmisión SexualJóvenesTecnologías digitalesThe STI are a serious public health problem that requires iniatives to expand access to health and campaigns dedicated to sexual and reproductive health. Verily, the youth needs clear information in this regard, because currently almost half of the cases of these infections reach this population whose domain of this theme, in general, is still insufficient. In this sense, this article presents a virtual game that aims to approach STI in a playful and dynamic way based on aspects of gamification applied to education. It is argued that gamified activities help to promote meaningful learning, and may favor, in the case of STI approaches, safe behaviors among young people in relation to the full exercise of sexuality.Las ITS son un grave problema que requiere ampliar el acceso a la salud y campañas dedicadas a la salud sexual y reproductiva. De hecho, la juventud necesita información clara al respecto, ya que en la actualidad casi la mitad de los casos de ITS llegan a esta población cuyo dominio de esta temática aún es insuficiente. En este sentido, este artículo presenta un juego virtual que tiene como objetivo abordar las ITS de forma lúdica y dinámica a partir de aspectos de la gamificación. Se argumenta que las actividades ludificadas ayudan a promover aprendizajes significativos y pueden favorecer, en el caso de las ITS, conductas seguras entre los jóvenes en relación al ejercicio de la sexualidad.As IST são um grave problema de saúde pública que exige desde iniciativas de ampliação do acesso à saúde até campanhas dedicadas à saúde sexual e reprodutiva. Por sinal, a juventude necessita de informações claras a esse respeito, pois atualmente quase a metade dos casos dessas infecções atinge essa população cujo domínio sobre essa temática, em geral, ainda é insuficiente. Nesse sentido, este artigo apresenta um jogo virtual que tem como objetivo abordar as IST de uma forma lúdica e dinâmica com base em aspectos da gamificação aplicada à educação. Argumenta-se que atividades gamificadas ajudam a promover aprendizagens significativas, podendo favorecer, no caso de abordagens sobre IST, comportamentos seguros entre os jovens em relação ao exercício pleno da sexualidade.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 251-271Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 251-271Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 251-2712763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477/183Alagoas, Brazil; 2020Alagoas, Brasil; 2020Alagoas, Brasil; 2020Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Carlos Jorge da Silva Correia2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/477Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)
La gamificación como estrategia de iniciativas de educación en salud sexual y reproductiva para jóvenes: presentación de un juego virtual sobre Infecciones de Transmisión Sexual (ITS)
A gamificação como estratégia para iniciativas de educação em saúde sexual e reprodutiva voltadas para a juventude: apresentação de um jogo virtual sobre Infecções Sexualmente Transmissíveis (IST)
title The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)
spellingShingle The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)
Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia
Educação em saíde
Gamificação
Juventude
Saúde sexual e reprodutiva
Tecnologias digitais
Saúde sexual
Infecções Sexualmente Transmissíveis
Juventude
Tecnologias digitais
Health education
Gamification
Youth
Sexual and reproductive health
Digital technologies
Sexual health
Sexually Transmitted Infections
Youth
Digital technologies
Educación para la salud
Gamificación
Juventud
Salud sexual y reproductiva
Tecnologías digitales
Salud sexual
Infecciones de Transmisión Sexual
Jóvenes
Tecnologías digitales
title_short The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)
title_full The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)
title_fullStr The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)
title_full_unstemmed The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)
title_sort The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)
author Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia
author_facet Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em saíde
Gamificação
Juventude
Saúde sexual e reprodutiva
Tecnologias digitais
Saúde sexual
Infecções Sexualmente Transmissíveis
Juventude
Tecnologias digitais
Health education
Gamification
Youth
Sexual and reproductive health
Digital technologies
Sexual health
Sexually Transmitted Infections
Youth
Digital technologies
Educación para la salud
Gamificación
Juventud
Salud sexual y reproductiva
Tecnologías digitales
Salud sexual
Infecciones de Transmisión Sexual
Jóvenes
Tecnologías digitales
topic Educação em saíde
Gamificação
Juventude
Saúde sexual e reprodutiva
Tecnologias digitais
Saúde sexual
Infecções Sexualmente Transmissíveis
Juventude
Tecnologias digitais
Health education
Gamification
Youth
Sexual and reproductive health
Digital technologies
Sexual health
Sexually Transmitted Infections
Youth
Digital technologies
Educación para la salud
Gamificación
Juventud
Salud sexual y reproductiva
Tecnologías digitales
Salud sexual
Infecciones de Transmisión Sexual
Jóvenes
Tecnologías digitales
description The STI are a serious public health problem that requires iniatives to expand access to health and campaigns dedicated to sexual and reproductive health. Verily, the youth needs clear information in this regard, because currently almost half of the cases of these infections reach this population whose domain of this theme, in general, is still insufficient. In this sense, this article presents a virtual game that aims to approach STI in a playful and dynamic way based on aspects of gamification applied to education. It is argued that gamified activities help to promote meaningful learning, and may favor, in the case of STI approaches, safe behaviors among young people in relation to the full exercise of sexuality.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477/183
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Alagoas, Brazil; 2020
Alagoas, Brasil; 2020
Alagoas, Brasil; 2020
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 251-271
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 251-271
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 251-271
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867293413376