Teaching and learning quaternary prevention
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
Texto Completo: | https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1050 |
Resumo: | This article presents an overview of different techniques and skills necessary for teaching and learning quaternary prevention (P4). It adopts the Expertise Model that defines the competences required in P4 for each level: novice, competent, proficient, and expert. This framework should be used as a step-wise roadmap for teachers in order to achieve high levels of performance. This proposal is complemented by a list of methods applied in teaching and assessment of learners’ performance and competence. By covering a range of learning and teaching issues, those who aim to teach quaternary prevention can explore the proposed framework. Quaternary prevention is a research and teaching fertile medical field that entails the integration of different areas such as health service organisation, epidemiology, communication skills, and andragogy either at the macro or the micro levels of health related activities. |
id |
SBMFC-1_e0bde07d65d57bcc361957418143e8e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbmfc.org.br:article/1050 |
network_acronym_str |
SBMFC-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching and learning quaternary preventionLa enseñanza y el aprendizaje de la prevención cuaternariaO ensino e a aprendizagem da prevenção quaternáriaQuaternary PreventionTeachingEducationMedicalFamily PracticeInternship and Residency.Quaternary PreventionTeachingEducationMedicalFamily PracticeInternship and Residency.Prevencion CuaternariaEnseñanzaEducación MédicaMedicina Familiar y ComunitariaInternado y ResidenciaPrevencion CuaternariaEnseñanzaEducaciónMédica Medicina Familiar y ComunitariaInternado y ResidenciaThis article presents an overview of different techniques and skills necessary for teaching and learning quaternary prevention (P4). It adopts the Expertise Model that defines the competences required in P4 for each level: novice, competent, proficient, and expert. This framework should be used as a step-wise roadmap for teachers in order to achieve high levels of performance. This proposal is complemented by a list of methods applied in teaching and assessment of learners’ performance and competence. By covering a range of learning and teaching issues, those who aim to teach quaternary prevention can explore the proposed framework. Quaternary prevention is a research and teaching fertile medical field that entails the integration of different areas such as health service organisation, epidemiology, communication skills, and andragogy either at the macro or the micro levels of health related activities. Este artículo presenta una visión general de las diferentes técnicas y habilidades necesarias para la enseñanza y el aprendizaje de la prevención cuaternaria (P4). El adopta el Expertise Model que define las competencias requeridas en P4 para cada nivel: principiante, competente, proficientey experto. Esta estructura puede ser utilizada como un guía paso a paso para los profesores con el fin de alcanzar altos niveles de rendimiento. Esta propuesta se complementa con una lista de métodos utilizados en la enseñanza y la evaluación del desempeño y competencia de los educandos.Al hacer referencia a una serie de cuestiones de enseñanza y aprendizaje, los que tienen como objetivo enseñar prevención cuaternaria pueden explorar el marco propuesto. La prevención cuaternaria es un campo fértil de investigación y enseñanza de la medicina que requiere la integración de diferentes áreas como la organización de servicios de salud, epidemiología, habilidades de comunicación, y la andragogía, ya sea en el nivel macro como micro de las actividades relacionadas con la salud.Este artigo apresenta uma visão geral das diferentes técnicas e habilidades necessárias para o ensino e a aprendizagem da prevenção quaternária (P4). Ele adota o Expertise Model que define as competências exigidas na P4 para cada nível: iniciante, competente, proficiente e expert. Essa estrutura pode ser utilizada como um roteiro passo a passo para os professores, a fim de alcançar elevados níveis de desempenho. Esta proposta é complementada por uma lista de métodos usados no ensino e na avaliação de desempenho e competências dos alunos. Ao cobrir uma série de questões de ensino e aprendizagem, aqueles que visam ensinar prevenção quaternária podem explorar a grade proposta. A prevenção quaternária é um campo fértil para a investigação e o ensino da medicina que envolve a integração de diferentes áreas, como a organização de serviços de saúde, epidemiologia, habilidades de comunicação e andragogia, tanto no nível macro como no micro das atividades relacionadas à saúde.Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2015-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEssayapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/105010.5712/rbmfc10(35)1050Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 No. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-14Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 Núm. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-14Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 10 n. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-142179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCenghttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1050/701Copyright (c) 2015 Luís Filipe Gomes, Gustavo Gusso, Marc Jamoulleinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Luís FilipeGusso, GustavoJamoulle, Marc2020-05-21T19:58:55Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/1050Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-05-21T19:58:55Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching and learning quaternary prevention La enseñanza y el aprendizaje de la prevención cuaternaria O ensino e a aprendizagem da prevenção quaternária |
title |
Teaching and learning quaternary prevention |
spellingShingle |
Teaching and learning quaternary prevention Gomes, Luís Filipe Quaternary Prevention Teaching Education Medical Family Practice Internship and Residency. Quaternary Prevention Teaching Education Medical Family Practice Internship and Residency. Prevencion Cuaternaria Enseñanza Educación Médica Medicina Familiar y Comunitaria Internado y Residencia Prevencion Cuaternaria Enseñanza Educación Médica Medicina Familiar y Comunitaria Internado y Residencia |
title_short |
Teaching and learning quaternary prevention |
title_full |
Teaching and learning quaternary prevention |
title_fullStr |
Teaching and learning quaternary prevention |
title_full_unstemmed |
Teaching and learning quaternary prevention |
title_sort |
Teaching and learning quaternary prevention |
author |
Gomes, Luís Filipe |
author_facet |
Gomes, Luís Filipe Gusso, Gustavo Jamoulle, Marc |
author_role |
author |
author2 |
Gusso, Gustavo Jamoulle, Marc |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Luís Filipe Gusso, Gustavo Jamoulle, Marc |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Quaternary Prevention Teaching Education Medical Family Practice Internship and Residency. Quaternary Prevention Teaching Education Medical Family Practice Internship and Residency. Prevencion Cuaternaria Enseñanza Educación Médica Medicina Familiar y Comunitaria Internado y Residencia Prevencion Cuaternaria Enseñanza Educación Médica Medicina Familiar y Comunitaria Internado y Residencia |
topic |
Quaternary Prevention Teaching Education Medical Family Practice Internship and Residency. Quaternary Prevention Teaching Education Medical Family Practice Internship and Residency. Prevencion Cuaternaria Enseñanza Educación Médica Medicina Familiar y Comunitaria Internado y Residencia Prevencion Cuaternaria Enseñanza Educación Médica Medicina Familiar y Comunitaria Internado y Residencia |
description |
This article presents an overview of different techniques and skills necessary for teaching and learning quaternary prevention (P4). It adopts the Expertise Model that defines the competences required in P4 for each level: novice, competent, proficient, and expert. This framework should be used as a step-wise roadmap for teachers in order to achieve high levels of performance. This proposal is complemented by a list of methods applied in teaching and assessment of learners’ performance and competence. By covering a range of learning and teaching issues, those who aim to teach quaternary prevention can explore the proposed framework. Quaternary prevention is a research and teaching fertile medical field that entails the integration of different areas such as health service organisation, epidemiology, communication skills, and andragogy either at the macro or the micro levels of health related activities. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Essay |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1050 10.5712/rbmfc10(35)1050 |
url |
https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1050 |
identifier_str_mv |
10.5712/rbmfc10(35)1050 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1050/701 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Luís Filipe Gomes, Gustavo Gusso, Marc Jamoulle info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Luís Filipe Gomes, Gustavo Gusso, Marc Jamoulle |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 No. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-14 Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 Núm. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-14 Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 10 n. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-14 2179-7994 1809-5909 reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) instacron:SBMFC |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) |
instacron_str |
SBMFC |
institution |
SBMFC |
reponame_str |
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||david@sbmfc.org.br |
_version_ |
1752122107739766784 |