Trem de doido: a didactic sequence on behalf of a historical fight against sanatoriums in Minas Gerais and Human Rights Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Raquel Gonçalves de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Fábio Augusto Rodrigues e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/964
Resumo: This article presents a didactic sequence that addresses human rights focusing on a time marked by the exclusion of the so-called insane with forced reclusion and dehumanizing treatments in sanatoriums such as the one in the city of Barbacena – MG. The didactic sequence enabled the making of an amateur theatrical piece. To analyze this educational process, the “experience report” method was applied. When relating the experience to the theoretical contribution of Human Rights Education, the relevance of the non-instrumentalization of students in the collective and authorial process of apprenticeship was noted. It is noticed that the text written for the play came closer to the cordial ethics principles: the “educate for never again” and “formation of the subject of law”. 
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spelling Trem de doido: a didactic sequence on behalf of a historical fight against sanatoriums in Minas Gerais and Human Rights EducationTrem de doido: una secuencia didáctica para un rescate histórico de la lucha antimanicomial en Minas Gerais y de la Educación de Derechos Humanos Trem de doido: uma sequência didática em prol de um resgate histórico da luta antimanicomial em Minas Gerais e da Educação em Direitos HumanosConteúdos cordiaisA história da Loucura; Teatro AmadorEnsino de CiênciasRelato de experiênciaEducação em Direitos HumanosCordial contentScience EducationA history of InsanityAmateur TheaterExperience reportHuman Rights EducationContenidos cordialesEnseñanza de la cienciaTeatro AmateurInforme de ExperienciaEducación en derechos humanosThis article presents a didactic sequence that addresses human rights focusing on a time marked by the exclusion of the so-called insane with forced reclusion and dehumanizing treatments in sanatoriums such as the one in the city of Barbacena – MG. The didactic sequence enabled the making of an amateur theatrical piece. To analyze this educational process, the “experience report” method was applied. When relating the experience to the theoretical contribution of Human Rights Education, the relevance of the non-instrumentalization of students in the collective and authorial process of apprenticeship was noted. It is noticed that the text written for the play came closer to the cordial ethics principles: the “educate for never again” and “formation of the subject of law”. Este artículo presenta una secuencia didáctica que aborda los derechos humanos haciendo hincapié en un periodo marcado por la exclusión de todos aquellos supuestos locos con su encierro forzoso y tratos inhumanos en manicomios como el de la ciudad de Barbacena – MG. La secuencia didáctica permitió la creación de una obra teatral amateur. Para analizar este proceso se utilizó la metodología del “informe de experiencia”. Relacionando la experiencia con la aportación teórica de la Educación de Derechos Humanos se observó la relevancia de una no instrumentalización de estudiantes en el proceso colectivo y autoral de aprendizaje. Se observa que el texto escrito para la obra teatral se ha acercado más a los principios de la ética cordial: “educar para el nunca más” y “formación del sujeto de derecho”. Este artigo apresenta uma sequência didática abordando os direitos humanos com ênfase em um período marcado pela exclusão de todos aqueles(as) ditas loucos(as) com sua reclusão forçada e tratamentos desumanos em manicômios como o da cidade de Barbacena – MG. A sequência didática permitiu a criação de uma peça teatral amadora. Para análise desse processo educacional, utilizou-se da metodologia “relato de experiência”. Ao se relacionar a experiência ao aporte teórico da Educação em Direitos Humanos, observou-se a relevância de uma não instrumentalização dos estudantes em um processo coletivo e autoral de aprendizagem. Percebe-se que o texto escrito para a peça se aproximou mais dos princípios da ética cordial: do “educar para o nunca mais” e da “formação do sujeito de direito”.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/96410.46667/renbio.v16i2.964SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1257-1278Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1257-1278Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1257-12782763-889810.46667/renbio.v16i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/964/421Minas Gerais, BrazilMinas Gerais BrasilMinas Gerais, BrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Sousa, Raquel Gonçalves deSilva, Fábio Augusto Rodrigues e2023-12-11T07:41:17Zoai:ojs.renbio.org.br:article/964Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-11T07:41:17Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
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