Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1175 |
Resumo: | The blogosphere encompasses blogs dedicated to Science Dissemination (SC), allowing researchers to disseminate science in different ways, reaching diverse audiences. Thus, this work sought to investigate how museums and science centers in the Southeast Region of Brazil use blogs for SC, and among the 156 institutions found, four had active blogs. With this, we analyzed the blogs "Juntos em Casa" and "Blog do Espaço, using Content Analysis. As a result, it was possible to observe that both blogs maintain their activities, despite the reduction in the frequency of posts found in the blog "Juntos em Casa.” In addition, in both cases, different media resources were used in the publications, in order to make them more attractive to the public. |
id |
SBEnBio_ffd06baaa297b1aac0ffafd29f073a3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1175 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"Blogs de Museos y Centros de Ciencia del Sudeste: análisis de contenido de los blogs "Juntos na Casa" y "Blog do Espaço"Blogs de Museus e Centros de Ciência da Região Sudeste: uma análise de conteúdo dos blogs “Juntos na Casa” e “Blog do Espaço”MuseusCentros de CiênciaBlogsMídias SociaisAnálise de ConteúdoDivulgação CientíficaMuseusEspaços não formaisEspaços EducativosTecnologia Digital de Comunicação e InformaçãoMuseumsScience CentersBlogsSocial MediaContent AnalysisScientific divulgationMuseumsNon-formal spacesEducational spacesDigital communication and information technologyMuseosCentro de CienciaBlogsMedios SocialesAnálisis del ContenidoDivulgación científicaMuseosEspacios no formalesEspacios educativosTecnología de la información y la comunicación digitalThe blogosphere encompasses blogs dedicated to Science Dissemination (SC), allowing researchers to disseminate science in different ways, reaching diverse audiences. Thus, this work sought to investigate how museums and science centers in the Southeast Region of Brazil use blogs for SC, and among the 156 institutions found, four had active blogs. With this, we analyzed the blogs "Juntos em Casa" and "Blog do Espaço, using Content Analysis. As a result, it was possible to observe that both blogs maintain their activities, despite the reduction in the frequency of posts found in the blog "Juntos em Casa.” In addition, in both cases, different media resources were used in the publications, in order to make them more attractive to the public.La blogósfera engloba blogs dedicados a la Divulgación de la Ciencia (DC), que permiten a los investigadores difundir la ciencia de diferentes maneras, llegando a audiencias diversas. Así, este trabajo buscó investigar cómo museos y centros de ciencia de la Región Sudeste de Brasil utilizan blogs para DC, y entre las 156 instituciones encontradas, cuatro tenían blogs activos. Con esto, analizamos los blogs "Juntos em Casa" y "Blog do Espaço", utilizando Análisis de Contenido. Como resultado, fue posible observar que ambos blogs mantienen sus actividades, a pesar de la reducción en la frecuencia de publicaciones encontradas en el blog. “Juntos em Casa”. Además, en ambos casos se utilizaron diferentes recursos mediáticos en las publicaciones, con el fin de hacerlas más atractivas para el público.A blogosfera abrange blogs dedicados à Divulgação Científica (DC), permitindo que os pesquisadores divulguem ciência de diferentes maneiras, alcançando públicos diversos. Assim, este trabalho buscou investigar como os museus e centros de ciência da Região Sudeste do Brasil utilizam os blogs para DC, e dentre as 156 instituições encontradas, quatro apresentavam blogs ativos. Com isso, analisamos os blogs "Juntos em Casa" e "Blog do Espaço, recorrendo à Análise de Conteúdo. Como resultado, foi possível observar que ambos os blogs mantêm suas atividades, apesar da redução da periodicidade de postagens encontrada no blog “Juntos em Casa”. Além disso, nos dois casos foram utilizados diferentes recursos midiáticos nas publicações, a fim de torná-las mais atrativas para o público.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/117510.46667/renbio.v16i2.1175SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-1383Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-1383Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-13832763-889810.46667/renbio.v16i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1175/427BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Andrade, Rayane Peres deCosta, Pedro Miguel Marques daRocha, Marcelo Borges2023-12-11T07:40:49Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1175Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-11T07:40:49Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço" Blogs de Museos y Centros de Ciencia del Sudeste: análisis de contenido de los blogs "Juntos na Casa" y "Blog do Espaço" Blogs de Museus e Centros de Ciência da Região Sudeste: uma análise de conteúdo dos blogs “Juntos na Casa” e “Blog do Espaço” |
title |
Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço" |
spellingShingle |
Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço" Andrade, Rayane Peres de Museus Centros de Ciência Blogs Mídias Sociais Análise de Conteúdo Divulgação Científica Museus Espaços não formais Espaços Educativos Tecnologia Digital de Comunicação e Informação Museums Science Centers Blogs Social Media Content Analysis Scientific divulgation Museums Non-formal spaces Educational spaces Digital communication and information technology Museos Centro de Ciencia Blogs Medios Sociales Análisis del Contenido Divulgación científica Museos Espacios no formales Espacios educativos Tecnología de la información y la comunicación digital |
title_short |
Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço" |
title_full |
Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço" |
title_fullStr |
Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço" |
title_full_unstemmed |
Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço" |
title_sort |
Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço" |
author |
Andrade, Rayane Peres de |
author_facet |
Andrade, Rayane Peres de Costa, Pedro Miguel Marques da Rocha, Marcelo Borges |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Pedro Miguel Marques da Rocha, Marcelo Borges |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Rayane Peres de Costa, Pedro Miguel Marques da Rocha, Marcelo Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Museus Centros de Ciência Blogs Mídias Sociais Análise de Conteúdo Divulgação Científica Museus Espaços não formais Espaços Educativos Tecnologia Digital de Comunicação e Informação Museums Science Centers Blogs Social Media Content Analysis Scientific divulgation Museums Non-formal spaces Educational spaces Digital communication and information technology Museos Centro de Ciencia Blogs Medios Sociales Análisis del Contenido Divulgación científica Museos Espacios no formales Espacios educativos Tecnología de la información y la comunicación digital |
topic |
Museus Centros de Ciência Blogs Mídias Sociais Análise de Conteúdo Divulgação Científica Museus Espaços não formais Espaços Educativos Tecnologia Digital de Comunicação e Informação Museums Science Centers Blogs Social Media Content Analysis Scientific divulgation Museums Non-formal spaces Educational spaces Digital communication and information technology Museos Centro de Ciencia Blogs Medios Sociales Análisis del Contenido Divulgación científica Museos Espacios no formales Espacios educativos Tecnología de la información y la comunicación digital |
description |
The blogosphere encompasses blogs dedicated to Science Dissemination (SC), allowing researchers to disseminate science in different ways, reaching diverse audiences. Thus, this work sought to investigate how museums and science centers in the Southeast Region of Brazil use blogs for SC, and among the 156 institutions found, four had active blogs. With this, we analyzed the blogs "Juntos em Casa" and "Blog do Espaço, using Content Analysis. As a result, it was possible to observe that both blogs maintain their activities, despite the reduction in the frequency of posts found in the blog "Juntos em Casa.” In addition, in both cases, different media resources were used in the publications, in order to make them more attractive to the public. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1175 10.46667/renbio.v16i2.1175 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1175 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16i2.1175 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1175/427 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-1383 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-1383 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-1383 2763-8898 10.46667/renbio.v16i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866297266176 |