Viral content on Facebook: a case study on the run-up to the Brazilian 2018 presidential elections

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Canavilhas, João
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bittencourt, Maíra, de Andrade, Marco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1171
Resumo: For this paper we collected and analyzed manipulated content intended to go viral on Facebook and thus influence public opinion during the pre-election period in Brazil. Posts from 10 Facebook pages were collected over the course of 2017 from Brazilian organizations known to have produced false or manipulated news; we selected a total of 50 of the most-shared posts from those pages. The results showed that the posts receiving the most shares have three characteristics in common: content format, language strategy and information source. Impact phrases, public figures commenting on political facts out of context, and the sensationalist approach were all resources identified in texts, videos and photographs; formats which are commonly used for propagation purposes.Neste trabalho coletamos e analisamos conteúdos manipulados com o objetivo de se tornarem virais no Facebook e, dessa forma, influenciarem a opinião pública durante o período pré-eleitoral no Brasil. Ao longo de 2017, foram recolhidos os posts de 10 páginas do Facebook de organizações brasileiras conotadas com a produção de notícias falsas ou manipuladas, tendo sido selecionadas 50 publicações que correspondem às mais partilhas em cada uma das páginas. Os resultados permitem verificar que os posts com mais compartilhamento têm algumas características comuns em três quesitos: formato de conteúdo, estratégia de linguagem e fonte de informação. Foram também identificados em textos, vídeos e fotografias, formatos habitualmente usados com esta finalidade de propagação, o recurso à frases de impacto, a utilização descontextualizada de figuras públicas comentando fatos políticos e a abordagem sensacionalista.En este documento recopilamos y analizamos contenido manipulado para volverse viral en Facebook y así influir en la opinión pública durante el período preelectoral en Brasil. A lo largo de 2017, se recogieron 10 publicaciones de páginas de Facebook de organizaciones brasileñas relacionadas con la producción de noticias falsas o manipuladas, y se seleccionaron 50 publicaciones que corresponden a la mayor cantidad de publicaciones compartidas en cada página. Los resultados permiten verificar que las publicaciones que comparten más tienen algunas características comunes en tres aspectos: formato de contenido, estrategia de lenguaje y fuente de información. También se identificó en textos, videos y fotografías, formatos comúnmente utilizados para este propósito de propagación, el uso de oraciones de impacto, el uso descontextualizado de figuras públicas que comentan hechos políticos y el enfoque sensacionalista.
id SBPJOR-1_4a47201edb25085fdf209c88bb3f0b76
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1171
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling Viral content on Facebook: a case study on the run-up to the Brazilian 2018 presidential electionsFake newsJournalismSpreadabilityContentSocial networksFor this paper we collected and analyzed manipulated content intended to go viral on Facebook and thus influence public opinion during the pre-election period in Brazil. Posts from 10 Facebook pages were collected over the course of 2017 from Brazilian organizations known to have produced false or manipulated news; we selected a total of 50 of the most-shared posts from those pages. The results showed that the posts receiving the most shares have three characteristics in common: content format, language strategy and information source. Impact phrases, public figures commenting on political facts out of context, and the sensationalist approach were all resources identified in texts, videos and photographs; formats which are commonly used for propagation purposes.Neste trabalho coletamos e analisamos conteúdos manipulados com o objetivo de se tornarem virais no Facebook e, dessa forma, influenciarem a opinião pública durante o período pré-eleitoral no Brasil. Ao longo de 2017, foram recolhidos os posts de 10 páginas do Facebook de organizações brasileiras conotadas com a produção de notícias falsas ou manipuladas, tendo sido selecionadas 50 publicações que correspondem às mais partilhas em cada uma das páginas. Os resultados permitem verificar que os posts com mais compartilhamento têm algumas características comuns em três quesitos: formato de conteúdo, estratégia de linguagem e fonte de informação. Foram também identificados em textos, vídeos e fotografias, formatos habitualmente usados com esta finalidade de propagação, o recurso à frases de impacto, a utilização descontextualizada de figuras públicas comentando fatos políticos e a abordagem sensacionalista.En este documento recopilamos y analizamos contenido manipulado para volverse viral en Facebook y así influir en la opinión pública durante el período preelectoral en Brasil. A lo largo de 2017, se recogieron 10 publicaciones de páginas de Facebook de organizaciones brasileñas relacionadas con la producción de noticias falsas o manipuladas, y se seleccionaron 50 publicaciones que corresponden a la mayor cantidad de publicaciones compartidas en cada página. Los resultados permiten verificar que las publicaciones que comparten más tienen algunas características comunes en tres aspectos: formato de contenido, estrategia de lenguaje y fuente de información. También se identificó en textos, videos y fotografías, formatos comúnmente utilizados para este propósito de propagación, el uso de oraciones de impacto, el uso descontextualizado de figuras públicas que comentan hechos políticos y el enfoque sensacionalista.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2019-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/117110.25200/BJR.v15n3.2019.1171Brazilian journalism research; Vol. 15 No. 3: (December 2019): Fake news: challenges and risks for contemporary journalism; 562-589Brazilian journalism research; v. 15 n. 3: (December 2019): Fake news: challenges and risks for contemporary journalism; 562-5891981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1171/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1171/pdf_1Copyright (c) 2019 Brazilian Journalism Reasearchinfo:eu-repo/semantics/openAccessCanavilhas, JoãoBittencourt, Maírade Andrade, Marco2020-01-14T21:39:49Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1171Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2020-01-14T21:39:49Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv Viral content on Facebook: a case study on the run-up to the Brazilian 2018 presidential elections
title Viral content on Facebook: a case study on the run-up to the Brazilian 2018 presidential elections
spellingShingle Viral content on Facebook: a case study on the run-up to the Brazilian 2018 presidential elections
Canavilhas, João
Fake news
Journalism
Spreadability
Content
Social networks
title_short Viral content on Facebook: a case study on the run-up to the Brazilian 2018 presidential elections
title_full Viral content on Facebook: a case study on the run-up to the Brazilian 2018 presidential elections
title_fullStr Viral content on Facebook: a case study on the run-up to the Brazilian 2018 presidential elections
title_full_unstemmed Viral content on Facebook: a case study on the run-up to the Brazilian 2018 presidential elections
title_sort Viral content on Facebook: a case study on the run-up to the Brazilian 2018 presidential elections
author Canavilhas, João
author_facet Canavilhas, João
Bittencourt, Maíra
de Andrade, Marco
author_role author
author2 Bittencourt, Maíra
de Andrade, Marco
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Canavilhas, João
Bittencourt, Maíra
de Andrade, Marco
dc.subject.por.fl_str_mv Fake news
Journalism
Spreadability
Content
Social networks
topic Fake news
Journalism
Spreadability
Content
Social networks
description For this paper we collected and analyzed manipulated content intended to go viral on Facebook and thus influence public opinion during the pre-election period in Brazil. Posts from 10 Facebook pages were collected over the course of 2017 from Brazilian organizations known to have produced false or manipulated news; we selected a total of 50 of the most-shared posts from those pages. The results showed that the posts receiving the most shares have three characteristics in common: content format, language strategy and information source. Impact phrases, public figures commenting on political facts out of context, and the sensationalist approach were all resources identified in texts, videos and photographs; formats which are commonly used for propagation purposes.Neste trabalho coletamos e analisamos conteúdos manipulados com o objetivo de se tornarem virais no Facebook e, dessa forma, influenciarem a opinião pública durante o período pré-eleitoral no Brasil. Ao longo de 2017, foram recolhidos os posts de 10 páginas do Facebook de organizações brasileiras conotadas com a produção de notícias falsas ou manipuladas, tendo sido selecionadas 50 publicações que correspondem às mais partilhas em cada uma das páginas. Os resultados permitem verificar que os posts com mais compartilhamento têm algumas características comuns em três quesitos: formato de conteúdo, estratégia de linguagem e fonte de informação. Foram também identificados em textos, vídeos e fotografias, formatos habitualmente usados com esta finalidade de propagação, o recurso à frases de impacto, a utilização descontextualizada de figuras públicas comentando fatos políticos e a abordagem sensacionalista.En este documento recopilamos y analizamos contenido manipulado para volverse viral en Facebook y así influir en la opinión pública durante el período preelectoral en Brasil. A lo largo de 2017, se recogieron 10 publicaciones de páginas de Facebook de organizaciones brasileñas relacionadas con la producción de noticias falsas o manipuladas, y se seleccionaron 50 publicaciones que corresponden a la mayor cantidad de publicaciones compartidas en cada página. Los resultados permiten verificar que las publicaciones que comparten más tienen algunas características comunes en tres aspectos: formato de contenido, estrategia de lenguaje y fuente de información. También se identificó en textos, videos y fotografías, formatos comúnmente utilizados para este propósito de propagación, el uso de oraciones de impacto, el uso descontextualizado de figuras públicas que comentan hechos políticos y el enfoque sensacionalista.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1171
10.25200/BJR.v15n3.2019.1171
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1171
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v15n3.2019.1171
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1171/pdf
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1171/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Brazilian Journalism Reasearch
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Brazilian Journalism Reasearch
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 15 No. 3: (December 2019): Fake news: challenges and risks for contemporary journalism; 562-589
Brazilian journalism research; v. 15 n. 3: (December 2019): Fake news: challenges and risks for contemporary journalism; 562-589
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304160340869120