Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Gustavo Bellini
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Luciana Bastos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/414
Resumo: In Brazil, textbooks used in public schools are distributed by the National Textbook Program (PNLD). Many of these books present conceptual errors which might impair students' learning and the classes´ preparations by the teachers. The aim of this work was identifying conceptual errors of Plant Systematic in Biology textbooks from PNLD. After a thorough reading of the 10 books that it, 58 types of conceptual errors were found, 57% of them about reproduction, followed by evolution (28%) and taxonomy (15%). The results show that the textbooks lack more attention to the details of plant reproduction, to the most recent classifications and to the insertion of phylogenetic perspective and tree thinking when approaching plant groups.
id SBEnBio_ec3b02f2d6cb599b50ffcda1696ef5b9
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/414
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooksErrores conceptuales de la botánica sistemática en libros didácticos de biología del PNLDErros conceituais de sistemática vegetal em livros didáticos de biologia do PNLDErros conceituaisPensar em árvorePNLDSistemática FilogenéticaSistemática VegetalLivros didáticosPNLDEnsino da Sistemática VegetalEnsino da Sistemática FilogenéticaConceptual errorsThinking about treePNLD Phylogenetic Systematics Vegetable SystematicsDidatic booksPNLD Teaching of Plant Systematics Teaching of Phylogenetic SystematicsErrores conceptualesPensando en el árbolPNLDSistemática filogenética Sistemática vegetalLibros didácticos PNLD Enseñanza de la sistemática vegetal Enseñanza de la sistemática filogenéticaIn Brazil, textbooks used in public schools are distributed by the National Textbook Program (PNLD). Many of these books present conceptual errors which might impair students' learning and the classes´ preparations by the teachers. The aim of this work was identifying conceptual errors of Plant Systematic in Biology textbooks from PNLD. After a thorough reading of the 10 books that it, 58 types of conceptual errors were found, 57% of them about reproduction, followed by evolution (28%) and taxonomy (15%). The results show that the textbooks lack more attention to the details of plant reproduction, to the most recent classifications and to the insertion of phylogenetic perspective and tree thinking when approaching plant groups.En Brasil, los libros didácticos utilizados en las escuelas públicas son distribuidos por el gobierno através de un programa llamado Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Muchos de estos libros tienen errores conceptuales que pueden afectar el aprendizaje de los estudiantes y la preparación de las clases por los profesores. El objetivo de este trabajo fue identificar errores conceptuales de Botánica Sistemática en los libros didácticos de Biología del PNLD. De una lectura detallada de los 10 libros que lo componen, fueron encontrados 58 tipos de errores conceptuales, de los cuales 57% se referían a la reproducción de plantas, seguido de evolución (28%) y taxonomía (15%). Los resultados muestran que los libros didácticos necesitan de mayor atención a los detalles de la reproducción de las plantas, a las clasificaciones más recientes y a la inserción de la perspectiva filogenética y de pensamiento en árbol al acercarse a los grupos de vegetales.No Brasil, os livros didáticos utilizados nas escolas públicas são distribuídos pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Muitos desses livros apresentam erros conceituais que podem prejudicar o aprendizado dos estudantes e a preparação de aulas pelos professores. O objetivo deste trabalho foi identificar erros conceituais de Sistemática Vegetal nos livros didáticos de Biologia do PNLD. Após leitura minuciosa das 10 obras que o compõe, foram encontrados 58 tipos de erros conceituais, sendo 57% sobre reprodução, seguido por evolução (28%) e taxonomia (15%). Os resultados mostram que falta, nos livros didáticos, maior atenção aos detalhes da reprodução das plantas, às classificações mais recentes e à inserção da perspectiva filogenética e do pensar em árvore ao abordar os grupos vegetais.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/41410.46667/renbio.v14i1.414SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 598-615Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 598-615Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 598-6152763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/414/169BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Monteiro, Gustavo Bellini Ferreira, Luciana Bastos2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/414Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks
Errores conceptuales de la botánica sistemática en libros didácticos de biología del PNLD
Erros conceituais de sistemática vegetal em livros didáticos de biologia do PNLD
title Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks
spellingShingle Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks
Monteiro, Gustavo Bellini
Erros conceituais
Pensar em árvore
PNLD
Sistemática Filogenética
Sistemática Vegetal
Livros didáticos
PNLD
Ensino da Sistemática Vegetal
Ensino da Sistemática Filogenética
Conceptual errors
Thinking about tree
PNLD
Phylogenetic Systematics
Vegetable Systematics
Didatic books
PNLD
Teaching of Plant Systematics
Teaching of Phylogenetic Systematics
Errores conceptuales
Pensando en el árbol
PNLD
Sistemática filogenética
Sistemática vegetal
Libros didácticos
PNLD
Enseñanza de la sistemática vegetal
Enseñanza de la sistemática filogenética
title_short Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks
title_full Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks
title_fullStr Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks
title_full_unstemmed Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks
title_sort Conceptual errors of plant systematics in PNLD biology textbooks
author Monteiro, Gustavo Bellini
author_facet Monteiro, Gustavo Bellini
Ferreira, Luciana Bastos
author_role author
author2 Ferreira, Luciana Bastos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Gustavo Bellini
Ferreira, Luciana Bastos
dc.subject.por.fl_str_mv Erros conceituais
Pensar em árvore
PNLD
Sistemática Filogenética
Sistemática Vegetal
Livros didáticos
PNLD
Ensino da Sistemática Vegetal
Ensino da Sistemática Filogenética
Conceptual errors
Thinking about tree
PNLD
Phylogenetic Systematics
Vegetable Systematics
Didatic books
PNLD
Teaching of Plant Systematics
Teaching of Phylogenetic Systematics
Errores conceptuales
Pensando en el árbol
PNLD
Sistemática filogenética
Sistemática vegetal
Libros didácticos
PNLD
Enseñanza de la sistemática vegetal
Enseñanza de la sistemática filogenética
topic Erros conceituais
Pensar em árvore
PNLD
Sistemática Filogenética
Sistemática Vegetal
Livros didáticos
PNLD
Ensino da Sistemática Vegetal
Ensino da Sistemática Filogenética
Conceptual errors
Thinking about tree
PNLD
Phylogenetic Systematics
Vegetable Systematics
Didatic books
PNLD
Teaching of Plant Systematics
Teaching of Phylogenetic Systematics
Errores conceptuales
Pensando en el árbol
PNLD
Sistemática filogenética
Sistemática vegetal
Libros didácticos
PNLD
Enseñanza de la sistemática vegetal
Enseñanza de la sistemática filogenética
description In Brazil, textbooks used in public schools are distributed by the National Textbook Program (PNLD). Many of these books present conceptual errors which might impair students' learning and the classes´ preparations by the teachers. The aim of this work was identifying conceptual errors of Plant Systematic in Biology textbooks from PNLD. After a thorough reading of the 10 books that it, 58 types of conceptual errors were found, 57% of them about reproduction, followed by evolution (28%) and taxonomy (15%). The results show that the textbooks lack more attention to the details of plant reproduction, to the most recent classifications and to the insertion of phylogenetic perspective and tree thinking when approaching plant groups.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/414
10.46667/renbio.v14i1.414
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/414
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.414
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/414/169
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 598-615
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 598-615
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 598-615
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866992472064