Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/414 |
Resumo: | In Brazil, textbooks used in public schools are distributed by the National Textbook Program (PNLD). Many of these books present conceptual errors which might impair students' learning and the classes´ preparations by the teachers. The aim of this work was identifying conceptual errors of Plant Systematic in Biology textbooks from PNLD. After a thorough reading of the 10 books that it, 58 types of conceptual errors were found, 57% of them about reproduction, followed by evolution (28%) and taxonomy (15%). The results show that the textbooks lack more attention to the details of plant reproduction, to the most recent classifications and to the insertion of phylogenetic perspective and tree thinking when approaching plant groups. |
id |
SBEnBio_ec3b02f2d6cb599b50ffcda1696ef5b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/414 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooksErrores conceptuales de la botánica sistemática en libros didácticos de biología del PNLDErros conceituais de sistemática vegetal em livros didáticos de biologia do PNLDErros conceituaisPensar em árvorePNLDSistemática FilogenéticaSistemática VegetalLivros didáticosPNLDEnsino da Sistemática VegetalEnsino da Sistemática FilogenéticaConceptual errorsThinking about treePNLD Phylogenetic Systematics Vegetable SystematicsDidatic booksPNLD Teaching of Plant Systematics Teaching of Phylogenetic SystematicsErrores conceptualesPensando en el árbolPNLDSistemática filogenética Sistemática vegetalLibros didácticos PNLD Enseñanza de la sistemática vegetal Enseñanza de la sistemática filogenéticaIn Brazil, textbooks used in public schools are distributed by the National Textbook Program (PNLD). Many of these books present conceptual errors which might impair students' learning and the classes´ preparations by the teachers. The aim of this work was identifying conceptual errors of Plant Systematic in Biology textbooks from PNLD. After a thorough reading of the 10 books that it, 58 types of conceptual errors were found, 57% of them about reproduction, followed by evolution (28%) and taxonomy (15%). The results show that the textbooks lack more attention to the details of plant reproduction, to the most recent classifications and to the insertion of phylogenetic perspective and tree thinking when approaching plant groups.En Brasil, los libros didácticos utilizados en las escuelas públicas son distribuidos por el gobierno através de un programa llamado Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Muchos de estos libros tienen errores conceptuales que pueden afectar el aprendizaje de los estudiantes y la preparación de las clases por los profesores. El objetivo de este trabajo fue identificar errores conceptuales de Botánica Sistemática en los libros didácticos de Biología del PNLD. De una lectura detallada de los 10 libros que lo componen, fueron encontrados 58 tipos de errores conceptuales, de los cuales 57% se referían a la reproducción de plantas, seguido de evolución (28%) y taxonomía (15%). Los resultados muestran que los libros didácticos necesitan de mayor atención a los detalles de la reproducción de las plantas, a las clasificaciones más recientes y a la inserción de la perspectiva filogenética y de pensamiento en árbol al acercarse a los grupos de vegetales.No Brasil, os livros didáticos utilizados nas escolas públicas são distribuídos pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Muitos desses livros apresentam erros conceituais que podem prejudicar o aprendizado dos estudantes e a preparação de aulas pelos professores. O objetivo deste trabalho foi identificar erros conceituais de Sistemática Vegetal nos livros didáticos de Biologia do PNLD. Após leitura minuciosa das 10 obras que o compõe, foram encontrados 58 tipos de erros conceituais, sendo 57% sobre reprodução, seguido por evolução (28%) e taxonomia (15%). Os resultados mostram que falta, nos livros didáticos, maior atenção aos detalhes da reprodução das plantas, às classificações mais recentes e à inserção da perspectiva filogenética e do pensar em árvore ao abordar os grupos vegetais.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/41410.46667/renbio.v14i1.414SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 598-615Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 598-615Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 598-6152763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/414/169BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Monteiro, Gustavo Bellini Ferreira, Luciana Bastos2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/414Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks Errores conceptuales de la botánica sistemática en libros didácticos de biología del PNLD Erros conceituais de sistemática vegetal em livros didáticos de biologia do PNLD |
title |
Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks |
spellingShingle |
Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks Monteiro, Gustavo Bellini Erros conceituais Pensar em árvore PNLD Sistemática Filogenética Sistemática Vegetal Livros didáticos PNLD Ensino da Sistemática Vegetal Ensino da Sistemática Filogenética Conceptual errors Thinking about tree PNLD Phylogenetic Systematics Vegetable Systematics Didatic books PNLD Teaching of Plant Systematics Teaching of Phylogenetic Systematics Errores conceptuales Pensando en el árbol PNLD Sistemática filogenética Sistemática vegetal Libros didácticos PNLD Enseñanza de la sistemática vegetal Enseñanza de la sistemática filogenética |
title_short |
Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks |
title_full |
Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks |
title_fullStr |
Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks |
title_full_unstemmed |
Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks |
title_sort |
Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks |
author |
Monteiro, Gustavo Bellini |
author_facet |
Monteiro, Gustavo Bellini Ferreira, Luciana Bastos |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Luciana Bastos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Gustavo Bellini Ferreira, Luciana Bastos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Erros conceituais Pensar em árvore PNLD Sistemática Filogenética Sistemática Vegetal Livros didáticos PNLD Ensino da Sistemática Vegetal Ensino da Sistemática Filogenética Conceptual errors Thinking about tree PNLD Phylogenetic Systematics Vegetable Systematics Didatic books PNLD Teaching of Plant Systematics Teaching of Phylogenetic Systematics Errores conceptuales Pensando en el árbol PNLD Sistemática filogenética Sistemática vegetal Libros didácticos PNLD Enseñanza de la sistemática vegetal Enseñanza de la sistemática filogenética |
topic |
Erros conceituais Pensar em árvore PNLD Sistemática Filogenética Sistemática Vegetal Livros didáticos PNLD Ensino da Sistemática Vegetal Ensino da Sistemática Filogenética Conceptual errors Thinking about tree PNLD Phylogenetic Systematics Vegetable Systematics Didatic books PNLD Teaching of Plant Systematics Teaching of Phylogenetic Systematics Errores conceptuales Pensando en el árbol PNLD Sistemática filogenética Sistemática vegetal Libros didácticos PNLD Enseñanza de la sistemática vegetal Enseñanza de la sistemática filogenética |
description |
In Brazil, textbooks used in public schools are distributed by the National Textbook Program (PNLD). Many of these books present conceptual errors which might impair students' learning and the classes´ preparations by the teachers. The aim of this work was identifying conceptual errors of Plant Systematic in Biology textbooks from PNLD. After a thorough reading of the 10 books that it, 58 types of conceptual errors were found, 57% of them about reproduction, followed by evolution (28%) and taxonomy (15%). The results show that the textbooks lack more attention to the details of plant reproduction, to the most recent classifications and to the insertion of phylogenetic perspective and tree thinking when approaching plant groups. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/414 10.46667/renbio.v14i1.414 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/414 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.414 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/414/169 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 598-615 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 598-615 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 598-615 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866992472064 |