Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Rayane Peres de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Pedro Miguel Marques da, Rocha, Marcelo Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1175
Resumo: The blogosphere encompasses blogs dedicated to Science Dissemination (SC), allowing researchers to disseminate science in different ways, reaching diverse audiences. Thus, this work sought to investigate how museums and science centers in the Southeast Region of Brazil use blogs for SC, and among the 156 institutions found, four had active blogs. With this, we analyzed the blogs "Juntos em Casa" and "Blog do Espaço, using Content Analysis. As a result, it was possible to observe that both blogs maintain their activities, despite the reduction in the frequency of posts found in the blog "Juntos em Casa.” In addition, in both cases, different media resources were used in the publications, in order to make them more attractive to the public.
id SBEnBio_ffd06baaa297b1aac0ffafd29f073a3f
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1175
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"Blogs de Museos y Centros de Ciencia del Sudeste: análisis de contenido de los blogs "Juntos na Casa" y "Blog do Espaço"Blogs de Museus e Centros de Ciência da Região Sudeste: uma análise de conteúdo dos blogs “Juntos na Casa” e “Blog do Espaço”MuseusCentros de CiênciaBlogsMídias SociaisAnálise de ConteúdoDivulgação CientíficaMuseusEspaços não formaisEspaços EducativosTecnologia Digital de Comunicação e InformaçãoMuseumsScience CentersBlogsSocial MediaContent AnalysisScientific divulgationMuseumsNon-formal spacesEducational spacesDigital communication and information technologyMuseosCentro de CienciaBlogsMedios SocialesAnálisis del ContenidoDivulgación científicaMuseosEspacios no formalesEspacios educativosTecnología de la información y la comunicación digitalThe blogosphere encompasses blogs dedicated to Science Dissemination (SC), allowing researchers to disseminate science in different ways, reaching diverse audiences. Thus, this work sought to investigate how museums and science centers in the Southeast Region of Brazil use blogs for SC, and among the 156 institutions found, four had active blogs. With this, we analyzed the blogs "Juntos em Casa" and "Blog do Espaço, using Content Analysis. As a result, it was possible to observe that both blogs maintain their activities, despite the reduction in the frequency of posts found in the blog "Juntos em Casa.” In addition, in both cases, different media resources were used in the publications, in order to make them more attractive to the public.La blogósfera engloba blogs dedicados a la Divulgación de la Ciencia (DC), que permiten a los investigadores difundir la ciencia de diferentes maneras, llegando a audiencias diversas. Así, este trabajo buscó investigar cómo museos y centros de ciencia de la Región Sudeste de Brasil utilizan blogs para DC, y entre las 156 instituciones encontradas, cuatro tenían blogs activos. Con esto, analizamos los blogs "Juntos em Casa" y "Blog do Espaço", utilizando Análisis de Contenido. Como resultado, fue posible observar que ambos blogs mantienen sus actividades, a pesar de la reducción en la frecuencia de publicaciones encontradas en el blog. “Juntos em Casa”. Además, en ambos casos se utilizaron diferentes recursos mediáticos en las publicaciones, con el fin de hacerlas más atractivas para el público.A blogosfera abrange blogs dedicados à Divulgação Científica (DC), permitindo que os pesquisadores divulguem ciência de diferentes maneiras, alcançando públicos diversos. Assim, este trabalho buscou investigar como os museus e centros de ciência da Região Sudeste do Brasil utilizam os blogs para  DC, e dentre as 156 instituições encontradas, quatro apresentavam blogs ativos. Com isso, analisamos os blogs "Juntos em Casa" e "Blog do Espaço, recorrendo à Análise de Conteúdo. Como resultado, foi possível observar que ambos os blogs mantêm suas atividades, apesar da redução da periodicidade de postagens encontrada no blog “Juntos em Casa”. Além disso, nos dois casos foram utilizados diferentes recursos midiáticos nas publicações, a fim de torná-las mais atrativas para o público.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/117510.46667/renbio.v16i2.1175SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-1383Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-1383Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-13832763-889810.46667/renbio.v16i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1175/427BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Andrade, Rayane Peres deCosta, Pedro Miguel Marques daRocha, Marcelo Borges2023-12-11T07:40:49Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1175Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-11T07:40:49Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"
Blogs de Museos y Centros de Ciencia del Sudeste: análisis de contenido de los blogs "Juntos na Casa" y "Blog do Espaço"
Blogs de Museus e Centros de Ciência da Região Sudeste: uma análise de conteúdo dos blogs “Juntos na Casa” e “Blog do Espaço”
title Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"
spellingShingle Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"
Andrade, Rayane Peres de
Museus
Centros de Ciência
Blogs
Mídias Sociais
Análise de Conteúdo
Divulgação Científica
Museus
Espaços não formais
Espaços Educativos
Tecnologia Digital de Comunicação e Informação
Museums
Science Centers
Blogs
Social Media
Content Analysis
Scientific divulgation
Museums
Non-formal spaces
Educational spaces
Digital communication and information technology
Museos
Centro de Ciencia
Blogs
Medios Sociales
Análisis del Contenido
Divulgación científica
Museos
Espacios no formales
Espacios educativos
Tecnología de la información y la comunicación digital
title_short Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"
title_full Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"
title_fullStr Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"
title_full_unstemmed Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"
title_sort Blogs os Science Museums and Centers in the Southeast: a content analysis of the blogs "Juntos na Casa" and "Blog do Espaço"
author Andrade, Rayane Peres de
author_facet Andrade, Rayane Peres de
Costa, Pedro Miguel Marques da
Rocha, Marcelo Borges
author_role author
author2 Costa, Pedro Miguel Marques da
Rocha, Marcelo Borges
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Rayane Peres de
Costa, Pedro Miguel Marques da
Rocha, Marcelo Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Museus
Centros de Ciência
Blogs
Mídias Sociais
Análise de Conteúdo
Divulgação Científica
Museus
Espaços não formais
Espaços Educativos
Tecnologia Digital de Comunicação e Informação
Museums
Science Centers
Blogs
Social Media
Content Analysis
Scientific divulgation
Museums
Non-formal spaces
Educational spaces
Digital communication and information technology
Museos
Centro de Ciencia
Blogs
Medios Sociales
Análisis del Contenido
Divulgación científica
Museos
Espacios no formales
Espacios educativos
Tecnología de la información y la comunicación digital
topic Museus
Centros de Ciência
Blogs
Mídias Sociais
Análise de Conteúdo
Divulgação Científica
Museus
Espaços não formais
Espaços Educativos
Tecnologia Digital de Comunicação e Informação
Museums
Science Centers
Blogs
Social Media
Content Analysis
Scientific divulgation
Museums
Non-formal spaces
Educational spaces
Digital communication and information technology
Museos
Centro de Ciencia
Blogs
Medios Sociales
Análisis del Contenido
Divulgación científica
Museos
Espacios no formales
Espacios educativos
Tecnología de la información y la comunicación digital
description The blogosphere encompasses blogs dedicated to Science Dissemination (SC), allowing researchers to disseminate science in different ways, reaching diverse audiences. Thus, this work sought to investigate how museums and science centers in the Southeast Region of Brazil use blogs for SC, and among the 156 institutions found, four had active blogs. With this, we analyzed the blogs "Juntos em Casa" and "Blog do Espaço, using Content Analysis. As a result, it was possible to observe that both blogs maintain their activities, despite the reduction in the frequency of posts found in the blog "Juntos em Casa.” In addition, in both cases, different media resources were used in the publications, in order to make them more attractive to the public.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1175
10.46667/renbio.v16i2.1175
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1175
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i2.1175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1175/427
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-1383
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-1383
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1368-1383
2763-8898
10.46667/renbio.v16i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866297266176