Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Diego Marques da Silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/977
Resumo: The recent National Common Curricular Base (BNCC) is part of a curriculum policy that has been the source of contradictions and difficulties in the scope of Basic Education in Brazil, especially with regard to the area of ​​Natural Sciences (NC). In this context, research was carried out that aimed to understand the educational objectives in the NC skills and abilities in the current BNCC and, consequently, the social function of this proposed teaching. For this, we proceeded from Content Analysis and application of Bloom's Revised Taxonomy. Results were found that point to a propaedeutic and reactionary social function of the curricular policy materialized in the NC of the current BNCC.
id SBEnBio_e1deaff1db470d9bd1c2d1e6935412df
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/977
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCCComprender la función social de la política curricular en Brasil desde las áreas de Ciencias Naturales de la BNCCCompreendendo a função social da política curricular no Brasil a partir das áreas de Ciências da Natureza da BNCCTaxonomia Revisada de BloomConteúdo de EnsinoFormação CidadãFormação PropedêuticaAnálise de ConteúdoEnsino de CiênciasPrática de EnsinoCurrículoPolítica curricularObjetivos educacionaisConteúdos de ensinoFormação educacionalBloom's Revised TaxonomyCitizenship EducationPropaedeutic EducationContent AnalysisScience teachingTeaching Practice CurriculumCurricular policyEducational objectivesTeaching contentsEducational backgroundTaxonomía Revisada de BloomContenido DidácticoFormación CiudadanaFormación PropedêuticaAnálisis de ContenidoEnseñanza de las cienciasPráctica docente Plan de estudiosPolítica curricularObjetivos educacionalesContenidos didácticosFormación educacionalThe recent National Common Curricular Base (BNCC) is part of a curriculum policy that has been the source of contradictions and difficulties in the scope of Basic Education in Brazil, especially with regard to the area of ​​Natural Sciences (NC). In this context, research was carried out that aimed to understand the educational objectives in the NC skills and abilities in the current BNCC and, consequently, the social function of this proposed teaching. For this, we proceeded from Content Analysis and application of Bloom's Revised Taxonomy. Results were found that point to a propaedeutic and reactionary social function of the curricular policy materialized in the NC of the current BNCC.La reciente Base Curricular Común Nacional (BNCC) es parte de una política curricular que ha sido fuente de contradicciones y dificultades en el ámbito de la Educación Básica en Brasil, principalmente en lo que se refiere al área de las Ciencias de la Naturaleza (CN). En ese contexto, se realizó una investigación que tuvo como objetivo comprender los objetivos educativos en las competencias y habilidades de las CN en la actual BNCC y, en consecuencia, la función social de esta propuesta de enseñanza. Para ello, partimos del Análisis de Contenido y aplicación de la Taxonomía Revisada de Bloom. Se encontraron resultados que apuntan a una función social propedéutica y reaccionaria de la política curricular materializada en el CN ​​de la actual BNCC.A recente Base Nacional Comum Curricular (BNCC) faz parte de uma política curricular que vem sendo motivo de contradições e dificuldades no âmbito da Educação Básica no Brasil, especialmente no que se refere à área das Ciências da Natureza (CN). Nesse contexto, realizou-se pesquisa que visou compreender os objetivos educacionais nas competências e habilidades de CN na atual BNCC e, por conseguinte, a função social desse ensino proposto. Para isso, procedeu-se a partir da Análise de Conteúdo e aplicação da Taxonomia Revisada de Bloom. Foram encontrados resultados que apontam para uma função social propedêutica e reacionária da política curricular materializada nas CN da atual BNCC.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/97710.46667/renbio.v16inesp.1.977SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 627-648Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 627-648Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 627-6482763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/977/357BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Diego Marques da Silva2023-11-22T05:20:41Zoai:ojs.renbio.org.br:article/977Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:20:41Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC
Comprender la función social de la política curricular en Brasil desde las áreas de Ciencias Naturales de la BNCC
Compreendendo a função social da política curricular no Brasil a partir das áreas de Ciências da Natureza da BNCC
title Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC
spellingShingle Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC
Medeiros, Diego Marques da Silva
Taxonomia Revisada de Bloom
Conteúdo de Ensino
Formação Cidadã
Formação Propedêutica
Análise de Conteúdo
Ensino de Ciências
Prática de Ensino
Currículo
Política curricular
Objetivos educacionais
Conteúdos de ensino
Formação educacional
Bloom's Revised Taxonomy
Citizenship Education
Propaedeutic Education
Content Analysis
Science teaching
Teaching Practice
Curriculum
Curricular policy
Educational objectives
Teaching contents
Educational background
Taxonomía Revisada de Bloom
Contenido Didáctico
Formación Ciudadana
Formación Propedêutica
Análisis de Contenido
Enseñanza de las ciencias
Práctica docente
Plan de estudios
Política curricular
Objetivos educacionales
Contenidos didácticos
Formación educacional
title_short Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC
title_full Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC
title_fullStr Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC
title_full_unstemmed Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC
title_sort Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC
author Medeiros, Diego Marques da Silva
author_facet Medeiros, Diego Marques da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Diego Marques da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Taxonomia Revisada de Bloom
Conteúdo de Ensino
Formação Cidadã
Formação Propedêutica
Análise de Conteúdo
Ensino de Ciências
Prática de Ensino
Currículo
Política curricular
Objetivos educacionais
Conteúdos de ensino
Formação educacional
Bloom's Revised Taxonomy
Citizenship Education
Propaedeutic Education
Content Analysis
Science teaching
Teaching Practice
Curriculum
Curricular policy
Educational objectives
Teaching contents
Educational background
Taxonomía Revisada de Bloom
Contenido Didáctico
Formación Ciudadana
Formación Propedêutica
Análisis de Contenido
Enseñanza de las ciencias
Práctica docente
Plan de estudios
Política curricular
Objetivos educacionales
Contenidos didácticos
Formación educacional
topic Taxonomia Revisada de Bloom
Conteúdo de Ensino
Formação Cidadã
Formação Propedêutica
Análise de Conteúdo
Ensino de Ciências
Prática de Ensino
Currículo
Política curricular
Objetivos educacionais
Conteúdos de ensino
Formação educacional
Bloom's Revised Taxonomy
Citizenship Education
Propaedeutic Education
Content Analysis
Science teaching
Teaching Practice
Curriculum
Curricular policy
Educational objectives
Teaching contents
Educational background
Taxonomía Revisada de Bloom
Contenido Didáctico
Formación Ciudadana
Formación Propedêutica
Análisis de Contenido
Enseñanza de las ciencias
Práctica docente
Plan de estudios
Política curricular
Objetivos educacionales
Contenidos didácticos
Formación educacional
description The recent National Common Curricular Base (BNCC) is part of a curriculum policy that has been the source of contradictions and difficulties in the scope of Basic Education in Brazil, especially with regard to the area of ​​Natural Sciences (NC). In this context, research was carried out that aimed to understand the educational objectives in the NC skills and abilities in the current BNCC and, consequently, the social function of this proposed teaching. For this, we proceeded from Content Analysis and application of Bloom's Revised Taxonomy. Results were found that point to a propaedeutic and reactionary social function of the curricular policy materialized in the NC of the current BNCC.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/977
10.46667/renbio.v16inesp.1.977
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/977
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.977
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/977/357
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 627-648
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 627-648
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 627-648
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866080210944