Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Cláudia Lilian Alves dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nascimento, Shirley Santos, Silva, Gabriele Marisco da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/870
Resumo: The present report presents the analysis of the teaching experience from a creative proposal for practical classes of human anatomy. In this sense, we aim to report the teaching experience in the light of the didactic sequence of the production of edible anatomical models produced by high school/technical students at IFBA – Campus VCa. As a methodological approach, the observational method was used, through the action and participant research described by Thiollent (1985). Our results show that when manipulating edible didactic models, the student exercises the creative articulation of art with elements that are transcendent to his own school universe, such as the construction of new gastronomic, collaborative and strategic skills to solve problem situations. Therefore, the models prove to be an effective device to stimulate creative learning.
id SBEnBio_f5ec398415685d8a67a79ae399bc9d53
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/870
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Edible teaching models: a creative way to learn human anatomyModelos de enseñanza comestibles: una forma creativa de aprender la anatomía humanaModelos didáticos comestíveis: uma forma criativa de aprender anatomia humanaModelos anatômicosEstratégias criativasRelato docenteModelos didáticosAprendizagemRelato de experiênciaAnatomical modelsCreative strategiesTeacher reportDidactic modelsLearning Experience reportModelos anatómicosEstrategias creativasInforme del profesorModelos didácticosAprendiendoInforme de experienciaThe present report presents the analysis of the teaching experience from a creative proposal for practical classes of human anatomy. In this sense, we aim to report the teaching experience in the light of the didactic sequence of the production of edible anatomical models produced by high school/technical students at IFBA – Campus VCa. As a methodological approach, the observational method was used, through the action and participant research described by Thiollent (1985). Our results show that when manipulating edible didactic models, the student exercises the creative articulation of art with elements that are transcendent to his own school universe, such as the construction of new gastronomic, collaborative and strategic skills to solve problem situations. Therefore, the models prove to be an effective device to stimulate creative learning.El presente informe presenta el análisis de la experiencia docente a partir de una propuesta creativa de clases prácticas de anatomía humana. En ese sentido, pretendemos relatar la experiencia docente a la luz de la secuencia didáctica de la producción de modelos anatómicos comestibles producidos por estudiantes de enseñanza media/técnica del IFBA – Campus VCa. Como abordaje metodológico se utilizó el método observacional, a través de la investigación acción y participante descrita por Thiollent (1985). Nuestros resultados indican que al manipular modelos didácticos comestibles, el estudiante ejercita la articulación creativa del arte con elementos trascendentes a su propio universo escolar, como la construcción de nuevas habilidades gastronómicas, colaborativas y estratégicas para resolver situaciones problema. Por tanto, los modelos demuestran ser un dispositivo eficaz para estimular el aprendizaje creativo.O presente relato apresenta a análise da experivivência docente a partir de uma proposta criativa para aulas práticas de anatomia humana. Neste sentido, objetivamos relatar a experiência docente á luz da sequência didática da produção de modelos anatômicos comestíveis produzidos por alunos do ensino médio/técnico do IFBA – Campus VCa. Como abordagem metodológica, foi empregado o método observacional, através da pesquisa ação e participante descrita por Thiollent (1985). Nossos resultados apontam que ao manipular modelos didáticos comestíveis, o educando exercita a articulação criativa da arte com elementos transcendentes ao seu próprio universo escolar, como a construção de novas habilidades gastronômicas, colaborativas e estratégicas para resolução de situações-problema. Para tanto, os modelos se mostram um dispositivo efetivo para estimular uma aprendizagem criativa.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/87010.46667/renbio.v16i1.870SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-18Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-18Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-182763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/870/311BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Cláudia Lilian Alves dos Nascimento, Shirley Santos Silva, Gabriele Marisco da2023-10-10T09:40:11Zoai:ojs.renbio.org.br:article/870Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-10-10T09:40:11Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy
Modelos de enseñanza comestibles: una forma creativa de aprender la anatomía humana
Modelos didáticos comestíveis: uma forma criativa de aprender anatomia humana
title Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy
spellingShingle Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy
Santos, Cláudia Lilian Alves dos
Modelos anatômicos
Estratégias criativas
Relato docente
Modelos didáticos
Aprendizagem
Relato de experiência
Anatomical models
Creative strategies
Teacher report
Didactic models
Learning
Experience report
Modelos anatómicos
Estrategias creativas
Informe del profesor
Modelos didácticos
Aprendiendo
Informe de experiencia
title_short Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy
title_full Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy
title_fullStr Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy
title_full_unstemmed Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy
title_sort Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy
author Santos, Cláudia Lilian Alves dos
author_facet Santos, Cláudia Lilian Alves dos
Nascimento, Shirley Santos
Silva, Gabriele Marisco da
author_role author
author2 Nascimento, Shirley Santos
Silva, Gabriele Marisco da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Cláudia Lilian Alves dos
Nascimento, Shirley Santos
Silva, Gabriele Marisco da
dc.subject.por.fl_str_mv Modelos anatômicos
Estratégias criativas
Relato docente
Modelos didáticos
Aprendizagem
Relato de experiência
Anatomical models
Creative strategies
Teacher report
Didactic models
Learning
Experience report
Modelos anatómicos
Estrategias creativas
Informe del profesor
Modelos didácticos
Aprendiendo
Informe de experiencia
topic Modelos anatômicos
Estratégias criativas
Relato docente
Modelos didáticos
Aprendizagem
Relato de experiência
Anatomical models
Creative strategies
Teacher report
Didactic models
Learning
Experience report
Modelos anatómicos
Estrategias creativas
Informe del profesor
Modelos didácticos
Aprendiendo
Informe de experiencia
description The present report presents the analysis of the teaching experience from a creative proposal for practical classes of human anatomy. In this sense, we aim to report the teaching experience in the light of the didactic sequence of the production of edible anatomical models produced by high school/technical students at IFBA – Campus VCa. As a methodological approach, the observational method was used, through the action and participant research described by Thiollent (1985). Our results show that when manipulating edible didactic models, the student exercises the creative articulation of art with elements that are transcendent to his own school universe, such as the construction of new gastronomic, collaborative and strategic skills to solve problem situations. Therefore, the models prove to be an effective device to stimulate creative learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/870
10.46667/renbio.v16i1.870
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/870
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i1.870
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/870/311
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-18
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-18
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-18
2763-8898
10.46667/renbio.v16i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866030927872