Distance education in vocational training in family health: experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins-Melo, Francisco Rogerlândio
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Lima, Mauricélia da Silveira, Ramos Junior, Alberto Novaes, Heukelbach, Jorg, Campo, Márcia Oliveira Coelho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
Texto Completo: https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/486
Resumo: The present study reports the experience of a student/professional undertaking a Distance e-learning (DeL) specialization course in Family Health at the Federal University of Ceará, Brazil. The target group consisted of physicians, nurses and dentists of the primary health care teams in the Family Health Strategy of the municipalities of Ceará state. The Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle) was used. This is an online teaching and learning system with various communication tools integrated in a web page, where the disciplines offered are accessed and interaction with a teacher/tutor occurs. The pedagogical assumptions of the course were based on contextually decentralized education and collaborative problematizing learning processes articulated through theory-practice and teaching-health service demands. The incorporation of DeL into the vocational training processes of primary health care professionals constitutes an example, as well as an encouragement, to other vocational and training initiatives for professional qualification throughout the Brazilian Unified Health System. 
id SBMFC-1_3106270a80b8d6eab2d03033dc353ad1
oai_identifier_str oai:ojs.rbmfc.org.br:article/486
network_acronym_str SBMFC-1
network_name_str Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
repository_id_str
spelling Distance education in vocational training in family health: experience reportLa modalidad de educación a distancia en la formación profesional en salud familiar: relato de experienciaModalidade de educação a distância na formação profissional em saúde da família: relato de experiênciaFamily Health ProgramEducationDistancePrimary Health CarePublic HealthPrograma de Salud FamiliarEducación a DistanciaAtención Primaria de SaludSalud PúblicaPrograma Saúde da FamíliaEducação à DistânciaAtenção Primária à SaúdeSaúde PúblicaAtenção Primária à SaúdeEstratégia de Saúde da FamíliaThe present study reports the experience of a student/professional undertaking a Distance e-learning (DeL) specialization course in Family Health at the Federal University of Ceará, Brazil. The target group consisted of physicians, nurses and dentists of the primary health care teams in the Family Health Strategy of the municipalities of Ceará state. The Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle) was used. This is an online teaching and learning system with various communication tools integrated in a web page, where the disciplines offered are accessed and interaction with a teacher/tutor occurs. The pedagogical assumptions of the course were based on contextually decentralized education and collaborative problematizing learning processes articulated through theory-practice and teaching-health service demands. The incorporation of DeL into the vocational training processes of primary health care professionals constitutes an example, as well as an encouragement, to other vocational and training initiatives for professional qualification throughout the Brazilian Unified Health System. Este estudio presenta la experiencia que un alumno/profesional tuvo del Curso de Especialización en Salud Familiar, ofrecido por la Universidad Federal do Ceará a través del sistema de Educación a Distancia (EaD). Acudieron a este curso médicos, enfermeros y dentistas incluidos en el Estrategia de Salud Familiar en los municipios del Estado de Ceará. Se utilizó el entorno virtual de aprendizaje Moodle, un sistema de enseñanza-aprendizaje on line en el que diversas herramientas de comunicación se integraron en una página web, desde donde se accedía a las asignaturas ofrecidas y se interactuaba con un profesor/tutor. Los presupuestos pedagógicos del curso se basaron en una educación contextualizada y descentralizada, en un aprendizaje colaborativo, significativo y problematizador, además de en la articulación entre teoría-práctica y enseñanza-servicio. La incorporación de la EaD a los procesos de formación/capacitación de los profesionales de atención primaria, se constituye en un ejemplo e incentivo para otras iniciativas de formación/calificación de los profesionales que trabajan en otras áreas del Sistema Único de Salud en Brasil. O presente estudo relata a experiência de um aluno/profissional na realização do curso de Especialização em Saúde da Família da Universidade Federal do Ceará, oferecido por meio da estratégia de educação a distância. O curso teve como público-alvo médicos, enfermeiros e cirurgiões-dentistas inseridos na Estratégia Saúde da Família nos municípios do estado do Ceará. Foi utilizado o ambiente virtual de aprendizagem Moodle, um sistema de ensino-aprendizagem on-line em que diversas ferramentas de comunicação estavam integradas em uma página da internet, na qual se acessavam as disciplinas ofertadas e se interagia com um professor/tutor. Os pressupostos pedagógicos do curso foram baseados na educação contextualizada descentralizada, na aprendizagem colaborativa, significativa e problematizadora, além da articulação entre teoria-prática e ensino-serviço. A incorporação da educação a distância aos processos de formação/capacitação de profissionais na atenção primária aqui realizada se constitui em exemplo e incentivo para outras iniciativas de formação/qualificação de profissionais com atuação em outras áreas do Sistema Único de Saúde no Brasil. Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2013-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelatos de Experiência; Case Reportsinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/48610.5712/rbmfc9(30)486Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 9 No. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-95Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 9 Núm. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-95Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 9 n. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-952179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCporhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/486/605Copyright (c) 2014 Francisco Rogerlândio Martins-Melo, Mauricélia da Silveira Lima, Alberto Novaes Ramos Junior, Jorg Heukelbach, Márcia Oliveira Coelho Campoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins-Melo, Francisco RogerlândioLima, Mauricélia da SilveiraRamos Junior, Alberto NovaesHeukelbach, JorgCampo, Márcia Oliveira Coelho2020-05-21T20:32:05Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/486Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-05-21T20:32:05Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Distance education in vocational training in family health: experience report
La modalidad de educación a distancia en la formación profesional en salud familiar: relato de experiencia
Modalidade de educação a distância na formação profissional em saúde da família: relato de experiência
title Distance education in vocational training in family health: experience report
spellingShingle Distance education in vocational training in family health: experience report
Martins-Melo, Francisco Rogerlândio
Family Health Program
Education
Distance
Primary Health Care
Public Health
Programa de Salud Familiar
Educación a Distancia
Atención Primaria de Salud
Salud Pública
Programa Saúde da Família
Educação à Distância
Atenção Primária à Saúde
Saúde Pública
Atenção Primária à Saúde
Estratégia de Saúde da Família
title_short Distance education in vocational training in family health: experience report
title_full Distance education in vocational training in family health: experience report
title_fullStr Distance education in vocational training in family health: experience report
title_full_unstemmed Distance education in vocational training in family health: experience report
title_sort Distance education in vocational training in family health: experience report
author Martins-Melo, Francisco Rogerlândio
author_facet Martins-Melo, Francisco Rogerlândio
Lima, Mauricélia da Silveira
Ramos Junior, Alberto Novaes
Heukelbach, Jorg
Campo, Márcia Oliveira Coelho
author_role author
author2 Lima, Mauricélia da Silveira
Ramos Junior, Alberto Novaes
Heukelbach, Jorg
Campo, Márcia Oliveira Coelho
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins-Melo, Francisco Rogerlândio
Lima, Mauricélia da Silveira
Ramos Junior, Alberto Novaes
Heukelbach, Jorg
Campo, Márcia Oliveira Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv Family Health Program
Education
Distance
Primary Health Care
Public Health
Programa de Salud Familiar
Educación a Distancia
Atención Primaria de Salud
Salud Pública
Programa Saúde da Família
Educação à Distância
Atenção Primária à Saúde
Saúde Pública
Atenção Primária à Saúde
Estratégia de Saúde da Família
topic Family Health Program
Education
Distance
Primary Health Care
Public Health
Programa de Salud Familiar
Educación a Distancia
Atención Primaria de Salud
Salud Pública
Programa Saúde da Família
Educação à Distância
Atenção Primária à Saúde
Saúde Pública
Atenção Primária à Saúde
Estratégia de Saúde da Família
description The present study reports the experience of a student/professional undertaking a Distance e-learning (DeL) specialization course in Family Health at the Federal University of Ceará, Brazil. The target group consisted of physicians, nurses and dentists of the primary health care teams in the Family Health Strategy of the municipalities of Ceará state. The Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle) was used. This is an online teaching and learning system with various communication tools integrated in a web page, where the disciplines offered are accessed and interaction with a teacher/tutor occurs. The pedagogical assumptions of the course were based on contextually decentralized education and collaborative problematizing learning processes articulated through theory-practice and teaching-health service demands. The incorporation of DeL into the vocational training processes of primary health care professionals constitutes an example, as well as an encouragement, to other vocational and training initiatives for professional qualification throughout the Brazilian Unified Health System. 
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relatos de Experiência; Case Reports
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/486
10.5712/rbmfc9(30)486
url https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/486
identifier_str_mv 10.5712/rbmfc9(30)486
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/486/605
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 9 No. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-95
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 9 Núm. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-95
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 9 n. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-95
2179-7994
1809-5909
reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
instacron:SBMFC
instname_str Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
instacron_str SBMFC
institution SBMFC
reponame_str Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
collection Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
repository.mail.fl_str_mv ||david@sbmfc.org.br
_version_ 1752122106240303104