Teaching narratives about sex education in generational perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Luisa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sousa, Nathany Pacheco, Selles, Sandra Lucia Escovedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/535
Resumo: In this article, changes in the focus of sex education have been examined related to teaching practices. These changes have been researched by the use of narratives of eight science and biology teachers from four generations, which have been defined by the beginning of their professional activities (1980-2010). The analysis was carried out in dialogue with contributions from curriculum studies, teaching knowledge and educational purposes. The sexual education practices show teachers' experiential knowledge in social and pedagogical contexts crossed by the integration of educational purposes and temporal constraints. The narratives suggest possibilities of working with sex education, in tune to the risks that the student population runs due to sexual violence, gender prejudices and cultural definitions that exclude it socially.
id SBEnBio_e4717f8d0e008afea136d897be0c2c4c
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/535
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Teaching narratives about sex education in generational perspectivesNarrativas de enseñanza de educación sexual en perspectivas generacionalesNarrativas docentes de educação sexual em perspectivas geracionaisEducação Sexual; Narrativas de professores de Ciências e Biologia; Gerações Docentes; Saberes docentes; Finalidades EducacionaisNada a declarar.Sex education; Narratives of Science and Biology Teachers; Teaching Generations; Teaching Knowledge; Educational PurposesEducación sexual; Narrativas Profesores de Ciencias y Biología; Generaciones de Profesores; Conocimientos Docentes; Propósitos educativosIn this article, changes in the focus of sex education have been examined related to teaching practices. These changes have been researched by the use of narratives of eight science and biology teachers from four generations, which have been defined by the beginning of their professional activities (1980-2010). The analysis was carried out in dialogue with contributions from curriculum studies, teaching knowledge and educational purposes. The sexual education practices show teachers' experiential knowledge in social and pedagogical contexts crossed by the integration of educational purposes and temporal constraints. The narratives suggest possibilities of working with sex education, in tune to the risks that the student population runs due to sexual violence, gender prejudices and cultural definitions that exclude it socially.En este artículo, examinamos los cambios en el enfoque de la educación sexual que se han generado en las prácticas docentes. Examinamos estos cambios en las narrativas orales de ocho profesores de ciencias y biología de cuatro generaciones definidas por el início de sus actividades profesionales (1980-2010). El análisis se realizó en diálogo con aportes de estudios curriculares, conocimientos docentes y propósitos educativos. Las prácticas de educación sexual reportadas integran el conocimiento experiencial de los docentes en contextos sociales y pedagógicos atravesados ​​por la mezcla de propósitos educativos y condiciones temporales. Las narrativas sugieren posibilidades de educación sexual, sensibles a los riesgos que sufren la población estudiantil por la violencia sexual, los prejuicios de género y las definiciones culturales que la excluyen socialmente.Neste artigo, examinamos mudanças de enfoque de educação sexual que foram sendo engendradas em práticas docentes. Examinamos essas mudanças em narrativas orais de oito professores de Ciências e Biologia de quatro gerações, definidas pelo início das suas atividades profissionais (1980-2010). A análise das narrativas foi realizada em diálogo com contribuições dos estudos do currículo, dos saberes docentes e das finalidades educacionais. As práticas de educação sexual relatadas integram os saberes experienciais dos docentes em contextos sociais e pedagógicos atravessados pela mescla de finalidades educacionais e condicionantes temporais. As narrativas sugerem possibilidades de trabalhar a educação sexual, sensíveis aos riscos que a população estudantil corre em função da violência sexual, dos preconceitos de gênero e definições culturais que a exclui socialmente.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/53510.46667/renbio.v14i1.535SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 192-212Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 192-212Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 192-2122763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/535/195TEACHING NARRATIVES ABOUT SEX EDUCATION IN GENERATIONAL PERSPECTIVESNARRATIVAS DE ENSEÑANZA DE EDUCACIÓN SEXUAL EN PERSPECTIVAS GENERACIONALESNARRATIVAS DOCENTES DE EDUCAÇÃO SEXUAL EM PERSPECTIVAS GERACIONAISCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, LuisaSousa, Nathany Pacheco Selles, Sandra Lucia Escovedo2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/535Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching narratives about sex education in generational perspectives
Narrativas de enseñanza de educación sexual en perspectivas generacionales
Narrativas docentes de educação sexual em perspectivas geracionais
title Teaching narratives about sex education in generational perspectives
spellingShingle Teaching narratives about sex education in generational perspectives
Machado, Luisa
Educação Sexual; Narrativas de professores de Ciências e Biologia; Gerações Docentes; Saberes docentes; Finalidades Educacionais
Nada a declarar.
Sex education; Narratives of Science and Biology Teachers; Teaching Generations; Teaching Knowledge; Educational Purposes
Educación sexual; Narrativas Profesores de Ciencias y Biología; Generaciones de Profesores; Conocimientos Docentes; Propósitos educativos
title_short Teaching narratives about sex education in generational perspectives
title_full Teaching narratives about sex education in generational perspectives
title_fullStr Teaching narratives about sex education in generational perspectives
title_full_unstemmed Teaching narratives about sex education in generational perspectives
title_sort Teaching narratives about sex education in generational perspectives
author Machado, Luisa
author_facet Machado, Luisa
Sousa, Nathany Pacheco
Selles, Sandra Lucia Escovedo
author_role author
author2 Sousa, Nathany Pacheco
Selles, Sandra Lucia Escovedo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Luisa
Sousa, Nathany Pacheco
Selles, Sandra Lucia Escovedo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Sexual; Narrativas de professores de Ciências e Biologia; Gerações Docentes; Saberes docentes; Finalidades Educacionais
Nada a declarar.
Sex education; Narratives of Science and Biology Teachers; Teaching Generations; Teaching Knowledge; Educational Purposes
Educación sexual; Narrativas Profesores de Ciencias y Biología; Generaciones de Profesores; Conocimientos Docentes; Propósitos educativos
topic Educação Sexual; Narrativas de professores de Ciências e Biologia; Gerações Docentes; Saberes docentes; Finalidades Educacionais
Nada a declarar.
Sex education; Narratives of Science and Biology Teachers; Teaching Generations; Teaching Knowledge; Educational Purposes
Educación sexual; Narrativas Profesores de Ciencias y Biología; Generaciones de Profesores; Conocimientos Docentes; Propósitos educativos
description In this article, changes in the focus of sex education have been examined related to teaching practices. These changes have been researched by the use of narratives of eight science and biology teachers from four generations, which have been defined by the beginning of their professional activities (1980-2010). The analysis was carried out in dialogue with contributions from curriculum studies, teaching knowledge and educational purposes. The sexual education practices show teachers' experiential knowledge in social and pedagogical contexts crossed by the integration of educational purposes and temporal constraints. The narratives suggest possibilities of working with sex education, in tune to the risks that the student population runs due to sexual violence, gender prejudices and cultural definitions that exclude it socially.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/535
10.46667/renbio.v14i1.535
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/535
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.535
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/535/195
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv TEACHING NARRATIVES ABOUT SEX EDUCATION IN GENERATIONAL PERSPECTIVES
NARRATIVAS DE ENSEÑANZA DE EDUCACIÓN SEXUAL EN PERSPECTIVAS GENERACIONALES
NARRATIVAS DOCENTES DE EDUCAÇÃO SEXUAL EM PERSPECTIVAS GERACIONAIS
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 192-212
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 192-212
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 192-212
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867331162112