The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477 |
Resumo: | The STI are a serious public health problem that requires iniatives to expand access to health and campaigns dedicated to sexual and reproductive health. Verily, the youth needs clear information in this regard, because currently almost half of the cases of these infections reach this population whose domain of this theme, in general, is still insufficient. In this sense, this article presents a virtual game that aims to approach STI in a playful and dynamic way based on aspects of gamification applied to education. It is argued that gamified activities help to promote meaningful learning, and may favor, in the case of STI approaches, safe behaviors among young people in relation to the full exercise of sexuality. |
id |
SBEnBio_c1aedabede3879bca8c9dea47f50a514 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/477 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI)La gamificación como estrategia de iniciativas de educación en salud sexual y reproductiva para jóvenes: presentación de un juego virtual sobre Infecciones de Transmisión Sexual (ITS)A gamificação como estratégia para iniciativas de educação em saúde sexual e reprodutiva voltadas para a juventude: apresentação de um jogo virtual sobre Infecções Sexualmente Transmissíveis (IST)Educação em saídeGamificaçãoJuventudeSaúde sexual e reprodutivaTecnologias digitaisSaúde sexualInfecções Sexualmente TransmissíveisJuventudeTecnologias digitaisHealth educationGamificationYouthSexual and reproductive healthDigital technologiesSexual healthSexually Transmitted InfectionsYouthDigital technologiesEducación para la saludGamificaciónJuventudSalud sexual y reproductivaTecnologías digitalesSalud sexualInfecciones de Transmisión SexualJóvenesTecnologías digitalesThe STI are a serious public health problem that requires iniatives to expand access to health and campaigns dedicated to sexual and reproductive health. Verily, the youth needs clear information in this regard, because currently almost half of the cases of these infections reach this population whose domain of this theme, in general, is still insufficient. In this sense, this article presents a virtual game that aims to approach STI in a playful and dynamic way based on aspects of gamification applied to education. It is argued that gamified activities help to promote meaningful learning, and may favor, in the case of STI approaches, safe behaviors among young people in relation to the full exercise of sexuality.Las ITS son un grave problema que requiere ampliar el acceso a la salud y campañas dedicadas a la salud sexual y reproductiva. De hecho, la juventud necesita información clara al respecto, ya que en la actualidad casi la mitad de los casos de ITS llegan a esta población cuyo dominio de esta temática aún es insuficiente. En este sentido, este artículo presenta un juego virtual que tiene como objetivo abordar las ITS de forma lúdica y dinámica a partir de aspectos de la gamificación. Se argumenta que las actividades ludificadas ayudan a promover aprendizajes significativos y pueden favorecer, en el caso de las ITS, conductas seguras entre los jóvenes en relación al ejercicio de la sexualidad.As IST são um grave problema de saúde pública que exige desde iniciativas de ampliação do acesso à saúde até campanhas dedicadas à saúde sexual e reprodutiva. Por sinal, a juventude necessita de informações claras a esse respeito, pois atualmente quase a metade dos casos dessas infecções atinge essa população cujo domínio sobre essa temática, em geral, ainda é insuficiente. Nesse sentido, este artigo apresenta um jogo virtual que tem como objetivo abordar as IST de uma forma lúdica e dinâmica com base em aspectos da gamificação aplicada à educação. Argumenta-se que atividades gamificadas ajudam a promover aprendizagens significativas, podendo favorecer, no caso de abordagens sobre IST, comportamentos seguros entre os jovens em relação ao exercício pleno da sexualidade.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 251-271Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 251-271Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 251-2712763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477/183Alagoas, Brazil; 2020Alagoas, Brasil; 2020Alagoas, Brasil; 2020Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Carlos Jorge da Silva Correia2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/477Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI) La gamificación como estrategia de iniciativas de educación en salud sexual y reproductiva para jóvenes: presentación de un juego virtual sobre Infecciones de Transmisión Sexual (ITS) A gamificação como estratégia para iniciativas de educação em saúde sexual e reprodutiva voltadas para a juventude: apresentação de um jogo virtual sobre Infecções Sexualmente Transmissíveis (IST) |
title |
The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI) |
spellingShingle |
The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI) Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia Educação em saíde Gamificação Juventude Saúde sexual e reprodutiva Tecnologias digitais Saúde sexual Infecções Sexualmente Transmissíveis Juventude Tecnologias digitais Health education Gamification Youth Sexual and reproductive health Digital technologies Sexual health Sexually Transmitted Infections Youth Digital technologies Educación para la salud Gamificación Juventud Salud sexual y reproductiva Tecnologías digitales Salud sexual Infecciones de Transmisión Sexual Jóvenes Tecnologías digitales |
title_short |
The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI) |
title_full |
The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI) |
title_fullStr |
The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI) |
title_full_unstemmed |
The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI) |
title_sort |
The gamification as a strategy for sexual and reproductive health education initiatives for youth: presenting a virtual game about Sexually Transmitted Infections (STI) |
author |
Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia |
author_facet |
Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em saíde Gamificação Juventude Saúde sexual e reprodutiva Tecnologias digitais Saúde sexual Infecções Sexualmente Transmissíveis Juventude Tecnologias digitais Health education Gamification Youth Sexual and reproductive health Digital technologies Sexual health Sexually Transmitted Infections Youth Digital technologies Educación para la salud Gamificación Juventud Salud sexual y reproductiva Tecnologías digitales Salud sexual Infecciones de Transmisión Sexual Jóvenes Tecnologías digitales |
topic |
Educação em saíde Gamificação Juventude Saúde sexual e reprodutiva Tecnologias digitais Saúde sexual Infecções Sexualmente Transmissíveis Juventude Tecnologias digitais Health education Gamification Youth Sexual and reproductive health Digital technologies Sexual health Sexually Transmitted Infections Youth Digital technologies Educación para la salud Gamificación Juventud Salud sexual y reproductiva Tecnologías digitales Salud sexual Infecciones de Transmisión Sexual Jóvenes Tecnologías digitales |
description |
The STI are a serious public health problem that requires iniatives to expand access to health and campaigns dedicated to sexual and reproductive health. Verily, the youth needs clear information in this regard, because currently almost half of the cases of these infections reach this population whose domain of this theme, in general, is still insufficient. In this sense, this article presents a virtual game that aims to approach STI in a playful and dynamic way based on aspects of gamification applied to education. It is argued that gamified activities help to promote meaningful learning, and may favor, in the case of STI approaches, safe behaviors among young people in relation to the full exercise of sexuality. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/477/183 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Alagoas, Brazil; 2020 Alagoas, Brasil; 2020 Alagoas, Brasil; 2020 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 251-271 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 251-271 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 251-271 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867293413376 |