Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1069 |
Resumo: | This text narrates the experience of two wheel of images whell of conversations with young people living in the Baixada Fluminense neighborhoods, in order to think about the relationships of young people with the environments in whith they live inside and outside of scholl. These experiences and research are woven within the field of studies with everyday people, where everyday life is understood as diverse and complex productions of knowledge and meanings. We propose an environmental education, which in conversation with young people, produces resumes woven into the relationships of different educators and researchers that displace and provoke other perspectives and narratives about the environments. |
id |
SBEnBio_e8ae1a06c17e66dea52fc568395c025f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1069 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE¿Jardín Primavera tiene flores? ¿hay un volcán en Nova Iguaçu? provocando otras narrativas sobre el ambiente y la Baixada Fluminense, RJ-BrasilEm Jardim Primavera tem flores? Em Nova Iguaçu tem vulcão? : provocando narrativas outras sobre ambiente e Baixada FluminenseCotidianosJuventudesFotografiasConversasBaixada fluminenseEducaçãoDaily lifeYouthPhotographsConversationsBaixada FluminenseEducationEstudios de lo cotidianos, juventud, fotografías, conversaciones, Baixada Fluminense (RJ/Brasil).EducaciónThis text narrates the experience of two wheel of images whell of conversations with young people living in the Baixada Fluminense neighborhoods, in order to think about the relationships of young people with the environments in whith they live inside and outside of scholl. These experiences and research are woven within the field of studies with everyday people, where everyday life is understood as diverse and complex productions of knowledge and meanings. We propose an environmental education, which in conversation with young people, produces resumes woven into the relationships of different educators and researchers that displace and provoke other perspectives and narratives about the environments.Este texto narra la experiencia de dos círculo de imágenes círculos de conversación con jóvenes que viven en los barrios de la Baixada Fluminense, para pensar las relaciones de los jóvenes con lo médio ambiente en los que viven dentro y fuera de la escuela. Estas experiencias e investigaciones se tejen en el campo de los Estudios de lo Cotidianos, donde la cotidianidad se entiende como producciones diversas y complejas de saberes y significados. Proponemos una educación ambiental, que en conversaciones con jóvenes, produzca currículos tejidos en las relaciones de diferentes educadores e investigadores que desplazan y provocan otras miradas y narrativas sobre los ambientes.Este texto narra a experiência de duas rodas de imagens rodas de conversas com juventudes moradoras de bairros da baixada fluminense, a fim de pensar sobre as relações dos jovens com os ambientes em que vivem dentro e fora da escola. Estas experiências e pesquisas são tecidas dentro do campo de Estudos com os Cotidianos, onde os cotidianos são compreendidos como diversos e complexos de produções de conhecimentos e de significações. Propomos uma educação ambiental, que nas conversas com as juventudes, produza currículos tecidos nas relações dos diferentes educadorespesquisadores que desloquem e provoquem outros olhares e narrativas sobre os ambientes.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/106910.46667/renbio.v16i1.1069SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-36Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-36Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-362763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1069/314BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Ravelly Machado[Flávio Eduardo da Silva Assis], Dudu de Morro AgudoAndrade, Nivea Maria da Silva2024-01-17T14:26:39Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1069Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2024-01-17T14:26:39Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE ¿Jardín Primavera tiene flores? ¿hay un volcán en Nova Iguaçu? provocando otras narrativas sobre el ambiente y la Baixada Fluminense, RJ-Brasil Em Jardim Primavera tem flores? Em Nova Iguaçu tem vulcão? : provocando narrativas outras sobre ambiente e Baixada Fluminense |
title |
Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE |
spellingShingle |
Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE Soares, Ravelly Machado Cotidianos Juventudes Fotografias Conversas Baixada fluminense Educação Daily life Youth Photographs Conversations Baixada Fluminense Education Estudios de lo cotidianos, juventud, fotografías, conversaciones, Baixada Fluminense (RJ/Brasil). Educación |
title_short |
Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE |
title_full |
Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE |
title_fullStr |
Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE |
title_full_unstemmed |
Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE |
title_sort |
Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE |
author |
Soares, Ravelly Machado |
author_facet |
Soares, Ravelly Machado [Flávio Eduardo da Silva Assis], Dudu de Morro Agudo Andrade, Nivea Maria da Silva |
author_role |
author |
author2 |
[Flávio Eduardo da Silva Assis], Dudu de Morro Agudo Andrade, Nivea Maria da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Ravelly Machado [Flávio Eduardo da Silva Assis], Dudu de Morro Agudo Andrade, Nivea Maria da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cotidianos Juventudes Fotografias Conversas Baixada fluminense Educação Daily life Youth Photographs Conversations Baixada Fluminense Education Estudios de lo cotidianos, juventud, fotografías, conversaciones, Baixada Fluminense (RJ/Brasil). Educación |
topic |
Cotidianos Juventudes Fotografias Conversas Baixada fluminense Educação Daily life Youth Photographs Conversations Baixada Fluminense Education Estudios de lo cotidianos, juventud, fotografías, conversaciones, Baixada Fluminense (RJ/Brasil). Educación |
description |
This text narrates the experience of two wheel of images whell of conversations with young people living in the Baixada Fluminense neighborhoods, in order to think about the relationships of young people with the environments in whith they live inside and outside of scholl. These experiences and research are woven within the field of studies with everyday people, where everyday life is understood as diverse and complex productions of knowledge and meanings. We propose an environmental education, which in conversation with young people, produces resumes woven into the relationships of different educators and researchers that displace and provoke other perspectives and narratives about the environments. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1069 10.46667/renbio.v16i1.1069 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1069 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16i1.1069 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1069/314 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-36 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-36 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 19-36 2763-8898 10.46667/renbio.v16i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866234351616 |