Family health strategy from a user perspective
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4002 |
Resumo: | Objective: to gain insight into users’ perception in relation to the Family Health Strategy. Method: qualitative study, case study model, carried out in 2005, in a district of Minas Gerais. Data collected in semi-structured interviews with four families. Data analysis done by content analysis. Results: users see the health service as welcoming and humanized, and feel connected to it. They are dissatisfied with the creation of a healthcare services flow for receiving care from the family health unit, and gaining access to other levels of assistance within the Unified Health System. Predominance of disease-centered healthcare model though users recognition of importance of actions for health promotion and disease prevention. Conclusion: there are perceivable challenges in consolidating primary health care attention as a regulator of the system, and of communication with society, even with users acknowledging the service as welcoming, humanized and connected to the community |
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Family health strategy from a user perspectiveLa estrategia de salud familiar desde la perspectiva del usuarioA estratégia de saúde da família na perspectiva do usuárioUnified health systemPrimary health careFamily health programSistema único de saludAtención primaria de SaludPrograma de salud familiarSistema único de saúdeAtenção primária à saúdePrograma saúde da famíliaSistema único de saúdeAtenção primária à saúdePrograma saúde da famíliaObjective: to gain insight into users’ perception in relation to the Family Health Strategy. Method: qualitative study, case study model, carried out in 2005, in a district of Minas Gerais. Data collected in semi-structured interviews with four families. Data analysis done by content analysis. Results: users see the health service as welcoming and humanized, and feel connected to it. They are dissatisfied with the creation of a healthcare services flow for receiving care from the family health unit, and gaining access to other levels of assistance within the Unified Health System. Predominance of disease-centered healthcare model though users recognition of importance of actions for health promotion and disease prevention. Conclusion: there are perceivable challenges in consolidating primary health care attention as a regulator of the system, and of communication with society, even with users acknowledging the service as welcoming, humanized and connected to the communityObjetivo: aprender la percepción de los usuarios relativa a la Estrategia de Salud Familiar. Método: estudio cualitativo, modalidad estudio de caso, conducido en 2005, en un municipio de Minas Gerais. Los datos se recogieron en entrevistas semiestructuradas con cuatro familias. Análisis de los datos por medio de análisis de contenido. Resultados: los usuarios perciben el servicio de atención sanitaria como acogedor, humanizado, y se sienten vinculados. Están descontentos con la creación de flujos de atención para asistencia por la unidad de salud familiar y para el acceso a otras instancias asistenciales del Sistema Único de Salud. Predominancia del modelo de atención centrado en la enfermedad, aunque el usuario reconocimiento de importancia de actividades de promoción de la salud y prevención de enfermedades. Conclusión: se percibe los desafíos para consolidar la atención primaria como reguladora del sistema, y de la comunicación con la sociedad, aunque el usuario reconozca al servicio como acogedor, humanizado y vinculado a la comunidad.Objetivo: Apreender a percepção dos usuários em relação à Estratégia de Saúde da Família. Método: Pesquisa qualitativa, modalidade de estudo de caso, realizada no ano de 2005 em um município de Minas Gerais. Coleta de dados deu-se por meio de entrevistas semiestruturadas com quatro famílias. Análise feita a partir da análise de conteúdo. Resultados: Usuários percebem o serviço de saúde como acolhedor, humanizado e com criação de vínculo. Encontram-se descontentes com criação de fluxo para o atendimento na unidade de saúde de família e para o acesso a outras instâncias assistenciais do Sistema Único de Saúde. Predominância do modelo de atenção à doença, reconhecimento da importância das ações de promoção de saúde e prevenção de doenças. Conclusões: Percebem-se desafios de consolidar a atenção primária à saúde como ordenadora do sistema e da comunicação com a sociedade, apesar de o usuário reconhecer o serviço como acolhedor, humano e vinculado à comunidade.Universidade Federal de Santa Maria2012-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/400210.5902/217976924002Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 1 (2012); 49-582179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4002/3142Franco, Elaine Cristina Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4002Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:31Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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