Distance education in vocational training in family health: experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
Texto Completo: | https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/486 |
Resumo: | The present study reports the experience of a student/professional undertaking a Distance e-learning (DeL) specialization course in Family Health at the Federal University of Ceará, Brazil. The target group consisted of physicians, nurses and dentists of the primary health care teams in the Family Health Strategy of the municipalities of Ceará state. The Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle) was used. This is an online teaching and learning system with various communication tools integrated in a web page, where the disciplines offered are accessed and interaction with a teacher/tutor occurs. The pedagogical assumptions of the course were based on contextually decentralized education and collaborative problematizing learning processes articulated through theory-practice and teaching-health service demands. The incorporation of DeL into the vocational training processes of primary health care professionals constitutes an example, as well as an encouragement, to other vocational and training initiatives for professional qualification throughout the Brazilian Unified Health System. |
id |
SBMFC-1_3106270a80b8d6eab2d03033dc353ad1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbmfc.org.br:article/486 |
network_acronym_str |
SBMFC-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Distance education in vocational training in family health: experience reportLa modalidad de educación a distancia en la formación profesional en salud familiar: relato de experienciaModalidade de educação a distância na formação profissional em saúde da família: relato de experiênciaFamily Health ProgramEducationDistancePrimary Health CarePublic HealthPrograma de Salud FamiliarEducación a DistanciaAtención Primaria de SaludSalud PúblicaPrograma Saúde da FamíliaEducação à DistânciaAtenção Primária à SaúdeSaúde PúblicaAtenção Primária à SaúdeEstratégia de Saúde da FamíliaThe present study reports the experience of a student/professional undertaking a Distance e-learning (DeL) specialization course in Family Health at the Federal University of Ceará, Brazil. The target group consisted of physicians, nurses and dentists of the primary health care teams in the Family Health Strategy of the municipalities of Ceará state. The Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle) was used. This is an online teaching and learning system with various communication tools integrated in a web page, where the disciplines offered are accessed and interaction with a teacher/tutor occurs. The pedagogical assumptions of the course were based on contextually decentralized education and collaborative problematizing learning processes articulated through theory-practice and teaching-health service demands. The incorporation of DeL into the vocational training processes of primary health care professionals constitutes an example, as well as an encouragement, to other vocational and training initiatives for professional qualification throughout the Brazilian Unified Health System. Este estudio presenta la experiencia que un alumno/profesional tuvo del Curso de Especialización en Salud Familiar, ofrecido por la Universidad Federal do Ceará a través del sistema de Educación a Distancia (EaD). Acudieron a este curso médicos, enfermeros y dentistas incluidos en el Estrategia de Salud Familiar en los municipios del Estado de Ceará. Se utilizó el entorno virtual de aprendizaje Moodle, un sistema de enseñanza-aprendizaje on line en el que diversas herramientas de comunicación se integraron en una página web, desde donde se accedía a las asignaturas ofrecidas y se interactuaba con un profesor/tutor. Los presupuestos pedagógicos del curso se basaron en una educación contextualizada y descentralizada, en un aprendizaje colaborativo, significativo y problematizador, además de en la articulación entre teoría-práctica y enseñanza-servicio. La incorporación de la EaD a los procesos de formación/capacitación de los profesionales de atención primaria, se constituye en un ejemplo e incentivo para otras iniciativas de formación/calificación de los profesionales que trabajan en otras áreas del Sistema Único de Salud en Brasil. O presente estudo relata a experiência de um aluno/profissional na realização do curso de Especialização em Saúde da Família da Universidade Federal do Ceará, oferecido por meio da estratégia de educação a distância. O curso teve como público-alvo médicos, enfermeiros e cirurgiões-dentistas inseridos na Estratégia Saúde da Família nos municípios do estado do Ceará. Foi utilizado o ambiente virtual de aprendizagem Moodle, um sistema de ensino-aprendizagem on-line em que diversas ferramentas de comunicação estavam integradas em uma página da internet, na qual se acessavam as disciplinas ofertadas e se interagia com um professor/tutor. Os pressupostos pedagógicos do curso foram baseados na educação contextualizada descentralizada, na aprendizagem colaborativa, significativa e problematizadora, além da articulação entre teoria-prática e ensino-serviço. A incorporação da educação a distância aos processos de formação/capacitação de profissionais na atenção primária aqui realizada se constitui em exemplo e incentivo para outras iniciativas de formação/qualificação de profissionais com atuação em outras áreas do Sistema Único de Saúde no Brasil. Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2013-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelatos de Experiência; Case Reportsinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/48610.5712/rbmfc9(30)486Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 9 No. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-95Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 9 Núm. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-95Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 9 n. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-952179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCporhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/486/605Copyright (c) 2014 Francisco Rogerlândio Martins-Melo, Mauricélia da Silveira Lima, Alberto Novaes Ramos Junior, Jorg Heukelbach, Márcia Oliveira Coelho Campoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins-Melo, Francisco RogerlândioLima, Mauricélia da SilveiraRamos Junior, Alberto NovaesHeukelbach, JorgCampo, Márcia Oliveira Coelho2020-05-21T20:32:05Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/486Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-05-21T20:32:05Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Distance education in vocational training in family health: experience report La modalidad de educación a distancia en la formación profesional en salud familiar: relato de experiencia Modalidade de educação a distância na formação profissional em saúde da família: relato de experiência |
title |
Distance education in vocational training in family health: experience report |
spellingShingle |
Distance education in vocational training in family health: experience report Martins-Melo, Francisco Rogerlândio Family Health Program Education Distance Primary Health Care Public Health Programa de Salud Familiar Educación a Distancia Atención Primaria de Salud Salud Pública Programa Saúde da Família Educação à Distância Atenção Primária à Saúde Saúde Pública Atenção Primária à Saúde Estratégia de Saúde da Família |
title_short |
Distance education in vocational training in family health: experience report |
title_full |
Distance education in vocational training in family health: experience report |
title_fullStr |
Distance education in vocational training in family health: experience report |
title_full_unstemmed |
Distance education in vocational training in family health: experience report |
title_sort |
Distance education in vocational training in family health: experience report |
author |
Martins-Melo, Francisco Rogerlândio |
author_facet |
Martins-Melo, Francisco Rogerlândio Lima, Mauricélia da Silveira Ramos Junior, Alberto Novaes Heukelbach, Jorg Campo, Márcia Oliveira Coelho |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Mauricélia da Silveira Ramos Junior, Alberto Novaes Heukelbach, Jorg Campo, Márcia Oliveira Coelho |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins-Melo, Francisco Rogerlândio Lima, Mauricélia da Silveira Ramos Junior, Alberto Novaes Heukelbach, Jorg Campo, Márcia Oliveira Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Family Health Program Education Distance Primary Health Care Public Health Programa de Salud Familiar Educación a Distancia Atención Primaria de Salud Salud Pública Programa Saúde da Família Educação à Distância Atenção Primária à Saúde Saúde Pública Atenção Primária à Saúde Estratégia de Saúde da Família |
topic |
Family Health Program Education Distance Primary Health Care Public Health Programa de Salud Familiar Educación a Distancia Atención Primaria de Salud Salud Pública Programa Saúde da Família Educação à Distância Atenção Primária à Saúde Saúde Pública Atenção Primária à Saúde Estratégia de Saúde da Família |
description |
The present study reports the experience of a student/professional undertaking a Distance e-learning (DeL) specialization course in Family Health at the Federal University of Ceará, Brazil. The target group consisted of physicians, nurses and dentists of the primary health care teams in the Family Health Strategy of the municipalities of Ceará state. The Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle) was used. This is an online teaching and learning system with various communication tools integrated in a web page, where the disciplines offered are accessed and interaction with a teacher/tutor occurs. The pedagogical assumptions of the course were based on contextually decentralized education and collaborative problematizing learning processes articulated through theory-practice and teaching-health service demands. The incorporation of DeL into the vocational training processes of primary health care professionals constitutes an example, as well as an encouragement, to other vocational and training initiatives for professional qualification throughout the Brazilian Unified Health System. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relatos de Experiência; Case Reports info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/486 10.5712/rbmfc9(30)486 |
url |
https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/486 |
identifier_str_mv |
10.5712/rbmfc9(30)486 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/486/605 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 9 No. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-95 Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 9 Núm. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-95 Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 9 n. 30 (2014): Janeiro-Março; 89-95 2179-7994 1809-5909 reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) instacron:SBMFC |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) |
instacron_str |
SBMFC |
institution |
SBMFC |
reponame_str |
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||david@sbmfc.org.br |
_version_ |
1752122106240303104 |