Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Ravelly Machado
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: [Flávio Eduardo da Silva Assis], Dudu de Morro Agudo, Andrade, Nivea Maria da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1069
Resumo: This text narrates the experience of two wheel of images whell of conversations with young people living in the Baixada Fluminense neighborhoods, in order to think about the relationships of young people with the environments in whith they live inside and outside of scholl. These experiences and research are woven within the field of studies with everyday people, where everyday life is understood as diverse and complex productions of knowledge and meanings. We propose an environmental education, which in conversation with young people, produces resumes woven into the relationships of different educators  and researchers that displace and provoke other perspectives and narratives about the environments.
id SBEnBio_e8ae1a06c17e66dea52fc568395c025f
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1069
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE¿Jardín Primavera tiene flores? ¿hay un volcán en Nova Iguaçu? provocando otras narrativas sobre el ambiente y la Baixada Fluminense, RJ-BrasilEm Jardim Primavera tem flores? Em Nova Iguaçu tem vulcão? : provocando narrativas outras sobre ambiente e Baixada FluminenseCotidianosJuventudesFotografiasConversasBaixada fluminenseEducaçãoDaily lifeYouthPhotographsConversationsBaixada FluminenseEducationEstudios de lo cotidianos, juventud, fotografías, conversaciones, Baixada Fluminense (RJ/Brasil).EducaciónThis text narrates the experience of two wheel of images whell of conversations with young people living in the Baixada Fluminense neighborhoods, in order to think about the relationships of young people with the environments in whith they live inside and outside of scholl. These experiences and research are woven within the field of studies with everyday people, where everyday life is understood as diverse and complex productions of knowledge and meanings. We propose an environmental education, which in conversation with young people, produces resumes woven into the relationships of different educators  and researchers that displace and provoke other perspectives and narratives about the environments.Este texto narra la experiencia de dos círculo de imágenes círculos de conversación con jóvenes que viven en los barrios de la Baixada Fluminense, para pensar las relaciones de los jóvenes con lo médio ambiente en los que viven dentro y fuera de la escuela. Estas experiencias e investigaciones se tejen en el campo de los Estudios de lo Cotidianos, donde la cotidianidad se entiende como producciones diversas y complejas de saberes y significados. Proponemos una educación ambiental, que en conversaciones con jóvenes, produzca currículos tejidos en las relaciones de diferentes educadores e investigadores que desplazan y provocan otras miradas y narrativas sobre los ambientes.Este texto narra a experiência de duas rodas de imagens rodas de conversas com juventudes moradoras de bairros da baixada fluminense, a fim de pensar sobre as relações dos jovens com os ambientes em que vivem dentro e fora da escola. Estas experiências e pesquisas são tecidas dentro do campo de Estudos com os Cotidianos, onde os cotidianos são compreendidos como diversos e complexos de produções de conhecimentos e de significações. Propomos uma educação ambiental, que nas conversas com as juventudes, produza currículos tecidos nas relações dos diferentes educadorespesquisadores que desloquem e provoquem outros olhares e narrativas sobre os ambientes.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/106910.46667/renbio.v16i1.1069SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-36Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-36Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-362763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1069/314BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Ravelly Machado[Flávio Eduardo da Silva Assis], Dudu de Morro AgudoAndrade, Nivea Maria da Silva2024-01-17T14:26:39Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1069Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2024-01-17T14:26:39Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE
¿Jardín Primavera tiene flores? ¿hay un volcán en Nova Iguaçu? provocando otras narrativas sobre el ambiente y la Baixada Fluminense, RJ-Brasil
Em Jardim Primavera tem flores? Em Nova Iguaçu tem vulcão? : provocando narrativas outras sobre ambiente e Baixada Fluminense
title Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE
spellingShingle Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE
Soares, Ravelly Machado
Cotidianos
Juventudes
Fotografias
Conversas
Baixada fluminense
Educação
Daily life
Youth
Photographs
Conversations
Baixada Fluminense
Education
Estudios de lo cotidianos, juventud, fotografías, conversaciones, Baixada Fluminense (RJ/Brasil).
Educación
title_short Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE
title_full Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE
title_fullStr Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE
title_full_unstemmed Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE
title_sort Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE
author Soares, Ravelly Machado
author_facet Soares, Ravelly Machado
[Flávio Eduardo da Silva Assis], Dudu de Morro Agudo
Andrade, Nivea Maria da Silva
author_role author
author2 [Flávio Eduardo da Silva Assis], Dudu de Morro Agudo
Andrade, Nivea Maria da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Ravelly Machado
[Flávio Eduardo da Silva Assis], Dudu de Morro Agudo
Andrade, Nivea Maria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Cotidianos
Juventudes
Fotografias
Conversas
Baixada fluminense
Educação
Daily life
Youth
Photographs
Conversations
Baixada Fluminense
Education
Estudios de lo cotidianos, juventud, fotografías, conversaciones, Baixada Fluminense (RJ/Brasil).
Educación
topic Cotidianos
Juventudes
Fotografias
Conversas
Baixada fluminense
Educação
Daily life
Youth
Photographs
Conversations
Baixada Fluminense
Education
Estudios de lo cotidianos, juventud, fotografías, conversaciones, Baixada Fluminense (RJ/Brasil).
Educación
description This text narrates the experience of two wheel of images whell of conversations with young people living in the Baixada Fluminense neighborhoods, in order to think about the relationships of young people with the environments in whith they live inside and outside of scholl. These experiences and research are woven within the field of studies with everyday people, where everyday life is understood as diverse and complex productions of knowledge and meanings. We propose an environmental education, which in conversation with young people, produces resumes woven into the relationships of different educators  and researchers that displace and provoke other perspectives and narratives about the environments.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1069
10.46667/renbio.v16i1.1069
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1069
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i1.1069
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1069/314
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-36
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-36
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-36
2763-8898
10.46667/renbio.v16i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866234351616