Teaching narratives about sex education in generational perspectives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/535 |
Resumo: | In this article, changes in the focus of sex education have been examined related to teaching practices. These changes have been researched by the use of narratives of eight science and biology teachers from four generations, which have been defined by the beginning of their professional activities (1980-2010). The analysis was carried out in dialogue with contributions from curriculum studies, teaching knowledge and educational purposes. The sexual education practices show teachers' experiential knowledge in social and pedagogical contexts crossed by the integration of educational purposes and temporal constraints. The narratives suggest possibilities of working with sex education, in tune to the risks that the student population runs due to sexual violence, gender prejudices and cultural definitions that exclude it socially. |
id |
SBEnBio_e4717f8d0e008afea136d897be0c2c4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/535 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching narratives about sex education in generational perspectivesNarrativas de enseñanza de educación sexual en perspectivas generacionalesNarrativas docentes de educação sexual em perspectivas geracionaisEducação Sexual; Narrativas de professores de Ciências e Biologia; Gerações Docentes; Saberes docentes; Finalidades EducacionaisNada a declarar.Sex education; Narratives of Science and Biology Teachers; Teaching Generations; Teaching Knowledge; Educational PurposesEducación sexual; Narrativas Profesores de Ciencias y Biología; Generaciones de Profesores; Conocimientos Docentes; Propósitos educativosIn this article, changes in the focus of sex education have been examined related to teaching practices. These changes have been researched by the use of narratives of eight science and biology teachers from four generations, which have been defined by the beginning of their professional activities (1980-2010). The analysis was carried out in dialogue with contributions from curriculum studies, teaching knowledge and educational purposes. The sexual education practices show teachers' experiential knowledge in social and pedagogical contexts crossed by the integration of educational purposes and temporal constraints. The narratives suggest possibilities of working with sex education, in tune to the risks that the student population runs due to sexual violence, gender prejudices and cultural definitions that exclude it socially.En este artículo, examinamos los cambios en el enfoque de la educación sexual que se han generado en las prácticas docentes. Examinamos estos cambios en las narrativas orales de ocho profesores de ciencias y biología de cuatro generaciones definidas por el início de sus actividades profesionales (1980-2010). El análisis se realizó en diálogo con aportes de estudios curriculares, conocimientos docentes y propósitos educativos. Las prácticas de educación sexual reportadas integran el conocimiento experiencial de los docentes en contextos sociales y pedagógicos atravesados por la mezcla de propósitos educativos y condiciones temporales. Las narrativas sugieren posibilidades de educación sexual, sensibles a los riesgos que sufren la población estudiantil por la violencia sexual, los prejuicios de género y las definiciones culturales que la excluyen socialmente.Neste artigo, examinamos mudanças de enfoque de educação sexual que foram sendo engendradas em práticas docentes. Examinamos essas mudanças em narrativas orais de oito professores de Ciências e Biologia de quatro gerações, definidas pelo início das suas atividades profissionais (1980-2010). A análise das narrativas foi realizada em diálogo com contribuições dos estudos do currículo, dos saberes docentes e das finalidades educacionais. As práticas de educação sexual relatadas integram os saberes experienciais dos docentes em contextos sociais e pedagógicos atravessados pela mescla de finalidades educacionais e condicionantes temporais. As narrativas sugerem possibilidades de trabalhar a educação sexual, sensíveis aos riscos que a população estudantil corre em função da violência sexual, dos preconceitos de gênero e definições culturais que a exclui socialmente.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/53510.46667/renbio.v14i1.535SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 192-212Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 192-212Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 192-2122763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/535/195TEACHING NARRATIVES ABOUT SEX EDUCATION IN GENERATIONAL PERSPECTIVESNARRATIVAS DE ENSEÑANZA DE EDUCACIÓN SEXUAL EN PERSPECTIVAS GENERACIONALESNARRATIVAS DOCENTES DE EDUCAÇÃO SEXUAL EM PERSPECTIVAS GERACIONAISCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, LuisaSousa, Nathany Pacheco Selles, Sandra Lucia Escovedo2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/535Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching narratives about sex education in generational perspectives Narrativas de enseñanza de educación sexual en perspectivas generacionales Narrativas docentes de educação sexual em perspectivas geracionais |
title |
Teaching narratives about sex education in generational perspectives |
spellingShingle |
Teaching narratives about sex education in generational perspectives Machado, Luisa Educação Sexual; Narrativas de professores de Ciências e Biologia; Gerações Docentes; Saberes docentes; Finalidades Educacionais Nada a declarar. Sex education; Narratives of Science and Biology Teachers; Teaching Generations; Teaching Knowledge; Educational Purposes Educación sexual; Narrativas Profesores de Ciencias y Biología; Generaciones de Profesores; Conocimientos Docentes; Propósitos educativos |
title_short |
Teaching narratives about sex education in generational perspectives |
title_full |
Teaching narratives about sex education in generational perspectives |
title_fullStr |
Teaching narratives about sex education in generational perspectives |
title_full_unstemmed |
Teaching narratives about sex education in generational perspectives |
title_sort |
Teaching narratives about sex education in generational perspectives |
author |
Machado, Luisa |
author_facet |
Machado, Luisa Sousa, Nathany Pacheco Selles, Sandra Lucia Escovedo |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Nathany Pacheco Selles, Sandra Lucia Escovedo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Luisa Sousa, Nathany Pacheco Selles, Sandra Lucia Escovedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Sexual; Narrativas de professores de Ciências e Biologia; Gerações Docentes; Saberes docentes; Finalidades Educacionais Nada a declarar. Sex education; Narratives of Science and Biology Teachers; Teaching Generations; Teaching Knowledge; Educational Purposes Educación sexual; Narrativas Profesores de Ciencias y Biología; Generaciones de Profesores; Conocimientos Docentes; Propósitos educativos |
topic |
Educação Sexual; Narrativas de professores de Ciências e Biologia; Gerações Docentes; Saberes docentes; Finalidades Educacionais Nada a declarar. Sex education; Narratives of Science and Biology Teachers; Teaching Generations; Teaching Knowledge; Educational Purposes Educación sexual; Narrativas Profesores de Ciencias y Biología; Generaciones de Profesores; Conocimientos Docentes; Propósitos educativos |
description |
In this article, changes in the focus of sex education have been examined related to teaching practices. These changes have been researched by the use of narratives of eight science and biology teachers from four generations, which have been defined by the beginning of their professional activities (1980-2010). The analysis was carried out in dialogue with contributions from curriculum studies, teaching knowledge and educational purposes. The sexual education practices show teachers' experiential knowledge in social and pedagogical contexts crossed by the integration of educational purposes and temporal constraints. The narratives suggest possibilities of working with sex education, in tune to the risks that the student population runs due to sexual violence, gender prejudices and cultural definitions that exclude it socially. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/535 10.46667/renbio.v14i1.535 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/535 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/535/195 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
TEACHING NARRATIVES ABOUT SEX EDUCATION IN GENERATIONAL PERSPECTIVES NARRATIVAS DE ENSEÑANZA DE EDUCACIÓN SEXUAL EN PERSPECTIVAS GENERACIONALES NARRATIVAS DOCENTES DE EDUCAÇÃO SEXUAL EM PERSPECTIVAS GERACIONAIS |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 192-212 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 192-212 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 192-212 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867331162112 |