Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
Texto Completo: | https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2673 |
Resumo: | Objective: This study investigated self-assessment of preceptors (short version of the Calgary-Cambridge Observation Guide) about how much they apply and teach CCS, as well as about teaching opportunities and feedback quality. Methods: A cross-sectional study was carried out with 44 active preceptors of the internship and of the family and community medicine residency of Florianópolis, Santa Catarina, Brazil. Results: Preceptors self-assessed positively regarding CCS application and teaching, but CCS teaching opportunities are scarce and feedback quality is medium. Conclusion: Physical structure and permanent education on feedback and teaching methods, including video recording, need to be improved to expand CCS teaching opportunities. |
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Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, BrazilHabilidades de comunicación clínica de los preceptores de medicina de familia y comunidad en Florianópolis, Santa Catarina, BrasilHabilidades de comunicação clínica dos preceptores de medicina de família e comunidade em Florianópolis, Santa Catarina, BrasilEducation, MedicalPhysician-Patient RelationsPrimary Health CareHealth CommunicationFormative Feedback.Educación MédicaRelaciones Médico-PacienteAtención Primaria de SaludComunicación en SaludRetroalimentación FormativaEducação MédicaRelações Médico-PacienteAtenção Primária à SaúdeComunicação em SaúdeFeedback Formativo.Objective: This study investigated self-assessment of preceptors (short version of the Calgary-Cambridge Observation Guide) about how much they apply and teach CCS, as well as about teaching opportunities and feedback quality. Methods: A cross-sectional study was carried out with 44 active preceptors of the internship and of the family and community medicine residency of Florianópolis, Santa Catarina, Brazil. Results: Preceptors self-assessed positively regarding CCS application and teaching, but CCS teaching opportunities are scarce and feedback quality is medium. Conclusion: Physical structure and permanent education on feedback and teaching methods, including video recording, need to be improved to expand CCS teaching opportunities.Objetivo: Este estudio investigó la autoevaluación de los preceptores (versión resumida del Guía Observacional Calgary-Cambridge) acerca de cuánto aplican y enseñan HCC, así como de oportunidades de enseñanza y calidad de la retroalimentación. Métodos: Se realizó un estudio transversal con 44 preceptores activos del Internado y de la Residencia de Medicina de Familia y Comunidad de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Resultados: Los preceptores se autoevaluaron de forma positiva con relación a la aplicación y la enseñanza de HCC, pero las oportunidades de enseñanza de HCC son escasas, y la calidad de la retroalimentación es regular. Conclusión: Es necesario mejorar la estructura física y la educación permanente sobre retroalimentación y métodos de enseñanza, incluyendo la videograbación de consulta, para ampliar las oportunidades de enseñanza de HCC.Objetivo: Este estudo investigou a autoavaliação dos preceptores (versão resumida do Guia Observacional Calgary-Cambridge) sobre quanto aplicam e ensinam HCC, bem como sobre oportunidades de ensino e qualidade do feedback. Métodos: Realizou-se um estudo transversal com 44 preceptores ativos do internato e da residência de medicina de família e comunidade de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Resultados: Os preceptores se autoavaliaram positivamente em relação à aplicação e ao ensino de HCC, mas as oportunidades de ensino de HCC são escassas e a qualidade do feedback é mediana. Conclusão: É preciso melhorar a estrutura física e a educação permanente sobre feedback e métodos de ensino, incluindo videogravação de consulta, para ampliar as oportunidades de ensino de HCC.Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigos Originais; Original Articlesapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/267310.5712/rbmfc15(42)2673Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 15 No. 42 (2020); 2673Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 15 Núm. 42 (2020); 2673Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 15 n. 42 (2020); 26732179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCporhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2673/1584Copyright (c) 2020 Wagner Omar Curi Silva, Maitê Peres de Carvalho, Maria Elizabeth Gastal Fassa, Luiz Augusto Facchini, Anaclaudia Gastal Fassainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wagner Omar CuryCarvalho, Maitê Peres deFassa, Maria Elizabeth GastalFacchini, Luiz AugustoFassa, Anaclaudia Gastal2020-12-29T06:48:11Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/2673Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-12-29T06:48:11Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false |
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Objective: This study investigated self-assessment of preceptors (short version of the Calgary-Cambridge Observation Guide) about how much they apply and teach CCS, as well as about teaching opportunities and feedback quality. Methods: A cross-sectional study was carried out with 44 active preceptors of the internship and of the family and community medicine residency of Florianópolis, Santa Catarina, Brazil. Results: Preceptors self-assessed positively regarding CCS application and teaching, but CCS teaching opportunities are scarce and feedback quality is medium. Conclusion: Physical structure and permanent education on feedback and teaching methods, including video recording, need to be improved to expand CCS teaching opportunities. |
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