Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/870 |
Resumo: | The present report presents the analysis of the teaching experience from a creative proposal for practical classes of human anatomy. In this sense, we aim to report the teaching experience in the light of the didactic sequence of the production of edible anatomical models produced by high school/technical students at IFBA – Campus VCa. As a methodological approach, the observational method was used, through the action and participant research described by Thiollent (1985). Our results show that when manipulating edible didactic models, the student exercises the creative articulation of art with elements that are transcendent to his own school universe, such as the construction of new gastronomic, collaborative and strategic skills to solve problem situations. Therefore, the models prove to be an effective device to stimulate creative learning. |
id |
SBEnBio_f5ec398415685d8a67a79ae399bc9d53 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/870 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Edible teaching models: a creative way to learn human anatomyModelos de enseñanza comestibles: una forma creativa de aprender la anatomía humanaModelos didáticos comestíveis: uma forma criativa de aprender anatomia humanaModelos anatômicosEstratégias criativasRelato docenteModelos didáticosAprendizagemRelato de experiênciaAnatomical modelsCreative strategiesTeacher reportDidactic modelsLearning Experience reportModelos anatómicosEstrategias creativasInforme del profesorModelos didácticosAprendiendoInforme de experienciaThe present report presents the analysis of the teaching experience from a creative proposal for practical classes of human anatomy. In this sense, we aim to report the teaching experience in the light of the didactic sequence of the production of edible anatomical models produced by high school/technical students at IFBA – Campus VCa. As a methodological approach, the observational method was used, through the action and participant research described by Thiollent (1985). Our results show that when manipulating edible didactic models, the student exercises the creative articulation of art with elements that are transcendent to his own school universe, such as the construction of new gastronomic, collaborative and strategic skills to solve problem situations. Therefore, the models prove to be an effective device to stimulate creative learning.El presente informe presenta el análisis de la experiencia docente a partir de una propuesta creativa de clases prácticas de anatomía humana. En ese sentido, pretendemos relatar la experiencia docente a la luz de la secuencia didáctica de la producción de modelos anatómicos comestibles producidos por estudiantes de enseñanza media/técnica del IFBA – Campus VCa. Como abordaje metodológico se utilizó el método observacional, a través de la investigación acción y participante descrita por Thiollent (1985). Nuestros resultados indican que al manipular modelos didácticos comestibles, el estudiante ejercita la articulación creativa del arte con elementos trascendentes a su propio universo escolar, como la construcción de nuevas habilidades gastronómicas, colaborativas y estratégicas para resolver situaciones problema. Por tanto, los modelos demuestran ser un dispositivo eficaz para estimular el aprendizaje creativo.O presente relato apresenta a análise da experivivência docente a partir de uma proposta criativa para aulas práticas de anatomia humana. Neste sentido, objetivamos relatar a experiência docente á luz da sequência didática da produção de modelos anatômicos comestíveis produzidos por alunos do ensino médio/técnico do IFBA – Campus VCa. Como abordagem metodológica, foi empregado o método observacional, através da pesquisa ação e participante descrita por Thiollent (1985). Nossos resultados apontam que ao manipular modelos didáticos comestíveis, o educando exercita a articulação criativa da arte com elementos transcendentes ao seu próprio universo escolar, como a construção de novas habilidades gastronômicas, colaborativas e estratégicas para resolução de situações-problema. Para tanto, os modelos se mostram um dispositivo efetivo para estimular uma aprendizagem criativa.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/87010.46667/renbio.v16i1.870SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-18Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-18Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-182763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/870/311BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Cláudia Lilian Alves dos Nascimento, Shirley Santos Silva, Gabriele Marisco da2023-10-10T09:40:11Zoai:ojs.renbio.org.br:article/870Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-10-10T09:40:11Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy Modelos de enseñanza comestibles: una forma creativa de aprender la anatomía humana Modelos didáticos comestíveis: uma forma criativa de aprender anatomia humana |
title |
Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy |
spellingShingle |
Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy Santos, Cláudia Lilian Alves dos Modelos anatômicos Estratégias criativas Relato docente Modelos didáticos Aprendizagem Relato de experiência Anatomical models Creative strategies Teacher report Didactic models Learning Experience report Modelos anatómicos Estrategias creativas Informe del profesor Modelos didácticos Aprendiendo Informe de experiencia |
title_short |
Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy |
title_full |
Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy |
title_fullStr |
Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy |
title_full_unstemmed |
Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy |
title_sort |
Edible teaching models: a creative way to learn human anatomy |
author |
Santos, Cláudia Lilian Alves dos |
author_facet |
Santos, Cláudia Lilian Alves dos Nascimento, Shirley Santos Silva, Gabriele Marisco da |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Shirley Santos Silva, Gabriele Marisco da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Cláudia Lilian Alves dos Nascimento, Shirley Santos Silva, Gabriele Marisco da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelos anatômicos Estratégias criativas Relato docente Modelos didáticos Aprendizagem Relato de experiência Anatomical models Creative strategies Teacher report Didactic models Learning Experience report Modelos anatómicos Estrategias creativas Informe del profesor Modelos didácticos Aprendiendo Informe de experiencia |
topic |
Modelos anatômicos Estratégias criativas Relato docente Modelos didáticos Aprendizagem Relato de experiência Anatomical models Creative strategies Teacher report Didactic models Learning Experience report Modelos anatómicos Estrategias creativas Informe del profesor Modelos didácticos Aprendiendo Informe de experiencia |
description |
The present report presents the analysis of the teaching experience from a creative proposal for practical classes of human anatomy. In this sense, we aim to report the teaching experience in the light of the didactic sequence of the production of edible anatomical models produced by high school/technical students at IFBA – Campus VCa. As a methodological approach, the observational method was used, through the action and participant research described by Thiollent (1985). Our results show that when manipulating edible didactic models, the student exercises the creative articulation of art with elements that are transcendent to his own school universe, such as the construction of new gastronomic, collaborative and strategic skills to solve problem situations. Therefore, the models prove to be an effective device to stimulate creative learning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/870 10.46667/renbio.v16i1.870 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/870 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16i1.870 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/870/311 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-18 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-18 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 6-18 2763-8898 10.46667/renbio.v16i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866030927872 |