Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/977 |
Resumo: | The recent National Common Curricular Base (BNCC) is part of a curriculum policy that has been the source of contradictions and difficulties in the scope of Basic Education in Brazil, especially with regard to the area of Natural Sciences (NC). In this context, research was carried out that aimed to understand the educational objectives in the NC skills and abilities in the current BNCC and, consequently, the social function of this proposed teaching. For this, we proceeded from Content Analysis and application of Bloom's Revised Taxonomy. Results were found that point to a propaedeutic and reactionary social function of the curricular policy materialized in the NC of the current BNCC. |
id |
SBEnBio_e1deaff1db470d9bd1c2d1e6935412df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/977 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCCComprender la función social de la política curricular en Brasil desde las áreas de Ciencias Naturales de la BNCCCompreendendo a função social da política curricular no Brasil a partir das áreas de Ciências da Natureza da BNCCTaxonomia Revisada de BloomConteúdo de EnsinoFormação CidadãFormação PropedêuticaAnálise de ConteúdoEnsino de CiênciasPrática de EnsinoCurrículoPolítica curricularObjetivos educacionaisConteúdos de ensinoFormação educacionalBloom's Revised TaxonomyCitizenship EducationPropaedeutic EducationContent AnalysisScience teachingTeaching Practice CurriculumCurricular policyEducational objectivesTeaching contentsEducational backgroundTaxonomía Revisada de BloomContenido DidácticoFormación CiudadanaFormación PropedêuticaAnálisis de ContenidoEnseñanza de las cienciasPráctica docente Plan de estudiosPolítica curricularObjetivos educacionalesContenidos didácticosFormación educacionalThe recent National Common Curricular Base (BNCC) is part of a curriculum policy that has been the source of contradictions and difficulties in the scope of Basic Education in Brazil, especially with regard to the area of Natural Sciences (NC). In this context, research was carried out that aimed to understand the educational objectives in the NC skills and abilities in the current BNCC and, consequently, the social function of this proposed teaching. For this, we proceeded from Content Analysis and application of Bloom's Revised Taxonomy. Results were found that point to a propaedeutic and reactionary social function of the curricular policy materialized in the NC of the current BNCC.La reciente Base Curricular Común Nacional (BNCC) es parte de una política curricular que ha sido fuente de contradicciones y dificultades en el ámbito de la Educación Básica en Brasil, principalmente en lo que se refiere al área de las Ciencias de la Naturaleza (CN). En ese contexto, se realizó una investigación que tuvo como objetivo comprender los objetivos educativos en las competencias y habilidades de las CN en la actual BNCC y, en consecuencia, la función social de esta propuesta de enseñanza. Para ello, partimos del Análisis de Contenido y aplicación de la Taxonomía Revisada de Bloom. Se encontraron resultados que apuntan a una función social propedéutica y reaccionaria de la política curricular materializada en el CN de la actual BNCC.A recente Base Nacional Comum Curricular (BNCC) faz parte de uma política curricular que vem sendo motivo de contradições e dificuldades no âmbito da Educação Básica no Brasil, especialmente no que se refere à área das Ciências da Natureza (CN). Nesse contexto, realizou-se pesquisa que visou compreender os objetivos educacionais nas competências e habilidades de CN na atual BNCC e, por conseguinte, a função social desse ensino proposto. Para isso, procedeu-se a partir da Análise de Conteúdo e aplicação da Taxonomia Revisada de Bloom. Foram encontrados resultados que apontam para uma função social propedêutica e reacionária da política curricular materializada nas CN da atual BNCC.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/97710.46667/renbio.v16inesp.1.977SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 627-648Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 627-648Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 627-6482763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/977/357BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Diego Marques da Silva2023-11-22T05:20:41Zoai:ojs.renbio.org.br:article/977Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:20:41Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC Comprender la función social de la política curricular en Brasil desde las áreas de Ciencias Naturales de la BNCC Compreendendo a função social da política curricular no Brasil a partir das áreas de Ciências da Natureza da BNCC |
title |
Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC |
spellingShingle |
Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC Medeiros, Diego Marques da Silva Taxonomia Revisada de Bloom Conteúdo de Ensino Formação Cidadã Formação Propedêutica Análise de Conteúdo Ensino de Ciências Prática de Ensino Currículo Política curricular Objetivos educacionais Conteúdos de ensino Formação educacional Bloom's Revised Taxonomy Citizenship Education Propaedeutic Education Content Analysis Science teaching Teaching Practice Curriculum Curricular policy Educational objectives Teaching contents Educational background Taxonomía Revisada de Bloom Contenido Didáctico Formación Ciudadana Formación Propedêutica Análisis de Contenido Enseñanza de las ciencias Práctica docente Plan de estudios Política curricular Objetivos educacionales Contenidos didácticos Formación educacional |
title_short |
Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC |
title_full |
Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC |
title_fullStr |
Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC |
title_full_unstemmed |
Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC |
title_sort |
Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC |
author |
Medeiros, Diego Marques da Silva |
author_facet |
Medeiros, Diego Marques da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Diego Marques da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Taxonomia Revisada de Bloom Conteúdo de Ensino Formação Cidadã Formação Propedêutica Análise de Conteúdo Ensino de Ciências Prática de Ensino Currículo Política curricular Objetivos educacionais Conteúdos de ensino Formação educacional Bloom's Revised Taxonomy Citizenship Education Propaedeutic Education Content Analysis Science teaching Teaching Practice Curriculum Curricular policy Educational objectives Teaching contents Educational background Taxonomía Revisada de Bloom Contenido Didáctico Formación Ciudadana Formación Propedêutica Análisis de Contenido Enseñanza de las ciencias Práctica docente Plan de estudios Política curricular Objetivos educacionales Contenidos didácticos Formación educacional |
topic |
Taxonomia Revisada de Bloom Conteúdo de Ensino Formação Cidadã Formação Propedêutica Análise de Conteúdo Ensino de Ciências Prática de Ensino Currículo Política curricular Objetivos educacionais Conteúdos de ensino Formação educacional Bloom's Revised Taxonomy Citizenship Education Propaedeutic Education Content Analysis Science teaching Teaching Practice Curriculum Curricular policy Educational objectives Teaching contents Educational background Taxonomía Revisada de Bloom Contenido Didáctico Formación Ciudadana Formación Propedêutica Análisis de Contenido Enseñanza de las ciencias Práctica docente Plan de estudios Política curricular Objetivos educacionales Contenidos didácticos Formación educacional |
description |
The recent National Common Curricular Base (BNCC) is part of a curriculum policy that has been the source of contradictions and difficulties in the scope of Basic Education in Brazil, especially with regard to the area of Natural Sciences (NC). In this context, research was carried out that aimed to understand the educational objectives in the NC skills and abilities in the current BNCC and, consequently, the social function of this proposed teaching. For this, we proceeded from Content Analysis and application of Bloom's Revised Taxonomy. Results were found that point to a propaedeutic and reactionary social function of the curricular policy materialized in the NC of the current BNCC. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/977 10.46667/renbio.v16inesp.1.977 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/977 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.977 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/977/357 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 627-648 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 627-648 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 627-648 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866080210944 |