Teaching and learning quaternary prevention

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Luís Filipe
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Gusso, Gustavo, Jamoulle, Marc
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
Texto Completo: https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1050
Resumo: This article presents an overview of different techniques and skills necessary for teaching and learning quaternary prevention (P4). It adopts the Expertise Model that defines the competences required in P4 for each level: novice, competent, proficient, and expert. This framework should be used as a step-wise roadmap for teachers in order to achieve high levels of performance. This proposal is complemented by a list of methods applied in teaching and assessment of learners’ performance and competence. By covering a range of learning and teaching issues, those who aim to teach quaternary prevention can explore the proposed framework. Quaternary prevention is a research and teaching fertile medical field that entails the integration of different areas such as health service organisation, epidemiology, communication skills, and andragogy either at the macro or the micro levels of health related activities.  
id SBMFC-1_e0bde07d65d57bcc361957418143e8e6
oai_identifier_str oai:ojs.rbmfc.org.br:article/1050
network_acronym_str SBMFC-1
network_name_str Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
repository_id_str
spelling Teaching and learning quaternary preventionLa enseñanza y el aprendizaje de la prevención cuaternariaO ensino e a aprendizagem da prevenção quaternáriaQuaternary PreventionTeachingEducationMedicalFamily PracticeInternship and Residency.Quaternary PreventionTeachingEducationMedicalFamily PracticeInternship and Residency.Prevencion CuaternariaEnseñanzaEducación MédicaMedicina Familiar y ComunitariaInternado y ResidenciaPrevencion CuaternariaEnseñanzaEducaciónMédica Medicina Familiar y ComunitariaInternado y ResidenciaThis article presents an overview of different techniques and skills necessary for teaching and learning quaternary prevention (P4). It adopts the Expertise Model that defines the competences required in P4 for each level: novice, competent, proficient, and expert. This framework should be used as a step-wise roadmap for teachers in order to achieve high levels of performance. This proposal is complemented by a list of methods applied in teaching and assessment of learners’ performance and competence. By covering a range of learning and teaching issues, those who aim to teach quaternary prevention can explore the proposed framework. Quaternary prevention is a research and teaching fertile medical field that entails the integration of different areas such as health service organisation, epidemiology, communication skills, and andragogy either at the macro or the micro levels of health related activities.  Este artículo presenta una visión general de las diferentes técnicas y habilidades necesarias para la enseñanza y el aprendizaje de la prevención cuaternaria (P4). El adopta el Expertise Model que define las competencias requeridas en P4 para cada nivel: principiante, competente, proficientey experto. Esta estructura puede ser utilizada como un guía paso a paso para los profesores con el fin de alcanzar altos niveles de rendimiento. Esta propuesta se complementa con una lista de métodos utilizados en la enseñanza y la evaluación del desempeño y competencia de los educandos.Al hacer referencia a una serie de cuestiones de enseñanza y aprendizaje, los que tienen como objetivo enseñar prevención cuaternaria pueden explorar el marco propuesto. La prevención cuaternaria es un campo fértil de investigación y enseñanza de la medicina que requiere la integración de diferentes áreas como la organización de servicios de salud, epidemiología, habilidades de comunicación, y la andragogía, ya sea en el nivel macro como micro de las actividades relacionadas con la salud.Este artigo apresenta uma visão geral das diferentes técnicas e habilidades necessárias para o ensino e a aprendizagem da prevenção quaternária (P4). Ele adota o Expertise Model que define as competências exigidas na P4 para cada nível: iniciante, competente, proficiente e expert. Essa estrutura pode ser utilizada como um roteiro passo a passo para os professores, a fim de alcançar elevados níveis de desempenho. Esta proposta é complementada por uma lista de métodos usados no ensino e na avaliação de desempenho e competências dos alunos. Ao cobrir uma série de questões de ensino e aprendizagem, aqueles que visam ensinar prevenção quaternária podem explorar a grade proposta. A prevenção quaternária é um campo fértil para a investigação e o ensino da medicina que envolve a integração de diferentes áreas, como a organização de serviços de saúde, epidemiologia, habilidades de comunicação e andragogia, tanto no nível macro como no micro das atividades relacionadas à saúde.Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2015-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEssayapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/105010.5712/rbmfc10(35)1050Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 No. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-14Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 Núm. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-14Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 10 n. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-142179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCenghttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1050/701Copyright (c) 2015 Luís Filipe Gomes, Gustavo Gusso, Marc Jamoulleinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Luís FilipeGusso, GustavoJamoulle, Marc2020-05-21T19:58:55Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/1050Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-05-21T19:58:55Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching and learning quaternary prevention
La enseñanza y el aprendizaje de la prevención cuaternaria
O ensino e a aprendizagem da prevenção quaternária
title Teaching and learning quaternary prevention
spellingShingle Teaching and learning quaternary prevention
Gomes, Luís Filipe
Quaternary Prevention
Teaching
Education
Medical
Family Practice
Internship and Residency.
Quaternary Prevention
Teaching
Education
Medical
Family Practice
Internship and Residency.
Prevencion Cuaternaria
Enseñanza
Educación Médica
Medicina Familiar y Comunitaria
Internado y Residencia
Prevencion Cuaternaria
Enseñanza
Educación
Médica Medicina Familiar y Comunitaria
Internado y Residencia
title_short Teaching and learning quaternary prevention
title_full Teaching and learning quaternary prevention
title_fullStr Teaching and learning quaternary prevention
title_full_unstemmed Teaching and learning quaternary prevention
title_sort Teaching and learning quaternary prevention
author Gomes, Luís Filipe
author_facet Gomes, Luís Filipe
Gusso, Gustavo
Jamoulle, Marc
author_role author
author2 Gusso, Gustavo
Jamoulle, Marc
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Luís Filipe
Gusso, Gustavo
Jamoulle, Marc
dc.subject.por.fl_str_mv Quaternary Prevention
Teaching
Education
Medical
Family Practice
Internship and Residency.
Quaternary Prevention
Teaching
Education
Medical
Family Practice
Internship and Residency.
Prevencion Cuaternaria
Enseñanza
Educación Médica
Medicina Familiar y Comunitaria
Internado y Residencia
Prevencion Cuaternaria
Enseñanza
Educación
Médica Medicina Familiar y Comunitaria
Internado y Residencia
topic Quaternary Prevention
Teaching
Education
Medical
Family Practice
Internship and Residency.
Quaternary Prevention
Teaching
Education
Medical
Family Practice
Internship and Residency.
Prevencion Cuaternaria
Enseñanza
Educación Médica
Medicina Familiar y Comunitaria
Internado y Residencia
Prevencion Cuaternaria
Enseñanza
Educación
Médica Medicina Familiar y Comunitaria
Internado y Residencia
description This article presents an overview of different techniques and skills necessary for teaching and learning quaternary prevention (P4). It adopts the Expertise Model that defines the competences required in P4 for each level: novice, competent, proficient, and expert. This framework should be used as a step-wise roadmap for teachers in order to achieve high levels of performance. This proposal is complemented by a list of methods applied in teaching and assessment of learners’ performance and competence. By covering a range of learning and teaching issues, those who aim to teach quaternary prevention can explore the proposed framework. Quaternary prevention is a research and teaching fertile medical field that entails the integration of different areas such as health service organisation, epidemiology, communication skills, and andragogy either at the macro or the micro levels of health related activities.  
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Essay
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1050
10.5712/rbmfc10(35)1050
url https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1050
identifier_str_mv 10.5712/rbmfc10(35)1050
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1050/701
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Luís Filipe Gomes, Gustavo Gusso, Marc Jamoulle
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Luís Filipe Gomes, Gustavo Gusso, Marc Jamoulle
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 No. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-14
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 Núm. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-14
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 10 n. 35 (2015): Abril-Junho "Quaternary Prevention (P4)"; 1-14
2179-7994
1809-5909
reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
instacron:SBMFC
instname_str Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
instacron_str SBMFC
institution SBMFC
reponame_str Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
collection Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
repository.mail.fl_str_mv ||david@sbmfc.org.br
_version_ 1752122107739766784